KL CHRONICLE: Pemimpin DAP 'main wayang' , konon kritik Dr. Mahathir kerana Hina pekerja

Friday, September 7, 2018

Pemimpin DAP 'main wayang' , konon kritik Dr. Mahathir kerana Hina pekerja


Ahli Parlimen Klang Charles Santiago 'bermain wayang' dengan konon nya mahu menggesa pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad mengkaji semula gaji minimum RM1,050 yang diumumkan semalam, mengatakan Pakatan Harapan perlu melakukan lebih baik.



Wakil rakyat DAP itu dalam kenyataan berkata kenaikan RM50 “menghina 15 juta tenaga kerja di Malaysia”, mengatakan Pakatan Harapan tidak jujur kerana ia bercanggah dengan manifesto pilihan raya gabungan itu.
“Oleh kerana gaji minimum akan disemak setiap 2 tahun, semakan seterusnya akan berlaku pada 2020 dan 2022.
“Dengan kenaikan RM50 tahun ini, mustahil kerajaan boleh naikkan gaji minimum ke RM1,500 dalam tempoh masa 5 tahun ini, seperti yang diikrarkan dalam kempen pilihan raya kami.”
Gaji minimum sekarang ini ditetapkan pada paras RM1,000 sebulan di Semenanjung Malaysia dan RM920 di Sabah dan Sarawak. Paras baru akan berkuatkuasa pada 1 Januari tahun depan dan diseragamkan.
Charles berkata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad harus menjelaskan kepada rakyat rasional sebalik angka RM1,050 itu.
Ini kerana kenyataan daripada Pejabat Perdana Menteri mendakwa keputusan dibuat selepas mengambil kira cadangan-cadangan Majlis Perundingan Gaji Negara.
“Oleh kerana majlis mencdangkan RM1,250, saya menggesa kerajaan mendedahkan laporan majlis itu bersama ramalan kesan pelaksanaan gaji minimum pada RM1,500.
“Memandangkan hujah popular mengatakan gaji minimum lebih tinggi akan menyebabkan syarikat-syarikat ditutup lalu membawa kepada pengangguran, saya juga menggesa kerajaan sediakan bukti dan membuktikan dakwaan-dakwaan itu,” katanya.
Beliau berkata kenaikan “kecil” RM50 itu nampaknya tidak mengambil kira kenaikan harga harga barangan dan perkhidmatan asas.
Beliau mengingatkan syer pendapatan buruh di Malaysia antara yang terendah di dunia.
“Oleh itu gaji minimum RM1,500 pemboleh ubah untuk mencapai syer pendapatan buruh 40% menjelang 2020, tahun di mana Malaysia menyertai negara-negara berpendapatan tinggi.”
Di samping itu keluarga berpendapatan rendah akan berdepan lebih banyak kepayahan jika struktur gaji baharu tidak memihak kepada golongan pekerja.
“Oleh itu Dr Mahathir mesti segera mengkaji semula gaji minimum untuk perbaiki, promosi dan melindungi kesejahteraan para pekerja, yang membentuk blok undian terbesar yang memilih PH pada pilihan raya lalu.”
Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia turut membidas gaji minimum baru itu, menyifatkan kenaikan RM50 itu “tidak seberapa”.
“Kerajaan terdahulu tidak mengambil sebarang langkah memastikan pengagihan kekayaan yang adil dalam kalangan rakyat. Nampaknya sikap kerajaan baru terhadap golongan miskin tidaklah berbeza,” kata Setiausaha Agung J Solomon.

19 comments:

Anonymous said...

Sandiwara antara keling sama atok keling. Bulan depan keling ni terima je gaji minimum yg dia x puas hati tu. Wayang tamil made in kerala

Anonymous said...

Wayang kulit. Kulit luar je nampak. Daging dlm busuk ka?
Wayang sadik pun sama. Bazar ramadhan apa cerita.
Wayang jemin. Kes pasir mana pergi sudah tamat ka?
Wayang menteri hentam.
Wayang forex madey.
Wayang kapal selam
Wayang altantuya
Wayang sirul
Wayang terbaru jho low pulak telefon daim.
Wayang lain lain ph.
Begitu byk wayangggggg disajikan ke rakyat.

Anonymous said...

Wayang manifesto. Konon ph parti suci. Apa yg ada dlm manifesto tu konon berlawan arah dgn kerajaan umno bn. Manifesto dibuat utk menunjuk ph tdk jlnkan apa yg umno bn buat. Tak cukup manifesto bahkan dlm ceramah mereka menjanji mcm mcm. Laksana bawak bln dan bintang turun ke bumi.

Dah berkuasa semua jd wayang. Bkn saja tak laksana manifesto yg dijanji. Sebaliknya menghapus segala bantuan yg telah diberi langsung kpd rakyat.

Berjanji brg lebih kurang sebaliknya berlaku.
Berjanji gaji minima 1500 sebaliknya berlaku.
Berjanji semua free sebaliknyanya berlaku.

Maknanya apa yg ada dlm manifesto sebenarnya yg berlaku sebaliknya, bertentang arah. Bkn mengurang kos beban hidup tapi MENAMBAH KOS BEBAN HIDUP. Bkn menambah duit poket rakyat bawahan/pengguna tapi menambah kantung kantung/poket/bank towkey/peniaga/pengilang.

Anonymous said...

Wayang paling seronok ditonton bila ada isu bsr buat rakyat terkejut dlm negara pasti madey ada di luar negara atau dlm ijn.

Lagi terkejut wayang dipertonton dgn jawab saya tak tau tak diberitahu saya tak arah. Bkn saya.

Betul betul wayang.

Anonymous said...

WA MANYAK PANDAI WA HANTAM SAJA.

WA BELI BANGLO MANYAKKKKK MULAH. LAKYAT BELI LUMAH MANYAK SUSAH SEMUA MAHAL. WA APA PEDULI.

5 TAHUN LAGI WA DAP SAMA MADEY BUAT MANIFESTO BALU. WA TAU LAKYAT MANYAKKKK SYG SAMA MADEY.

LAKYAT LAKYAT UNDI PH MANKKKKKKK BODOH.

KAHHHHHHHH
KAHHHHHHHH
KAHHHHHHHH

Anonymous said...

Takpa la naik rm50 ja pun.. Kan katanya rm50 pn dh penuh troli hahahatepuk!!

Anonymous said...

Hahaha madey bagi dah penuh troli. Pengundi ph pi tesco bawak 50 je. Tak penuh pi hantam manager tecsco. Ph kata penuh. Hihihi

Anonymous said...

Sejak kebelakangan ni byk benor wayang.
Terbaru kecohla pasal rotan lesbian. Tu sikit je. Bkn main menentanganya hukum rotan. Org ph ni lupa fitnah memfitnah sebelum pru. Padahal fitnah tu lebih bahaya dr membunuh. Hukumnya berat di sisi Allah. Rotan tu kecil je hukumnya dibanding fitnah. Yg suka menjaja fitnah tu pikir pikirlah bkn setakat rotan je Allah akan hukum, lebih dr itu.

Anonymous said...

SALAM UMMAT ISLAM.

ADA LEBIH DUIT ANDA HARI NI?

PASTI ADA, TAK PERCAYA TANYA GUAN ENG DAN PENASIHAT HANTAMNYA TONY PUA PILIHAN PH.

MALAYSIA MEMILIH

Anonymous said...

SALAM UMMAT ISLAM.

SST TURUNKAN HARGA BRG?
PASTI YA, KALAU TDK TANYA GUAN ENG DAN TONY PUA YG MELONTARKAN KATA KATA ITU DLM PARLIMEN.

MALAYSIA MEMILIH

Unknown said...

Dia kata kenaikan RM50 tidak setara dengan kenaikan harga barang ketika ini...... AIKKKK!!! DAH MENGAKU HARGA BARANG NAIK NAMPAKKKKKK..... BUKAN KORANG KATA HARGA BARANG TURUN KERRR????.....

Anonymous said...

Wayang mereka direka oleh mereka. Diterbitkan oleh mereka. Diarahkan oleh mereka, disunting oleh mereka, dimuzikkan oleh mereka & ditonton oleh mereka sendiri, para badut negara.

Anonymous said...

INI SEMUA keraJAAN POYO.......

Anonymous said...

MAMAK MATDEY MAHATAIK....MUNAFIK...LAKNATULLAH....

Anonymous said...

Itu semua poyo..drama bersiri..

Anonymous said...

Dah muncul ke tonipuaka sejak sst ada ni. Dah lama menghilang. Baguihhh sungguh penyokong ph angkat banner sebelum pru dpn sogo konon gst menindas rakyat.
Sst membahagiakan rakyat ke? Kaya dah ke byk duit berlebih? Br1m hapus tak pa la.

Anonymous said...

MANIFESTO PH AKHIRNYA MENJERUT LEHER MEREKA SENDIRI.
UMPAN MKN TUAN.

Anonymous said...

India kristian gambar kat atas ni bukan pemimpin aku, HARAM bagi aku untuk mengangkatnya, dia ni pemimpin Melayu PH...

Anonymous said...

Kini semua rakyat Malaysia boleh mengira harga sebenar banglo murah LGE menggunakan formula yang terdapat dalam website Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, cukup mudah! Cuma masukkan harga rumah RM4.27 juta, dengan SEKELIP MATA anda akan dapat Jumlah Duti Stem Yang Perlu Dibayar? Sangat pelik kalau LGE mengatakan dia tidak mengetahui harga rumah sebenar? Siapa yang MENIPU?

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget