KL CHRONICLE: [Bahagian Kelima] Tiga sebab mengapa UMNO tidak lagi perlukan Mahathir Mohamad

Friday, July 5, 2019

[Bahagian Kelima] Tiga sebab mengapa UMNO tidak lagi perlukan Mahathir Mohamad



MAHATHIR, ANWAR, EKONOMI DAN RAKYAT

UMNO tidak perlukan Mahathir lagi. UMNO juga tidak perlukan Anwar. Zaman kedua-dua mereka ini sebenarnya telah berlalu 20 tahun yang lalu.

Mahathir dan Anwar bukan mahu menolong UMNO, tetapi hanya mahu menggunakan UMNO untuk kepentingan politik diri mereka sendiri.

Dan kedua-dua mereka pernah dan sedang bersekongkol dengan DAP untuk menghancurkan UMNO.

Siapa yang masih percaya kepada Mahathir dan Anwar, tidak pernah belajar dari sejarah atau masih menipu diri mereka sendiri atau tidak yakin dengan keupayaan diri sendiri.

Walaupun Mahathir pernah mendabik dada dan mengaku beliau adalah penyelamat krisis ekonomi 1997-1999 yang terburuk dalam sejarah Malaysia dahulu, sebenarnya Mahathir dan Anwarlah yang menjadi punca berlakunya krisis tersebut (saya akan menulis berkenaan ini dalam esei akan datang).



Dan kini dengan bantuan DAP mereka akan menghancurkan ekonomi negara sekali lagi.

Jika kita mahu Malaysia yang benar-benar baharu, kita perlu mencari pemimpin-pemimpin baru, iaitu yang bersih, bermoral dan berpengetahuan.

Jika tidak kita akan terus tersangkut di takuk lama dengan politik dan cara pentadbiran yang lama. Jika ini berlaku rakyat yang akan sengsara.

Sudah tiba masanya untuk UMNO berdiri di atas kaki sendiri tanpa Mahathir.

ISHAM JALIL
29 Jun 2019

https://www.facebook.com/220524935369705/posts/486653512090178?s=1180765013&sfns=mo

47 comments:

Anonymous said...

Masuk Kampung Pakai Songkok
Tersengih2 Terbongkok2
Orang Kampung Mula Seronok
Akhirnya 'Kencing' Yang Di Togok

Belajarlah Dari Sejarah Yang Lalu
Bagaimana Temasik 'Hilang' Melayu
Lantaran Percaya Janji Nan Palsu
Negara Tergadai Maruah Di Malu

Kini Taktik Sama Di Ulang
Bermulut Manis Akan Petualang
Nasib Melayu Bertambah Malang
Tanah Sendiri Semakin Hilang

ted manoff said...

Kahkahhh..lawak apa yg cuba korang mainkqn nii..umno sendiri dh xde tempat dihati rakyat..ada hati nk berkuasa semula,tolonglahh jgn buat lawak tahap haramjaddu nii..kikiki..prOoTt arghhh leganya..

ted manoff said...

UMNO makin mendapat tempat di hati rakyat segenap umur. Bila budak2 18 tahun boleh mengundi nanti, dia org akan ajar PHancing. 1Malaysia akan kembali bergema. Rakyat tak sabar tunggu PRU15.. hidup BN/PAS!

Anonymous said...

Sudah la ted..atok pun sudah goyang..ajak umno dan pbbm bergabung..
Kalau atok masuk balik umno..baik aku undi pas

ted manoff said...

Mari semua kita bersatu dibawah ppbm..bersatu kita teguh,bercerai kita kawin lagii..yehaaa..πŸ€—πŸ€—

Anonymous said...

PPBM- PARTI PECAH BELAH MELAYU

ted manoff said...

Mari semua kita bersatu dibawah umno/pas..bersama kita teguh,bercerai kita hilang segalanya..πŸ€—πŸ€—

tunfatimah said...

Berita baik! Kajian menunjukkkn 96 peratus org melayu beri sokongan pada ph! Mereka takkn tertipu lagi dgn umno yg korupsi!

Khairulryezal osman said...

Pas boleh mampoih.kalau jumpa hadi dgn anjing kita pijak2 dulu hadi bawawng .

ted manoff said...

Sebenarnya hanya 5% je yg sokong PH (porn hub) tu.. jangan nak kelentong.. kih kih kih πŸ˜›πŸ˜

Anonymous said...

96% TU CHINA DAPIGS ...TONYOK....

BERITA BAIK KAPLA HOTAK KO!!!

Anonymous said...

PKR DAH BOLEH MAMPUIH....SEBAB PRESIDEN DAN TIMBALAN PRESIDEN KAKI SEMBURIT...

ITU SEBAB MAMAK KUTTY SUDAH PINING...

tunfatimah said...

Bkn umno yg mampos ke?

Anonymous said...

LAFAZ AMPUN MAAF AHLI PPBM
Kami, ahli-ahli UMNO telah mendengar permintaan kamu dan di bawah ini kami drafkan LAFAZ AMPUN MAAF untuk dibacakan oleh Tun Dr Mahathir dan ahli-ahli Ppbm sebelum kami menerima anda sebagai saudara seperjuangan semula. Semoga umat Islam dan Melayu kembali bersatu dan mempunyai suara yang kuat di negara ini.

LAFAZ AMPUN MAAF AHLI BERSATU

Kami, ahli Ppbm (Bersatu) ingin memohon ampun dan maaf di atas kesilapan yang telah kami lakukan:-

1. Kami mengaku bersalah kerana telah mengakibatkan perpecahan umat Melayu dan umat Islam di Malaysia

2. Kami mengaku bersalah kerana melanggar larangan Allah swt kerana telah bekerjasama dengan golongan harbi, iaitu golongan evangelis, sosialis, liberal dan sekular yang mengakibatkan kerugian kepada umat Islam dan umat Melayu

3. Kami mengaku bersalah menipu rakyat dengan janji-janji palsu dan yang tidak dapat kami tunaikan semata-mata untuk menang dalam PRU14

4. Kami mengaku bersalah kerana menipu fan memfitnah Datuk Seri Najib dan UMNO dengan tuduhan-tuduhan yang sampai sekarang tidak dapat kami buktikan di mahkamah walaupun kami telah menguasai kerajaan

5. Kami mengaku bersalah kerana telah gagal mengekang dominasi Dap dan golongan liberal sekular yang lain dalam kerajaan sehingga terpaksa memberikan begitu banyak jawatan penting kepada mereka termasuk jawatan menteri, timbalan menteri, Peguam Negara dan Ketua Hakim

6. Kami mengaku bersalah kerana telah membuat fitnah ke atas institusi Islam seperti Tabung Haji sehingga mengakibatkan aset dan saham yang bernilai telah diambil alih dan diuruskan oleh golongan harbi dan meninggalkan Tabung Haji dengan bebanan hutang tanpa jaminan kerajaan serta mengakibatkan urusan haji yang selama ini mudah dan murah telah menjadi mahal dan disulitkan

7. Kami mengaku bersalah kerana telah mengakibat ekonomi Malaysia semakin teruk, aset-aset bernilai yang selama ini dibina telah dijual kepada orang asing, peruntukan kepada rakyat semakin kurang, cukai ke atas rakyat semakin tinggi dan hutang negara telah menjadi bertambah dengan begitu banyak sekali

8. Kami mengaku bersalah kerana telah melemparkan begitu banyak penghinaan dan fitnah ke atas UMNO dan Pas, saudara seIslam dan sebangsa kami demi mendapatkan sokongan umat Islam dan umat Melayu Malaysia

Kami merayu, terimalah permohonan maaf kami kerana kami harap umat Melayu dan umat Islam Malaysia dapat bersatu padu agar kehendak-kehendak Dap, golongan evangelis dan golongan liberal sekular ini dapat dikekang sebelum ia merosakkan negara dan agama yang kita kasihi.

Sekian,

Tun Dr Mahathir Mohamad dan ahli-ahli Ppbm (Bersatu)

*Nota: Kami tidak akan sekali-kali meninggalkan UMNO dan menyertai Ppbm, tapi kami boleh mempertimbangkan kerjasama dengan Ppbm demi kepentingan Islam dan Ummah.

** Mohon ahli-ahli UMNO sebarkan dan manfaatkan draf ini untuk dibaca oleh ahli-ahli Ppbm di kawasan Parlimen dan Bahagian masing-masing.

Anonymous said...

Ini orang tua tak sedar diri kasi terajang masuk gaung...inilah orang melayu mudah lupa yg pecah belahkan orang melayu...

tunfatimah said...
This comment has been removed by the author.
tunfatimah said...

madey yg nk mam...

tunfatimah said...

jgn buang masa layan saranan madey. πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

jgn percaya!!

Anonymous said...

Faktor usia kelabukan Tun Mahathir
July 6, 2019 rhg
Share


Dalam keghairahan mahu kekalkan kuasa dan barangkali nafikan Datuk Seri Anwar Ibrahim peluang jadi Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad tanpa segan-silu mempelawa ahli-ahli UUMNO menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).

Kononnya orang Melayu kini terserpih dan berpecah-pecah. UMNO telah hilang arah dan populariti, tiada cara lain melainkan semua menyertai Bersatu.

Tun Mahathir sebenarnya mahukan ahli-ahli Parlimen UMNO menyertai partinya demi mengukuhkan kuasanya dalam Pakatan Harapan (PH) dan agar beliau dan kroni serta kaum keluarganya dapat kekal berkuasa.



Ini dilakukan kerana menyedari kerjasama Pas dan UMNO kini menjadi satu kuasa politik yang kukuh dan bakal menguburkan bukan sahaja PH malah bersekali dengan Tun Mahathir dan Anwar.

Maafkan Tun Mahathir faktor usia.

Tiga pilihan raya kecil (PRK) terakhir di Semenanjung yang ditolak rakyat adalah PH termasuk parti Tun Mahathir sendiri di Semenyih.

Di ambang kehancuran Tun Mahathir memainkan isu penyatuan Melayu.

Jujurkah Tun Mahathir mahukan penyatuan Melayu atau lebih pentingkan kuasa dan kroninya?

Kepada Tun Mahathir, untuk makluman hari ini dan insya-Allah berterusan hingga PRU nanti seluruh jentera dan kekuatan Pas dan UMNO sedang menjalin kerjasama, bekerja dan berpakat di peringkat akar umbi hinggalah ke pimpinan tertinggi.

Pas dan UMNO sedang menjulang kesatuan umat Melayu berteraskan Islam. Inisiatif ini diterima baik rakyat malah dialu-alukan.

Tunggulah saat dan ketikanya. PH hampir pasti kerajaan sepenggal.

-Roslan SMS

Anonymous said...

Atoklah pemecah belah parti melayu... Semangat 46, PKR dan PPBM hasil daripada tangan atok...

ted manoff said...

Bila usia makin lanjut, maka saraf2 pun mula hilang. Akibatnya dia jadi nyanyuk & cakap meraban. Ditambah pulak dgn mcm2 problem di keliling dia. Elok pencen je sebelum jadi makin parah. Jgn nak menongkat langit, usia masih bersisa, beribadat lah.. 😁

Anonymous said...

Dah Naik Licin Harta Melayu Kena Tarah, Atok Ajak Melayu Masuk Bersatu Pulak!!!

Anonymous said...

....pus.

Anonymous said...

Ini kentut dari 4.5 juta ahli umno ke muka teddmanof..prooooot..poih...mcmna tedkentut .?

tunfatimah said...

berita baik kepala semburits πŸ˜€

Anonymous said...

Ummah tidak perlukan manusia saperti ini. Dulu kata Umno sudah terkubur, alik2 ajak Umno join depa... apa dey tambi.. Ini menunjukkan Gabungan Umno-Pas+Sekutu berjaya dibawah penyatuan Ummah dan Sangat Kuat amat digeruni mereka, buktinya kemenangan 'hatrik'. Selain dari itu Madey tahu kedudukannya semakin tergugat menghampiri 2tahun penguasaan. Jangan kita lepaskan anjing tersepit ni...

Anonymous said...

Mahadir kutey ini la yg memecah belahkan bangsa melayu selama ini.mahadir kutey ini la yg telah menghina agama islam dan menjadikan umat melayu lupa agama kejar dunia.mahadir kutey ini la yg telah memporak perandakan budaya dan akidah umat melayu dan islam selama ini.dulu mahadir kutey ini la yg telah memperkenalkan wawasan 2020 menjadi negara maju mengikut acuan malaysia kononnya,tapi apa yg telah berlaku sebaliknya.malaysia menjadi maju cara acuan barat yg penuh hanyir2 maksiat,hingga terhakis sedikit demi sedikit adat dan budaya melayu serta telah merosakkan akidah umat islam menjadi liberal.sedar2 la umat melayu dan islam bahawa mahadir kutey ini la yg bertanggungjawab merosakkan malaysia selama ini.tak guna negara menjadi maju kalau rakyat semakin hidup tertindas dan kesusahan semakin susah.tak guna negara menjadi maju kalau akidah dan akhlak umat melayu dan islam semakin kelaut.mahadir kutey adalah seorang yg penipu besar.AWAS!.jangan kita terus ditipu dan diperbodoha2kan oleh mahadir kutey lagi.cukup2 la tu.

Anonymous said...

Teruskan agenda penyatuan ummah...... Jgn termakan hasutan mamak madey kutty yg nak melayu bersatu bersama ppbm........ Melayu pecacai dapig dah goyang.

Anonymous said...

Mahathir,dia sedar ushanya utk memecalahkan org melayu,bumiputra dan Islam dgn melaga2kan Pas dgn Umno juga mengharapkan Umno berkubur dgn niat jahat serta mengkafir2kan antara Pas dan Umno supaya org melayu menyertai ppbm(parti Pecah belah melayu) gagal. Dia Mahathir secara halus memulakan usha utk menyatukan melayu. Kenapa dia nak org melayu masuk bersatu? Sepatutnya kalau dia ikhlas bubar saja ppm masuk saja mana2 antara dua parti melayu terbesar yg sedia ada. Ini memperlihatkan bahawa dia nak memperguna org melayu utk terus berkuasa dgn dia menjadi pemimpin. Inilah bapak pelingkum melayu,bumiputra Dan Islam. Org melayu,bumiputra dan berhati2 jgn teroedaya niat jahat dia. Dalam baik ada kejahatan, dalam kejahatan tiada kebaikan

Anonymous said...

Di harap orang2 umno dan pas jgn terpengaroh dengan ajakan ph dan kawan2 nya kerana mereka dah terdesak sekarang ,Jangan kita terpalit dengan apa yg berlaku dlm pimpinan mereka sekarang ..sekarang kita kuatkan perpaduan umah orang melayu dan lslam.

Anonymous said...

Atok dah TERDESAK DIA BARU SEDAR KUASA ALLAH SAMALA DENGAN ANAKNYA SEKARANG BARU TAKUT YA TUNGGULA PULA APA KATA ANUAR INSYAALLAH BN DAN PAS AKAN MEMERINTAH NEGARA SEMULA TETAPI JANGAN ADA SIFAT TAMAK HALOBA KERJA SAMA DENGAN IKHLAS

Anonymous said...

Sapa yg untung melayu bersatu bawah madey? Tentu sekali siKutty ni yg untung, kemudian dia akan sepak keluar sesiapa saja yg tidak berguna baginya, akan dibuatnya saperti hampas tebu. Jadi wahai melayu jangan mudah tertipu dengan siKutty ni, jgn risau selepas pru15 ni ppbm akan terkubur dgn sendirinya. Hidup Umno-Pas dan Sekutu...

Anonymous said...

hahaaa... terdesak nya orang tua ni... tanam le parti bunga... biar jadi kembang setaman... walau apa pun.. bn n pas jgn ikut telunjuk kuttyy in... pru lima belas... nestscaya berkubur lah parti bunga.. bunga layu pokok pun tumbang... πŸ˜†πŸ˜†

Anonymous said...

Kami tolak ajakkan mahadir untuk bersama bersatu.bersatu adalah pengkianat bangsa melayu dan islam.cukup2 la mahadir kianati bangsa melayu dan islam,menghina bangsa melayu dan islam.wahai umat melayu dan islam mari kita bersatu bersama B.N,UMNO dan PAS untuk menumbangkan REJIM JAHAT P.H HANGCING.biar sekalipun kita kalah,tapi biar kalah secara bermaruah bukan menang tapi menjadi pengkianat bangsa dan agama.daping adalah musuh dalam selimut,daping adalah komunis enti melayu dan islam.bangsa melayu kena ingat itu.mahadir adalah pengkianat bangsa melayu dan islam.mahadir adalah liberal.mahadir sama macam mustafah kamal antartu bekas presiden turkey yang telah merosakkan islam dan umatnya.

Anonymous said...

.dah terbeliak mata madey.dia tengok umno pas dah jadi adek beradik.cucuk laga kan umno pas..namun lagi kukuh ikatan persaudaraan mereka.dalam madey pujok orang islam.kaum melayu masok bersatu.dalam pujukan itu dia memitnah.mengutok dsn...kukok fitnah dsn.bermakna terus fitnah dan kutok ahli amno lah sama.dedak .malas.tongkat.melayu mudah lupa.iceard mana muka dia muncul.s.rom.pura pura terkejut.ada madey brhimpun bersama.luka di hati umat islam kaum melayu tiada pengobatnya lagi bila bersekongkol dgn dap menjatohkan bn umno.jangan lah tuan tuan silap langkah lagi yg ke24 th.masuk bersatu.tiga tahun lagi kaum melayu diratakan dap .tahap harga lebih rendah dari harga lantai..kerana dia bersekongkol dgn dap untok tumbangkan raja raja melayu.kerana kaum melayu dalam gengaman dia.macam jatuhnya bn umno..kaum melayu tertipu ..

Anonymous said...

Ini lah jadinya klau ambik warga lanjut usia jadi perdana menteri.... lepas dia pecahkan melayu. Dia suruh bersatu balik.. pastu nanti dia pecahkan balik klau sempat...🀣🀣🀣... macai2 pakatan haramjadah yg kuat main belakang ikut je laaa... pandai2 laa jawab kat sana nti ye...🀣🀣🀣

Anonymous said...

Yg jatuhkan Musa Hitam,Ghafar Baba,Anwar,Pak Lah,Najib bukan ke Madey?yg dulu ludah DAP sekarang jilat balik pn Maday.yg tetiba merepek cerita nk satu kn melayu ni kenapa??tk semua Melayu mudah lupa.

Anonymous said...

Kau kutuk bangsa melayu macam-macam sekarang engkau hendak bangsa melayu bersatu. Untuk apa? Untuk
sokong engkau ke! Selama 22 tahun engkau memerintah mana ada engkau tolong bangsa melayu. Bangsa melayu
juga ada maruah. Hanya pemimpin yang banyak membantu rakyat akan sentiasa diingati dan dihormati. Bukan
pemimpin yang berlagak dan sombong

Anonymous said...

Melayu dah bersatu dh bila umno dan pas bergabung.. 80% undi akan dimiliki BN PAS #PH #SEMBURIT #ALJUBURI
TUN M DH TAHU DH PEMINPIN2 DLM PH MMG SUMA ROSAK DH NYESAL LA TU SOKONG PH

Anonymous said...

Sebenarnya Atok nk sebat ahli2 PKR yang sekarang terbahagi kepada dua dan ramai ahli2 yang mula hilang arah tuju dan PAN yang semakin hari semakin lemah dan berkemungkinan di buang oleh DAP. Tapi tak boleh lah terang2 memujuk melayu di PAN dan PKR. Jika mahathir jujur kenapa tak ajak PAS dan Ibrahim sekali, apakah mereka ini bukan melayu. Kepada melayu2 semua berhati2 lah. Daripada menyertai bersatu lebih baik kita ke penyatuan ummah.

Anonymous said...

Tun m temberang....dah tua...kau yg musnah kan bangsa..sekarang ko nk ckp bersatu...phuuuiii...dh puas ko tua..caci mci org..tuduh bangsa ko sendri....sekarang ko nk ckp bersatu punahhhh

Anonymous said...

Tun M sudah tahu kalau umno dan pas bergabung ph akan hancur.sebab itu Tun M ajak org melayu bersatu.

Anonymous said...

Cukup2 la tun.. Jgn lembu2kn rakyat lg

Anonymous said...

Bila dah terdesak atuk sanggup buat apa2 saja..awas helah atuk.!!!!!!!!!!

tunfatimah said...

lembu2 dlm parti bunga pun ada tak nak mkn rumput. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

ted manoff said...

Jangan marah aku wei. Aku dah insaf. Tak nak kentut lagi merata-rata. Terima le keinsafan aku ni wei. Ampun wei.. huhu 😭🀲

Anonymous said...

ok Ted...aku maafkan ko kali ni....sebab ko punye kentut kali ni manyak wangi bau durian....hihikhik!!!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget