KL CHRONICLE: Datuk Huan Cheng Guan wajar bertanding pada PRU – 15 yang akan datang

Monday, July 27, 2020

Datuk Huan Cheng Guan wajar bertanding pada PRU – 15 yang akan datang


President Parti Cinta Malaysia (PCM) Datuk Huan Cheng Guan merupakan ahli politik yang paling sesuai untuk menjadi salah satu calon Perikatan Nasional (PN) dalam menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU – 15) yang akan datang. Populariti Datuk Huan Cheng Guan sebagai seorang ahli politik yang berintegriti, bebas rasuah dan pejuang kebenaran tidak boleh disangkal lagi. 

Mengapa Datuk Huan Cheng Guan?




1. Pertama, beliau merupakan seorang “fighter” dimana sejak Tahun 2016, beliau telah membongkar segala penyelewengan dan salah guna kuasa yang dilakukan oleh kerajaan DAP Pulau Pinang terutamanya skandal Terowong Dasar Laut Pulau Pinang. 


Malah, sehingga hari ini, kegigihan dan semangat Datuk Huan Cheng Guan melawan kerajaan DAP Pulau Pinang tidak dapat ditandingi oleh mana – mana parti di negeri tersebut. Akibat tindakan beliau ini, beliau pernah diugut bunuh namun beliau tetap terus membawa agenda membasmi rasuah dan penyalahgunaan kuasa.


2. Kedua, di negara ini, Datuk Huan Cheng Guan tergolong dalam kumpulan kecil tokoh politik yang mempunyai pengaruh atau “political clout” yang kuat didalam masyarakat Melayu, Cina dan India. Ini kerana dibawah kepimpinan beliau, Parti Cinta Malaysia (PCM) juga adalah sebahagian dari Gagasan Sejahtera dengan Parti PAS. Kerjasama ini adalah sebelum  PAS bekerjasama dengan Barisan Nasional melalui Muafakat Nasional (MN).

Oleh yang demikian, PCM secara asasnya mempunyai kerjasama dengan Muafakat Nasional (MN), Gagasan Sejahtera dan juga merupakan BN friendly party. Jadi dari segi kekuatan jentera, PCM adalah “solid” dengan bantuan rakan – rakan komponen lain yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama.


3. Ketiga adalah setiakawan. Walaupun BN kalah pada PRU – 14, PCM dan Datuk Huan Cheng Guan tetap membawa agenda melawan DAP dan rasuah sebagai agenda utama PCM. Mereka tidak pernah meninggalkan kawan – kawan BN yang berada didalam kesusahan. 

Konklusi

Berdasarkan perkara diatas, adalah wajar barisan kepimpinan tertinggi Barisan Nasional, Muafakat Nasional dan Perikatan Nasional memberi ruang dan peluang kepada President Parti Cinta Malaysia Datuk Huan Cheng Guan bertanding pada PRU – 15 yang akan datang sebagai satu symbol pejuang yang tidak gentar dalam membawa agenda membasmi rasuah dan penyalahgunaan kuasa.


This is the time for Datuk Huan Cheng Guan untuk masuk semula ke Parlimen dan mengajar puak – puak DAP seperti Lim Guan Eng, RSN Rayer dan Tony Pua sedikit adab dalam parlimen. Ini juga boleh menjadi peluang bagi Datuk Huan Cheng Guan membawa isu skandal terowong dasar laut Pulau Pinang ke dalam Parlimen dan biar ianya direkod oleh Hansard Parlimen. 

Tidak ada pemimpin lain yang lebih berani dari Datuk Huan Cheng Guan untuk melakukan perkara ini dan beliau wajar diberi peluang oleh Perikatan Nasional. 

Apa pendapat pembaca?

6 comments:

Anonymous said...

Datuk Huan, memang seorang yang dinamik dan mengutamakan perpaduan antara kaum. Bukan seperti tokoh-tokoh dari DAP yang suka memecah belah kaum untuk mencapai matlamat.

Anonymous said...

Sangat2 setuju dengan cadangan ini !

Anonymous said...

Setuju!💪
MCA tak boleh diharapkan utk tawan PP.
Sama2 kita sokong PCM!
D4Pigs boleh berambus!!!

Anonymous said...

Bmf but vote non muslim. What a hipocrite.

Anonymous said...

BMF , buy products by MUSLIM first. We are not boycotting Non Muslim products. The campaign is just to improve the sale of products by Muslims and promote the importance of HALAL certification. Is it so wrong?

Anonymous said...

Bab buat duit ni memang isu besar bagi tokey2 cina. Mereka x rugi pun dgn kempen BMF tapi ada kurang sikit untung. Itu yg merunsingkan mereka. Bab nak sekolah2 cina persendirian dan pengiktirafan UEC, mereka kata tak rasis. Org Islam nak promote BMF pun bukan sebab rasis. Its all about making money!! Hahaha....

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget