KL CHRONICLE: Isham Jalil : Dato' Sri Najib mempunyai asas yang kuat dalam rayuan kepada Mahkamah Rayuan

Wednesday, July 29, 2020

Isham Jalil : Dato' Sri Najib mempunyai asas yang kuat dalam rayuan kepada Mahkamah Rayuan


Hari ini seorang hakim telah menjatuhkan hukuman ke atas Dato' Sri Najib.

Hakim ini telah mensabitkan kesalahan ke atas kesemua tujuh pertuduhan ke atas Dato' Sri Najib dan menyatakan bahawa pada pandangannya pihak pembelaan telah gagal mewujudkan sebarang syak dalam hujah-hujahnya.

Dalam penghakimannya, beberapa asas dalam keputusan hakim tersebut adalah berdasarkan andaian-andaian dengan menggunakan ayat-ayat seperti "the inference is overwhelming" (kiasan atau andaian yang besar), "improbable" (kebarangkalian tidak benar), "too far fetched" (tidak boleh difikirkan"), dan sebagainya untuk menidakkan hujah pembelaan.


Saya serah kepada pakar-pakar undang-undang jenayah untuk menentukan sama ada andaian-andaian sebegini boleh digunakan sebagai asas untuk mensabitkan kesalahan dalam sesuatu kes jenayah.

Saya juga serah kepada para peguambela Dato' Seri Najib untuk mengulas lanjut berkenaan butiran penghakiman ini dari perspektif undang-undang jenayah dengan lebih terperinci.

........

Tidak spesifik kepada kes ini tetapi merujuk kepada sistem keadilan secara amnya, bagi saya dalam sesuatu kes jenayah, keputusan perlu dibuat berdasarkan "evidence" atau bukti dan bukannya "inference" atau andaian.

Sebab andaian seseorang manusia adalah berbeza-beza di antara manusia yang lain.

Oleh itu, jika bukti tidak kuat atau tiada, tidak boleh menghukum seseorang dengan berasaskan pelbagai andaian.

Ini untuk mengelakkan seseorang yang tidak bersalah dianiaya dan dihukum berdasarkan andaian dan bukannya berlandaskan bukti yang kukuh.

Dalam sejarah dunia, ramai pemimpin politik dan orang berpengaruh telah dihukum berdasarkan andaian dan fitnah kerana hasad dengki seteru politik mereka yang berkuasa.

Nelson Mandela, Mahatma Gandhi, Alexander Solzhenitsyn, Sir Walter Raleigh, Alcamenes dan lain-lain telah dituduh dengan pelbagai tuduhan dan dihukum penjara secara tidak betul kerana politik.

Jika perkara ini berlaku sekarang terutama di negara ini, ia perlu ditentang dengan perjuangan yang gagah dan istiqamah.

........

Saya percaya yang Dato' Sri Najib mempunyai asas yang kuat dalam rayuan kepada Mahkamah Rayuan kelak.

Saya akan terus berdiri teguh bersama-sama Dato' Sri Najib dalam meneruskan perjuangan ini untuk mencari keadilan dan menegakkan kebenaran.

ISHAM JALIL
28 Julai 2020

https://www.facebook.com/220524935369705/posts/771398093615717/?d=n

39 comments:

Anonymous said...

Teringat kembali sabda nabi saw.. byk hakim dihumban dlm penjara...
Takutlah sahabat sahabat nabi kerana merekalah hakim ketika zmn nabi.. mereka ingatkan dirujuk ke zmn ketika itu...
Rupanya zmn selepas mereka sehingga muncul imam mahdi...

Anonymous said...

Ada sesiapa boleh jawab adakah hakim yg sama mengadili kes pemimpin umno yg lain?

Jika ya.. dah takde hakim lain ke dlm negara? Aneh pelik? Mcm domimo?

Anonymous said...

3 hakim... 2 ke neraka 1 ke syurga.. perghhhhh... seronok di dunia hebat adili org... mati humban ke neraka. Ulamak ustaz pemimpin hakim peguam polis dan org yg tahu pasal hukum agama dan dunia/negara akan diadili dulu..

Anonymous said...

Ada yang percaya Jolo telah memainkan peranannya? Jolo pula tidak pernah dipanggil!

Adakah perkara ini juga dijadikan asas dalam menjatuhkan hukum 72 tahun penjara?

Pelik bin ajaib, percaya2 boleh dijadikan bahan bukti?

Sebagai layman, saja nak tahu, nampak macam KELAKAR?

Anonymous said...

Tengok muka hakim pun macam ANEH sahaja? Penuh misteri?

Tak tahu lah bagaimana kehidupannya sebenarnya didalam masyarakat?

Anonymous said...

Dah dpt jawabkan kenapa JL tak di bawa balik?

Anonymous said...

Hakim kes jenayah. Mereka2 yang berpengalaman mengendalikan kes2 sodom misalnya tidak akan menjatuhkan hukum selagi tidak mempunyai bukti kukuh WALAUPUN MEREKA TAHU PERKARA ITU SEMEMANGNYA dan TELAH BERLAKU!

Tapi setelah wujudnya bahan bukti fizikal, kepala sperm misalnya barulah mereka YAKIN dan jatuhkan hukum!

Itu hakim2 yang berpengalaman dalam mengendalikan kes2 jenayah!

Kalau setakat andaian2, percaya itu ini, sebagai pemerhati layman bukanlah cukup masak untuk jatuhkan hukuman 72 tahun penjara!

Eloklah nanti ambil mereka, yakni hakim2 yang berpengalaman untuk mengendalikan kes2 jenayah!

Ini untuk memastikan keadilan dapat ditegakkan!

Tak usahlah ambil elektrikal engineer untuk membuat kerja2 civil engineer! Ianya GANJIL!





Anonymous said...

Amat bahaya kalau PROBABILISTIC dijadikan antara asas dalam menjatuhkan hukum?

Ia juga nampak KELAKAR?




Anonymous said...

Lain kali TAK USAHlah ambil doktor pakar mata untuk membuat kerja2 pembedahan jantung! Atau ambil pakar doktor bedah otak untuk kerja2 doktor sakit puan nak beranak!

TAK USAHlah ambil civil engineer untuk kerja2 mechanical engineer! Atau instrument engineer untuk kerja drilling engineer!

Ianya bukan sahaja PELIK tetapi AMAT GANJIL!

Anonymous said...

yang pelik jolo sampai skg tak di tangkap IGP...IGP dag macam filem hindi dan citer tamil...

Anonymous said...

Dah salah tu salah lah. Apa nak cerita pasal hukum allah. Allah hanya yg tahu. Sakarang di dia dihukumi di dunia dan di dapati bersalah. Buat lah rayuan. Apa hukum guna duit tak tahu asal usul. Tak pi sekolah pun tahu. Duit rm10 jumpa di depan rumah pun tak berani nak guna sebab tak tahu asal usul halal ke haram. Ini hukum agama kalau was2. Tinggal kan.

Anonymous said...

Sistem domino? Satu satu jatuh tumbang..
Sape suruh move on? Konon bla bla bla
Sape buat perjumpaan di belakang? Konon jumpa bla bla bla..
Sape buat perjumpaan sulit? Pun bla bla

Sape yg akan keluar parti?
Sape yg masuk?
Sape yg tinggal?
Org teguh perjuangan umno/lalang atau brg yg boleh dijual beli?

Cukup menyeluruh perancangannya? Meliputi semùa aspek. Setiap org ada peranan. Siapakah yg mampu/boleh jd remote tv?

Anonymous said...

Kalau lalang wujud ikut angin.. angin kentut kuat condong...

Hidu dulu kentut mana ikut selera.. bau pete ke jering ke atau steak bakar jepun mahal

Anonymous said...

Hahaha ada org dgr dap guna ayat Allah/sunnah seronok... tak pedih di hati.. puja
Tak caya pi cai tanya mat sabun

Anonymous said...

Teman semua kapal layar pi mana.. bawak pisang sebijik belayar ker.. bila nak masuk court jd bhn bukti...berapa juta kos bawak balik servis semasa berlabuh.. dah jual boleh jd bukti ker.. ramai tanya ni duit jual cammana?

Anonymous said...

Sangat berani tiru tandatangan PM? Dalam kes jenayah, kalau kat US Presiden pun depa tembak mati, kat Mesir, Anwar Sadat pun depa ditembak mati? Dalam kes jenayah segala kemungkinan boleh berlaku!

Logic tak logic? KELAKAR TOL!

Anonymous said...

Sebelum pru14 guna kata PERSEPSI abih anak muda org tua terpedaya ngan fitnah dan janji janji.. kini ada kata kata yg diterang kat atas..

Hanya nak pesan kalau dpt hadiah/derma jgn lupa ucap terima kasih TQ.

Anonymous said...

Perkataan andaian2 dan keberangkalian itu sendiri cukup tidak kuat atau meyakinkan dalam apa2 pun keputusan dalam kehidupan manusia apatah lagi membuat keputusan2 penting?

Bahaya betol?

Anonymous said...

Keputusan2 kabinet selalunya ditafsirkan sebagai keputusan consensus?

Kalau tidak buat apa perlu ada kabinet?

Kalau tak percaya tanya Atok!

Anonymous said...

Dalam amalan demokrasi, keputusan2 kabinet atau apa2 mesyuarat adalah keputusan consensus, tak timbul soal hanya seorang yang buat keputusan?

Sebab itulah wujudnya ahli2 kabinet atau ahli2 mesyuarat itu sendiri!

Anonymous said...

Aku nak tau sgt apa yg dipersetujui oleh umno/zahid semasa nak bergabung ngan bersatu PN/midin... dulu zahid ada terang sikit bila ada yg bertanya tapi tak begitu jelas.. kalau tak silap kes melibat org ph... jika kita lihat kini hanya kes org umno.. terbaru org dap.. mana kes yg melibat org bersatu? Cth.. Apsal kes TH masih beku padahal rakyat dah tak sabar.. guan eng suruh tanya gombak? Adakah ada kaitan dgn pm ketika itu? Tak kan pm tak tau? Byk lagi kes lain melibatkan org bersatu ketika itu?

Anonymous said...

Imbas kembali. Kecoh pasal pn. Heboh rakyat. Ada perjumpaan org bersatu dgn madey. Ramai la wartawan tunggu. Kalau tak silap hanya takde midin. Kononnya marah benorlah kat midin. Khianat kat dia. Tapi tak marah kat lain. Aku pun bingung. Perjumpaan yg penuh santai. Keluar selepas jumpa madeypun ap bersatu tersenyum. Lagi aku bingung.

Yg aku peliknya lepas abis jumpa tu, diluar wartawan yg tunggu tu tanya rina(kalau tak salah) apa yg dibincang. Apa yg dia jawab membuat aku tertanya tanya? Rasanya dia ada sentuh pasal jawatan menteri dlm pn. Kita ni dipihak umno sendiri tertanya tanya siapa yg dilantik. Mcm dah plan dan direstui madey? Bertambah bingung aku. Mcm mereka dah tau kedudukan masing masing? ada sesape tak yg ingat yg dgr, keluar kat tv, lupa kata katanya kerana dah lama. Bingung nak ingat kahkahkah.

Bila diumum haaa tudia org bersatu pegang jawatan utama walau kerusi ciput. Aku tengok bertambah bingung org Umno memikir. Apa dah jd? Umno bantu mereka naik? Sdr tak sdr umno angkat mereka kembali ke takhta.

Tapi org bawah umno lega katanya setakat pru15. Hanya MN. Org atas janji setakat pru15 jer. Tetiba ditgh jln ada pulak kata nak angkat midin jd calun pm 15 pulak. Bertambah bingung jdnya. Nak daftar PN pulak.

Aku ni berdekah ketawa sorang sorang. La dah jd mcm nuor. Berapa kali mau kena tipu daa? Padahal menteri tu semua yg jd bhn ketawa rakyat di zmn ph. Paham paham jelah kerjanya. Org umno bising pasal kualiti kerja mereka tapi org umno angkat mereka jd menteri balik. Hahahahahaha

PERNAH DGR MADEY MARAH KAT MENTERI BERSATU YG BERSAMA MIDIN TUBUH PN?

Bnrkah madey marah sgt midin? Khianat katanya. Apsal tak mengamuk sakan kat lain lain. Aku tertanya tanya adakah bnr atau hanya lakunan?

Jgn jd seperti nuor/pkr? Berapa kali mau diperdaya? Ingatkan umum dia jd bakal pm rupanya pie sabah?
Marilah kita berdekah kahkahkah.

Sebagai rakyat biasa yg tiada kepentingan aku harap umno keluar dr pn. Jgn biarkan org dlm/lalang/bermuka muka hancurkan umno dr dlm. Cukup setakat MN.

Jika tdk tak mustahil sistem domino akan bergerak. Satu satu tumbang. Ia bermula dgn najib?
Seperti di anon atas sebutkan siapa yg tinggal siapa pergi siapa masuk akhirnya siapa bertakhta?

Anonymous said...

INGAT LAGI TAK MAHATHIR MAU UMNO MASUK/BERGABUNG BERSATU? UMNO BERSATU DLM BERSATU?

MUSTAHILKAN? ORG UMNO AKAR UMBI LANTANG MARAH.
BAGAIMANA NAK PERMUDAHKAN? ADAKAH INI CARANYA?
SAYA TDK TAU HANYA ALLAH MAHA MENGETAHUI.
TAPI KITA DIBERI AKAL UTK BERFIKIR.

Anonymous said...

Pernah dgr tak muhyidin berbunyi kes th ni? Ada tak bersuara nak buat rci? Atau kes kes lain melibatkan org bersatu/mahathir/pkr pro bersatu?

Anonymous said...

sabah ohhh sabah

on ke tak on nih...!! kikikiki

dooniaa ohhh dooniaaa

jangan lupa... who is behind the scene


"Atok The Legend"



kikikikiki...

Anonymous said...

Poning atok. Ingat jln mulus. Dgn pn tak menjd. Ingat dpt kuasai dgn mudah. Jln berliku liku. Kena pulak hadap kes pie dal. Lama lama urat putus. Dah tuo urat makin kendur. Seangkatan dah byk pergi mengadap Allah.

Anonymous said...

Org pertama dicantas najib. Kita sdg mengikuti kesnya. Domino di ikuti zahid. Zahid boleh dicantas melalui kesnya di court dan isu dalaman umno. Alhamdulillah zahid/umno keluar dr pn. Kedua dua isu ini akan diguna musuhnya dlm/luar umno. Susah pertahan diri sebagai presiden.

Akar umbi dah tentu mengamuk jika kes ahli umno/najib dilihat seperti dicatur. Seperti ada konspirasi? Presiden/UMNO dilihat seperti hilang arah. Tdk berdaya. Padahal umno lah byk kerusi. Umno yg mengangkat bersatu jd pm. Yg terima tekanan zahid. Zahid dilihat lemah.

Org umno ditelanjang di court? Satu persatu didakwa? Kes org bersatu di bungkus ditutup kes? Kes dipendam didiam? Setakat dipanggil sprm? Seolah di lambat lambatkan? Kes umno dipercepatkan? Sini bergabung dgn bersatu. Bawak nama melayu bumiputera utk mendpt sokongan ahli. Memang bagus tetapi adakah semua yg terlibat benar benar jujur dpn belakang? Sana, bekas bersatu sentiasa hentam umno. Tapi pn bkn umno sahaja, ada bersatu umno pas. Kenapa hanya pemimpin umno? Siapa yg akan menguasai umno jika pemimpin tertentu ditumbangkan? Adakah tok mat juga akan menunggu giliran dlm domino?

Dah tentu zahid dipersalahkan akar umbi. Sekarangpun ramai dah pertikai gabungan umno/mn/pas dgn pn/bersatu. Akar umbi inilah yg akan mengundi dlm umno. Mudah je nak cantas zahid. Tumbang sorang lagi. Domino bergerak. Cari mangsa berikutnya?

Memang dikata gabungan ini antara ahli parlimen umno dan bersatu. Tetapi rakyat/ahli umno/pro umno melihat sebagai UMNO. Yg dibawa nama UMNO bkn AP. Kerana sentiasa guna nama umno. Diperingkat awal pemimpin umno yg pi mesyuarat sebelum bergabung. Mereka yg umumkan ke org bawah.

Teringat kata zahid KEIKHLASAN.

SELAMAT HARI RAYA HAJI

Anonymous said...

Apsal la benda yg sama sentiasa berulang.
Apa yg berlaku ke najib kerana terlalu percaya ke org.
Pemimpin umno tak beringat.
Peguam najib, shafie ucap yg sama NAJIB TERLALU PERCAYA KE ORG.
Org ambil kesempatan dan peluang yg ada utk meroboh dan menghancur.
Kini zahid seperti buat dan ulang yg sama.
Terlalu percaya org IKHLAS.
Terlalu percaya ke org.

Pemimpin harus ingat ia dipilih dilantik oleh berjuta ahli umno. Disokong berjuta lagi bkn ahli umno tapi pro umno.
Tapi mengapa ketika anda membuat keputusan hanya mendgr pandangan dan nasihat dr beberapa org sahaja? Segelintir sahaja?
Padahal akar umbi dah memberi bermcm mcm pandangan dan nasihat.
Melalui wasap pesanan twitter tel dll.
Dr dulu berulang ulang.

Anonymous said...

Giler betul kesan sumpah laknat kali ni...

Hari pertama sumpah laknat, esok Sabah nak Melingkup

Hari ke dua sumpah laknat, snap election Sabah onn ke tak onn...!! Macam tak Onn jer Melingkup ler Sabah



Atok the legend onn ke tak onn snap kat Sabah!? kan bakal PM atok kan dari Sabah..


Salam Korban dari Sabah Wahai Atok!!


kikikiki..

Anonymous said...

Masa ph perintah punyalah byk isu dibangkit oleh umno dan pas. Terutama penjualan aset negara dan rasuah. Begitu byk kes digugurkan. Berperang mulut umno pas dgn ph.

Masa yg sama dgn pantas, ph memang je pru terus didakwa najib. Semua tdk lupakan. Kemudian yg lain lain pun sama di dakwa.

Apsal selepas terbentuk pn, pemimpin umno tak bangkit lagi isu itu selantang lantangnya dlm dan luar parlimen. Adakah dah menjd se geng? Sama dlm kabinet? Adalah berbunyi tapi senyap kemudian. Pung pang sekejap dlm parlimen lepas tu kendur.

Persoalannya mau ke bersatu/midin membongkar isu semua itu? HAHAHA..
Jika jujur dah berubah, sebahagian bersatu dah keluar apa lagi cptkanlah proses pendakwaan seperti bersatu zmn madey. Proses dan selidik semua aset yg dijual. Atau semua kes rasuah. Midin sanggupke berdepan dgn madey yg kononnya dilabel pengkhianat melalui jln belakang? Atau sanggupke berdepan sekutu sendiri dlm bersatu yg boleh hilang sokongan. Atau memang tak punnnnn kita hanya disaji satu lakunan? Kita tunggu dan lihat.

Utk umno pulak, mereka mesti bersihkan nama. Mereka mesti didakwa. Ramailah berkata" saya menghormati keputusan mahkamah" saya bersimpati...bla bla bla.. tergolek golek aku ketawa.. HANYA UTK UMNO?

Jd org bersatu bila nak bersihkan nama kat mahkamah? Bila nak percepatkan proses pendakwaan?

MARILAH KITA LIHAT IA BNR KERANA ALLAH ATAU LAKUNAN SEMATA MATA.
PENYOKONG UMNO ATAU BKN, PERHATI DR SEKARANG.

Anonymous said...

Jika terkena kat umno, pemimpin umno selalu berkata biarlah mahkamah menentukan atau biarlah polis siasat hingga selesai kes. Pernah dgr tak kata kata ini keluar dr pemimpin dap pkr pan bersatu?

Anonymous said...

Wah wah wah bersatu dah tunjuk belang? Nak kerusi byk di semenanjung dan sabah?

Rasanya diawalnya penyokong umno/BN MN diberitahu tujuan ujud pn mcm nak berkhidmat utk rakyat utk halau dap dr putrajaya. Nampaknya bersatu dah jd pm ditambah menteri kanan dan kuasai kabinet.

Realitinya ramai dah keluar bersatu? Penyokong sedikit? Parti huru hara? Kerusi dah pasti sedikit. Tapi bersatu mintak KERUSI BYK? Mcm mana bersatu nak menang?

MENGAPA BERSATU YAKIN MENANG? HAHAHA..
Bila berada dlm pn (MN = BN + pas) dah tentu bersatu yakin boleh guna undi ahli/penyokong MN? Menang cara mudah? DAH NAMPAK? Tak terasa ke di perbodoh? Harusnya tempat itu diketua umno BN/pas. MUDAHKAN CARA BERSATU? Tak mustahil bersatu mau kerusi majoriti melayu? Mudah dpt undi ahli umno pas?

Tujuannya apa? Nak kekal kuasa?kekal pm? Kekal kuasai kabinet? Lawaknya umno pas label ph menteri cap ayam diangkat kembali. HAHAHA

Anonymous said...

KINI PN = MN BERSATU

Ada tak kes pemimpin bersatu(lama) telah didakwa. Atau hanya dipanggil siasat. UMNO PAS boleh buat apa? DIAM?

JIKA PRU 15 BERSATU BERSAMA MN MENANG KERUSI BYK (DIUNDI AHLI UMNO PAS), ANDA YAKIN KES AHLI BERSATU DIDAKWA ATAU SENYAP?

ANDA YAKIN MAHATHIR DAN TEMAN SETIA TDK MASUK KEMBALI BERSATU? ITU HAK BERSATU KAN? NAMPAK GAYANYA BERSATU KEMBALI BERKUASA WALAU AHLI/PENYOKONG SEDIKIT. HANYA TIADA DAP, TU JER BEZANYA.

LABU LABU.

Anonymous said...

JLO MANA?
NIK FAISAL MANA? MASIH HIDUP ATAU MATI?

Dah kecoh kes najib. Dah heboh rakyat persoal kedudukan jlo nik. Tetiba diduga ada kat macau pulak. Rasanya china nafi. Muhyidin tak kerah KPN cari ker? Rakyat juga sdg memerhati. Pm juga akan dipantau oleh rakyat utk melihat kesungguhannya?

Akupun tertanya tanya MENYOROK ATAU DISOROK? ALLAH MAHA BERKUASA MAHA MELIHAT.

Anonymous said...

Lawak bayangan. Hanya bayangan.

Bersatu nak byk kerusi. Nak bertanding pulak di kawasan majoriti penyokong umno pas bn. Disbb kononnya bersatu dlm pn, ahli umno pas pun undi. Pasti menang donggg. Suruh pulak umno bertanding di kawasan kuat warisan. Agak agaknya umno menang atau kalah? Ingat ya ini hanya bayangan. Hanya bayangan.

Tup tup bersatu menang mudah. Warisan pun menang. Dulu warisan bersama bersatu/madey. Apa dah jd? Kembali asal?

Tapi zahid dah umum umno keluar dr pn. Kenapa mesti ikut kata bersatu? Jika bersatu tak mau ikut kata umno, mengapa umno harus ikut?

Anonymous said...

BERSATU JOINT UMNO MN KERANA MAU GUNA UNDI UMNO MN SEMATA MATA?

RENUNG TELITI KAJI FIKIR FIKIR FIKIR DAN JAWAB SENDIRI?

BERAPA AHLI BERSATU SELURUH NEGARA JIKA IA TDK MENUMPANG UNDI AHLI PENYOKONG UMNO?

BERAPA CAWANGAN BERSATU SELURUH NEGARA JIKA MAU MENUNTUT KERUSI TERBYK?

Anonymous said...

Aku tertanya tertanya apsal komen lenyap tertelan bumi? Tak boleh antar. Ada yg sdg panassssssssss.

UMNO pastikan undi anda tdk diberi kpd org parti yg mau membuat dajjal ke umno kembali.

Anonymous said...

Nak bertanding punyalaaaaaaa tuntut byk kerusi tapi takde ahli byk takde cawangan. Suruh ahli parti umno pangkah dia. Kahkahkah. Sebelum ni pdg jijik kat org umno. Yg berkuasa dia yg jd menteri org dia bkn org parti umno. Umno tarak pemimpin kah? Hanya layak jd balaci parti lain aja ka?
Hahhhhhhhhh

Anonymous said...

Mcm dlm ph. Parti lain jd balaci dap. Tapi dap kata dia paling byk kerusi. La tu berkuasa dlm hp. Ok masuk akal. Tak masuk akal org melayu bumiputera majoriti di bawah kuasa minoriti. Melutut kat minoriti.

Beza dgn umno. Kerusi byk tapi tak berkuasa mcm dap nampak gayanya jd balaci kat minoriti?
Aku pun ketawa kahkahkah.

Sedarlah pemimpin umno oooiiiiiii.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget