KL CHRONICLE: Bukti 10 Kali Pembangkang Terkedu Semasa Pembentangan #Bajet2018 #Negaraku #Malaysia

Monday, October 30, 2017

Bukti 10 Kali Pembangkang Terkedu Semasa Pembentangan #Bajet2018 #Negaraku #Malaysia



Pada pembentangan Bajet 2018, hari Jumaat lepas, pembangkang terkedu, terdiam dan tersungkur terus di Parlimen. Apa lagi pembangkang boleh buat? Bukan tiga kali, pembangkang kena tumbukan “TKO” tetapi sepuluh kali terkena pukulan itu.

Terus tersembam di parlimen.  Sebiji biji kena tepat pada muka pembangkang. Berikut adalah sepuluh tumbukan “TKO” itu :



1. Menghina Etnik Bugis

Pada permulaan ucapan Bajet 2018, Najib mencuit Pengerusi PH, Mahathir yang menghina etnik Bugis pada Demo Kleptokrasi, 14 Oktober lepas. Mahathir menggelarkan orang Bugis sebagai lanun dalam demo tersebut. Sindiran Datuk Seri Najib adalah seperti berikut :

"Sayang seribu kali sayang... dalam pada kita ingin membina peradaban santun susila di antara satu sama lain, sampai hati dan tergamak sungguh orang itu (Mahathir) memaki, mencerna etnik bangsa dari keturunan Bugis.

"Tapi tak mengapalah, apa yang penting kita wajar terus berjiwa besar bak kata seloka loghat Utara :

Orang Kedah semua baik-baik dan ramah-ramah,
Cuma seorang dua saja yang mudah lupa diri,
Kerajaan BN ini ikhlas, kerja untuk negara dan ummah
Inilah dia Bajet yang kita semua nanti-nanti.

Terus panas punggung pembangkang yang berada dalam dewan. Kit Siang dilihat tersenyum sahaja. Mungkin suka Mahathir kena sindir begitu. Muhyiddin pula buat buat muka “bodoh” sahaja bila Mahathir kena sindir.

2. Pelaburan China

Selesai Mahathir, Najib membidas pula tindakan pembangkang menuduh pemimpin negara yang membuat lawatan ke luar negara sebagai satu cubaan untuk mengadaikan kedaulatan negara.

Beliau melontarkan persoalan kepada Menteri Besar Selangor , Azmin Ali yang turut melawat negara China untuk meninjau peluang pelaburan di sana.

"Baru-baru ini saya mendapat khabar berita, katanya YAB Menteri Besar Selangor, merangkap Ahli Parlimen Gombak sendiri telah pun berkunjung ke Tanah Besar China, Kita nak tanya YB Gombak, nak jual Selangor ke?

"Demikianlah kata orang, berhati-hatilah kalau mahu meludah ke langi. Takut-takut nanti, ia jatuh setepek terpalit ke muka sendiri.

Dalam hal ini, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga kena dengan Najib sampai terkedu. Azmin Ali pula tidak terkata apa. Tunduk dan bermain main dengan telefonnya dalam parlimen.

3. Puji Wan Azizah

Ini pukulan yang paling tepat mengenai urat saraf pembangkang. Meroyan habis mereka. Pada mulanya, seluruh wakil rakyat dan kebanyakan orang ramai yang menonton pembentangan bajet menyangkakan Najib ingin memuji Ketua Pembangkang Dr Wan Azizah Wan Ismail, apabila menyebut tentang kehidupan seorang wanita yang menempuhi banyak cabaran hidup.

Sebaliknya tidak, Wan Azizah yang dimaksudkan adalah jutawan yang menjual ayam, bukannya Wan Azizah yang suaminya suka “ayam jantan”

"Menyentuh hal ini... kita sesungguhnya berasa simpati dan kagum dengan ketabahan seorang insan bernama Wan Azizah, atau lebih dikenali dengan nama Kak Wan, dalam menempuh liku-liku hidup dengan beliau yang begitu mencabar.

"Namun, berkat kesabaran, Kak Wan terus cekal berjuang, nampaknya Kak Wan ada bersama-sama kita pada hari ini.

"Justeru itu, marilah kita sama-sama memberikan tepukan kepada Kak Wan Azizah binti Wan Salleh yang berada di atas sana," kata Najib disambut dengan gelak tawa wakil rakyat Barisan Nasional.

Wan Azizah dan seluruh wakil rakyat pembangkang terus terlopong dan terkedu.

4. Mansuh Tol

Pembangkang terkedu lagi bila Datuk Seri Najib berucap mahu  kutipan tol di Tol Batu Tiga dan Sungai Rasau dimansuhkan. Sudah dua penggal pembangkang jadi pembangkang di Selangor dan Pulau Pinang satu plaza tol pun tidak dimansuhkan. Rekod Najib lebih baik dalam pemansuhan tol. Najib sudah mansuh 7 tol, Pak Lah 4 tol, Mahathir 1 tol manakala kerajaan PKR di Selangor mencatatkan “0” dan Guan Eng “0”.

5.  “Senyap Je Pembangkang”

Datuk Seri Najib sebut rizab negara sekarang lebih USD$100 billion, Jika hendak dibandingkan dengan hanya USD$21 billion pada tahun 1997. Dengan jumlah rizab USD$21 billion pun Malaysia tidak bankrap, apatah lagi dengan jumlah rizab yang ada pada masa sekarang ini. “Sekarang hendak kata bankrup?” kata Datuk Seri Najib.

Itu belum lagi dikira yang hilang RM32 billion. Kemudian Datuk Seri Najib sebut “senyap je pembangkang?”. Bab hilang duit RM32 billion ini pembangkang memang senyap. Jawab pun “tidak tahu’ sahaja. Nampak sangatlah ada sesuatu yang tidak kena.

6. Pinjaman PTPTN

Apabila menyentuh bab PTPTN, sekali lagi Najib “menumbuk rusuk” pembangkang kerana berdolak-dalih tentang PTPN. Dulu kata hendak mansuh hutang PTPTN, kini dalam Bajet Alternatif tidak mahu mansuh pula. Pembangkang ini ‘asyik asyik hendak U TURN sahaja” kata Datuk Seri Najib.

7.  BR1M

Kemudian menyentuh berkenaan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Najib menempelak lagi pakatan pembangkang yang tidak seragam apabila seorang kata BR1M adalah rasuah manakala seorang lagi kata BR1M harus dikekalkan. Dalam bajet cadangan DAP-Pakatan Harapan, BR1M mahu dikekalkan pula.  Nampak sangat pembangkang akui BR1M berkesan kepada rakyat. Kemudian hendak tiru apa yang BN buat.

8. Tanah Runtuh

Isu ini kena tepat ke dagu pembangkang. Perdana Menteri memetik Twitter Ahli Parlimen DAP-Kepong, Dr Tan Seng Giaw yang meluahkan rasa sedih dan terkilan berkenaan kejadian tanah runtuh di Tanjung Bungah.

“Ibu jaga anak kan sakit, Darah tubuh beban kesihatan, Pemaju bina leretan bukit, Tanah runtuh korban insan”

Demikian pantun Seng Giaw yang membuat pembangkang panas lagi dalam dewan.

9. Lapangan Terbang Pulau Pinang

Negeri Pulau Pinang yang ditadbir DAP boleh dikatakan menerima peruntukan yang agak tinggi dalam Bajet 2018 kali ini termasuk projek naik taraf Lapangan Antarabangsa Pulau Pinang. Ketika mengumumkan perkara ini, Najib berseloroh "Pulau Pinnag lagi?", giliran Guan Eng yang juga Ahli Parlimen DAP-Bagan pula terkedu.

10. Hidup BN vs Kleptokrasi

Tumbukan yang ini tepat ke kepala dan buat pembangkang terus bingung. Pembangkang cuba menjerit laungan Kleptokrasi tetapi laungan Hidup BN oleh semua wakil rakyat BN lebih kuat lagi. Terdiam terus mereka selepas itu.

Semua rakyat BN berdiri sambil memegang buku ucapan Bajet 2018 yang dibaca oleh Najib sebagai simbol mereka sebulat suara menyokong Najib dan Bajet 2018 yang dibentang oleh Datuk Seri Najib.

Dengan kepala yang bingung dan terhoyong hayang, pembangkang meninggalkan sahaja dewan. Pembangkang terkedu kerana Bajet 2018 yang dibentang adalah menyeluruh kepada semua rakyat. Apa lagi isu yang pembangkang boleh buat? Terkedu habislah mereka.

2 comments:

Anonymous said...

APA KEJADAHnya si spesis TERORIS SAMPAH MASYARAKAT PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL TAIK BABI Cash is King DAPJuboq BABI-PKRhomo ANJING KURAP/madeyTAIK kutty kerala CELAKA anak BERANAK JAMBAN-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS IS(IS)rael/MOSSAD-NA*O/CIA coleh diBIAQkan TAK habis2 mengHINA /mengGERTAK dgn. amat KEJI akan ISLAM/umatnya?!!! PI MAMPOS lu si zahidKITOL BABI-geng Anwaq HOMO; juga PU mamat kari PONDAN-PAS PENAKUT nak MAMPOS!!!!!!!!!!!!!!!

Habis si zahidKITOL ni KUASAI KD*GAGAL tu yg. seolah MELINDUNGI puaka2 PENJAJAH PARASIT DAPjuboq BABI/BerSHIT ni; dahlah GENG2 KONGSI KELAP DAPjuboq BABI termasuk TOKEY2 JUDI/PELACURAN warga asing/DADAH serta PEMBUNUHAN2 dijlanraya oleh PEMANDU2 BUAS termasuk PEMBUNUH2 UPAHAN GENG KONGSI GELAP DAPjuboq BABI, terus berLELUASA; tapi tau nak TANGKAP pemimpin2 Persatuan PENGGUNA islam/Melayu kita yg. BERANI memPERTAHANkan rakyat MISKIN oi!!!! BABI lu zahiKITOL dgn. PENIPUAN paling LICIK lu selama ni!!!!!

Kalau kat INDONESIA; dah MAMPOS puak PENDATANG TAIK BABI RASIS mcm. DAPjuboq BABI ni diKERJAkan sampai TERKANGKANG mcm. BANGKAI BABI!!!! Tapi kat MALAYSIA ni,makin RAMAI si PENAKUT LIBERAL Islam/Melayu dan si KITOL2 Islam/Melayu TAMAK-nak-MAMPOS yg. boleh BIAQkan identiti/hak BANGSA Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu kita diHINA/diGERTAK dgn. amat KEJI sekali serta TANAH PUSAKA kita diGADAIkan sewenangnya pd. ZTOKEY2 PENJAJAH PARASIT/LANUN DAPjuboq BABI termasuk dr. SingapPORK serta geng Olang Putih JERMAN depa berPESTA dgn. PESTA ARAK HARAM JADAH!! Kerana puaka2 KITOL BABI PENAKUT mcm. nilah; EMPAYAR Islam/Melayu MELAKA telah JATUH ke tangan PENJAJAH ZIONIS British/Portigis/belanda Olang putih TAIK BABI oi!!!!!

Lihat pengHINAAAN/GERTAKAN amat KEJI terhadap ISLAM/umatnya terutamanya para ULAMA kita oleh si blog TAIK BABI M.Chronicle-spesis PELACUR TAIK BABI si DAPjuboq BABI ni!

Ini dia blog PARASIT TAIK BABI ni yg. terus diBIAQkan di TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang berzaman BUMIPUTERA kita ni -

Malaysia Chronicle

ONLY NAJIB WOULD RUSH TO EMBRACE FAECES: WE WON’T LET SUCH PEOPLE ENTER OUR COUNTRY – SINGAPORE BANS EXTREMIST MALAY PREACHER HASLIN BAHARIM, ZIMBABWE’S MUFTI MENK & SOUNDS WARNING TO ZAKIR NAIK

(Tok Labu)

ANTI-DAP/ANTI-PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI kit siang-guan eng anak BERANAK BANGKAI BABI, TAIK BABI amat CELAKA 100%

Anonymous said...

Tengok HUKUMAN-APA KEJADAHnya ni pd. PENDATANG CinaTAIK BABI rasis ni yg. dahlah mengGERTAK hakim , lepas tu mengGIGIT seorg. anggota POLIS sampai terLUKA dan juga,dahlah tu, dlm MAHKAMAH - ya, HUKUMAN yg. diJATUHkan hanya DUA MINGGU?!!! LAWAK apakah ini?!!!! Dahlah si PENDATANG BETINA Cina TAIK BABI ni MENGERTAK pegawai awam dgn. STERING KERETA!!! SPRM patut MENYIASAT badan KEHAKIMAN habis2an!!!!! BENCI betul aku!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/mahkamah/wanita-acu-pengunci-stereng-gigit-polis-di-mahkamah-1.545282

Wanita acu 'pengunci stereng' gigit polis di mahkamah

Bernama

30 Oktober 2017

(Tok Labu)

ANTI-DAP/ANTI-PENDATANG2 Cina RASIS SAMSENG KAFIR HARBI kit siang-guan eng anak BERANAK BANGKAI BABI, TAIK BABI amat CELAKA 100%

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget