KL CHRONICLE: Tujuh kehebatan Datuk Seri @NajibRazak yang muncul selepas kejatuhannya.

Wednesday, May 23, 2018

Tujuh kehebatan Datuk Seri @NajibRazak yang muncul selepas kejatuhannya.


Kita telah dipertontonkan bagaimana Dato Sri Najib tewas dalam peperangan PRU-14 setelah gabungan 3 gelombang iaitu dinasti lim, Anwar The mata Satu dan Mahathir Bunga2 Boboi!! tetapi 3 gelombang ini mencetuskan 7 kehebatan Dato Sri Najib yang rakyat tidak nampak sebelum ini:

1 - Realiti Ekonomi negara


Suka atau tidak rakyat kena terima kehebatan DSN seperti diperakui Zeti, Bank Dunia dan IMF, yang ekonomi Malaysia paling kukuh dalam sejarah 6 Perdana Menteri Malaysia.

Iaitu termasuk DSN telah meninggalkan simpanan rizab negara berjumlah RM430 bilion iaitu rekod tertinggi dalam sejarah Malaysia.

Hingga menjadi beban kepada Pakatan harapan untuk fikirkan bagaimana untuk mengatasi penanda aras tertinggi bagi pentabiran kewangan oleh DSN dan BN dalam sejarah Malaysia.

kata2 DSN menyentuh isu ini:
Pakatan Harapan yang secara tiba-tiba mendakwa ekonomi negara kukuh kerana nilai rizab Bank Negara kini adalah RM430 bilion.

”Soalnya dalam tiga hari saja (selepas PH membentuk kerajaan) negara hampir bangkrap boleh jadi kukuh. Mereka ada lampu ajaib ke? Lampu Aladin ke? gosok dalam tiga hari. Tak payah selamatkan negara lagi

2 - Pakatan Harapan akan jatuhkan ekonomi negara

Setakat hari 22 mei 2018, sebanyak RM2.48b ekuiti dibawa keluar dari malaysia. kerana apa, Pelabur asing terkejut dan tidak yakin dengan kerajaan baru caca merba.

Pada Rabu minggu lalu, aliran keluar asing meruncing kepada RM320.7 juta apabila pelabur menyambut baik pembaharuan pasca PRU-14 termasuk pengumuman pengurangan cukai barang dan perkhidmatan (GST) kepada sifar peratus berkuat kuasa 1 Jun selain pengampunan yang diberikan kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

3 - PH tak mampu laksana Infrarakyat dengan kos efektif

Pakatan Harapan juag terpaksa melaksanakan semua projek negara China kerana takut tindakan negara tersebut membatalkan ekspot sawit tanpa had dari malaysia memandangkan Indonesia juga berminat merampas hak itu.

Masalahnya projek ECRL yang telah direncanakan Najib hanya dengan KOS RM55 bilion menjadi kebingungan Daim untuk pelaksanaan hingga menuntut tambahan 11 bilion sedangkan kata2 Nurul Izzah yang PH mampu laksanakan dengan kos lebih murah berbanding Najib

4 - PH gagal kekalkan pelaksanaan BR1M

Semasa kempen PRU-14 Lim Guan Eng dengan lantang berkata pakatan Harapan mampu laksana BR1M hingga RM2000 seperti najib umumkan malah akan lebih baik.

Tetapi setelah PH tawan putrajaya Mahathir hanya umumkan akan memberi BR1M RM300 x 2 = RM600 berbanding sepatutnya mereka membayar RM800x2=rm1600 (+400 yg telah diberi) iaitu untuk golongan B40 di bawah pendapatan RM3000.

Malah mahathir membatalkan pemberian BR1M kepada
-orang bujang (tambahan rm150)
-mereka berpendapatan RM3001-RM5000 sebanyak RM700
-anak penerima BR1M layak terima RM1500 jika masuk U
Ini juga bermaksud mahathir akan kurangkan penerima BR1M dari angaran 10 juta orang (tambahan dari 7 juta org setelah penambahan 2 ketegori baru) kepada angaran 2 juta yang layak terima BR1M pasca kerajaan PH.

5 - Fantasi Bulan Bintang Pakatan Harapan

10 Manifesto dalam 100 hari + 300 janji lain menjadi mimpi ngeri setelah mereka berjanji akan laksanakan. Dengan kedudukan rizab negara yang tingi Mahathir tidak tahu mana dulu yang perlu dilaksanakan terlebih dahulu?

”(Penipuan) ini yang buat saya rasa terkilan, bukan kekalahan. Tapi atas penyelewengan fakta sebenar. (Pembohongan ini) tak adil. Ini berita palsu,” tegas Najib.

Begitu juga janji PH untuk menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), menurunkan harga barangan, menghapuskan hutang peminjam Perbadangan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), hanyalah janji semanta-mata.

”Bila sudah berkuasa, berapa harga minyak? Kita tunggu bila harga minyak nak turun. Saya tahu sebab saya bekas Menteri Kewangan,” katanya sambil menambah kerajaan perlu membelanjakan sekitar RM1.5 bilion dalam bentuk subsidi untuk menurunkan harga minyak kepada RM1.50 seliter.

"Kenapa tak cakap perkara itu. Kenapa janji, bagi harapan palsu. Kita (BN) tak janji palsu. Kita janji apa yang kita mampu laksanakan. Mungkin saya silap, tidak ambil pendekatan matlamat menghalakan cara. Bila dapat kuasa, (janji) itu belakang kira

6 - Ketokohan Dato Sri Najib sebagai negarawan terulung

Semasa beliau masih menjadi PM Ke-6 bukan tak ada org mencadangkan supaya diambil tindakan menyiasat secara menggeledah setiap inci kekayaan mahathir seperti diperlakukan sekarang. Tetapi apa jawapannya 'tak perlu' "walaupun Mahathir musuh politik tak bermakna kita perlu lupakan jasa 22 tahunnya"

Dan ketika beliau diperlakukan sedemikian hingga mengaibkan keluarganya bukan ada org nak bangkit untuk tunjuk solidariti terhadapnya! Tapi beliau melarang Ahli Majlis tertinggi UMNO untuk terbabit dalam konflik diri dan keluarganya berhadapan dengan musuh politik yang berdendam.malah beliau tidak mahu rakyat dijalanan untuk berjuang atas namanya. Inilah tokoh negarawan terulung sanggup hadapi sendirian walaupun dipenjara atau berada dalam kandang mahkamah.

Setakat ini Dato Sri Najib akur apa sahaja tindak tanduk musuhnya malah tidak ada sepatah pun ayat menghasut rakyat untuk bangkit atas namanya.

Kenapa begini? Kerana tindakan rakyat berada dijalanan akan menyebabkan ekonomi negara yg kukuh hasil usaha peninggalannya akan musnah sekelip mata, walhal selama 9 tahun beliau berusaha keras membersih sisa2 najis 22 tahun yg membebankan rakyat.

7 - Penyokong DSN yg tak dijangka!

Seramai 40 pelajar dari sekolah tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah tiba di kediaman DSN di Taman Duta, Kuala Lumpur untuk berbuka puasa dan mereka mengadakan berberapa siri sembahyang hajat bagi mendoakan kesejahteraan dan kemenangan DSN dalam peperangan fitnah PH yang menjatuhkannya.

Mereka mewakili persatuan Tahfiz seluruh Malaysia bagi menzahir rasa terkilan dan beryukur kerana:

a- Kekalahan Dato Sri Najib disifatkan sebagai kekalahan islam kerana DSN merupa PM pertama di Malaysia yang mempunyai perancangan terperinci bagi transformasi Hufaz yang bukan setakat memenuhi syarat Hafiz dan Agama Islam tetapi melibat perancangan terliti menjadikan golongan Tahfiz sebagai sebagai anggota profesional dalam pelbagai bidang selain bergelar Tahfiz. Ini bermaksud DSN merangkakan sebaran syiar islam masuk ke dalam setiap bidang pofesional di negara ini.

b- Mereka rasa bersyukur kerana keikhlasan DSN selamaini banyak membantu pembangunan sekolah agama dan pusat tahfiz dari segi Infra , pengurusan dan kebajikan.

Penutup.. Dato Sri Najib walaubagaimanapun menerima kekalahan BN pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu sebagai menjunjung prinsip demokrasi negara.

Namun beliau tetap menyatakan rasa terkilan kerana segala perjuangan dan manfaat yang dibawa kerajaan BN selama ini dipatahkan dengan penyelewengan fakta serta janji-janji manis pihak lawan. (catatan Mohd Fadzil)

C&P

36 comments:

Anonymous said...

Pegi dahh!! Da kalah tu kalah lah!!!.. Pegi duk negara lain kalo tak suka dok Malaysia

Rizal Zainal said...

Najib x kalah , yg kalah adalah rakyat terbnyk melayu dan islam itu sendri

Anonymous said...

totok pelahap dedak PH biasanya akan maki hamun sebab kalah berhujah dengan fakta....sentiasa nak tunjuk dirinya superior...ramai dari mereka golongan K-POP lemau...

Anonymous said...

Malas nak baca merapu merepek memuji Najib yang hebat penyamu. aku amik sikit aja tuk komen. yg lain tu memang opposite ape yg sipenyamun ni dah buat.
4 - PH gagal kekalkan pelaksanaan BR1M
Jawab: lebih baik takda BRIM klau dpt pun tapi secara halus diambil balik oleh kerajaan dgn harga barangan yg melambung,gst dll.
6 - Ketokohan Dato Sri Najib sebagai negarawan terulung
Jawab: Ketokohan Najib sebagai Penyamun@Penyangak@Perompak@Perasuah terulung adalah.
7 - Penyokong DSN yg tak dijangka!
Jawab: Penyokong apa? Kawan2, kaki bodek dan bekas menteri2 dia pun mencemuh dan menjauhkan diri.
Dahhhh.. ni aja yg lain tu semua temberang!!

SAIFULSJ said...

apa nak buat.. org melayu percaya. hrga nk trn.. org bkn melayu nak kuask yg sama ngn melayu... melayu jgk yg merana nnti

Anonymous said...


BILA BARUA mahazalim mohamed menjilat mengampu boss berlebihan..inilah jadinya..nampak semakin bodoh dan jahat..

Shukri diminta diam elak ganggu siasatan 1MDB
Oleh Mohd Anwar Patho Rohman; Nurhayati Abllah dan Amir Hisyam Abdul Rashid
cnews@nstp.com.my
KONGSI ARTIKEL
Share

Tweet

Share
KUALA LUMPUR: Tan Sri Abu Talib Osman menasihatkan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Mohd Shukri Abdull, supaya 'berdiam' dan menumpukan siasatan dalam kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Pengerusi Jawatankuasa Siasatan 1MDB itu berkata, ia bagi memastikan siasatan terhadap dakwaan penyelewengan dalam 1MDB tidak terganggu kerana dibimbangi akan menimbulkan prejudis jika Mohd Shukri terus mengeluarkan kenyataan mengenainya.

"Terdapat risiko siasatan kes 1MDB terganggu jika seseorang yang terbabit dalam siasatan membuat kenyataan terbuka kes berkenaan.

"Pandangan peribadi saya lebih baik tidak keluarkan kenyataan umum kerana ia boleh menimbulkan prejudis kepada siasatan dan menjejaskan prosiding mahkamah jika ada.

"Saya fikir lebih baik 'less talk, more work' (kurangkan bercakap, lebihkan kerja)," katanya kepada media selepas mesyuarat Jawatankuasa Siasatan 1MDB di Menara Ilham, hari ini.

Semalam, Mohd Shukri mendedahkan beliau menghadapi pelbagai tekanan termasuk diugut pihak tertentu yang ada ketika menjalankan siasatan terhadap SRC International, sebuah anak syarikat 1MDB.

Anonymous said...

Anon 3.08..
agaknya mak bapak ko tak kasi ko sekolah cukup sampai tingkatan 5 SPM?
Bodoh.. peniaga yang berniaga kontrol semua harga barang.. ko fitnah kerajaan yang ambil?
merangkak ko nanti cari Najib di akhirat. Najib tak perlu minta maaf sebab dia dh diamanahkan buat tgjwb semasa dilantik.
Yg perlu minta ampun padanya macai macam kamu tu..

Macai fobia dka ketakutan bila kehebatan dan ketokohan Najib diangkat.
Serangan fitnah dalam media sosial gagal mematikan jasa dan ingatan rakyat pada beliau.

Sekarang macai mahazalim mohamed boleh terkinja seronok memaki hamun Najib..sebab ekonomi negara tgh kukuh.. rezab RM400 billion ++ dengan asas kukuh, adalah tinggalan terbesar Najib buat rakyat. semoga Allah SWT merahmatinya.. cacian dan fitnah takkan menutup jasa dan kehebatannya...

baru 10 hari rakyat sudah mula terkenang jasanya..belum 1 tahun.. rakyat akn sedar Insya Allah..penyangak sebenar sedang menguasai Kerajaan Lanun Mahazalim PH

Anonymous said...

didalam kegembiraan menyambut kerajaan baru bibit penganiyaan terhadap orang melayu telah bermula, dulu tak percaya gak bila cina dap kata nak tengok melayu skru melayu rupanya memang benar, baru je baca tadi wakil dap mmeminta pengurusan universiti di gubal semula, kemasukan, pentadbiran dan kakitangan nya dgn alasan tidak boleh ada hanya satu kaum menjadi majoriti didalam sistem pentadbiran universiti, pada masa akan datang org melayu kena terima hakikat tidak ade sistem kouta didalam pengurusan universiti. siapa yg layak saja yang boleh memasuki universiti awam. aku harap org melayu telah bersedia dgn pembaharuan ini. aku bimbang org melayu sudahlah tidak mempunyai latar belakang ekonomi yg kuat tapi generasi baru orang melayu masih leka. nauzubilah minta dijauhkan.

Anonymous said...


PELABUR SEMAKIN HARI SEMAKIN MELARIKAN DIRI.. BON DANA SUDAH MULA DIKELUARKAN.. MANA ADA INVESTOR CERDIK YANG AKAN SANGGUP MELABOR NEGARA YANG DITADBIR BEKAS PEROMPAK NEGARA..TUA BANGKA 93 TAHUN, DENGAN PAKATAN KABINET MACAM BUBUR PARPU.. CALON JENAYAH JADI MENTERI,..

CASH KING AKAN RANAPKAN PAKATAN HAPRAK..

Terima kasih DS Najib Razak.. paman telah tinggalkan kami harta rezab yang sangat besar.. yang kini menjadi BUFFER dan penyelamat ketika PAKATAN LANUN sedang tercari-cari formula taik minyak untuk nafikan GST dan taraf ekonomi mampan.

Syukurlah wahai pamanku DS Najib Abdul Razak.. tuan di caci di maki di fitnah semahu2nya oleh pakatan mereka dengan begitu TERANCANG dan KONSISTEN.. tetapi apakah mereka tidak tahu bahawa Allah SWT itu Maha Perancang.. pamanku.. tuan di uji seketika atas perancangan Allah..bkan kerana tuan bersalah lagi..tetapi Allah SWT mungkin sedang mendatangkan muhasabah atau mungkin peringatan kepada begitu ramai rakyat yang KUFUR NIKMAT,.. SUBHANALLAH.. tuan telah tinggalkan kami kerangka negara yang akan memacu jauh kehadapan.. walaupun sebahagian mantan menteri dulu agak kurang cerdik tidak faham aspirasi tuan.. kami yang memiliki sedikit akal kurnia Allah SWT tetap terpegun dan yakin dengan pelan besar tersebut..

Malangnya tuan..wahai pamanku yang dikasihi.. DS Najib Abdul Razak.. tuan ditenggelamkan dengan fitnah dengan kejahatan yang disambut begitu hebat oleh sebahagian rakyat yang KUFUR NIKMAT dan BUTA HATI..

tidak mengapalah pamanku DS Najib Abdul Razak.. tuan akan dibersihkan dari dosa2 lalu.. manusia akan melihat satu masa nanti jasa tuan akan di kenang dan dijadikan model contoh. Tuan sangat kuat berkerja sehingga memanda2 menteri dahulu tertinggal kebelakang..dan mereka mungkin hanya fikir habuan politik..lalu mereka kini tidak hargai dan membela tuan..

Saya doakan tuan akan kembali satu hari nanti menjadi arkitek pembangunan negara.. saya amat merindui kepimpinan dan kehebatan perancangan dan hasil yang tuan telah lakukan.. Insya Allah..Insya Allah..Aminn..Amiin..Aminn ya Allah yang Maha Mendengar rintihan hamba2Mu ini..


Anonymous said...

I LIKE IT !

Tindakan bodoh madey dan guan eng memburukkan 1mdb serta memalsukan kenyataan(HUTANG 1 TRILLION) bakal memakan
diri kerana pelabur2 tidak akan berani utk invest. putarbelit mereka bakal menjerut negara kebelakang.
Apa sebenarnya yg mereka cuba buktikan? Bercakap beserta bukti dan fakta bukan AUTA!
AKIBATNYA LEBIH MUDARAT TERHADAP EKONOMI NEGARA
janganlah seperti tikus membaiki labu



padam muka budak2 gelenyar kpop... padan muak juga pada orang2 tua pencen yang taks edar diri.. rezak mewah yang ditinggal tuan Najib Razak sekarang jadi penyelamat buat seketika kepada rakyat jelata..termasuklah Raja dan Sultan-Sultan.

Kalian tidak membela orang dan pemimin yang diainaya diaibkan begitu dahyat.. kalian juga takkan terlepas dari semua ini.. hak dia atas kita..kita hanya cari salahnya.. apakah kita tak sedar Allah SWT akan persoal kembali hak kita atasnya.. kita hanya berslogan dengan slogan kuffar 'KUASA RAKYAT'.. dalam Islam kuasa ialah Allah SWT.. rakyat wajib mentaati pemimpin, pemimpin yang menunaikan hak rakyat tidak menzalimi rakyat untuk taat kepada Allah Taala..

wallahualam..

#PHNotMyGoverment

Anonymous said...

Memang tepat analisis tuan.
Hanya masa yg akan menentukan. Tapi bila tiba masa itu, adakah Malaysia akan aman makmur seperti zaman DSN? Minta dijauhi segala bencana. Rakyat perlu sedar & bangkit dari mimpi. Jangan terpedaya dgn janji2 manis yg disogokkan oleh PH yg sebenarnya pahit memudaratkan.

Anonymous said...


mahadey menggunakan taktik menakut-nakutkan pengkritik dna rakyat dnegan mengembalikan kezaliman POLIS dan Mahkamah.
Perang sarag terkini ialah MENANGKAP dan mendakwa icon2 pro rakyat dr UMNO BN, si lge tokong rasuah di biarkan jadi menteri.. tiba2 Azeez Rahim yang tiada isu digeledah rumah konon akan didakwa.

Inilah kaedah madey mainperang saraf menakut-nakutkan semua musuhnya supaya diam dan jangan kritik.. dia akan gunakan apa shj medium untuk membalas dendam

KP SPRM yang begitu low class tak layak jd pegawai SPRM boleh diangkat jd KP.. sudahlah pencen wajib.. english spoken lemah.. mengarut2 citer pasal kes yang masih dalam siasatan..

rejim mahazalim mohamed takkan semudha dulu lagi menipu rakyat..zaman ini medium sosial akan digunakan..

Anonymous said...


Gelombang kebangkitan sebenar rakyat yang ikhlas akan muncul. Dengen keberkatan Ramadhan ini kita mohon doa pada Allah SWT.. kembalikan yang HAQ..jatuhkanlah yang BATHIL lagi jahat..

Kembalikanlah hak dan maruah DS Najib Razak dan jentera BN yang selama ini menjada kebajikan dan bertungkus lumus mencari formula menyenangkan setiap pelusuk rakyat.

Mantan PM penyangak pencen di berikan karpet mewah, opis besar Yayasan Kepimpinan Perdana, tukang2 masak.. pengiring sana sini.. dilantik pengerusi itu dan ini.. sedangkan dia tinggalkan begitu banyak legasi ekonomi penjahat, kronisme dan tekanan penswastaan yang merosakkan rakyat..

adilkah? DS Najib pula 2 hari ditumbangkan dilayan seperti pendatang asing. Dia tidak mendapat haknya. Sedangkan semasa rakyat sudah.. semasa banjir dialah yang turun berjumpa mangsa2..tidak jijik dia untuk bersalam dengan tangan2 lumpur rakyat...

kenapakah kita zalim dan gamak berlaku tidak adil dan membiarkan ketidakadilan ini berlaku hingga hari ini?

Apakah kita akan lepas dr pertanyaan Allah SWT nanti? Membiarkan kezaliman berlaku pada orang yang banyak berjasa dan belum bersalah.

Allah sedang Memerhati Hamba-hambaNya. semua amaran sebelum ini dibakul sampah kan di caci. Sekarang satu persatu sudah mula berlaku..

Wallaahulam.

Anonymous said...

baru je baca tadi kakitangan melayu yang bekerja di SPAD dan JASA akan diberhentikan. Pengarah JASA mohon tindakan perbehentian tidak dilakukan kerana sebilangan besar kakitangan bukan dilantik atas tiket politik, dulu bila kita kata dap akan mengurangkan kakitangan kerajaan semua tak percaya tapi secara tidak sedar perkara ini sedang berlaku perlahan lahan, inilah permainan politik apabila di manipulasi hutang negara lebih 1 trillion kakitangan kerajaan akan menerima akibatnya. ingat dulu bila lee kuan yew menghalang pembinaan masjid dia berkata 'aku tengok bukan ramai orang islam yg bersembahyang di masjid so buat ape bina masjid' inilah dikatakan leberalisasi. nasi telah menjadi bubur.

Anonymous said...

Kjaan yg ada skrg adlh kjaan minoriti.. mrk cuma dpt 45% shj undi.. 55% lg membenci kjaan skrg tp mrk lg nak berlagak..

drpd 45% undi yg PH dpt, 35% drpd bkn melayu 10% lg dtg dr melayu tak sedar diri.. so yg byk komen negatif tu dtgnya dr bkn melayu atau bkn islam atau pura2 melayu atau pura2 islam..

yg pastinya majoriti melayu menolak PH buktinya PH kalah total dinegeri2 majoriti melayu dan juga kaw melayu..yg byk menyalak kat grup wasap tu hanyalah segelintir melayu tak sedar diri ni td..mrk ni waktu kalah pun menyalak dah menang pun masih menyalak..

Anonymous said...

Mcm serious je butthurt budak ni

Anonymous said...

Bodho nye cara pemikiran RZ ni. Patutla atok cakap pengukutnya uneducated tak boleh dasar2 yang canggih dan terkini, isu2 jalanan dipelopori phitnah.
DSN dah buat yg terbaik ki buta ke? Memang hati ko hitam legam termakan phitnah gplongan kafirun.

Anonymous said...

Ehh..silap bukan RZ. Anon 2.37 kat atas tu yang ngap.

Anonymous said...

Sy ada sedikit kemusykilan berkaitan pelaksanaan pemansuhan bayaran ptptn hingga bergaji rm4000 dan ke atas (betulkan saya jika tersalah).

Pandangan sy, adalah lebih baik peminjam terus membayar pinjaman tersebut walaupun hanya bergaji rm2000. Gunakan apa juga mekanisme bayaran yg dicadangkan dan dilaksanakan sebelum ini. Ini kerana memang tiada jaminan yg pinjaman ptptn akan dihapuskan terus. Penangguhan bayaran hutang sehingga bergaji rm4000 (betulkan sy jika tersalah) hanya akan menyusahkan dikemudian hari.

Rasionalnya mudah. Adalah lebih baik seorg yg berumur 23 tahun dgn gaji rm2000 sebulan membayar sebanyak rm200 sebulan. Berbanding seorg yg berumur 31 tahun ( dengan kiraan kenaikan gaji tahunan rm250 memerlukan 8 tahun utk gajinya yg bermula rm2000 menjadi rm4000) mula membayar rm200 sebulan.

Perlu diingat peningkatan usia akan meningkatkan tanggungan ( mula beristeri dan anak-anak membesar). Juga mengurangkan tahap kesihatan.

Jika seorg peminjam menunggu hingga gajinya menjadi rm4000, ada kemungkinan pd waktu dia masih membayar ptptn, anaknya juga sudah mula meminjam dr ptptn (Dengan anggapan dia berumur 45 tahun, dan anaknya berumur 20 tahun)

Satu lagi risiko adalah pd penjamin. Maklum apabila usia sudah meningkat baru mahu mula membayar (kerana menunggu bergaji rm4000) kesihatan juga menurun. Ada kemungkinan si peminjam meninhgal dunia sebelum pinjamannya lunas. Dan oleh kerana bayaran ptptn ini tidak dihapuskan ( hanya ditangguh apabila bergaji rm4000), maka sudah tentu penjamin yg akan dicari utk menghabiskan pinjaman tersebut.

Jd pandangan sy jgn terlalu gembira dgn terma pembayaran balik ptptn hanya apabila bergaji rm4000. Kerana, tanpa perancangan yg baik, ia bakal menjadi perangkap kewangan apabila usia meningkat nanti.

Anonymous said...

Tul..ko butthurt 3.08. Semua hujah ko blh patah tapi malaa layan level kpop ni. Otak dah letak kat kepala bana.

Anonymous said...

Betul tu. Lagi cepat bayar lagi cepat habis. Semangkin tua lagi banyak commitment. Tu belum kira kadar inflasi tahunan.

Anonymous said...


Sebab tu DSN cakap manipasto pakatan mahapiraun semua cerita bulan bintang..realiti belum tentu.. takpa rakyat malaysia byk yg bodo.. sebab tu susah nak hadam.. melainkan kelepok kena atas muka hidung sendiri rasa..terkial2 la ko byr ptptn mase gaji 4000..wktu tu umo ko dh berape..anak pinak semue.. bodoh xblh nk ajar..

Anonymous said...

KUASA ALLAH s.w.t. Amin.

Anonymous said...

Jadikan ini pegangan dan dorongan untuk memacu umno ke depan. Jadikan ia panduan dan pegangan bahawa semua yg berlaku atas kehendaknya, berazam utk berkuasa semula atas tuntutan nya dan KUASA ALLAH adalah segalanya.
DSN mungkin bukan seorang yg perfect tapi dia buat yg terbaik dan terus berusaha memperbaiki diri. Berbanding mereka2 yg mengkeji beliau padahal mereka adalah lebih keji dan hina.

Anonymous said...

Waktu tu memang tak kan bayar punya.. Macam2 alasan akan di bagi.. Sedangkan kerajaan sebelum ni dah bagi bermacam2 kelonggaran pun ramai yang liat nak bayar.. Ini kan pulak di tangguhkan sampai dapat gaji 4k..memang bodoh la sape yang percaya peminjam akn bayar balek.. Bila peminjam tak bayar balek macamne nak bagi pinjaman yang baru untuk yang bakal2 masuk u..? Tak kan semua nak di bagi biasiswa..? Berapa banyak duit rakyat nak kena keluar tanggung biasiswa tu..? Nak cekau kat mane peruntukkan biasiswa tu..? Berapa ratus ribu pelajar kat u dalam setahun..? Macai2 lembam pH pernah pikir tak..? Bodohhh...

Anonymous said...

U all farking stoopid . PH comprise of all races tak Kira darjat . Padahal BN lead by UMNO and other silent parties. BN rule for 60 years and things get worse after every leader. U all count the little things like Ptptn etc when u should look at the big picture. We are a wealthy nation but why are we compared to third world countries by Najib? So if you don’t stop racial prejudices. I pity your children and your grandchildren

Anonymous said...

Antara penyebab jatuhnya kerajaan BN bilamana isu-isu yg tuan katakan kecil itu tidak diselesaikan. Kena faham dlm 30 juta rakyat sebilangan besar tidak mampu melihat gambaran besar yg tuan katakan. Kebanyakkan rakyat lebih bergelut dgn isu-isu kecil yg tuan remehkan. Isu harga ikan kembong yg mahal. Isu bil elektrik dan air. Termasuk juga isu kecil ptptn.

Sepatutnya sbg penyokong PH tuan lebih maklum krn rasanya isu inilah yg selalu dikempenkan. Dan sbg ingatan, antara ciri-ciri org yang bodoh adalah org yg tidak mahu mengambil iktibar terhadap kesilapan yang dilakukan oleh org lain.

By the way, ptptn issues does not implicated to one race only. Even the Bidayuh who made to university with the ptptn sponsorship also will be affected. I dont understand why my opinion on this ptptn issue can be seen as racial prejudices.

Anonymous said...

Before a country can even move on. Leakage must be stopped first. 1MDB seumpama “black hole” . However this issue can be solved over time. Only after that benda remeh temeh macam ptptn boleh solve. I believe Malaysia kaya dengan resources to have free education for all. The racist remark is for your friends in earlier posts. So now the main focus is to get back stolen money. Simple saja... why u all get sensitive about the history of Tun M?

Anonymous said...

60 years under BN and we are in a worse shithole . If this isn’t lousy leadership. I don’t know how to describe it.

Anonymous said...

1000% i m hating dapig... I wish all dapig-ian shittyholes sent to Macau mainland of china!
Cinee babi..i m asking u.. what kind of worse u meant by? Shithole of ur mum n daddy? U cheating cine babi..pendatang. u ultra racist.. u hate umno bcoz u cina babi want to take over this country. Demolish our constitution like done by kuan yew..died. But umno dont give that chance. Then u playing fools to cheat Melayu.. imdb, rasuah, U shitty cina god of bribery. No need to use kind word to describe all of u.

Anonymous said...

Bodoh cine babi dap. U tktau ckp melayu kah?? Jgn harap u can rule out this land. It will curse all of u badly cina babi dap-ian

Anonymous said...

I learnt mambabi buta kat Sekolah. Tak pernah saya fahami apa maksudnye, selepas membaca komen diatas... Baru sy paham πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membiayai perniagaan anda atau dalam sebarang tujuan? kami adalah pemberi pinjaman pinjaman berlesen yang sah dan sah Kami menawarkan pinjaman kepada firma perniagaan, syarikat dan individu pada kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2% peratus, Ini mungkin pinjaman jangka pendek atau panjang atau bahkan jika anda mempunyai kredit yang lemah, Kami akan memproses pinjaman anda sebaik sahaja kami menerima permohonan anda. kami adalah sebuah institusi kewangan bebas. Kami telah membina reputasi yang sangat baik sejak beberapa tahun dalam menyediakan pelbagai jenis pinjaman kepada beribu-ribu pelanggan kami. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman yang terjamin kepada semua warganegara dan bukan warganegara yang kami menawarkan pinjaman peribadi mudah, pinjaman perniagaan / perniagaan, pinjaman kereta, kewangan pajakan / peralatan, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman rumah, dll untuk semua warganegara dan bukan warganegara dengan baik sejarah kredit baik atau buruk. Jika anda memerlukan pinjaman segera hubungi kami sekarang di alamat e-mel syarikat kami (lindamooreloans@gmail.com
) anda boleh email kami dengan maklumat anda Email saya hari ini dan anda akan gembira yang anda lakukan. WHATSAPP: +19292227999 ATAU EMAIL: lindamooreloans@gmail.com


Yang ikhlas,
Puan, Linda Moore.
Pengurus syarikat

Osas Windeck said...

Selamat hari setiap orang, saya Samantha Dengan nama saya ingin mengucapkan terima kasih dan penghargaan yang besar kepada Puan Linda Moore Loan Company kerana menawarkan saya pinjaman untuk membeli rumah saya dengan kadar faedah yang rendah. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana memberi saya pinjaman ini. Rakan saya di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pelbagai tujuan saya nasihatkan anda menghubungi Puan Linda Mooore Loan Company untuk apa-apa jumlah keperluan loaniou, bukannya jatuh ke tangan Scammers dalam talian. Selamat hari ini kerana Puan Linda Moore. Jadi jika anda ingin memerlukan pinjaman dan anda ingin menghubungi mereka untuk pinjaman, anda menghubungi beliau di Email: lindamooreloans@gmail.com Atau Whatsap- +19292227999

Osas Windeck said...

Halo Semua Saya Puan Lisa Monica, dari Lima, Peru. Saya ingin berkongsi kebaikan Tuhan dalam hidup saya selepas berbulan-bulan berusaha mendapatkan pinjaman di internet dan telah ditipu sehingga saya menjadi gelisah dan terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman sah dalam talian. Tetapi seperti Tuhan akan memilikinya, saya melihat komen dari seorang kawan yang bernama Anabel dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjamannya dengan cepat dan mudah tanpa apa-apa tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada syarikat kewangan bernama George Franklin Loan Company, Jadi saya memohon sejumlah pinjaman ($ 900,000.00USD) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya dalam tempoh kurang dari 24hrs, itulah bagaimana saya dapat kembali pada kaki saya untuk menjaga saya perniagaan yang rosak dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman tanpa cagaran, tiada cek kredit, dengan hanya kadar faedah 2% peratus dan pelan / jadual pembayaran balik yang lebih baik, sila hubungi En. George Franklin, Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel mereka: lindamooreloans@gmail.com atau whatsapp: +19292227999
Salam,
Puan Lisa Monica.

AMISHA said...

Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp35 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

Pembayaran yang fleksibel,
Suku bunga rendah,
Layanan berkualitas,
Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget