KL CHRONICLE: Pelaburan ECRL & China, Sekali Lagi Pembangkang Kitar Semula Isu Basi #Negaraku #Malaysia

Thursday, December 21, 2017

Pelaburan ECRL & China, Sekali Lagi Pembangkang Kitar Semula Isu Basi #Negaraku #Malaysia

SI bangsat yang sakit hati dengan pembangunan kawasan Pantai Timur
Satu fakta yang betul dan tidak boleh diragui mengenai pembangkang ialah mereka suka mengitar semula sesuatu isu walaupun mereka tahu ia hanyalah persepsi semata-mata. Hakikat sebenar Pakatan Harapan (PH) berbuat demikian adalah kerana mereka sudah habis modal.

Mereka tidak lagi mempunyai isu untuk dijadikan serangan. Lihat sahaja kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan derma RM2.6 bilion. Meskipun agensi berkaitan telah menjalankan siasatan dan mendapati Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bebas daripada semua tuduhan, namun mereka tidak berpuas hati.


Mereka putar pula cerita kononnya Najib akan ditangkap oleh FBI apabila ke luar negara, tetapi ia tidak berlaku pun. 

Lebih mengecewakan pembangkang apabila isu yang mereka jaja itu tidak berjaya mempengaruhi negara luar malah Najib diberikan sambutan hebat di sana. Sebagai contoh lihat Bahrain, yang telah memberikan anugerah King Hamad Order for Development kepada Perdana Menteri.

Anugerah daripada Raja Bahrain, Raja Hamad Isa Al Khalifa itu merupakan satu penghormatan tertinggi kepada Perdana Menteri dan lebih bermakna ia menunjukkan Bahrain mengiktiraf sumbangan Najib terutama dalam dunia Islam.

Sebenarnya pemimpin PH suka kitar semula isu dan kemudian ia dijaja dalam ceramah yang mereka adakan. Selain 1MDB dan derma RM2.6 bilion, satu lagi isu yang kerap kali mereka mainkan ialah mengenai pelaburan projek Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL).

Terbaru, Tun Daim Zainudin cuba mencetuskan polemik baharu dengan mendakwa ECRL bukan pelaburan, sebaliknya pinjaman kerana kerajaan perlu membayar semula pembiayaannya.

Daim yang merupakan bekas Menteri Kewangan semasa era pemerintahan Mahathir sebagai Perdana Menteri telah mempertikaikan usaha Kerajaan Pusat itu dan menyifatkan projek berkenaan kononnya akan menguntungkan China.

Ia memaksa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan memberikan penjelasan sekali lagi bahawa ECRL itu adalah pelaburan domestik yang dibiayai dengan pinjaman dari China dengan kadar yang sangat baik yang lebih rendah daripada kos dana kerajaan.

ECRL yang bakal menghubungkan Pantai Barat dengan Pantai Timur Semenanjung, distrukturkan sebagai pelaburan domestik dibiayai pinjaman mudah dari China menerusi Export-Import Bank of China (EXIM).

``Kerajaan belajar dari kesilapan lalu ketika Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Daim berada dalam kerajaan di mana meminjam dari Jepun tetapi akhirnya perlu membayar dua kali ganda apabila nilai Yen lebih tinggi.

``Kerajaan kini melaksanakan pinjaman yang lebih mudah dengan China yang mana mempunyai mekanisme terbina dalam mengurangkan risiko kadar pertukaran.

``Perlu diingatkan sama ada ia sebagai pelaburan asing secara langsung atau pelaburan domestik dengan pinjaman asing, matlamat projek ECRL adalah untuk menjana aktiviti ekonomi, mewujudkan pekerjaan dan menghubungkan pantai timur dan barat,” kata Rahman.

Pembiayaan asing bagi projek pelaburan domestik pernah dilaksanakan semasa era pentadbiran Mahathir dan Daim, antaranya Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Projek Janakuasa Hidroelektrik Kenyir dan Stesen Janakuasa Port Dickson (Tuanku Jaafar) yang dibiayai oleh Jepun.

Jadi adakah ia bermakna Malaysia telah dijual kepada Jepun ketika itu?

Kalau dilihat kepada serangan demi serangan yang dilakukan oleh PH ini, ia membuktikan bahawa mereka semakin terdesak. Mereka cuba cari kesalahan kerajaan. 

Apa sahaja yang dilakukan akan dijadikan isu. Jangan terkejut kerana banyak tuduhan kitar semula akan muncul lagi selepas ini, apatah lagi pilihan raya umum (PRU) ke-14 semakin hampir.

Yang pasti, tuduhan kitar semula ini tidak berasas. Ia lebih kepada usaha mencipta persepsi buruk kepada Perdana Menteri dan kerajaan Barisan Nasional (BN).

1 comment:

Unknown said...

Sya kerja di Taichung Taiwan 4 THN 5 bulan. dlu Amat trsiksa Majikan gak baik Tiap hari di marahin kerja terus 24 jam jarang istrahat. waktunya tidur mlm Kerja sampe subuh pgi apalagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja.. kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 4 THN lebih., kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto di facebook, awalnya sya ikut-ikutan melihat temanku, ternyata setelah kubuktikan hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang guru spritual Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp sya beranikan diri coba telpon beliau. dan sya memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, sya di Taiwan bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah..  jika sampean minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti sya. Amin...

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget