KL CHRONICLE: RIngkasan laporan Audit Negara berkaitan skandal #1MDB #kltu #jbtu

Friday, May 18, 2018

RIngkasan laporan Audit Negara berkaitan skandal #1MDB #kltu #jbtu


Akhirnya fitnah terjawab,  kini maklumat 1MDB bukan lagi menjadi RAHSIA.  Semua orang boleh dapatkan maklumat terkini mengenainya dan di bawah di antara sedikit maklumat mengenainya dan kini orang ramai boleh ketahui siapa yang jadi mangsa fitnah kononnya wang 1MDB dicuri. Orang ramai yang ingin mengetahui rumusan dari laporan itu kini boleh diakses dalam laman web Jabatan Audit Negara di www.audit.gov.my

--------------------------

Daripada laporan Jabatan Audit Negara mengenai 1MDB yang boleh di peroleh dan dibaca oleh orang awam:



Aset RM51.41 billion
Hutang: RM44.14 billion
Tiada laporan duit hilang atau dicuri.

6.1. Berdasarkan penyata kewangan bagi tahun berakhir 31 Mac 2014, kedudukan baki pinjaman dalam dan luar negara Kumpulan 1MDB tidak termasuk inherited loans adalah berjumlah RM33.71 bilion yang merangkumi lapan pinjaman/pembiayaan dalam negara dan tiga pembiayaan luar negara. Selain itu, 1MDB turut mengambil alih 11 inherited loans sedia ada berjumlah RM8.15 bilion yang perlu ditanggung daripada perolehan dua syarikat IPP pada tahun 2012 dan 2014. Ini menjadikan kedudukan baki pinjaman/pembiayaan sehingga tahun kewangan berakhir 31 Mac 2014 adalah RM41.86 bilion.

6.2. Dari segi kedudukan aset pula, sebanyak 363% peningkatan telah direkodkan iaitu daripada RM9.53 bilion pada tahun 2012 kepada RM44.14 bilion pada tahun 2013. Peningkatannya disebabkan oleh perolehan dua syarikat IPP, penilaian semula pelaburan hartanah, peningkatan baki bank dan wang tunai, deposit kepada Aabar Ltd. Dan perkhidmatan konsesi serta pajakan belum terima. Mengikut penyata kewangan tahun 2014, kedudukan aset telah meningkat sebanyak 16% kepada RM51.41 bilion disebabkan perolehan sebuah lagi syarikat IPP dan pelaburan dalam pengurus dana portfolio.

Part - 1

5 comments:

Anonymous said...

penyokong pakatan yang bodoh telah dibangangkan..

Anonymous said...

HAPUSKAN YAHUDI LAKNATTULLAH....

MAMAK MATDEY #NOT MY PM...

Anonymous said...

PERASAAN DENDAM KESUMAT...MAINAN IBLIS...

MAMAK MATDEY #NOT MY PM...

Anonymous said...

Mahathir Mohamed Kutty LAKNATULLAH!!

Anonymous said...

Sedih dgn perangai org melayu hr ni.. Membaca dah la malas bila org share dlm sm terus percaya bulat2.. Sosial media tak sesuai utk org melayu sbb pemikiran blm maju kalau ada pun sikit sgt bilangannya..otak org melayu ni stakat share gmbr teh ais tu blh la..kalau suh pikir benda yg kritikal skit mrk malas..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget