KL CHRONICLE: Datuk Mohd @RazlanRafii : Utamakan Rakyat, Bukan Pilihan Raya Umum (PRU) Mengejut

Sunday, June 14, 2020

Datuk Mohd @RazlanRafii : Utamakan Rakyat, Bukan Pilihan Raya Umum (PRU) Mengejut


"Kita juga harus ambil maklum akan amanah Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Yang Di-Pertuan Agong secara rasmi telah beri perkenan melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai YAB Perdana Menteri untuk mengetuai kerajaan PN. Jadi amanah yang diberi kepada kerajaan PN harus digalas dengan baik berpaksikan kepada pemulihan ekonomi negara, mengembalikan kestabilan politik serta memperkasakan kebajikan rakyat." Razlan Rafii

1. Saya merujuk kepada satu artikel yang dikeluarkan oleh Malaysiakini, yang memetik laporan The Strait Times Singapore bahawa Yang Amat Berhormat (YAB) Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan sedang mempertimbangkan bagi mendapatkan mandat untuk kerajaan Pakatan Nasional (PN) pimpinannya dengan mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) 'mengejut' paling awal tahun ini. 


2. Saya berpendapat, kerajaan PN tidak perlu mengadakan PRU-15 dalam masa terdekat kerana ianya bukan satu keperluan buat masa ini. Ini kerana, tempoh maksimum penggal Dewan Rakyat Malaysia masih berbaki hampir 2 tahun 6 bulan. Jadi apa yang harus diberi keutamaan sekarang adalah proses pemulihan ekonomi, kestabilan politik serta kesejahteraan rakyat. 

3. Malah, buat masa kini rakyat Malaysia baru sahaja melepasi satu tempoh getir dan sedang bangkit memulakan semula kehidupan setelah tempoh  Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang panjang dek pandemik Covid-19 yang masih melanda telah menyebabkan ekonomi negara terumbang ambing. Ditambah lagi dengan drama Pakatan Harapan (PH) serta pertembungan di antara mereka yang merasakan negara ini hanya ada dua (2) orang sahaja pemimpin yang layak menerajui negara. 

4. Adakah kita lupa sepanjang tempoh 21 bulan pemerintahan PH, apa yang rakyat dengar dan lihat hanya lah ;

i. Negara sedang muflis kerana kerajaan terdahulu, 
ii. Penjualan aset-aset negara kepada kroni dan syarikat luar,
iii. Malaysia terpaksa buat pinjaman bon Samurai dari Jepun,

Yang mana akhirnya pelabur – pelabur asing berasa tidak selesa dan takut untuk kekal melabur di negara kita. 

5. Kita bernasib baik sebelum pandemik Covid-19 menjadi lebih parah dan menjangkiti lebih ramai orang di seluruh negara, kerajaan PN sempat diwujudkan sebaiknya. Pada saat tersebut, rakyat boleh menerima kerajaan PN kerana mereka cuba menyelamatkan rakyat dan tidak bermain politik secara keterlaluan. Sekiranya PH kekal menerajui ketika itu, keadaan dirasakan tidak akan sebaik hari ini dan sudah tentunya akan lebih teruk lagi dari segi ekonomi, kestabilan politik dan kesejahteraan rakyat. Malahan rakyat pula bakal dimarahi berulang kali kerana jumlah mangsa Covid-19 meningkat. 

6. Saya berpendapat desas desus mengenai PRU-15 mengejut ini akan membuatkan pelabur – pelabur merasa kurang selesa dan hilang keyakinan untuk melabur di dalam negara. Mereka akan berpendapat bahawa negara kita masih tidak stabil dari segi politik tidak dan tidak akan mengambil risiko. Akhirnya yang bakal rugi adalah negara serta rakyat dari segi ekonomi dan peluang pekerjaan. 

7. Apakah bentuk jaminan yang boleh ditawarkan sekiranya PRU mengejut diadakan dalam masa terdekat? Adakah ianya akan memberi majoriti besar kepada mana-mana parti bertanding? Mungkin juga keputusannya nanti akan mewujudkan satu situasi di mana tiada ada pemenang yang jelas seperti 'Clear Winner' antara PN dan PH atau mana-mana parti. 

8. Situasi yang sama mungkin berulang kembali dan berlarutan seperti hari ini di mana kerajaan Pusat ketika itu perlu mewujudkan kerjasama politik antara parti politik dan meneruskan aktiviti 'jual beli' Wakil Rakyat. Sekali lagi rakyat akan menjadi mangsa dek kerana keputusan PRU terdesak ini. Kita hanya membuang masa mengejar PRU-15 di mana masa dan perbelanjaan yang digunakan itu sepatutnya dimanfaat dengan baik untuk mentadbir negara dan membantu golongan rakyat yang terabai sekian lama sebelum ini. 

9. PN tidak perlu mengikut rentak permainan PH. Saban hari angka sokongan Ahli-Ahli Parlimen bersama PH berubah-ubah. Mereka menyatakan mempunyai majoriti dan memutarkan pelbagai bentuk omokan serta propaganda politik disebabkan mereka sendiri belum pasti apakah bentuk pengakhirannya nanti. Yang berani kekal bersama PN adalah kerana mereka yakin dan mahu menstabilkan kerajaan serta membantu membangunkan ekonomi negara. Namun yang melompat ke PH, kemungkinan merajuk tidak dapat jawatan, terpaksa kerana diugut atau ditawarkan dengan pelbagai bentuk imbuhan di kemudian hari. 

10. Kita juga harus ambil maklum akan amanah Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Yang Di-Pertuan Agong secara rasmi telah beri perkenan melantik Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai YAB Perdana Menteri untuk mengetuai kerajaan PN. Jadi amanah yang diberi kepada kerajaan PN harus digalas dengan baik berpaksikan kepada pemulihan ekonomi negara, mengembalikan kestabilan politik serta memperkasakan kebajikan rakyat. 

11. Akhir sekali, saya berpendapat bahawa masa yang ada sekarang harus dimanfaatkan sepenuhnya oleh kerajaan PN untuk berkhidmat kepada rakyat. Usah sesekali membuka peluang kepada PH kembali berkuasa kerana telah terbukti sepanjang tempoh mereka berkuasa, mereka melakukan pelbagai kerosakan kepada negara dan mental rakyat Malaysia. 

Terima kasih

DATUK MOHD RAZLAN RAFII
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Malaysia
Naib Ketua UMNO Bahagian Seputeh

9 comments:

Anonymous said...

Wawasan Pa Chu Cheng wawasan syok sendiri.

Akhirnya Wawasan 2020 terjawab...!! Bukan salah saya. Salahkan Covit19. Ini semua Pa Chu Cheng atok 2020 wawasan mastubertion

Wawasan 2020 akhirnya terjawab " BUKAN SALAH SAYA" inilah jawaban nya wawasan 2020 paling trending paling Pa Chu Cheng

Lagu ‘Fikirkan Boleh’, ‘Sejahtera Malaysia’ dan ‘Setia’ juga menjadi halwa telinga zaman itu. Kumpulan penyanyi adik-beradik, KRU zaman itu pun ada buat lagu berjudul ‘Wawasan 2020’. Boleh dengar kembali di YouTube. Siap liriknya sebut ‘bersatu’ dan ‘harapan’ – dua istilah yang ranum dituai 22 tahun dolu dan pada PRU-14 lepas.

Akhirnya Siti Kasim bersuara, sistem pendidikan nasional telah gagal melahirkan rakyat seperti gambaran dalam Wawasan 2020 yang mahu melihat Malaysia sebagai “liberal, rasional, inklusif, saintifik dan progresif”.

Sejak akhir di wawasan 2020 ni Aljub asyik bersiaran FB terus menerus, hujan lebat petir kilat sambung menyambung ribut taufan bang akan tetap ber FB, ada kemajuan dari segi goreng dan menjawab...asal jawab kira ok la tuu..!!

Rasa nya lauangan Aljub "saya ulanggg" mungkin jadi nostalgia. Otai walaun yg 22 tahun guling guling atas jalan raya kerana terkesima nya laungan "saya ulangg..!!" sudah jadi nostalgia...

"Saya Ulang" mungkin suatu kenangan mengerikan pencacai walaun otai dan Bang Non sendiri..Slogan retorik menjadi perodi 'backfire' yang menikam jubo dan diri otai dan pencacai.

Yang semakin tenggelam dan sunyi sepi ialah sang atok kiteee...!!! Sang Lidah Bercabang Fitnah Jijik... mungkin atok sedang merenung nasib dihujung senja yang makin kelam mengenangkan nasib anakcucu dan kroni. Hikayat sitera ciptaan atok penghujung nyawa yang tak menjadi

Atok nak ke hilior atau ke hulu pun rasa serba salah, semua tak kena , duduk sebelah mana pun rasa tak selesa, maklumlah nak buat fitnah jijik rasa dah tak laku lagi tektik lusui bodoh menjaja cerita fitnah dan upah media asing tajaan Soros pun rakyat dah meluat buat tak tahu..!!

22 tahun retorik menipu menfitnah akhir nyawa menunggu sakarat semakin sepi, gelisah cemas tak keruan.

Lagu wawasan 2020 - Bukan Salah Saya Salahkan Covit19

Wawasan 2020 Bukan Salah Saya
Bukan impian malah kenyataan
Bersama anakcucu kroni jayakan
Bla.. bla.. blahh .. boleh blah..
Berambos lah bla.. bla.. blaahh...
..... bla covit19.. blahh.. bole blah.. bla
Bls.. bla covit19.. bla.. blaa..!!
Wawasan 2020, Bukan Salah Saya
Wawasan 2020 Salahkan Covit19
Malaysia Boleh..!!

Sejak atok tertebuk muka sendiri , atok lansung tak bunyi lagi..!!Semua serba salah, semua tak menjadi. Atok sepi, Tok Wan sepi Boboi sepi malah Ebiet pergi Kedah pegawainya tak keruan gebang melatah..!!

Akhirnya boboi kena tendang masuk lonhkang 2 kali dari kerusi MB. Jangan salahkan orang lain salahkan adun yg lompat tikam anak kesayangan atok kau. Seperti biasa atok akan kata ini salah Najib...!! kikiki

Kita tengok pemula episod baru sang atok lidah bercabang fitnah jijik bolan July 2020 nanti.. ke mana haluan atok dan boboi pergi membawa dirinya yang sepi..!

Karma datang dan pergi akhirnya kelepap kat muka sendiri , akibat ter tebuk muka sendiri..

Sekian.

ben said...

PRU15 is still the best approach. Nothing much can be done with a 50/50 majority govt. It will keep swinging from one hand to the other

Anonymous said...

Bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Perbadanan Nasional Berhad (PNB), Abdul Jalil Rasheed mendedahkan bagaimana beliau menghadapi gangguan semasa memegang jawatan sebagai CEO dan presiden kumpulan PNB.

Menurut cucu saudara Tun Dr Mahathir Mohamad itu, keadaan tersebut membuatkannya semakin bimbang tentang keselamatan keluarga. Selalu atok tuduh melayu pemalas, belajar tak tinggi tapi anak cucu pun macam ada fake degree aje klu ada pun kelayakan tak setimpal jadi CEO PNB... alahaiiiii

Sekadar Alasan 'keselamatan keluarga' untuk pengetahuan cucu atok kesayangan mahacai walaun unta sekelian , atok dah 95 tahun elok jer selamat hidup kat Malaysia ni...!! Klu rugi buisness bole bailout lagi...

Yang tak selamat ialah rakyat, kes pembunuhan Syuhada Jalil Ibrahim dlm kes BMf pembunuhnya masih bebas..

Pada anak cucu kesayangan

lu bole reka beratus alasan... hidup anakcucu tetap kaya raya...

... nak sembang kari bole naik lori weiii..

Anonymous said...

Go for general election.We are all tired of horse or more like no brainer donkey trading for personal gratification.

Anonymous said...

Saka tua makin mengganas

Nampaknya Mahathir masih lagi tidak mahu mengalah dan masih berusaha untuk mengganggu Kerajaan Perikatan Nasional dengan membuat tuduhan terbaru terhadap Muhyiddin Yasin. Cuma pada kali ini Mahathir seolah oleh telah kehabisan modal kerana sekali lagi cuba menyanyikan lagu yang sama seperti yang didendangkan sebelum ini kepada Najib Razak. Kita bolehlah tafsirkan bahawa Kerajaan kleptokrat dari kaca mata beliau adalah kerajaan yang tidak mahu mengikut telunjuknya, kerajaan yang tidak mahu memuaskan nafsu kroninya, dan kerajaan yang melakukan pembaziran sumber semata – mata mahu membantu rakyat secara langsung.

Apa yang berlaku kepada Najib Razak kini mula dirasai oleh Muhyiddin Yasin, seolah olah hukum alam itu berputar semula. Muhyiddin semakin sedar bahawa saka tua yang mengganggu beliau kini dan mana – mana perdana menteri sebelum ini tidak pernah surut nafsunya jika perintah dan telunjuknya tidak dituruti.

“Mahathir sepatutnya malu dan sedar diri, jika dibuat perbandingan dan penyenaraian skandal sebelum ini tiada siapa yang boleh menandingi pencapaian beliau dan boleh dinobatkan sebagai ‘Bapak Kleptokrat Negara’. Kita semua tahu bagaimana penulis buku Malaysian Maverick oleh seorang wartawan terkemuka bernama Barry Wain, Mahathir menceritakan bahawa Mahathir telah menggelapkan RM100 billion dalam empat skandal kewangan dalam tempoh 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri”

Anonymous said...

CAMNER NAK KAW TIM PH+ MACAM NI
SEKO NAK PANCUNG SEKO NAK JAWATAN
UGUT PUJUK SINDIR TIKAM BATU API
MCM NI RAKYAT NAK LAGI KE PAKATAN.!?

ABANG SAIF DAH KATA SELASA INI
ARI NI RABU BERAPA PUNYA AUTA LA..!!
SEKO NAK PANCUNG SEKO NAK PM LAGI
RAKYAT TEPOK BERDERAI LAKUN DAN AUTA

HAMPEH HARI CERITA KOMPROMI ITU INI
ESOK LAIN CITER LAIN YANG MENJADI
KATA CUKUP NOMBOR NAK TUNGGU APA LAGI
CUKUP LAH TU RAKYAT MUAK MELUAT KINI


UDAH UDAH LA TUUU... SEMUA NI BARUA BARUA BATU API SINGAPORK@DAP



HAAAAH TEPOKKK DAN SIMENN...!!

Automatedcardsonline said...

BUKAN MENDAPATKAN PINJAMAN ,, SAYA HARUS SESUATU BARU
Dapatkan $ 5.500 USD setiap hari, selama enam bulan!

Lihat cara kerjanya
Tahukah Anda bahwa Anda dapat meretas ke dalam mesin ATM mana saja dengan kartu ATM yang diretas ??
Tetapkan pikiran Anda sebelum mendaftar, langsung saja ...

Pesan kartu ATM kosong sekarang dan dapatkan jutaan dalam seminggu !: hubungi kami
via {automaticcardsonline@gmail.com) atau (di Whatsapp, + 1-929-279-3894 di Whatsapp}

Kami telah memprogram kartu ATM khusus yang dapat digunakan untuk meretas ATM
mesin, kartu ATM dapat digunakan untuk menarik di ATM atau menggesek, di
toko dan POS. Kami menjual kartu ini ke semua pelanggan dan pembeli yang berminat

putuskan sebelum mendaftar, langsung saja !!!

Berikut adalah daftar harga kami untuk KARTU ATM:

Kartu yang menarik $ 5.500 per hari harganya $ 200 USD
Kartu yang menarik $ 10.000 per hari harganya $ 850 USD
Kartu yang menarik $ 35.000 per hari harganya $ 2.200 USD
Kartu yang menarik $ 50.000 per hari harganya $ 5.500 USD
Kartu yang menarik $ 100.000 per hari harganya $ 8.500 USD
)
putuskan sebelum mendaftar, langsung saja !!!

Harga termasuk biaya dan ongkos kirim, pesan sekarang: hubungi kami melalui {automaticcardsonline@gmail.com) atau {+1 929-279-3894 di Whatsapp}

Anonymous said...

Kenyataan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke perunding yang mencaturkan pemimpin Melayu dalam PH+ untuk dilagakan dengan pemimpin PN memberitahu bahawa gandingan Tun Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Anwar Ibrahim sebagai timbalannya sudah pun dipersetujui oleh DAP dan Amanah serta hanya menunggu persetujuan PKR untuk ia dimuktamadkan dengan sendirinya mengesahkan tanggapan yang wujud selama ini.

Tambah Anthonyt lagi dalam bentuk gesaan, Anwar dan PKR tidak sepatutnya berlengah lagi dalam menyatakan pendirian terhadap perkara itu.

Tanpa mengambil kira bahawa Tun Mahathir sudah dua kali menjadi Perdana Menteri, berusia hampir 95 tahun, tiada parti, telah meletak jawatan dan tidak lagi berada dalam gabungan PH, kenyataan pemimpin DAP itu yang mewakili pendirian partinya dan Amanah, adalah sesuatu yang amat malang sekali bagi PH.

Ini orang tua mana ada parti lagi... dia tak ada parti dia bawak telo 2 biji goyang kanan goyang kiri maaa

DAP yang caturkan suma bijik buah dlm PH Plus Plis Pluus utk gasak dan batu api kan pemimpin Melayu pun sudah kena main laaa

Apa apa pun antara tiga puak walaun ini siapa yang kena game nanti kita tengokkan saja siapa yang kenaaa..!!

kikikikikii.. haahh tepokkk..!!

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
INI IALAH CERITA SAYA

Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah besar wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapat pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
EMAIL Syarikat: allglobalgrantloan@gmail.com.
Whatsapp Syarikat: +1(304)997-4034
Nama Saya: MURNI SANTI
E-mel Saya: murnisanti55@gmail.com

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget