KL CHRONICLE: Individu ini adalah punca mengapa bencana banjir teruk di Pulau Pinang #Negaraku #Malaysia

Monday, November 6, 2017

Individu ini adalah punca mengapa bencana banjir teruk di Pulau Pinang #Negaraku #Malaysia


Sudah dua penggal kerajaan DAP mentadbir Pulau Pinang, masalah yang sama berulang lagi, iaitu banjir. Berulang buat kali ke 120. Kali ini yang paling teruk sekali.

Ketua Menterinya, Lim Guan Eng sampai menangis nangis meminta bantuan dari kerajaan Barisan Nasional (BN) di waktu malam. Kerajaan BN Pusat tetap membantu. Tidak pilih kasih dan tidak pinggirkan rakyat Pulau Pinang biarpun diperintah oleh parti berlainan. 




Dulu masa negeri Kelantan banjir, bukan main lagi Guan Eng menyalahkan PAS di negeri itu. 

“Beliau harus ingat, masalah banjir di Kelantan bukan kerana ada banjir tetapi puncanya kerana  100 ribu hektar, hutan simpan telah diratah dan ditebang.  Ini menyebabkan banjir jadi lebih serius. Selepas itu ada mangsa banjir 2014 masih belum dapat rumah,”  kat Guan Eng pada 9 Februari 2017.

Kali ini bila bencana banjir melanda Pulau Pinang, Guan Eng harus tampil akui kesilapan dan kelemahan dirinya. Bukan sekadar mengaku gagal menguruskan sistem peparitan, tetapi mengakui sepenuhnya apa yang telah berlaku di Penang. 

Negeri Kelantan pun datang hulur bantuan dan duit lagi RM50,000 kepada mangsa banjir di Pulau Pinang. DAP sahaja yang masih ego. Enggan mengaku silap dan terima kasih kepada kerajaan BN dan pihak pihak lain yang datang membantu. 

Pembangunan lereng bukit yang dibuat secara sesuka hati, laut yang ditambak tanpa perancangan, projek tebatan banjir yang gagal adalah antara punca kejadian banjir. 

Tanah runtuh ragut nyawa 11 orang. Kilang haram di Sungai Lembu korbankan 7 orang. Banjir semalam 7 orang mangsa meninggal dunia, termasuklah warga emas. 

Dalam pembentangan bajet, bukan main lagi Guan Eng umum hendak buat berbagai bagai projek di Penang. Tidak perlulah buat Kompleks Sukan sampai RM100 juta Pulau Jerjak, uruskan sistem parit dan banjir di Penang dulu. Itu lebih utama. 

Dalam bajet 2018 Pulau Pinang, pejabat Guan Eng dan Pejabat Setiausaha Kerajaan disediakan peruntukan paling tinggi iaitu RM420.95 juta, untuk apa? 

Bila banjir berlaku, kenapa Guan Eng tidak guna peruntukan itu? Baru dua hari lepas bentang bajet, takkan sudah habis peruntukan? Upahlah anggota sukarelawan yang pakai baju unggu itu. 

Guan Eng hendak simpan buat apa duit berjuta juta itu kalau tidak guna untuk bantu rakyat? 

DAP tidak perlu berlakon lagi hendak kutip derma dan tabung menggunakan akaun parti mereka. Entah entah hilang ke mana duit itu nanti. 

Pada 15 Disember 2013, Guan Eng kata dalam Malaysiakini, dia akan menyelesaikan masalah banjir di Pahang dalam satu penggal sahaja jika diberi peluang tadbir Putrajaya. 

4 November 2017, semua rakyat melihat sendiri bagaimana keupayaan Guan Eng kendalikan masalah banjir di Pulau Pinang. Memang wajarlah ada ahli parlimen DAP kena maki. Memang wajarlah ada pakcik naik motor memaki Guan Eng dan DAP 

Guan Eng kena mengakulah. Usah terlalu ego. Dari meminta geng Red Bean Army menyebar cerita palsu mengenai kononnya gas masak hendak naik, sebar cerita palsu bodyguard ditarik balik, kutuk Datuk Seri Najib kerana ucapan di MCA, lebih baik Red Bean Army ini pergi tolong mangsa banjir di Penang. 

Orang yang mereka kutuk dan kecam dengan berbagai gelaran itulah yang datang membantu bila banjir di Penang. Jangan ego sangatlah Guan Eng dan Kit Siang. Akuilah kegagalan anda. 

Uruskan parit pun gagal, ada hati hendak tawan Johor dan Putrajaya. Berapa ramai yang perlu mati baru Guan Eng & DAP hendak sedar diri? 

3 comments:

Anonymous said...

UMNO memang perlu membantu mangsa2 BANJIR ni! Tapi APA KEJADAHnya berlebih sgt. sampai si zahidKITOL-geng anwaq homo-yg. ada 200 JUTA dlm. akaun dia tu (mana SPRM oi?!!!!!), sampai asyik nak berPELUKAN dgn. PENDATANG PARASIT/LANUN Tonggeng Eng DAPjuboq BABI yg. amat KEJI ni, dan berSIMPUH pula atas lantai makan nasi bungkus bersama!

MENYAMPAH betul aku drama paling JIJIK dan LICIK dlm. sejarah MELAYU kita ni (selepas sejarah EMPAYAR MELAKA di JAJAH PENJAJAH2 Barat ZIONIS akibat PENGKHIANATAN KITOL2 Islam/Melayu paling KEJI) - dr. si zahidKITOL dan PENYOKONG2 dia yg. paling BANGANG nak-MAMPOS!

Adakah si zahidKITOL ni akan MELAWAT lepas ni setiap mangsa BANJIR di SETIAP negeri?! Aku nak TENGOK!!!!!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/video-ahmad-zahid-tinjau-banjir-di-pulau-pinang-1.547802

[VIDEO] Ahmad Zahid tinjau banjir di Pulau Pinang

06 November 2017

(Tok Labu)

ANTI-DAP/ANTI-PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI kit siang-guan eng anak BERANAK BANGKAI BABI, TAIK BABI amat CELAKA 100%

Cencaluk said...

Bukan tak simpati tapi sinetron yg dilakonkan oleh LGE dan adun2 memang menyakitkan hati.

Masa kemuncak banjir semua adun dan ahli parlimen PH kemana pergi.

Bila dah surut dan hampir siap dikemas baru sekor2 menjelma sambil mengambil kredit.

Kononnya dialah hero yang banyak membantu. Ambik gambar masuk facebook sambil mengambil kredit atas kerja dan penat lelah pihak lain.

Senangkan jadi pembanggang maki orang lepastu claim konon dia ler yag paling sibuk membantu walhal dtg ambik gambar post facebook yang macai dedak tanpa usul periksan memaki kerajaan persekutuan walhal merekalah yg pertama membantu mangsa banjir.

Aku doakah semua tuhan tunjukkan apa sebenarnya yg berlaku.

Kita lihat lah gelombang kedua yang akan dtg nanti.

Siapa yg kena

Cik Minah said...

Fenomena Fujiwara punca banjir di Pulau Pinang

KUALA LUMPUR: Fenomena Fujiwara iaitu dua taufan berbeza melanda kawasan berdekatan dikenal pasti sebagai punca hujan lebat berterusan yang mengakibatkan banjir di Pulau Pinang pada Sabtu lalu.

Pakar Oceonagrafi Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr Azizan Abu Samah berkata dua taufan tersebut adalah taufan Damrey yang melanda Vietnam dan taufan yang lebih kecil di Teluk Siam.

“Taufan yang kecil ini yang menghasilkan angin kencang di Pulau Pinang pada Sabtu. Seperti yang boleh kita perhatikan dalam laman web cuaca dunia sepertinullschool.com, taufan kecil ini sudah pun beralih ke Teluk Siam semula selepas melalui Pulau Pinang. Malah ia sedang menguat,” katanya.

Azizan berkata taufan Damrey kini sudah telah menghilang namun taufan kecil di Teluk Siam masih berada di sana pada kelajuan hampir 54 kilometer pada petang Selasa.

Tambahnya di Sarawak juga, sebuah vorteks kecil dapat dilihat yang akan membawa hujan lebat di negeri itu.

Jelasnya, kewujudan dua taufan pada masa yang sama ini menyebabkan fenomena cuaca yang dipanggil Fujiwara berlaku.

“Ini sangat menarik buat pakar meteorologi kerana fenomena ini sangat jarang berlaku dan dapat dikesan.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget