KL CHRONICLE: @f_kedaulatan : Sejarah 28 Jun 1785 yang perlu anda tahu #4uMalaysia #4uMY #NegaraBerdaulat#SejarahKita

Tuesday, June 28, 2016

@f_kedaulatan : Sejarah 28 Jun 1785 yang perlu anda tahu #4uMalaysia #4uMY #NegaraBerdaulat#SejarahKita


Sumber : Sumber: FB Friends of Kedaulatan


Peristiwa hari ini dalam sejarah
28 Jun 1785

Serangan ke atas kubu-kubu itu dilakukan pada waktu malam (27hb Jun, 1785). Ketika Kompeni Belanda berkuasa di Kuala Selangor mereka mengambil alih kubu-kubu pertahanan Sultan Ibrahim di Kuala Selangor dan melantik Raja Muhammad Ali Siak sebagai Pemangku Yang Dipertuan Selangor.


Tetapi pada hari ini dalam tahun 1785, Sultan Ibrahim dan pengikut-pengikutnya dan dengan bantuan orang-orang Pahang telah berjaya menawan kembali kubu Kuala Selangor. Belanda telah diusir dari situ.

Apabila Sultan Ibrahim berkuasa semula baginda telah memperbaiki dan membina kubu-kubu di atas kawasan bukit di Kuala Selangor. Melihatkan kekuatan kerajaan Sultan lbrahim, Kompeni Belanda memutuskan untuk berbaik-baik. Sebagai ekorannya, pada 29hb Jun 1786, satu perjanjian telah ditandatangani oleh kedua belah pihak.

Sesungguhnya kemenangan yang dicapai pada hari ini dalam tahun 1785, mampu menebus kembali kekalahan Selangor dan semangat bersatu yang tertinggi di kalangan rakyat merupakan faktor penyumbang kepada kejayaan tersebut.

Sumber : Arkib Negara

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget