KL CHRONICLE: 10 Fakta yang anda perlu ketahui berkenaan Jho Low, Riza Aziz , 1MDB , IPIC dan TIA #kltu #jbtu

Tuesday, March 6, 2018

10 Fakta yang anda perlu ketahui berkenaan Jho Low, Riza Aziz , 1MDB , IPIC dan TIA #kltu #jbtu


1. Jho Low Cuma Terlibat dengan TIA, takde terlibat apa sepatah pun dengan 1MDB (Setelah diambil alih oleh MOF). Jho Low Hanya bertindak sebagai Liaison (Wakil) kepada Prince Turki dan petrosaudi.  tak lebih dari itu.

2. Urusniaga dengan Petrosaudi telah pun memberikan keuntungan kepada 1MDB , 1MDB telah mendapat untung melalui Brazen Sky.



3. Kes Saman Sivil tersebut difailkan berikutan daripada siasatan Arbitrary Claim oleh IPIC terhadap 1MDB. Dalam Kes tersebut, 1MDB kena membayar Principal Bond untuk dijamin dan diambil alih oleh IPIC.

4. Jumlah 2 bilion tersebut telah dibayar kepada Aabar BVI, namun begitu Aabar BVI bukanlah Syarikat yang sah menurut pengurusan IPIC yang baru.

5. 2 Orang Pengarah Aabar BVI iaitu Mohamed Al Badawy dan Khadem Al-Khubaisy kini didakwa di Abu Dhabi atas kesalahan pecah amanah. Siasatan dan pendakwaan sedang berlangsung.

6. Memang 1MDB (MOF) membayar tuntutan IPIC diatas Claim yang dibuat untuk melunaskan bond 1MDB tersebut. Wang tersebut akan diperolehi kembali selepas daripada habis perbicaraan salahlaku 2 orang mantan pengarah 1MDB tersebut.

7. 1MDB akan mendapatkan kembali wang mereka selepas dari habis perbicaraan . Jangkaan untuk menang adalah tinggi. Lebih tinggi pada peluang untuk recover berbanding dari kes BMF lawan George Tan dan Carrian Group.

8. Sebagai tambahan , Mahkamah di London telah menolak kaitan Red Granite kepada kes salahlaku 1MDB. Ini menjadikan Riza Aziz bebas dari dakwaan DOJ.

9. Sekiranya Gagal untuk mendapatkan balik jumlah tersebut sekalipun , 1MDB telahpun berjaya dalam usaha mereka untuk menbangunkan kawasan strategik yang berimpak tinggi di kawasan bandaraya KL dan dalam masa yang sama meningkatkan lagi keupayaan strategik Tentera Udara.

10. Masih berbaloi tindakan kerajaan membelanjakan lebih RM 2 Bilion pada 1MDB jika dibandingkan dengan hasil perolehan langsung dan tidak langsung sebanyak RM 10 Billion  yang telah kerajaan terima. Adalah mustahil untuk kerajaan melupuskan 1MDB dalam masa yang terdekat.

3 comments:

Anonymous said...

Hahaha.. Tukar nama la dol.. KL chronic. Hujah ni org ulu bendol bole la lu nak cong.. Ini zaman internet 5G la weii Bodo punya caii

Anonymous said...

Terbaiklah, jadi bn/umno tetap pilihan ku

Anonymous said...

Klu zaman internet 5G pun tapi otak bengap & bengong tak guna jugak macai anon 1.26am woiii..pelbagai sumber yg sah dh menjelaskan pelbagai persoalan & isu yg timbul..tp tetap jugak nak percaya pd sumber yg tiada kredibiliti & kebanyakkannya ada yg dh dibuktikan sbg sumber sampah yg dh disaman pun..zaman canggih manggih 5G laa bagai tp ramai pencacai pakatan haprak jadi makin bodooooo & bengapppp...kikiki

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget