KL CHRONICLE: Lim Guan Eng Menteri Kewangan "kaki belit" paling hebat dalam sejarah #MalaysiaBaru

Thursday, August 2, 2018

Lim Guan Eng Menteri Kewangan "kaki belit" paling hebat dalam sejarah #MalaysiaBaru


Tepat jangkaan saya. Sehingga hari ini, tiada media yang melaporkan bahawa Lim Guan Eng mengelak untuk menjawab soalan dari Wee Ka Siong mengenai hutang negara.

Paling kelakar, Astro Awani boleh pula buat laporan dengan tajuk "Hutang 1MDB: KJ, Ka Siong 'terduduk' dengar jawapan Guan Eng".

Mujur Hansard telah keluar. Saya dah teliti memang benar Guan Eng mengelak soalan. Dia divert isu dengan bertanya kepada Wee Ka Siong sama ada beliau tahu atau tidak kerajaan telah membayar hutang 1MDB sebanyak 7 billion. "Yes or no? Do you know or not?" tanya beliau kepada Wee Ka Siong.Beliau ulang-ulang soalan itu seperti budak sekolah bergaduh. Sedangkan perkara itu bukan jawapan kepada persoalan yang diberikan kepada beliau. Inikah standard menteri kewangan?



Wee Ka Siong bertanyakan tiga soalan kepada Lim Guan Eng dimana yang pertama mengenai sama ada dua kompnen hutang - contingent liability dan lease payment disembunyikan selama ini.

"Pertama, iaitu hutang secara langsung RM686.6 bilion. Kedua, kontinjen liabiliti RM199.1 bilion. Ketiga, lease payment RM201.4 bilion. Itulah yang dijumlahkan menjadi RM1.087 trilion sepertimana yang telah digunakan selama ini. Saya hendak bertanya Yang Berhormat. Satu, apakah pembentangan selama ini dua komponen contingent liability dengan lease payment disembunyikan? Kalau ia disembunyikan, saya setuju bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Kalau itulah yang telah dibentangkan, maka ia adalah sesuatu yang telah kita hebahkan kepada public. " - Wee Ka Siong.

Soalan kedua pula berhubung jumlah hutang negara, sama ada RM 1.087 trillion seperti yang digembar-gemburkan oleh kerajaan ataupun RM686 bilion mengikut standard antarabangsa yang digunakan oleh semua negara.

"Saya dapat jawapan daripada Yang Berhormat pada 23 Julai, tulis ini mengikut takrifan IMF iaitu hutang rasmi negara mengikut standard antarabangsa ialah 50.8 peratus. Pertikaian sekarang ialah, adakah hutang kita RM1.087 trilion ataupun RM686 bilion mengikut standard antarabangsa yang digunakan oleh semua negara? Jadi soalan saya, bila Moody’s secara rasmi mengeluarkan satu kenyataan bahawa kita punya debts ratio adalah 50.8 peratus, Yang Berhormat mengatakan they don’t understand the extent of debts. Jadi saya minta penjelasan daripada Yang Berhormat, kalau itulah standard yang dipakai kita pun tidak pernah menyimpang." - Wee Ka Siong.

Manakala soalan ketiga adalah mengapa hutang 1MDB tidak dimasukkan dalam perkiraan hutang Rm1.087 trillion.

"Yang Berhormat sebut tentang 1MDB. Jadi, Yang Berhormat kalaulah kita campur RM686.6, RM199.1 campur dengan RM201.4 itu menjadikan RM1.087 trilion. Kalau disebutkan 1MDB lagi, sepatutnya itu adalah pendedahan tambah kepada itu tetapi Perdana Menteri pakai RM1.087 trilion. Jadi kalau Yang Berhormat boleh bagi justifikasi sesuatu yang tidak dimasukkan dalam huraian Yang Berhormat tadi adalah sesuatu yang baharu dan saya berharap Yang Berhormat boleh bagi penjelasan, adakah itu standard yang telah dikeluarkan oleh antarabangsa dan Bank Negara ini adakah sebelum ini mereka tidak pernah bagi data itu?" - Wee Ka Siong

Jawapan Lim Guan Eng ada dalam hansard yang saya tangkap layar ini. Serius macam budak sekolah! Jaguh kampung. Memalukan dewan rakyat ada wakil rakyat begini.

ini sumber  hansard : https://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-31072018.pdf muka surat 119 -123.

-------------------------

91 comments:

Anonymous said...

Ini bukan soal menjawab cara budak-budak. Kalau guan eng menipu, sila bangkitkan usul menipu terhadap beliau. Habis cerita. Kenapa yb bagan serai (ex-umno) sendiri mengaku baru mengetahui tentang penyembunyian jumlah hutang sebenar kerajaan di dalam sidang parlimen? Kenapa yb2 bn boleh turut tak tahu? Sudahlah RM7 billion duit rakyat kena bayar hutang 1mdb sebelum ini, ada lagi RM50 billion kena bayar sebelum 2039. Dulu masa sidang parlimen dikuasai bn, johari ghani pernah ditanya adakah kerajaan mengambilalih 1mdb?..menteri tersebut enggan menjawab dan suruh tanya pada irwan serigar selaku ksu perbendaharaan. Segalanya dirahsiakan..mujur tuhan takdirkan bn kalah. Terbongkar segalanya.

Anonymous said...

Cuba lihat kenyataan guan eng menjawab soalan kj di parlimen. Beliau sudah jawab soal contigent liability dan lease payment. Jaminan-jaminan hutang kerajaan telah matang dan kerajaan harus membayar jaminan tersebut. Ditambah pula jumlah hutang yang memang dirahsiakan oleh najib selaku menteri kewangan sebelum ini. Memang ada sesuatu yang tidak kena. Itu sebab angka sebenar menjadi lebih rm1 trillion.

Unknown said...

Betul ker berita ini

PETALING JAYA: Adun Seri Setia, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin meninggal dunia di Hospital Putrajaya pada 6.28 petang ini.

Nuor pok brahim said...

Sebab itu I suruh Rafizi lawan Azmin sebab Azmin dah jadi barua pada Mahathir ni pasai apa?, dulu dia tuduh saya liwat.... dia jangan lupa apa jadi pada kes Forex dia RM30 bilion dan dia lantik diri dia jadi Pengerusi Khazanah... apa ni rakyat rugi, MAS rugi, Khazanah rugi.

Anonymous said...

3 - 0? Susah juga nak menjawab dihadapan ALLAH SWT bilamana TELAH bersekongkol dan bersama2 dengan barisan PENIPU dan PEMFITNAH yg sekarang telah menjadi kerajaan? Diatas dunia lagi rakyat telah menuntut segala yang DIJANJIKAN!!!!


Anonymous said...

Disana ALLAH SWT akan menuntut apa yg barisan PENIPU ini telah janjikan kepada RAKYAT?

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Agensi penarafan antarabangsa, Moody's Investors Service mengekalkan anggaran beban hutang langsung kerajaan Malaysia pada kadar 50.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sama seperti tahun 2017.

Dalam laporan bertajuk 'Kerajaan Malaysia: Soalan lazim mengenai implikasi kredit dasar kerajaan baharu' yang diterbitkan hari ini, agensi itu berkata, penilaian terhadap risiko liabiliti luar jangka yang ditimbulkan oleh institusi awam sektor bukan kewangan juga tidak berubah meskipun terdapat beberapa kenyataan yang dibuat oleh pentadbiran kerajaan semasa.

"Bagaimanapun, tindakan kerajaan mengkaji semula projek infrastruktur berskala besar yang mendapat manfaat daripada pinjaman dijamin kerajaan terdahulu dan hutang tertunggak daripada dana kerajaan, 1Malaysia Development Bhd (1MDB), akan memainkan peranan penting dalam menentukan risiko yang timbul dari liabiliti luar jangka kepada profil kredit," kata agensi itu.

Moody's berkata, langkah fiskal adalah antara bidang tumpuan ketika ini memandangkan beban hutang negara yang tinggi mencetuskan kekangan kredit.

"Oleh itu, sejauh mana kerajaan baharu mampu mencapai konsolidasi defisit fiskal akan menjadi kayu pengukur dalam menentukan metrik fiskal dan kredit profil Malaysia," katanya.

Mengulas mengenai kesan pemansuhan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) baru-baru ini, Moody's berkata, dengan ketiadaan langkah fiskal pampasan yang berkesan, tindakan ini adalah negatif kepada kredit Malaysia kerana ia akan meningkatkan kebergantungan kerajaan terhadap pendapatan berkaitan minyak, selain daripada asas cukai yang mengecil.

Moody's menganggarkan hasil yang hilang susulan tindakan pemansuhan GST sekitar 1.1 peratus daripada KDNK tahun ini dan 1.7 peratus selepas 2018, sekali gus menangkis kekuatan fiskal Malaysia.

Mengenai pengenalan semula subsidi bahan bakar yang dirancang, Moody's menyifatkan ia sebagai negatif kepada kredit Malaysia kerana langkah itu akan mengganggu mekanisme harga berasaskan pasaran.

Tindakan itu mampu menyerap kedua-dua kedudukan fiskal dan imbangan pembayaran di samping meningkatkan pendedahan hasil kerajaan kepada pergerakan harga minyak.

Menyentuh mengenai prospek pertumbuhan, Moody's menegaskan perubahan pentadbiran kerajaan tidak akan mengubah secara langsung aliran pertumbuhan dalam masa terdekat.

"Pemasuhan GST mampu merancakkan penggunaan dalam sektor swasta dalam tempoh jangka pendek.

"Bagaimanapun, semakan projek mega juga menyebabkan pelaburan tidak hanya tertumpu kepada satu-satu projek berbanding jangkaan Moody's sebelum ini," katanya.

Anonymous said...

Melihat komen-komen di atas adalah kepastian bahawa baruah tomato tak paham tentang hutang contigent liability dan senang ditipu oleh kenyataan putar belit Menteri Kewangan yang senang ditertawakan dunia. Nak tanya macamana contigent liabiliy boleh mantang?? Dan contigent liability manakah yang telah "Matang"???

News daripada Moody International : "Moody's explains that the Malaysian government's debt burden is registering 50.8% of GDP"

Tolong pergi check berapa GDP Malaysia dan lepas tu kali dengan 50.8% = dapat hutang kerajaan yang sebenar.

Ini berita bulan lepas, jangan cakap Moody tak tau "jaminan-jaminan hutang telah matang" dan tak tau tambah jumlah hutang tu dalam hutang negara....

Kalau tuan tomato perihatin, sila surf www.bnm.gov.my dan cari data hutang kerajaan terkini. Semualah terbuka dan open for all. Awak boleh check hutang kerajaan kalau kau tau.... jangan-jangan jumpa angka 686billion bukan 1 trillion!

Jadi kenapa data BNM dan apa yg dipercakapkan oleh LGE berlainan?

World Bank: "the federal government debt as a share of gdp has fallen 2% to 50.8%"
Kenapa 50.8% boleh 80% seperti yang dicakap oleh LGE penipu hutang

Malaysia adalah negara terulung di dunia di mana contigent liability = debt. Kalau macam ni, semua buku accounting di dunia perlu ditulis semula. Bodoh dan bebal betul si LGE...


Semua ini adalah konspirasi KERA JAAN PENIPU HUTANG. Dengan menggunakan stratagi manipulasi hutang negara sebagai alasan kenapa janji janji manifesto tidak dapat dilaksanakan.

Kepada sesiapa yg telah derma, saya ucapkan selamat dikencing oleh kera jaan.








Anonymous said...

MalaysiaBikini & Astro Onani memang kerja spin & putar belit sepanjang masa.

Anonymous said...

Kalau dah terbongkar jawablah.. apsal gone end tak jawab..
Sekarang ph jd kerajaan.. dah tak rahsia.. jawablah.. semua rakyat nak dgr.. apsal tak jawab..

Anonymous said...

Dlm parlimen tak jawab.. tapi macai ph mewakili gone end jawab dlm youtube... konon terduduk..

Anonymous said...

Disambut mahacai ph spin dlm youtube sepjg masa... dah mati baru tutup pembawa fitnah.. tapi disambung pulak org lain yg masih hidup..

Anonymous said...

Tak lihat ke rakaman pertanyaan kj dan apa jawapan guan eng mengenai senarai contigent liability di parlimen? Guan eng cakap dia akan bagi senarai bertulis kepada kj mana-mana jaminan hutang kerajaan yang telah matang yang tidak termasuk dalam rm686 billion tersebut. Bukan setakat contigent liability dan lease payment, guang eng terangkan kepada semua yb tentang penyembunyian hutang negara oleh kerajaan najib kepada umum.

Unknown said...

Bro..
Hutang sesebuah negara mana bole tutup bro.. Bangkai gajah saiznya..
Agak2 la.. Mcm tUrn ckp..
Rakyat malaysia bodoh..
Org cam tUrn ckp ja bole kena tipu..

Anonymous said...

LEPAS SERI SETIA...NEXT PH..MANA YER!!!!

Anonymous said...

Apa dah jd dgn MARA...
MARA byk berjasa kpd melayu bumiputera.. di bawahnya byk institusi yg memberi peluang pendidikan lebih tinggi.. samasa di bidang akademik maupun kemahiran.. tetapi kita selalu juga mendgr suara sumbang tentang MARA.. apa yg selalu kita dgr dr pihak luar bkn kakitgn MARA..

BIASISWA/PINJAMAN.. inilah keluhan yg kerap kita dgr..

Anonymous said...

Kan guan eng sudah jawab bagaimana hutang negara boleh meningkat jadi hampir rm1 trillion dalam parlimen. Tak tengok ke? Senarai contigent liability yang sudah matang akan diberikan secara bertulis kepada KJ.

Anonymous said...

Ada mengata susah dpt pinjaman..
Yg susah tak dpt yg senang dpt..
Jika tak ada org dlm payahlah..

Terdgr ada mengatakan kawan yg berduit dpt pinjaman kerana ada pakcik/makcik kat dlm(staff)

Mcm mcm keluhan..

Anonymous said...

Memang kj dan wee ka siong senyap duduk tidak bertanya apa-apa lagi setelah gun eng terangkan. Apa masalahnya?

Anonymous said...

Kerajaan telah memperuntukan dana ke MARA.. kakitgn MARAlah yg bertanggungjawab menyalurkan dana bantuan itu langsung ke pelajar..

Jika mereka menyalurkan ke pihak yg salah, yg dipersalahkan umno najib kerajaan dulu..

Tapi yg kita dgr org dlm MARA byk menyokong ph.. mereka dikata menghasut kakitgn lain.. ada juga mengatakan bekas kakitgn mara menghasut kakitgn mara..

Kakitgn mara yg bertanggungjawab menyalurkan pinjaman tetapi jika ada keluhan yg disalahkan UMNO NAJIB KERAJAAN..

Anonymous said...

Bila kerajaan ph dikatakan mau memecah mecah MARA.. PADAN MUKA..
Selama ini mereka tdk bersyukur.. walau mendpt byk kemudahan seperti pinjaman tetapi mereka mengutuk menyindir menghina kerajaan lama..

Anonymous said...

Tengok balik? Apa gone end cakap.. terjawab ke soalan yg diberi..

Baca kat bawah.. org yg menjawab di bawah tak sama apa gone end terang..

Anonymous said...

Kita tunggu... hahaha.. dlm youtube dah spin.. awal awal dah keluar nak jaga teloq gone end..

Anonymous said...

Ko tanya masalah.. duduk bermakna dgr apa puok ko cakap.. tak kan nak menjerit melalak mcm monyet yg ditunjuk ap kerajaan tiap kali pembangkang berucap..

Duduk dgr dgn TERDUDUK dua makna berbeza..

Macai ph dlm twitter youtube bkn sebut duduk tapi TERDUDUK kah kah kah..

Anonymous said...

MUKA TONYOK!!!

Anonymous said...

Walaupun ada rakyat mengeluh.. kita bersyukur ramai anak anak melayu bumiputera telah mendpt pinjaman/biasiswa dr MARA.. mereka ini bkn ada org dlm tapi memang mendpt peruntukan dr MARA..

Akan dtg dgn kerajaan malaysia baru kita lihat?

Anonymous said...

Ya.. satu lagi prk..

Anonymous said...

LIHAT...JANJI DICAPATI....

Anonymous said...

Jimin Jamban.. Celaka!

Ini dia semua kabinet dapor mahataek..


Najib persoal `kecenderungan' Azmin terhadap pakaian dalam berbanding keuntungan Khazanah 6 Bilion

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan kecenderungan `istimewa' Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terhadap syarikat dalam talian yang menjual pakaian dalam.

Bekas Perdana Menteri itu `menyindir’ kenyataan Mohamed Azmin yang menjadikan pelaburan berjumlah RM80 juta dalam syarikat tersebut sebagai contoh polisi pelaburan Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) telah menyimpang.


Sedangkan, kata Najib, Mohamed Azmin tidak pula merujuk kepada perolehan berjumlah RM6 bilion diraih Khazanah daripada pelaburan dalam Alibaba.

“Pada ketika ini, pelaburan dalam syarikat dalam talian di India itu masih lagi beroperasi dan adalah peneraju pasaran bagi segmen berkenaan di India serta terus memperkembangkan perniagaan mereka.

“‘Kerugian’ Khazanah dalam pelaburan ini belum boleh dipastikan lagi. Perniagaan dalam talian biasanya akan mengalami kerugian pada peringkat permulaan namun tidak boleh disangkal, ia mungkin akan meraih perolehan lebih besar pada masa akan datang,” katanya menerusi catatan di akaun Facebook beliau hari ini.


Anonymous said...

Hahaha.. baca dlm paper jawapan madey bila wartawan tanya...

Saya tak campur urusan parti lain..

Kaldai dgn lembu je percaya..

Anonymous said...

TIAP2 BULAN ADA PRK LAGI BAGUS....BOLEH BERI JANJI2 MANIS LAGI....

Anonymous said...

Bila org dr partinya ke parti lain nak lapur sprm.. tapi dr parti lain ke parti bunga takpe...

Tak campur urusan parti lain tapi buat mcm mcm suruh ahli umno masuk parti bunga.. kaaahhhhhhhhhh

Anonymous said...

BETUL KE...JIMIN JAMBAN TU ADA KEKASIH GELAP....

HE..HE...2 X 5 JE DENGAN BINI DIA....

Anonymous said...

SEBAB MAMAK MATDEY MAHATAIK TU .....CELAKA!!!!

Anonymous said...

Dah takde... janji janji manis sebelum pru dah tak berkumandang kat sg kandis..

Ada sesapa tau calun ph janji apa pulak?

Anonymous said...

Aku pun berguling ketawa bila jemin sebut ni.. bisnes tu baru.. berniaga apa pun risiko rugi pada permulaan perkara biasa.. berniaga kuih pun boleh rugi..

Punya lama berniaga roti pun rugi.. nak perlekehkan org tak sedor projek projek zmn madey bail out.. maknanya apa... rugi la org kg kata.. org kg tak tau bail out..

Anonymous said...

Pi korek glc selangor dan penang.. berapa byk glc yg dah lama bertapak rugi..

Anonymous said...

Soalan past year UPSR tahun 1998.. sila ulangkaji..


1. Mirzan dan Mokhzani masing-masing berkongsi hasil rompakan wang Petronas sebanyak 1.2 billion dengan nisbah 10:20. Berapakah nilai wang rompakan yang diterima oleh Mokzani?

A.100 juta
B. 800 juta
C. Tak Ingat
D. Lupa


#pray4prklangkawi


---------------------------

RAKYAT BANGANG CINE-BABI MENANG MAHADEY SONANG

KAHH..KAHHH..kAHHH

HASMAH BOTAK JKKK


Anonymous said...

FITNAH LEBIH BAHAYA DR MEMBUNUH..

Bkn manusia cakap tapi Allah yg ingatkan hambanya melalui firmannya.... mati bawaklah semua perbuatan kita...

Anonymous said...

Allah Maha Kuasa..
Pakatan Munafik.. naik dengan fitnah..
Semoga Allah SWT yang Maha Kuasa Melaknanti dan menghancurkan mereka segera!

PRK berderet lepas ini..

sudah 3-0

PRK Pagoh, Langkawi Insya Allah..Amiin



Anonymous said...

JUDI FOREX MACAM MANA TU YA!!!!!

Anonymous said...

Berpuluh tahun DAP berlawan dgn madey..
Mcm mcm janji dap luah jika menang jika menang: madey org pertama akan didakwa, di bawa ke muka pengadilan..

Itu hanya mimpi.. ph dah menang.. dap jilat terus... madey pm dap.. kahkahkah.. jilat la weeeiii... kes terowong belum selesai.. manggis menanti.. rumah tak berkolam.. mungkin tunggu surat sprm mencadangkan ke peguam negara utk digugur... jilat jgn tak jilat..

Anonymous said...

TOLO MAMAK MATDEY ...DAH KENA GENGGAM SAMA KETUA TO' KONG....

Anonymous said...

Ph menang je.. beberapa hari kemudian anak madey dikatakan dpt projek berjuta dgn tender rundingan terus.. syokkkknya...

Pengundi ph dpt apa?

Anonymous said...

Dpt kasut hitam.. kihkihkih..

Anonymous said...


Azmin Laknatullah! dah mula berjinak menjilat Mahadey!

Cuba siasat GLC SelanGok dan Penang..

apa untung semua semasa PHngok perintah?

Ape cerita kes terowong haram, rasuah banglo? Penglibatan company pakaian dalam juga dalam komisen dan rasuah terowong buta?

kenapa disembunyikan?
kenapa jimin jamban sengaja sensasi satu part bisnes Khazanah..tetapi keuntungan bersih 6 billiun dengan Ali Baba tak dicanangkan?

sedangkan judi main forex 31 billiun lesap Daim & Madey perompak cakap "itu kerugian berniaga"

Ya Allah mudahnya mereka menjawab..tapi disatu sisi lain mereka berhempas pulas seperti monyet untuk mengenakan Najib/ UMNO!

Sangat MUNAFIK mereka ini!

mau tunggu mampos lagi seorang baru nak takut Tuhan?

#hancurpakatan

Anonymous said...

Sama sama pegang..
Satu pegang nak selamat anak..
Yg satu lagi pegang nak jd pm..
Masing masing mengaya anak beranak dan kroni..

Pengundi ph dpt apa?

Anonymous said...



Najib persoal `kecenderungan' Azmin terhadap pakaian dalam berbanding keuntungan Khazanah 6 Bilion

KUALA LUMPUR 2 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mempersoalkan kecenderungan `istimewa' Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali terhadap syarikat dalam talian yang menjual pakaian dalam.

Bekas Perdana Menteri itu `menyindir’ kenyataan Mohamed Azmin yang menjadikan pelaburan berjumlah RM80 juta dalam syarikat tersebut sebagai contoh polisi pelaburan Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) telah menyimpang.


Sedangkan, kata Najib, Mohamed Azmin tidak pula merujuk kepada perolehan berjumlah RM6 bilion diraih Khazanah daripada pelaburan dalam Alibaba.

“Pada ketika ini, pelaburan dalam syarikat dalam talian di India itu masih lagi beroperasi dan adalah peneraju pasaran bagi segmen berkenaan di India serta terus memperkembangkan perniagaan mereka.

“‘Kerugian’ Khazanah dalam pelaburan ini belum boleh dipastikan lagi. Perniagaan dalam talian biasanya akan mengalami kerugian pada peringkat permulaan namun tidak boleh disangkal, ia mungkin akan meraih perolehan lebih besar pada masa akan datang,” katanya menerusi catatan di akaun Facebook beliau hari ini.


----------------

CELAKA KAU AZMIN JAMBAN.. SEMOGA ALLAH MELAKNATI KAU..

3-0

#prklangkawi

Anonymous said...

MAMAK MATDEY NI MANA TAKUT TUHAN....

Nek Hasmah Tiada Uban said...


Menipesto Kenceng Pakatan Haprak:


RAKYAT BANGANG CINE-BABI MENANG MAHADEY SONANG

KAHH..KAHHH..KAHHH




HASMAH BOTAK JKKK

Anonymous said...

AYUH SEMUA PEGUAM2 YANG BAIK DAN BERINTGRITI BERSAMA2 BANGUN DAN PERANGI PEGUAM2 JAHAT YANG MENGGUNAKAN UNDANG2 UNTUK MEMBEBASKAN KAUM KRONI MEREKA DARI PENGHAKIMAN, MEREKA KINI SANGAT BERKUASA DAN MELETAKKAN UNDANG2 DIBAWAH TAPAK KAKI MEREKA!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Tak heran dgn jawapan LGE itu sebab semua menteri kabaret Pakartoo Haprakpants NO VALUE & TAK KOMPETEN langsung. Makan gaji buta, menang PRU pun sebab fitnah & penipuan.

Anonymous said...

Staff mara yg bagi pinjaman kat kaum kerabat dan kawan tapi yg kena tuduh najib umno kerajaan dulu..

Anonymous said...

RULE OF TOLO MAMAK MATDEY....

Anonymous said...

Azmin, sekarang lagi BADUT yg dilahirkan oleh PH, PH kini dipenuhi oleh BADUT2?

Anonymous said...

Dulu mereka menuduh umno menguasai mahkamah.. padahal byk ahli umno yg didakwa...

Terkini malaysia baru.. satu persatu kes yg melibatkan ahli ph digugur dgn mudah.. hantar je surat sokong gugur..

Apa yg diucap ahli ph dulu, itulah yg dilakukan kembali...

Kes gugur, menguasai mahkamah..
Telus.. isytihar harta..
Tender rundingan terus..
Guna duit rakyat.. kerera rasmi.. jet rasmi.. duit gst..

Pengundi ph dpt apa?

Anonymous said...

Badut yg katanya akan diangkat jd tpm.. tu yg menyirap darah nuor.. kita perati je..

Anonymous said...

Exco Selangor, Prof. Shaharuddin meninggal dunia


SHAH ALAM 2 Ogos - Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Agama Islam, Pendidikan, Pembangunan Modal Insan, Sains, Teknologi dan Inovasi, Prof. Dr. Shaharuddin Badaruddin meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Putrajaya hari ini.

Shaharuddin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia menghembuskan nafas yang terakhir pada jam 6.28 petang ini.

------------------------------------

Al-Fatihah

semoga madey insaf.. hentikanlah politik melanggar hukum Allah. menipu rakyat dengan janji janji manis, setelah memfitnah secara besar2an atas DSN..

tapi rasa aku mahafiraun tu takkan insaf.. dia kekal bongkak spt selalu!

Kes Memali pun dia tak insaf.. siap kutuk lagi sampai sekarang.. hati batu!


#prklangkawi


Anonymous said...

KAN AKU DAH KATA...MAMAK MATDEY MAHATAIK TU MANA INGAT PASAL MATI....

Anonymous said...



Saya rindu zaman BN-Najib perintah Malaysia..
di malam Jumaat ini rasa rindu zaman itu..UMNO berjasa besar tapi rakyat termakan hasutan fitnah. Segalanya hancur.. ekonomi hancur, sosial rosak, undang2 rule of jungle, lanun lanun moden mula kenyang..masa depan gelap.. entah apa pelan 'transformasi' mahapenipu..usia 93 tua kutuk tapi tak lekang menipu menghasut membenci memfitnah dengan dendam kesumat yang sangat dalam!

Akhirnya anak dia tak kemana..Kedah amat suram, politik lemah, cantas mencantas sedang berlaku. PKR takkan biarkan Mokeris berkuasa. Mereka hanya sabar seketika..

Rakyat dapat apa sekarang? Kafir dan musuh2 Islam untung berlipat lipat..

Ya Allah..kembalikanlah kepimpinan Melayu Islam

Ameen

Semoga Allah berkati jasa jasa Dato Seri Najib Abdul Razak..peliharanya dan angkat kebaikannya..buka hati rakyat sedar dia insan berjasa dan bijaksana..kembalikanlah peluang pada Dato Seri Najib untuk mencurahkan kebijaksanaannya membantu menyusun semula negara yang sudah rosak ini.

Ameen

Anonymous said...



SATU PERSATU KEBUSUKAN MEREKA TERBURAI..PAKATAN HAPRAK-MAHADEY LAKNATULLAH!


PH membayar hampir RM1 juta untuk posting mengenai Mahathir dan DAP


Walaupun tak mampu tunaikan janji mansuhkan tol, ptptn dan hutang felda, kerajaan PH mampu membayar sehingga RM12 ribu untuk 1 posting article dan propaganda Tun Mahathir di FB Page Siakap Keli.

Video-Video Tun Mahathir pula dicadang dikeluarkan oleh pihak DAP. Kos untuk produksi dan pembikinan video adalah tidak diketahui lagi nilai peruntukannya.

Kerajaan PH juga memperuntukkan sehingga RM300ribu untuk google search, email dan iklan di youtube.

Kerajaan juga memperunukkan sebanyak RM558 ribu untuk FB Pages DAP dalam Bahasa Melayu dan Cina.

Jumlah keseluruhan hampir RM1juta. Job untuk media sosial ini nampaknya banyak dapat kepada DAP.

-Tun Carlos
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=205195256813679&id=170782270254978


MR : PH berjaya manipulasi semua pihak demi kepentingan politik masing-masing. Sekarang mereka dapat kuasa.. rakyat dapat apa?....

Anonymous said...

Awani lagi parah menjilat.. siang mlm pagi ptg menjilat.. tv3 di berita utama/perdana je..

Jika nak tau cerita sebenar apa yg didebat diucap ditanya dijawab, tengoklah siaran secara langsung sidang parlimen.. jgn pi kencing jgn pi berak, tahan je hihihi..

Jgn tengok sekerat sekerat dlm awani atau tv3.. tu yg spin.. tu yg kata terduduk.. dlm youtube lagi parah.. org yg buat youtube tu mungkin rasa umurnya pjg, lambat lagi mati..

Anonymous said...

Patutla dlm youtube bersepah video manipulasi, spin, fitnah tak henti henti.. semua kisah di hamburkan terutama memfitnah najib dan rosmah.. menghina najib dan rosmah..

Baru je geledah rumah, dlm youtube dah tersenarai brg brg.. hebat punya fitnah..

Sekarang ni hari hari spin citer bersidang dlm parlimen.. hakikatnya kita tau berlaku sebaliknya bila kita tengok secara langsung..

Ph tau ramai rakyat tak tengok secara langsung.. rakyat mudah terpedaya dgn fitnah.. rakyat tak mau cari fakta sebenar tu mudah ditipu..

Anonymous said...

APA PUN KITA KOMEN...
KITA TANYA BALIK..

PENGUNDI PH DPT APA?

Anonymous said...

ASTRO ONANI....

Anonymous said...

DAPAT CAPATI....

Anonymous said...


Mahababi berkuasa anak-anak2 4 ekor haram jadah tu untuk..kroni gembira..
SST 16% bawah tanah lebih murah dari GST 6% dalam resit

betapa bodohnya mereka kencing rakyat..

Anonymous said...



komen utube tweeter fb?
bro jangan terkesan lah.. mereka dilatih dan membuat kerja iblis penuh masa untuk jatuhkan Najib-UMNO melalui perang siber
Jangan pelik dan harian kenapa video yang ada nama Najib/Zahid/UMNO baru keluar tak sampai 12 jam beratus komen caci maki kutuk tak mau2 kita hairan takkan lah rakyat berpusu pusu masuk just nak komen maki Najib..nope itulah RBA dan tentera siber mereka?

Bahagian ini diambil alih oleh RBA yang sama digunakan DAPig.
fake akaun beratus2 kemudian post n go.
You tube pulak mereka lambakkan dengan video video caption menghina memaki memburukkan Najib/UMNO so bila search video2 ini yang akan mucul dan dicadangkan kepada rakyat IP address Malaysia.

Sungguh jahat dan licik perperangan siber mereka lakukan sejak 2014 untuk jatuhkan Najib. Tak hairanlah budak sekolah pun boleh lafaz Najib Perompak.. sedang budak macam tu mana faham apa2 tapi KESAN serangan fitnah IBLIS Pakatan melalui media sosial terutama youtube/ tweeter FB. Sudahlah entry video 'catchy' menghina Najib Rosmah Zahid UMNO BN, lepas itu mereka serang pula di bahagian komen..komen bertubi2 maki hamun caci dan rendahkan penama penama di atas

Bayangkan operasi ini dilakukan secara intensive, bertahun tahun setiap hari, setiap jam, secara constant, berapa juta rakyat terhadam setiap jam, semua golongan dari budak sekolah, pemandu bas, makcik jual kuih, budak kilang, ahli korporat, menjadi habit dna trend pulak ketagih untuk news feed begitu semasa sebelum PRU14.. ia satu gelombang tsunami yang amat dahsyat..kerana rakyat belum kena pengalaman pahit.. so masing2 rasa UMNO BN Najib memang betul jahat.. telan tanpa counter attack oleh BN UMNO yang tak suka kaedah buruk begitu.

Tapi Allah SWT Maha Kuasa.. sekejap sahaja mereka menang.. lihatlah sekarang?

petunjuk paling besar ialah EKONOMI. Tak kurang 30 billiun wang negara sudah HANGUS, kelam kabut mentadbir, isu bercambah bercelaru, dasar ekonomi tiada, pelabur lari, habis semua musnah

Bila PH bersetuju memwujudkan PM 'Interim' itu adalah satu keputusan PALING BANGANG oleh mereka yang lagak pandai bercakap petah depan utube dan parlimen, akhirnya dasar negara jadi kelam kabut, bila meletak seseorang yang punyai skandal dan short term period, pelabur sangat tak yakin. Lepas 2 tahun kunun kalau tak panjang umur baru nak orang lain amik alih jadi PM.. sekali lagi dasar berubah, pelabur dan pasaran akan tunggu dan lihat..

FINALLY RAKYAT DAPAT APA????


DAPAT TAHIK JEEE TAHIK ANJING PENIPU!!



Anonymous said...

Betul.. berterusan mereka spin dan fitnah.. mereka tau rakyat terutama org melayu suka membaca berita dr sumber meragukan.. lebih mudah percaya cerita bohong.. edit gambar.. putar kata kata.. ambik gambar dr blog org lain pun boleh percaya..

Kita juga berharap umno/pemuda umno membuat byk video seperti mereka lakukan.. video melawan apa yg mereka buat bkn video fitnah dan spin seperti yg rba lakukan.. dan pastikan ahli umno memberi komen terhadap video itu.. bkn seperti rba, seorang ada beratus nama akaun palsu seolah beribu rakyat komen.. harap pemuda dan puteri ambil perhatian.. pastikan mereka ambil bahagian dlm memberi komen balas..

Perkembangan terkini pemuda umno amat membanggakan.. apa yg dipaparkan di sg kandis berbeza dgn barisan exco pemuda umno yg sebelumnya... tahniah... mereka lepas berucap.. semua boleh berucap.. seperti kembali di zmn pemuda umno yg lampau... tahniah utk anda semua.. teruskan perjuangan...

Anonymous said...

Rba dap ph bawak isu.. isu bohong.. spin.. fitnah.. manipulasi berita..

Rakyat tumpang semangkuk.. komen fitnah disambut... dihina caci maki tuduh ejek perlekeh semua disambut.. cerita fitnah jd meriah..

Mereka menang..
Pengundi ph dpt apa?
Dosa fitnah?

Anonymous said...

Semuanya terjadi bila Ayer Hitam mencelah dan berkata tak adil kalau lihat hutang sahaja, tetapi tak lihat aset yg ada.

Pandangan sy, betul lah apa yg di celah oleh Ayer Hitam itu. Analoginya sgt mudah:

Sy ada anak syarikat. Aset anak syarikat sy bernilai 40 juta. Tetapi anak syarikat sy ini berdepan masalah kewangan hingga ia tak mampun bayar hutangnya. Anak syarikat sy ni minta saya bayarkan hutangnya bernilai 10 juta. Sy setuju dgn syarat, semua aset anak syarikat sy, sy ambil alih. Sy tak nampak masalah untuk membayarkan hutang 10 juta, sbb sy tahu aset bernilai 40 juta akan jadi milik sy.

Ini yg dimaksudkan Ayer Hitam bila dia mencelah tak adil kita lihat hutang sahaja, tanpa melihat aset.

Tp dia diasak pula dgn soalan tahu atau tak tahu? Bila dia ckp dia jawab soalan yg dia tahu sahaja, itu sebenarnya tindakan paling tepat. Kerana urusan kementerian kewangan dahulu, bukan bawah bidang dia. Lebih baik dia tidak jawab, berbanding dia menjawab dgn jawapan yg pelik-pelik seperti jumlah ikan, jumlah jet tak boleh terbang dan lain-lain yg bakal mengundang sindiran dan ejekan netizen.

Anonymous said...

Masih lagi nak buat citer 1mdb.. tony puaka penasihat khas gone end menteri kewangan kaitkan cpp dgn 1mdb.. konon mengatakan cpp bayar ke 1mdb.. cpp dah bengang.. dah beri balas jawapan..

Nak tau lanjut baca di drnovandri twitter..

Hubungan dgn china bermasalah.. sawit jatuh harga.. apa tindakan kerajaan malaysia baru ke felda? Mereka peduli ke warga felda dan harga sawit? Ada dlm parlimen atau luar parlimen ambil tindakan?

Undi felda dah dpt?
Apa warga felda dpt?

Anonymous said...

Kerana perempuan cia kgb rahsia terbocor.. cia kgb mossad guna perempuan utk korek rahsia..

Dikatakan rahsia negara dlm bahaya?.. ada rahsia bocor? Agen rahsia negara berada dlm bahaya? Nama dan keberadaan mereka terancam?

Jika benar, mengapa boleh jd begini? Mengapa dulu tdk?

Anonymous said...

Tak payah nak korek.. rahsia jet boleh terbang dah bocor ke pihak lawan.. tengok dgr je mat sabu bukak mulut hihihi.. belum lagi kita tau dia cakap apa masa jumpa pihak luar.. merapu berckp.. abih rahsia bocor..

Anonymous said...

Timbalan pulak dap.. baguiihhh bebenor la.. tu yg syok singapore.. israel menanti...

Anonymous said...

Pilihan pengundi tentera dan polis..

Apa tentera dan polis dpt?
Nak julang komunis jd pejuang?

Anonymous said...

Dulu undi BN dapat dedak.
Kini undi PH dapat taik.

Sekian , tima kasih!

Anonymous said...

Semua bantuan termasuk pinjaman biasiswa dedak? Dah kaya jd dedak?

Anonymous said...

Semua bantuan dulu rasuah haram kata atok..
Malaysia baru jd halal..
Atok nyanyuk ka bagi fatwa?
Tapi atok suruh kembali ke quran..

Anonymous said...

Bantuan rumah akibat banjir dedak..
Rumah mampu milik dedak..
Rumah dpt bantuan diskaun berpuluh ribu dedak..

Anonymous said...

Br1m dedak..
Bantuan persekolahan dedak..
Bantuan anak anak yatim dedak..
Bantuan sek tahfiz dedak..

Anonymous said...

Bantuan nelayan petani dedak..
Bantuan rumah transit dedak..
Bantuan tekun dedak..
Segala bantuan mula berniaga di setiap negeri/glc dedak..

Anonymous said...

Semua bantuan dr pusat dan negeri dedak.. dah kaya... yg lama jd hampas jd dedak..

Betul la anon yg paling atas tu sindir rakyat melayu konon masa bn dpt dedak je.... kini malaysia baru dr dedak jd taikkkkk... kah kah kah..

Yg disenarai kat atas tu adalah dedak dedak zmn bn..

Anonymous said...

Taik zmn malaysia baru?
Janji jd capati mkn jd taik..
Kaaaaaaahhhhhhhhhhhh.....

Megat Panji Alam said...

Ni kronik namanya saudara..boleh kena tekanan perasaan.

Anonymous said...

Pee.eh mkn taik

Anonymous said...


Besok hari mengundi pilihanraya kecil di Sungai Kandis...

Ini dia manifesto PakTan harapan:

------------------------------

ini bukan tipu punya janji. Ini betul2 punya janji.

Minyak petrol akan kami turunkan menjadi RM 1.50 se litre

Kalo rasa kami nak tipu, jangan undi PH.

Dalam 100 hari itu juga Pakatan Harapan mahu mewujudkan suruhanjaya dan jawatankuasa untuk menyiasat dan menangani isu-isu yang menimbulkan kontroversi, termasuk 1MDB dan Perjanjian Malaysia 1963.

Menghapuskan GST dan mengurang kos sara hidup dengan pelbagai inisiatif peduli rakyat.
Menstabilkan harga minyak dan memperkenalkan semula subsidi petrol secara bersasar.
Menyamaratakan gaji minimum seluruh negara dan seterusnya memulakan proses meningkatkan gaji minimum.

Pakatan Harapan juga akan melaksanakan 4 perkara lain menyasarkan hutang yang ditanggung peneroka dan lepasan universiti dan perlindungan untuk suri rumah dan isi rumah berpendapatan 40% terendah (B40):

Menghapuskan hutang-hutang tidak wajar yang dipaksa ke atas peneroka Felda.

Memperkenalkan skim caruman KWSP untuk suri rumah.
Menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada semua peminjam bergaji kurang dari RM4,000 sebulan dan memansuhkan dasar senarai hitam ke atas peminjam.

Memperkenalkan Skim Peduli Sihat dengan memberi RM500 pembiayaan untuk rawatan asas di klinik swasta berdaftar untuk golongan B40.

Dalam 100 hari itu juga, Pakatan Harapan akan mewujudkan suruhanjaya dan jawatankuasa untuk mengkaji dan menangani isu-isu kontroversi:

Menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja 1MDB, Felda, Mara dan Tabung Haji, dan merombak semula struktur kepimpinan mereka.
Menubuhkan Jawatankuasa Khas Kabinet untuk segera menyemak dan melaksanakan Perjanjian Malaysia 1963.

Melancarkan kajian terperinci mengenai projek-projek mega yang dianugerahkan kepada negara asing.

Menerusi buku bertajuk “membina negara memenuhi harapan” ini, gabungan pembangkang itu turut menggariskan 60 janji untuk dilaksanakan dalam tempoh 5 tahun dan 5 iltizam.

Dr Mahathir dalam ucapannya berkata Pakatan Harapan tidak akan mampu melaksanakan janji-janji ini jika gabungan itu GAGAL menumbangkan Barisan Nasional pada PRU14.


3Ms Stupid said...

Pencacai PH yg tertekan perasaan...dah tak ada bahan...hancing ada le....

Anonymous said...

Rakyat menyarankan kerajaan PH melantik Shafee Abdullah untuk bersama2 pasukan pendakwaan keatas kes rasuah LGE yang masih lagi berjalan. Beliau pada pandangan rakyat mempunyai pengalaman yang sangat luas dalam kes sebergini seperti kes Khair Toyo dan juga kes Beng Hock yg difahamkan telah membunuh diri. Kepada kerajaan PH tolong ketepikan soal2 politik, ideologi politik dan kepentingan sendiri. Kes ini pada pandangan rakyat suatu kes yang sangat serious dan MELIBATKAN KEPENTINGAN AWAM/RAKYAT! AYUH SAMA2 KITA RAKYAT KESELURUHAN MENJUNJUNG UNDANG2....

Anonymous said...





Ooi Ah Bing ringgit sudah merosot teruk sekarang ini,apa lu buat, tidur ke ???


1 U.S. dollar =
4.08113292 Malaysian ringgits




Anonymous said...

Assalamualaikum kepada bangsa melayu islam.Saya sangat berharap rakan rakan pembangkang semua pas dan Umno masuk memberi komen dalam Malaysia kini kita lawan semua rhb kafir dan melayu munafiq disana.Komen 2 mereka sangat menghiris hati dengan fitnah dan kebongkakkan mereka.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget