KL CHRONICLE: Puad Zarkashi : Selagi tiada kejujuran politik?

Sunday, November 1, 2020

Puad Zarkashi : Selagi tiada kejujuran politik?

Ramai yang bertanya kenapa UMNO mengadakan Mestuarat MKT dua kali dalam masa seminggu. 

Ia berkaitan “Kejujuran Politik”. Bila tiada kejujuran, maka mesyuarat segera wajar dibuat demi mengelak syak wasangka, sabotaj dan politiking. 

Sebab itu apabila YDP Agung menasihatkan semua pihak hentikan politiking. Tuanku tahu nasihat darurat  berkaitan dengan kejujuran politik bukan isu COVID-19 semata mata.



Ada pihak mempersoalkan kenyataan terbaru Muhyiddin kerana baru sekarang cuba merasionalkan kenapa darurat perlu. Apakah perlu darurat untuk mengelak PRN Sarawak dan PRK Batu Sapi?

Kalau ada “kejujuran politik” sudah tentu Menteri Menteri UMNO tidak dibelasah dalam “Zoom Cabinet Meeting” Rabu lalu. 

UMNO jadi sasaran kerana Menteri UMNO menyokong keputusan Majlis Raja Raja yang menolak peristiharan darurat. Kononnya Menteri UMNO tidak mengamalkan “collective responsibility”.

Itu sebabnya Biro Politik UMNO cadangkan terma baru dan hitam putih. UMNO mahu hubungan dalam Kerajaan PN berasaskan konsensus parti dan kejujuran politik.

Pengalaman pahit di Sabah banyak mengajar. Apabila tiada kejujuran politik maka politiking berterusan. 

Isu jawatan Timbalan Perdana Menteri menjadi sukar kerana tiadanya kejujuran politik. UMNO memang wajar diberi peranan jawatan TPM. UMNO tidak perlu apalogatik dan takut dituduh gila kuasa.

Dalam berniaga mesti ada profit sharing. Apatah lagi jika ada pihak yang menyediakan modal yang lebih besar. Mana adilnya kalau keuntungan dibahagi 80-20. 

Esok Parlimen bermula. Usul undi tidak percaya tidak berbangkit. Fokus sekarang ialah Bajet 2021. Dalam perutusan khasnya semalam Muhyiddin merayu ketepikan perbezaan politik dan utamakan rakyat.

Muhyiddin tidak perlu berdolak dalik. Kalau ada “Kejujuran Politik” pasti ia akan diluluskan. Bola ditangan Muhyiddin.

Justeru menjadi tanggungjawab Muhyiddin menerima pandangan semua pihak termasuk pembangkang. Jika perlu dipinda kena pinda. Ia menuntut kejujuran politik.

Antara tuntutan popular rakyat ialah sambung balik moratorium automatik dan pengeluaran dari akaun 1 KWSP. Pembangkang pula menuntut dilaksanakan Confidence and Supply Agreement.

Jika tidak dilayan, politiking berterusan. Kerajaan 113 terus tidak stabil. Rakyat menjadi mangsa. Puncanya, tiada kejujuran politik.

31 comments:

Anonymous said...

Katakan Tun yang jadi Perdana Menteri dan nasihat ditolak oleh Yang Dipertuan Agong.

Apa kah agaknya reaksi dari Tun..!?

Sudah dikenalpasti sikap Tun ini yang suka bergaduh, mencaci maki, menuduh tuduhan buruk , memfitnah jijik dengan lidah bercabang dan memburuk burukkan Raja Raja Melayu sekiranya perkara yang sama berlaku pada Tun Mahathir.

Ingatkah kita kes Prebet Adam bila Tun berhadapan dengan Sultan Johor dulu. Segala fitnah dan caci maki serta menarik segala kuasa Raja Raja dilakukan oleh Tun.

Akhirnya kes Perebet Adam adalah kes fitnah paling jijik si lidah bercabang. (Link dibawah Video)

https://klbroadcastmedia.wordpress.com/2018/04/13/video-30-tahun-mahathir-menipu-rakyat-kes-prebet-adam/

Masuk era Mahathir dan PH 22 bulan, sama juga dengan harapan pelihara dan angkat Raja Raja Melayu dan jaga Agama Islam agar tidak diperlekehkan.. Apa Mahathir buat bila diangkat PM kali ke 2..!?

Malah bertambah lagi teruk ICERD pulak Tun mahu dipersetujui.

Karomah pulang ke gagang kuasa Raja Raja Melayu di bumi kaum yang dijanjikan akhir zaman datang sendiri

Islam tidak dibenteng secukupnya. Orang Melayu diperlekehkan. Hal tuliskan jawi pun tak mampu dipertahankan. Raja Melayu pun dilongkangkan.

Kerana keromah pulang ke gagang Tanah bumi Melayu ini, dimana Raja Raja Melayu telah"diberikan hak sementara" untuk dijagai, maka, mengelupur Muhyiddin dan gerombolanya apabila menerima berita bahawa keinginan niat kelompok beliau ditolak olih Raja Raja Melayu.

Adakah Muhyiddin masih mahu bersilat dan meneruskan 'niat'nya??

Judgment day 1.Nov.2020 sedang mengintai karomah keramat hujung ufuk timur akhir zaman.

Kalau nak selamat dan terus menjadi PM sehingga PRU 15 maka lakukanlah seperti yang telah disepakati. Kejujuran politiking mesti ada.

Kesemua dari UMNO yang sudah menjawat jawatan dalam Kerajaan Muhyiddin , tidak layak dicalunkan untuk mengisi jawatan TPM, kerana melebihkan kepentingan diri melebihi kepentingan rakyat.

Cuma ada usaha 'tangan ghaib' jawatan TPM dari UMNO calon yg datang dari paling 'bawah' Semenanjung untuk dicalonkan sebagai khadamnya jawatan TPM Mahyuddin

Sia sia UMNO menamakan sesiapa pun dari kalangan anggota Tertingginya bagi mengisi kekosongan dikata PPBM atau Muhyiddin itu kerana sialan atau badi "menjadi TPM tersingkat" bakal terpaku dalam sejarah Malaysia.

Sabda Nabi "Akan datang tahun-tahun penuh dengan pendustaan yang menimpa manusia, pendusta dipercayai, orang yang jujur didustakan, amanat diberikan kepada pengkhianat, orang yang jujur mereka khianat."

Sekiranya 'tahajud' atau "petunjuk Allah SWT" telah didahulukan, inshaallah, "jalan keluar" pasti terbentang luas dari timur tanah yang dijanjikan


Q serra serra

Anonymous said...

KEJUJURAN POLITIK VS PENDUSTAAN POLITIK

Terserlah selepas pru14.

Sebelum pru14, harapan anak muda setinggi gunung aikkk cam nyanyi pulak HARAPAN SETINGGI GUNUNG.

HARAPAN akan pastikan beratus ribu rakyat malaysia yg bekerja di spura akan dibawa pulang dan menyediakan PELUANG YG SAMA di malaysia: sadik ketua armada ppbm.

"PELUANG YG SAMA: maksud ini apa? Jawatan, tangga gaji/setara nilai atau apa? Sama seperti di spur? Bermakna $singapore setara nilai rm. Di sini je dah nampak kejujuran berpolitik/dusta. Bkn sorang tapi beratus ribu nak bawak balik. Mustahil harapan boleh menyediakan peluang kerja sama seperti di spura? Tapi anak muda terpedaya. Terpedaya dgn fitnah yg diulang ulang. Terpedaya dgn janji janji manis.

Ketua armada itu ketua pemuda ka?
Kini sadik nak tubuh parti anak muda?
Janji lama BERDERAI MENJD DEBU.

Jgn pulak anak anak muda selepas pru15
MENGAPAKAH KISAH SEDIH
YG SELALU KU ALAMI

Janji gaji minima PH tak mampu nak buat, berdolak dalik, inikan pula peluang sama seperti di spura?

Anonymous said...

Bayangkan kat spore dpt $3ribu. Balik malaysia, sadik nak bagi berapa tu setara, peluang sama. Sebelum kira berdokah dulu kahkahkah. Supaya hati tk sakit. Berangan dulu.

Anonymous said...

Tapi kalau nak ber tik tok haaaaa tu dia peluang sama.
Kahhhhhhhhhhhhhhhhh

Anonymous said...

Sy saddiq kata rakyat dah penat.
Hello! Engkau ingat rakyat tak penat dgn omongan kosong ph. Cer tanya anak muda, penat ke idok ker rasa nak bagi penampor je. Kerja dah takde. Dulu ada dah kena berhenti zmn ph.
Tik tok kan ada hahahahaha

Anonymous said...

Maksud sadiq peluang sama, balik dr singapore, setara senilai, bawak kerja guna motor?

Anonymous said...

KEJUJURAN POLITIK.

Semasa umno pas jd pembangkang, lantang bersuara dr parlimen hingga ke jln. Byk isu disuarakan. Terjd pergolakan dlm ph. Dlm waktu sama ditelinga kita diperdgrkan susah atau sukar utk ambil tindakan terhadap isu yg dibangkitkan kerana ada dap dlm kerajaan. Dap wajib ditolak.

Alhamdulillah dap tiada lagi dlm kerajaan. Bermakna bolehlah pimpinan baru ambil tindakan terhadap isu lama dan baru yg dibangkitkan. Kini diketuai bersatu, muhyiddin sama seperti dulu diketuai bersatu, mahathir.

Adakah isu berbangkit yg disuara pas umno dulu telah disiasat atau diambil tindakan? Dap telah tiada? Atau isu dibiarkan berlalu?

Penjualan aset negara?
Tabung hj?
Adib?
Isu isu lain?

Tunggu apa lagi? Dap telah tiada?

Anonymous said...

MENTERI UMNO DIBELASAH?

Anonymous said...

MENTRRI UMNO DIBELASAH DLM ZOOM MEETING?

BYGKAN ZOOMMMMMMMMMM MUKA PM BESOR KECIK BESOR KECIK?

MUKA MENTERI UMNO?

Anonymous said...

MENTERI UMNO DIBELASAH?

MENTERI PAS?
MENTERI LAIN BKN PPBM?

Anonymous said...

MENTERI UMNO DIBELASAH?

ADAKAH HANYA UMNO MENJUNJUNG TITAH AGONG?
SOKONG TITAH TDK DARURAT?
MENTERI SELAIN UMNO SOKONG DARURAT KE HINGGA TDK DIBELASAH?

Anonymous said...

MENTERI UMNO DIBELASAH?

JIKA PAS JUGA SOKONG TITAH AGONG TDK DARURAT?
MENGAPA PAS TDK DIBELASAH?
PAS SOKONG ATAU TDK DARURAT?

Anonymous said...

Apaaaaaaa? Betul ke 3jt nak bagi kat pembangkang setiap org utuk lulus bajet? Termasuk dap? Betul ke betul ke? Zahid keluar tak setuju? Jika bnr istilah apa ni, sogokan rasuah habuan saguhati hadiah atau apakebende? Biar pemimpin menjawab. Kita rakyat tuunggu selanjutnya.

Kalau betul baru nampak zahid/umno tengkuk tegak tak lembik.
Siapa yg nak bekerjasama dgn dap?

Anonymous said...

Sebelum ni kecoh jugak, ku li mat sabu jumpa mahathir. Anda heran? Aku tak heran.

Katanya menteri agama pun jumpa juga. Yg ni aku heran. Tapi kalau nak tanya agama aku tak heran. Memang seharusnya.

Anonymous said...

Mengapa aku tak heran. Sejarah politik mahathir penuh dgn plan? Plan A gagal guna plan B. Org politik. Jika gagal guna seseorang adakah bergerak ke plan lain gunakan org lain pulak? Lihat dr dulu hingga kini?

Yg bangangnya org boleh percaya dan ikut plan/org yg dikata termasuk dlm kumpulan tertentu? Jerat leher sendiri.

Anonymous said...

ANDA PELIK MASZLEE KELUAR PEJUANG?
AKU TAK PELIK LANGSUNG.
DIA DAH TAK SOKONG MAHATHIR?
JENG JENG JENG PENDPT ANDA?

MASZLEE DAH KELUAR DR KELOMPOK MAHATHIR?
BNRKAH?

DIKATAKAN DI MANA MANA ADA ORG MAHATHIR?
DLM KERAJAAN? GLC GLIC?
DLM UMNO ADA ORG MAHATHIR?
DLM PKR ADA?
DLM BERSATU JGN TANYA.
TUJUAN LETAK ORG BUAT APA?
ORG BAWAH ATAU ORG ATAS YG BOLEH PENGARUHI PEMIMPIN?
DPT MAKLUMAT DALAMAN/RAHSIA PARTI?

Rakyat bawah tunggu dpt ke tdk keluar duit kwsp akaun 1.

Anonymous said...

Kerajaan sekarang tak jln. Tinggal nyawa nyawa ikan. Plan seterusnya. Kerajaan perpaduan? Parti perpaduan? Siapa nak tubuh? Siapa rancang? Mahathir? Siapa lagi terlibat? Parti apa yg dipadu bersama?

Awal awal lagi dah selerakkan org orgnya dlm parti perpaduan/parti berlainan? Tak mustahil org yg sama dilantik jd menteri kabinet kerajaan perpaduan? Seolah dr parti berlainan? Kerajaan perpaduan? Balik balik org yg sama? Orgnya jugak?
Balik asal. Kikiki

Ini hanya mimpi. Mimpi persepsi. Mimpi andaian. Terjaga ehhhhh duit kwsp tak boleh lagi kikiki

Anonymous said...

Tak perlu nak heran ahli politik lompat melompat. Keluar masuk parti. Yg nak diheran ada lagi org percaya kat dia nak bagi undi kat dia. Dpt jawatan penting lagi. Yg lebih parah, ada pemimpin parti beri muka, org bawah dah melenting.
Undi org bawah dihargai?
Org bawah dianggap penting dan perlu diutamakan?

Anonymous said...

Pejuang belum berdaftar.
Tak mustahil pru15 boleh terjd bila bila masa saja.
Pemimpin pejuang cam mana?
Nak harap akar umbinya? Mana? Berapa?
Atas parti apa atau calun bebas?
Jika calun bebas, siapa undi, boleh ke menguasai malaysia?
Mungkin step terawal buat persediaan, ada yg menyerap parti lain.
Yg dah dlm parti lain bertahan disitu.

Anonymous said...

Dr gambar viral, semua org tak duga mat sabu jd pilihan yg boleh dpt jumpa mahathir. Kikiki aku pun ternganga. Padahal dulu, kalau tak silap, mat sabu salah sorang blok anwar dap yg mintak mahathir serah kuasa. Ingatkan video viral meeting ph sebelum mahathir letak jawatan. Kecoh masing maing tinggi suara. Hebat suara masing masing termasuk sadik hahaha.

Mat sabu jd org tgh ka? Org tgh sapa?
Org tgh dap ka? Jika langsung jumpa dap sdh tentu semakin sukar nak raih undi rakyat kerana mahathir tau rakyat teramat benci dap selepas 22 bln ph, terutama melayu bumiputera?
Atau mat sabu ada plan tersendiri?

Apa apapun org yg sama berlegar di arena politik negara.
KO ADO?

Anonymous said...

Aku tetap bersyukur rezeki ku mencukupi. Aku bersyukur kelapa sawit harga tinggi. Alhamdulillah. Terima kasih ya Allah limpahan rezekimu.
Ya Allah, tetapkan hatiku tdk terpedaya dgn fitnah. Aku yakin fitnah itu menyebabkan rezeki ku menghilang.
Aminnnnnnnnnnnnn

Anonymous said...

Apsal la order makanan indah kabar dr rupa. Gambor cantik menyelera dpt hampeh huhuhu. Tayang gambar org punya dtg mak aiiii... psr mlm lagi selera.
Ingat politik je tak jujur. Yg jual pun sama. Brg order tak sama brg sampai.

Yg sedap dan sebnr bnrnya gambar, tq anda jujur.

Anonymous said...

WFH=KDR... order je la. Tengok gambar besornya. Berbaloi dgn harga. Pasti kenyang. Dpt ya Allah cenonet ciput je. Gambar dibsrkan kikiki
Ingatkan ahli politik je zoom camera. Rakyat pun sama kikiki. Berdokah dokah sambil mkn. Rezeki halal mkn je la. Tapi itulah yg pertama dan terakhir beli kot. Kpd penjual jika nak thn lama buatlah sasuatu yg org akan cari anda lagi. Order lagi. Jgnlah zomm gambar ngan tgn tu bsr sgt. Bkspun nampak besor.
Kahkahkah

Anonymous said...

22 bulan bajet vs bajet 8 bulan

Bajet 2020 bajet kerajaan Melayu Islam. Rakyat tahu dan merasai bagaimana pemerintahan PH selama 22 bulan.

Sebab Itu sebab takde seorang pun yang berguling guling, terjerit jerit di jalan raya memberontak akan kejatuhan kerajaan PH.

Hari ini, kepada MP Melayu/Islam mempunyai ruang seluas membuktikan kerajaan PH dahulu adalah kerajaan tunggangngan DAP.

Kerajaan PH sebagai kerajaan yang rasis, membelakang kan Perlembagaan dan tidak peka kepada sosio budaya dan adat resam negara.

Dulu, selama 22 bulan kerajaan PH mentadbir kerajaan macam macam rakyat dapat.

1. Hantar Tun Daim ke China dengan segera untuk ubah isi kandungan ECRL dari taraf First Class jadi taraf 3rd Class yang walaupun harga diturunkan tetapi tidak setimpal dengan yang sebelumnya.

2. Malah ada kroni sudah patut didakwa melakukan insiders trading sebab membeli awal saham berkaitan ECRL. Tun, Daim dan kroni dalam Council of Eminent Persons (CEP) berebut habuan.

3. Rencana blueprint kilang kereta nasional ke-3 sama seperti Proton awal-awal dengan penguasaan syarikat kroni kerana Proton tidak lagi dikawal oleh kerajaan.

4. Rencana kroni ambil alih PLUS dengan tawaran berbillion (kroni sama seperti Perwaja yang akhirnya dapat bailout daripada Kerajaan) tetapi tidak dipersetujui oleh Kementerian Kewangan (DAP) sebab mereka juga mahu kuasai pulangan.

5. Kontrak Opcom - Hari ke 5 dilantik jadi PM Boboi dapat ratus juta kontrak Opcom

6. Tender berbilion fiberoptic pada OPCOM dan stimulus package.

7. Rancang airport baru

8. Projek Bandar Malaysia diberi kepada pemaju kroni.

9. Jarah wang Petronas 82 Biliion.

10. Hutang baru 120 bilion dalam masa 22 bulan

10.GST tukar kepada SST dengan negara menerima kurang pendapatan dan peniaga mudah untuk lari dari membayar cukai.

11. Runding 101 projek direct-nego dan tukar penerima dan syarikat kepada kroni kerana mereka daripada zaman BN

12. Harta Tabung Haji dilelong murah.

13. Kedai Roti dibailout.

14. Sebagai ganjaran bailout kedai roti the loft, Taikun Cina ini dapat projek Bandar Malaysia ratus juta. Hebattt..!!

Untuk Rakyat:

1. Jangan iri hati kepada org kaya.

2. Jangan asyik minta bantuan kerajaan. Rakyat kena Ikat perut.

3. Setiap hari zikir wajib 'salahkan Dato' Sri Najib dan UMNO'.

4. 7 juta penerima BR1M ditukar kepada BSH dengan hanya 4 juta penerima dan pemberian dikurangkan.

5. Pembuangan kerja 40,000 kakitangan awam dan kontrak

6. MoF Lim Guan Eng umum beri duit percuma utk berbelanja RM30.00 sahaja

7. Janji harga minyak turun RM1.50 dicapati. "Hari pertama ke Putar Jaya esok serta merta harga minyak turunnn.." Saya ulanggg...!

Babonn said...

Ph babiiiiiiii
Rba mne
Kenyang mkn tulang kah
Bodoh punye rba

Nurliana Novi said...

Selamat siang untuk seluruh WNI dan juga seluruh ASIA, nama saya Bu Nurliana Novi, saya ingin membagikan testimoni hidup saya di sini pada platform ini untuk semua WNI dan seluruh asia agar berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, Allah benar-benar mendukung saya melalui ibu. Ibu Elina yang baik

Setelah beberapa periode mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak terus-menerus, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman online tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15.000.000 dengan pemberi pinjaman yang berbeda.

Saya putus asa untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya yang kemudian mengenalkan saya kepada Bu Elina, yang merupakan pemilik perusahaan peminjaman global, jadi teman saya meminta saya untuk melamar ke Bu Elina, jadi saya menyimpulkan keberanian dan menghubungi Nyonya Elina.

Saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp500.000.000 dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua pengaturan dilakukan pada transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pinjaman transfer Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi aplikasi Mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari dua jam uang pinjaman telah disimpan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya dikreditkan dengan jumlah Rp500.000.000. Saya sangat senang bahwa ALLAH akhirnya menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.

Mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi tahu Anda tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan bagaimana menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda.

Semoga ALLAH memberkati Bunda Elina yang telah membuat hidup saya mudah, jadi saya menyarankan siapapun yang berminat untuk mendapatkan pinjaman agar dapat menghubungi Ibu Elina melalui email: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman anda

Ada perusahaan palsu online lainnya yang menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan egois mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, ketika Anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti pembayaran ke ibu`` tolong hati-hati orang-orang ini oke

Akhir kata saya ucapkan terima kasih kepada kalian semua yang telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.Satu lagi nama saya mrs nurliana novi, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: nurliananovi96@gmail.com

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

Anonymous said...

SHARING MESSAGES BY MAYANMAR GROUPS ABOUT YIP KUM FOOK AT SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, TAMAN DESA JAYA, KEPONG.....
Dear Sir and Madam,
We are Myanmar group in Malaysia; we lived in Malaysia over decade and always went to one of SAMNAK SAMBODHI Buddhist temple in Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur and we were very sad and regretting with the committees of temple because they are using our monks in wrong conception of Buddhist teaching or Buddhist rules. We came to temple to help our monks and respected of our religion.
That temple is president of name: YIP KUM FOOK(lawyer), that our monks said and he is invited our monks from Myanmar to in charge of that temple but without pay anything to our monks, added he and his not respecting of our monks and sometime he ordered of his people to collected item such as paper, mineral water etc. without inform any words to our monks. In our religious believed we can’t take anything of holy place, if we done we are sin.
In pervious, our monk said the committees always asked money from him, when our monks gave RM20,000.00 in cash on 2001 to the committees, then committees keep silent, later committees make problem with our monk again and cancelled of our monk Visa permit to stayed in Malaysia, then our monk, Sadayaw Nandiya) go to Australia and our monk not come that temple at long time. “YIP KUM FOOK gave our monk notebook computer for to cover of that amount of money our monk said”
Many local people around temple said, now no more people come to this temple because committees is always make problem and we are heard from local people said: YIP KUM FOOK ordered of his people to put fire of Hindu temple at Taman Daya, Kepong because he needed that place to make his business about many years ago. “Everybody known what he done for Hindu temple at Taman Daya, Kepong”

Last time also he invited police to arrest the monks at holy place(temple) and locked the temple without afraid and shameful of people because he believed committee is big and has more authority, also his son always says to people: this temple is belonging of his father. “This temple donated from public, we are work hard for this temple”

This temple the committees always changed the monks, now they change the new monk to in charge of temple, this new monk also complaint the bad things of committees because committees also wait for donation box only, they without help anything to our monks. And committees controlled of our monks not to talk more or complaint more, our monks lived there as slaver and afraid of committees’ members.

In new building where remaining of Buddha statue marble; we have renovation of Buddha statue because that Buddha statue is put very low, we lift to highest the committees don’t like and unhappy. In our country, anyone be able to come temple to worship the Buddha but in Malaysia is different temple controlling by committees.
We hope everyone preserve of Buddhist teachings, and please safety of our monks, not see only money as this of temple. When we asked some of our people (Myanmar) and local people, the committees are very low of idea because is very narrow mind and without education of religions. And committees will not be disturbing of our monks, monks are like our father to take care of Buddhism and temple is like our place of resolving of our problem.

Recently, our monk (Sadayaw Ashin Indaka original from Madalay, Myanmar) has been staying in this temple also unhappy because the committees are not pay anything to him, he is working in hardly to advise people and we also unhappy and very sad when heard the bad news from our monks. Sometime the committees people came and shouting in the temple without have any reason and done what they need to do, our monk said, the committees of this temple don’t have Buddhist teachings in their mind, may be next time Buddhist can destroy.
From Myanmar Buddhist group in Malaysia but many word complaint by local Buddhist community in Malaysia.

Anonymous said...

公告社会人士,
马华公会,文艮港区部主席,YIP KUM FOOK (Lawyer) 律师,家佳Yip Kum Fook & Associates(No. 2A & B, Jalan 53, Desa Jaya, Kepong, 52100, Kuala Lumpur, WP Kuala Lumpur)是一位大老千,骗财骗色之徒,相当阴險。

他不但善骗财色,連甲洞三宝寺(SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, No: 19, Jalan 38, Taman Desa Jaya, 52100 Kuala Lumpur) 和尚的錢也大胆骗…………. 霸佔了甲洞三宝寺到处去筹款私吞,聘用外来缅甸和尚捞錢,实事在在是一个笑面藏刀,无恶不做的败类。

马华公会在第14届大选大败其中之因,就是这的党员太多,而使马华公会的各声被拖累。若要取死回生像这样的党员最好打入獄,希望社会人士要小心, 千望不要被其外表斯文所骗受苦。甲洞
甲洞居民

Anonymous said...

敬爱的佛教伩徒, 有关马來西亜,吉隆坡,甲洞帝沙再也 (暹寺) 三宝寺 Samnak Sambodhi Buddhist Association No.19-21 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia. 所发生的纠纷, 经过阅读了,Venerable Phra Piya Thammo 和尚及叶金福律师 (Yip Kum Fook) 的双方书信之后, 再经实地旁听了觧,做为中间人,我要客观实事的说: 1.当一个和尚、初出道 (小学生),在修行, 若有缺点, 那是难免.他马华公会鹅唛區会主地席叶金福律师(Yip Kum Fook),却心眼看不顺,就电招警万到耒佛教之圣地要扣畄和尚耒耻唇出家人, 这是绝对不许可, 除非是殺人放火之大罪悪. 2.他身为马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook),却反其道而行, 在佛寺不依佛法而軽视佛教的精神, 以傲慢的手段,帶领一般黑社会的人耒挑衅和尚打架, 这也是不该有、更不是佛教修行者的行为. 3.佛教的圣地, 其主要的目地, 是让眾生修佛道, 不是政治争執的地方. 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 却利用佛教之圣地当政治活动的场所。如此果敢冒犯佛陀的教誨,更是大大的罪悪。 囯有囯章,彿有佛法,家有家规. 如果出家人有何不对之处, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook), 为何不向主持和尚投?让出家人自依和尚的條规处理、却强权一味要显示他是马华公会鹅唛区会及三宝寺理事会主席, 无法无天的应用霸道手段践踏佛教之圣地.为什么。。。。。为什么. 至今, 他叶金福律师 (Yip Kum Fook),不当不歉愧,还要狡辩, 这又证明了他说一套, 做的又是另一套, 囗是心非, 所谓的两舌, 相当阴险. 身为律师, 受高深教育, 却应用如此悪毒, 横蛮无礼的作风污辱和尚, 相等于是耻辱佛教伩仰者。他叶金福律师(Yip Kum Fook)不向主持和尚投诉, 却自承英雄,电招外耒者.请问,身为將近20年的三宝寺主持和尚兼顾问,也是第一位 自筹建寺的大功臣,在大马南傳泒中,是闻名遐邇的高僧.其脸要放在那裡?同样的,要是台湾星雲大师的佛寺沙彌犯錯, 理事会没有礼貌自作主张,电招警方要扣畄其沙彌.我敢请问!星雲大师的自尊是怎样的感受?他叶金福律师(Yip Kum Fook)是后耒者,担任理会主席也不久, 竟敢应用如此,目无尊長的方式对待住持,间接的就是告大家,强迫住持和尚必远離,雀巢鸠要佔。这种用心不良, 有老千之谋, 的确令人不敢恭维。 縱观以上几项重点,我不是盲目的護持三宝, 而是要坦白的说;他叶金福律师 (Yip Kum Fook) 身受高深教育, 为律师者,本应通情达理才是,但遗憾的是, 却令人惊觉, 他厡耒就是彿书裡所讲的狡猾且残忍的此颣人。他叶金福律师 (Yip Kum Fook),利用他的专业知識, 懂得包裝自己的道德守則,以宗教为幌子手,到处募款,商业经营, 政治活动为重, 并没依循佛教宗教守则行事, 也没对人道作出任何貢献, 只不过借宗教之名捞取权和私利而己。 在此, 我奉劝, 他马华公会鹅唛区会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook), 好自为之, 免因果報应.
Sharing by Dr. Chew

Anonymous said...

Malang KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI menjadi tempat menghalau Hantu oleh kuil presiden DATUK YIP KUM FOOK (MCA Gombak), mungkin ada jawatankuasa di kuil yang sangat rendah pengetahuan Dhamma, mereka hanya menunggu wang derma dari penganut Myanmar dan mereka mengambil wang dari Sami Buddha Myanmar, ada jawatankuasa tidak berasa malu dan mereka memikirkan nasib malang kuil

Beberapa bulan yang lalu, mereka menjemput Sami Buddha Tibet untuk melaungkan dan membuang kuil malang, mereka mengatakan kuil itu mempunyai banyak hantu dan mereka tidak fikir DATUK YIP KUM FOOK adalah hantu yang terbesar di Malaysia kerana dia(Yip) menendang Sami Buddha keluar dari kuil, ini adalah dosa berat dalam agama Buddha

Kami perlu dan bercadang untuk menghantar beberapa surat kepada Sultan Selangor kerana DATUK YIP KUM FOOK (MCA Gombak) mendapat gelaran datuk dari Sultan Selangor dan menghantar semua masyarakat Buddha di malaysia.... orang jahat tidak bolih menyimpan negara kita, juga jangan kasihan kepadanya

MASYARAKAT BUDDHA DI MALAYSIA

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget