KL CHRONICLE: Hormatlah Institusi Raja, Jangan Hura Harakan Semua Benda

Thursday, August 1, 2019

Hormatlah Institusi Raja, Jangan Hura Harakan Semua Benda


Malaysia mengamalkan sistem Demokrasi Raja Berperlembagaan, di mana Yang DiPertuan Agong (YDPA) adalah ketua negara Malaysia. Biarpun sesebuah parti itu sudah melintasi 112 kerusi parlimen, parti itu bukanlah secara mutlaknya menguasai negara ini. Masih ada Raja. Perkara ini menjadi duri dalam daging bagi mereka yang tidak pernah puas dengan kuasa.

Pihak itu mahu kalau boleh terjadi seperti di beberapa buah negara. Tukar terus monarki ke sistem republik. Seperti mana yang berlaku di Perancis, Korea Selatan, India dan Filifina, yang mana presiden memegang dua jawatan sekaligus iaitu sebagai ketua kerajaan dan ketua negara.



Ketika awal kemenangan Pakatan Harapan (PH), satu kertas terperinci mengenai perbelanjaan YDPA Sultan Muhammad V telah disebarkan secara tidak bertanggungjawab dalam media sosial.

Apakah pihak yang menyebarkan kertas itu ada niat hendak membalas dendam dan memalukan YDPA apabila baginda pada mulanya menolak pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara? Kertas terperinci tersebut hanya boleh diperolehi dari fail merah Kementerian Kewangan. Siapa lagi yang ada akses di MOF?

Orang yang membocorkan fail merah itu sampai sekarang masih lagi tidak tahu siapa. Terlepas begitu sahaja, Sultan Muhammad V pun sudah berhenti menjadi Yang Dipertuan Agong.

Tuduhan yang dibuat itu seolah olah mahu mengikis institusi raja. A Kadir Jasin mendakwa sebanyak RM257 juta dibelanjakan untuk perbelanjaan peribadi Sultan Muhammad V dalam tempoh 16 bulan sejak beliau menjadi Yang di-Pertuan Agong. Menulis di blog peribadinya pada Jun 2018, A Kadir Jasin berkata, secara puratanya RM16 juta sebulan, telah dibelanjakan untuk penginapan Agong, kediaman, barangan peribadi, pesawat terbang, pengangkutan, pakaian, hadiah dan cenderahati, lawatan ke luar negara dan gaji pegawai istana, antara lain. Maklumat fail merah yang tersebar itu sama dengan isi yang A Kadir Jasin tulis.

Ingatkan berhenti setakat di situ sahaja. Pertikaian terhadap Raja Raja Melayu berlaku lagi selepas itu bila ada lagi beberapa siri penulisan yang dilihat mahu merendahkan martabat institusi raja. Baru baru ini, Faisal Tehrani atas nama Felo Penyelidik di UKM telah menulis artikel bertajuk “Perkahwinan berharga 3 juta pada 1906” di Malaysiakini. Tulisan itu jelas jelas sekali mempertikaikan perbelanjaan yang digunakan oleh Sultan Kedah pada masa tersebut kononnya mewah dan sebagainya. Kenapakah perlu dakwaan sebegini sekarang ini? Apa tujuannya?

Bukan setakat itu sahaja, A.Kadir Jasin ketika pertabalan Sultan Kedah pada 22 Oktober 2019 yang lalu turut memuat naik ungkapan yang menghina Sultan Kedah. Tulisannya begini “raja kita selamat dalam bilik lembaga, atas padang bola, dalam arena politik negara atau mencari bijih dan balak dalam hutan belantara”. Ramai pihak mengecam dan meminta agar A.Kadir Jasin memohon maaf atas tulisan itu.

Namun semalam, sekali lagi A.Kadir Jasin mengulangi tindakan untuk mengecam insitusi raja ketika pertabalan Yang Dipertuan Agong. Kali ini di Facebook, A.Kadir Jasin menulis “Raja-raja boleh terus relevan dengan berkhidmat untuk rakyat jelata dan berada bersama-sama mereka atau dikritik dengan mencampuri hal ehwal politik. Atau mereka boleh memilih menjadi bahan muzium kalau itulah pendirian mereka mengenai institusi raja”. Tulisan ini dimuat naik oleh A.Kadir Jasin pada 29 Julai 2019 pada jam 6.42 petang.

Kenapa tulis sampai begitu sekali? Apa sebenarnya tujuan A.Kadir Jasin berulang kali mempertikai institusi raja raja Melayu? Namun apa boleh buat, ini kerajaan baru. Seorang pensyarah UKM yang menulis tentang fakta sebenar disuruh diam oleh A.Kadir Jasin kerana mendedahkan hal sebenar tentang kerajaan PH. Namun A.Kadir Jasin yang berulang kali mempertikaikan insitusi raja raja Melayu masih lagi kebal dan bebas mengulangi perbuatan tersebut berulang kali.

Entahlah apa hendak jadi dengan Malaysia Baru ini. Ini baru dekat 500 hari mereka menjadi kerajaan, belum lagi 5 tahun. Sudah bermacam macam benda songsang dan terbalik yang berlaku. Di mana rules of law dalam Malaysia Baru ini?

Bila tembok sudah runtuh, ke kamar raja pun mereka celapak dan terpa. Negara ini masih lagi mengamalkan sistem demokrasi raja berperlembagaan bukan sistem anarki, diktator atau republik. Hormatilah institusi Raja Raja Melayu. British pun tahu hormat pada Raja Melayu pada zaman dahulu, Jepun pun sama. Jangan politikkan semua benda sampai huru hara habis dibuatnya.

39 comments:

Khairulryezal osman said...

Xde salah pun,kadir cuma mengingatkan saja kepada pihak yg kalah dan cuba cetus huruhara

Khairulryezal osman said...

Mp2 pembangkang temui tun m nyatakan sokongan.macai najib tak habis2 cuba cetus sengketa.bersungguh2 macai bersilat pertahan najib yg telah kesipuan.

Anonymous said...

Tiada bukti pun pihak yang kalah mahu cetuskan huru hara. Siapa yang hendak hidup dalam dalam negara yang huru hara? Itu cuma cakap2 ahli politik yang tidak peduli hal kebajikan rakyat. Kalau tidak pandai menari maka jangan disalakan lantai tidak rata.

Anonymous said...

Ada yang kata, Tun yg menjemput MP bukan kerajaan untuk berjumpa. Kalau ada meeting tentu ada pekara yang hendak dibincangkan. Tun pun macai najib yang kau anggap cuba cetus sengketa? Sengketa antara siapa? Sengketa ahli2 politik cuma berpaksikan kuasa. Rakyat juga yang rugi kerana kerajaan skg tidak bekerjasama dgn aman antara mereka.

Sudah2 lah salahkan najib. Alasan basi dan tidak meyakinkan lagi setelah 500 hari.

Anonymous said...

HE...HE...HE...

YG HURU HARA TU....PKR= PARTI KUNYIT RAKYAT....TAK LAMA LAGI BERJANGKIT KAT PARTI ATOK KERALA ...PARTI HAPRAK...

Anonymous said...

MATDEY KERALA KUTTY...MANA NAK INGAT MATI...

Anonymous said...



TOLAK PAKATAN HANCING SEMBURIT PEROGOL AMAH PELIWAT NEGARA PENCABUL PERASUAH BANGLO DAN TEROWONG PENIPU MANIFESTO PENCURI ASET NEGARA PERWAJA FOREX BMF BARUA DAPIG RASIS.

Anonymous said...

Allah dah hitamkn hati nya, anuar azami ton m, x ingat nk mampos

Anonymous said...

Tu semua nk tutup ked durian raja kunyit

Anonymous said...

kita tunggu apa yang akan berlaku sekira nya madey tidak lepas kan jawatan pm kepada anwar..melepas lg anwar..pru 15 belum tentu lagi pkr akan menang..mana pergi nya si sotong kenapa kamu berdiam diri...pkr waktu skrg dah tebelah 2 satu geng azmin satu lagi geng anwar....kita tengok geng mana yang paling hebat ...

Khairulryezal osman said...

Kau ni bodoh ke apa? Byk sgt baca dari sumber yg tk betul! Ko xtahu menari,kenapa nk salahkan lantai? Kehkehkeh

ted manoff said...

Umpan dh mengena..mahcai2 dh mula panas telinga..kikiki..jgn mrh,geram xpe..πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ€—

Anonymous said...

kuty...lidah bercabang lapan...πŸ˜ƒπŸ˜ƒπŸ˜ƒ

Anonymous said...

Hari2 putar belit..kalau bercakap.putar belit
.lidah macam ular sawa bercabang..janji masa pru pun putar belit.. apa nak jadi orag tua kaki putar belit ni..

tunfatimah said...

Hidup dap!hidup ph!

Anonymous said...

Perang lagi besar akan terjadi bila pelaku video semburit disahkan azmin.. azmin akan bongkar rahsia anwar.. nantikan episod kehancuran pkr dan ph

Anonymous said...

Kes berjubo per citer

Anonymous said...

Ph macam Kerajaan 'Funfair' jer... dah lebih setahun main 'Mary go round' berpusing2 mcm tu jerr... hi hi hiii...πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Anonymous said...

Malaysia semakin melingkop dibawah ph.

Anonymous said...

Nk tuduh umno pas, bullet baru takde, jd terpaksa cipta cerita Hancing yg baru pula utk tatapan macai2 mereka.

Anonymous said...

Mmg patot pon kena rampas...dh mcm tikus memperbaiki labu je kerajaan skrg...makin lama makin rosak...

Anonymous said...

PH SUDAH PARANOID KESAN DARI PERBUATAN SALAH YG MEREKA LAKUKAN. BN & PAS SEDANG GIAT MEMPERKUKUHKAN PARTI, PH PARANOID PULA SIBUK BANGKITKAN ISU DAULAH TERPENDAM SBB PH SEDANG DIHANTUI BAYANG2 SENDIRI. SAYONARAAA... PH PREJUDICES HYPOCRITES!!!!!.....πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹πŸ‘‹

Anonymous said...

PH/DAP kalau tumbang apa salahnya,kalau Allah izinkan berlaku akan berlaku Tak mustahil lagi2 rakyat dah mula benci dan menyumpah....

Anonymous said...

Memang PH buruk. Mengakulah!. Babi PH ni perasan macam elok

Anonymous said...

siapa yang rampas kuasa dengan keadaan negara yang hutang meningkat hari ke hari..sudah2 la ni semua politik murahan pakatan harapan...sebelum menang kalau bn kalah ringgit akan naik... ekonomi bagus..bila dah menang lain pulak jadi nya..dah tak boleh nak menipu pada rakyat... lain pulak jadi nya...boleh pulak kamu katakan ada pulak rampasan kuasa...siapa yg nak rampas ini semua kerja orang2 pakatan harapan.

Anonymous said...

Kes adip sampai sekarang tak selesai2.. Lagi mau sembang.. Manifesto lagi la kelaut.. Rakyat dah Jemu dgr berite2 dri PHancing ni..

Anonymous said...

BUKAN NAK SABOTAJ RAKYAT DAH TAK SABAR2 NAK TUMBANGKAN KERAJAAN PH PENIPU,ZALIM,PENGKIANAT,
SCANDAL JIJIK,MENTERI BODOH,RAKYAT SEMAKIN SUSAH DAN TERTEKAN DGN PEMERINTAHAN PH.JGN TUDUH RAKYAT SABOTAJ KERAJAAN PH SYOK SENDIRI SEDANGKAN RAKYAT SEMAKIN BENCI DAN SERIK DI BAWAH KERAJAAN PH.
YANG PASTI PRU 15 NANTI KERAJAAN PH AKAN DI KUBURKAN UNTUK SELAMANYE OLEH RAKYAT INI ADALAH RAMALAN DAN REALITY.

Anonymous said...

Kalau rampasan kuasa memang patut pun daripada negara lebih teruk dan musnah di bawah pemerintahan ph.

Anonymous said...

Aik, cepatnya tersentap. Kalau lelaki , jenis sotong kurita. Kalau pompuan, jenis yg buka tudung botol dgn tetek.

Aku baca berita dari bnyk sumber. Termasuk Mkini dan FreeMalaysia Today. Cepat sgt nak membodohkan org lain padehal ko pun dari penulisan, jelas kurang bijak.

Anonymous said...

SEKARANG RAKYAT DAH BERKOBAR KOBAR SEMANGAT NAK SEPAK & TERAJANG PH PREJUDICES HYPOCRITES KELUAR DARI PUTRAJAYA. MELUAT & MENYEMAK SAJALAH RAMAI MENTERI2 BODOH PAKATAN HAMPEH & HAPRAK DISANA!!!!!.....πŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘ŽπŸ‘Ž

Anonymous said...

Dap pun manusia juga kan ? Tentu ada hak nk hidup.Tetapi perangai mcm babi.

Anonymous said...

Org yang undi pH pru 14 sebenarnya ramai yang hanya nak cuba nasib. Skg sudah terbukti, ONG tak mari, BALA yg datang. Hehe..PRU 15, mereka akan undi selain drp pH yang terbukti gang of conmen. tipu..tipu..tipu

ted manoff said...

Rakyat yakin yg kera jaan PornHub ni tak sampai sepenggal. Tak lama lagi kita akan dapat kerajaan baru (BN/PAS) yg lebih dinamik & boleh dipercayai. Tak akan ade lagi kes semburit, u-turn, tipu sana tipu sini, kes sijil palsu, kes fitnah itu ini & lain2 lagi. Betapa amannya rakyat tanpa kera jaan PornHub.. amin! πŸ€²πŸ˜ŒπŸ˜‹

Khairulryezal osman @ cucu tok selampit said...

“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan PAS ogos 2018].

Anonymous said...

...ADA AKU KESAH...

Anonymous said...

Biasalah cucu tok selampit tiruan dgn gulai daging dia. Dah basi dan mereput pun.

Anonymous said...

pH buruk laku !

Anonymous said...

Maka keluarlah teori deep state oleh menteri luar. tak kuasa akak nak layan teori gah tapi hampeh org tak tau buat keja . pi lah kasi settle masalah negara bukan reka2 cerita. nyampah!

Anonymous said...

Very cheap betul gomen pH!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget