KL CHRONICLE: Izwa Jurish : #Covid19 dan Darurat

Saturday, October 24, 2020

Izwa Jurish : #Covid19 dan Darurat

Perkataan darurat itu sendiri bunyinya amatlah menggerunkan. Oleh sebab itu, kesempatan ini diambil oleh beberapa pihak berkepentingan terutamanya oleh pihak pembangkang dalam mencipta suasana cemas dalam cubaan menakut-nakutkan rakyat Malaysia khasnya serta pelabur asing amnya.

Sedar atau tidak, Malaysia berada dalam keadaan Darurat terlama serta terpanjang iaitu dari 1969-2011. 40 tahun lamanya sejak dari tragedi 13 Mei. Ini satu perkara yang mana kebanyakan kita rakyat Malaysia tidak mengetahuinya. Namun, sepanjang waktu tersebut, Negara masih berkeadaan seperti biasa dan Rakyat melaluinya waktu tersebut dalam penghidupan norma biasa.

Disini, terdapat tiga (3) jenis keadaan Darurat yg boleh di isytiharkan oleh sesebuah Kerajaan:


1. Melaksanakan undang undang tentera bila kedaulatan Negara tergugat umpamanya bila di serang oleh anasir luar dan /atau dalam negeri.

2. Apabila ada cubaan oleh pihak pihak  aktivis atau pihak-pihak berkepentingan yang menentang Kerajaan atau pihak pihak yang menderhaka pada Kerajaan, rusuhan perkauman yang mana menggugat ketenteraman awam

3. Apabila mengalami keadaan  bencana alam atau wabak, bagi mengelakkan berlakunya perbuatan rusuhan dan tindakan-tindakan oleh orang ramai yang tidak dapat di kawal semasa kejadian bencana atau wabak tersebut berlaku. Ia juga digunakan dalam keadaan memerlukan tindakan yang luar biasa oleh Kerajaan, sebagai contoh apabila di perlukan untuk menggerakkan jentera Kerajaan dalam membantu dan mengawal keadaan.

Darurat ini terdapat banyak definisinya dari sudut perundangan serta Perlembagaan negara. Namun, usahlah memomokkan Rakyat dengan fakta palsu serta dakyah-dakyah hingga menimbulkan rasa panik dan ketakutan terhadap Rakyat.

Pandangan saya, peristiharan darurat ini sepatutnya diadakan sebelum PRN Sabah lagi. 

Terima atau tidak, politik di sanalah yang telah menyebabkan Covid kembali mengganas. Bilamana wujud ketaksuban sesetengah ahli politik yang terlalu ghairah untuk mempertahankan kuasa yang akhirnya menggawatkan lagi suasana dan akhirnya, Rakyat yang menerima akibatnya.

Tindakan perlu diambil segara demi kebaikan Rakyat dan Negara. Yang paling penting, Covid harus dikekang dan ekonomi perlu di stabilkan. Untuk menjayakan kedua-dua agenda ini, kestabilan Kerajaan untuk satu jangka masa panjang harus wujud. Jika Kerajaan tidak dapat berfungsi dengan baik, gelombang Covid kali ini tidak dapat dibendung dan ia akan memberi impak yang besar kepada sosial serta ekonomi Negara dan tentunya Rakyat yang akan menerima kesanya.

Cukup-cukuplah wahai ahli pembangkang. Sekurang-kurangnya pada waktu dan saat gentir ini. Jika benar anda semua pembela Rakyat, buktikanlah. Marilah ketepikan pebedaan dan kita sama-sama berkerjasama mempertahankan Rakyat dan menstabilkan keadaan ekonomi Negara.

Jika semua ini sudah berakhir, saya amat pasti keadaan akan kembali normal. 

Tika ini, marilah bersama-sama berganding bahu untuk kesejahteraan Rakyat dan Negara.

Akhir kata, wahai rakyat Malaysia usahlah panik dengan "darurat" ini. Ia bukanlah seperti anda bayangkan dengan askar-askar di setiap pelusuk kampung.

Bertenang dan berdoalah untuk kesejahteraan kita semua. InsyaAllah krisis ini akan segera berakhir.


Izwa Jurish
Ketua Srikandi Bahagian Seputeh
Naib Ketua Srikandi Bersatu Wilayah Persekutuan

10 comments:

Anonymous said...

KEROMAH PULANG KE GAGANG.

Istana Negara dimana bersemayamnya YDP Agong ,bakal mengadakan perjumpaan dengan Raja Raja Melayu bagi meleraikan permasaalah yang dihadapai olih Muhyiddin selaku Perdana Menteri kerajaan masakini yang dikenali sebagai Kerajaan Perikatan Nasional.

Semua tahu bahawa Kerajaan ini terbentuk dari kalangan mereka mereka atau Ahli Ahli Parlimen yang telah mengkhianati perjuangan asal parti masing masing,samaada dari PPBM,UMNO mahupun PKR ,semuanya berajenda.

Walaupun begitu seperti yang pernah perkatakan dahulu bahawa Muhyiddin jangan salah langkah tetapi nak buat macammana, nafsu kuasa mengatasi segalanya.

Sememangnya sifat manusia sebegitu, tidak pernah puas dengan apa yang dimiliki ditambah dengan bisekkan bisekkan dari manusia yang mementingkan diri mahupun terdapat watak watak yang sememangnya 'rosak akhlak' dan "rosak kiblat',maka, terjerumuslah semuanya secara berjemaah dan itulah akibatnya, 'tak nampak jalan pulang'.

Tetapi alhamdullilah Allah SWT sememangnya merancanakan yang terbaik buat bumi yang "beraja" ini dimana dikitab terdahulu telah dinyatakan bahawa "pemimpin yang dinantikan" bakal muncul dinegeri dimana ungkapkan seperti mengagungkan Yang Maha Esa, dipakaikan terhadap Raja Rajanya mahupun pemerintahnya.

Bagi mereka yang sememangnya 'berilmu" dan "yang mencari kebenaran" akan peristiwa akhirzaman pasti persoalan sudah terjawap.

Maka jangkamasa untuk peristiwa itu untuk berlaku sudah semakin hampir dan pasti terjadi dimana pada satu ketika dahulu Raja Raja Melayu mahupun YDP Agong seolah olah dilihat telah "kehilangan" kuasa kerana 'disekat' kuasanya olih PM 4 .

Alhamdullilah watak itu masih lagi bernafas dan kini menyaksikan sendiri bagaimana 'Daulah Raja Melayu' datang sendiri tanpa paksaan kepangkuan Raja Raja Melayu.

Alhamdullilah.

Kini segala permasaalah Ahli Politik yang pada satu ketika amat riak dan takbur dengan kuasa sehingga sanggup menelan segala penghinaan yang dibuat terhadap umat Melayu, Agama Islam Raja Raja Melayu dan Tanah Melayu ini, kini,mereka mendambarkan "daulat Raja Melayu' untuk meleraikan ketamakkan mereka.

Walauapapun keputusan dari Raja Raja Melayu semuanya bakal diterjemahkan, apa yang pasti Institusi YDP Agong dan Raja Raja Melayu akan terpelihara kerana "instutusi' ini akan dinaungi olih 'watak akhir zaman', inshaallah.

Cukuplah setakat ini, hanya Allah SWT Tuhan Yang Maha Esa yang menentukan pengakhirannya.

Q serra serra

Anonymous said...

Bkn hanya covid, rakyat dah menyampah dgn pemimpin hanya pintar bercakap. Buat fitnah dan tuduh mcm mcm utk berkuasa.

Perbezaan langit bumi sebelum dan selepas berkuasa. Tabur janji ikut suka goyang mulut.

Anonymous said...

Anak anak muda menggila undi ph/bersatu/pkr percaya janji

Internet murah?
Lesen motor percuma?
Minyak murah?
Tengok liga bola?
Ptptn free?
Kerja melimpah?
Gaji besor?
Gst zalim?
Tiada rasuah ph/bersatu/pkr?

Anonymous said...

Kuasa pulang ke gagang.

Moga Allah kembalikan kuasa ke yg layak. Bkn ke si pandai fitnah dan tabur janji.

Ini bkn masalah covic semata mata. Duit keluar dan masuk negara?

Sumpah laknat masih berjln?

Anonymous said...

Anak anak muda felda menggila undi ph/bersatu/pkr/dap percaya hutang dihapus dan hidup senang.

Anonymous said...

Pelajar menggila undi ph/bersatu/pkr/dap percaya laungan bergema di uni ptptn free pendidikan free. Abis belajar berjuta kerja menanti. Gaji minima tinggi.

Tamat pru betul betul menggila anak muda nak cari nafkah hidup dan lawan covid.

Nasiblah. Korang yg undikan. Maafkan aku berkata begini. Tapi inilah hakikatnya.

Alhamdulillah aku dan keluarga tdk terpedaya dgn fitnah. Alhamdulillah rezeki kami dipermudahkan. Aminnnn.

Yg tak mampu nak tadbir negara, turunlah dr kayangan tu. Jgn asik hayun mulut.

Anonymous said...

Rakyat undi ph percaya fitnah hutang negara 1tr negara bankrap.

Anonymous said...

Rakyat undi ph percaya ph penyelamat negara dr bankrap.

Alhasil duit yg disimpan zmn najib umno bn digunakan utk hadapi covid dan ekonomi lintang pukang sekarang.

Bankrap boleh simpan duit? Sekarang mkn diri sendiri atas fitnah mulut sendiri.

Anonymous said...

PERLEMBAGAAN PERUNDANGAN MALAYSIA TIADA ISTILAH PECAHAN DARURAT EKONOMI DARURAT POLITIK DARURAT APAKEBENDA. HANYA DARURAT. PROKLAMASI DARURAT. DR SITU ADA SISTEM PERLAKSANAAN. TATACARA.

DULU BERDEGOR MULUT NAK MENYELAMAT NEGARA. RUPANYA NAK SELAMAT DGN DARURAT.
KAH KAH KAH

Anonymous said...

Bila darurat kena ada pengisytiharan dr Agong. Isytihar proklamasi darurat. Termaktub dlm undang negara.

"DI ATAS PENULIS SEBUT SDR TAK SDR MALAYSIA BERADA DLM KEADAAN DARURAT 1969-2011."

Ini darurat apa? Keadaan darurat? Isytihar proklamasi darurat? Jgn main pukul rata? Adakah demo jalanan bersih ph menggugat keamanan negara dan negara berada dibawah kawalan darurat ketika itu? Anak anak muda hidup dlm keadaan darurat ke, rasanya penuh bar pub disko di kl selangor?

Muhyiddin jumpa agong "mintak menyatakan keadaan darurat ke rakyat" atau "isytihar proklamasi darurat"?

Sbb tu ada MKN PDRM TENTERA, KDN, KPM utk kawal keselamatan negara selama tempoh 1969-2011 hingga kini.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget