KL CHRONICLE: Kerja ‘orang dalam’ kecurian ubat RM1.5 juta dari hospital awam, kata ketua audit

Monday, November 10, 2014

Kerja ‘orang dalam’ kecurian ubat RM1.5 juta dari hospital awam, kata ketua audit

Pengkhianat dan Perasuah patut ditembak sebegini rupa
#KLChronicle : Kami di KLChronicle berpendapat orang sebegini adalah pengkhianat kerana rakyat telah memberikan kepercayaan kepada mereka untuk berkhidmat dengan baik, tetapi mereka menggunakan kuasa yang ada untuk menguntungkan diri sendiri. Sama seperti ahli politik, baik dari BN ataupun pembangkang, orang yang rasuah dan salahguna kuasa sebegini wajar digantung dan ditembak didepan orang awam, seperti yang dilakukan di China. Apa pendapat kawan-kawan?



Dengan bantuan kakitangan, ubat-ubatan bernilai hampir RM1.5 juta dan peralatan dicuri daripada hospital awam dari hujung 2011 hingga 2012, menurut penemuan ketua audit negara.

Memetik kurang keselamatan, Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) untuk 2013 berkata bekalan ubat meningkat kepada RM1.21 juta dicuri daripada Hospital Kuala Lumpur (HKL) sementara bekalan bernilai RM0.24 juta diambil daripada Hospital Pulau Pinang (HPP).

Selain itu, 97 aset termasuk kompresor penghawa dingin, picagari, sistem pemantauan psikologi dan oksimeter nadi berjumlah RM611.922 juga dilaporkan “hilang”.



Kehilangan ubat-ubatan dari HKL berlaku pada November 2011 di stor farmasi sains neuro dan farmasi urologi dan nefrologi, kata laporan yang dibentangkan di Parlimen hari ini.
Laporan polis dibuat sebulan kemudian pada 27 Disember.

“Sebahagian bekalan bernilai RM0.74 juta ditemui pada Januari 2012.

“Siasatan yang dijalankan HKL mendapati kecurian itu berlaku kerana orang dalam, oleh mereka yang kerana berurusan dengan kakitangan menguruskan stor dan (hospital) sedar kelemahan semasa itu,” kata laporan ketua audit itu.  – 10 November, 2014.

MENYUSUL LAGI

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget