KL CHRONICLE: Tanpa Memberikan Penjelasan, Akhbar China salahkan Malaysia gagal kendali tragedi #MH370

Thursday, March 27, 2014

Tanpa Memberikan Penjelasan, Akhbar China salahkan Malaysia gagal kendali tragedi #MH370


Malaysia perlu dipersalahkan atas kegagalan daripada tragedi MH370 kerana ia mengheret insiden yang menyakitkan itu terlalu lama, kata satu artikel pendapat yang disiarkan akhbar utama China, hari ini.

Akhbar berbahasa Inggeris, Global Times berkata, pendekatan Putrajaya mengendalikan akibat daripada tragedi itu menimbulkan keraguan pemerhati antarabangsa.



“Nahas misteri ini diikuti oleh dunia, begitu juga reaksi China. Di mata sebahagian pemerhati Barat, China ‘melakukan yang terbaik untuk membela rasa kesedihan’ dan ‘mengeksploitasi insiden antarabangsa untuk keuntungan domestik’.

“Kesedihan rakyat China tidak datang dari mana-mana,” kata artikel yang ditulis oleh Wan Wenwen itu.
Artikel itu adalah yang terkini disiarkan oleh media China yang kebanyakannya mengkritik cara Malaysia mengendalikan krisis itu.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, malam tadi menyalahkan media cetak China kerana ‘membangkitkan kemarah’ keluarga mangsa, terutama dari China.
“Perdana menteri dan pemangku menteri pengangkutan cuba sehabis baik untuk menyelesaikan perkara ini tetapi, malangnya, akhbar memanipulasi keadaan ini dan memainkan sentiment sehingga keluarga, terutama dari Beijing, marah.
“Ini adalah nahas yang tiada sesiapa pun mahu ia terjadi,” kata Zahid ketika menggulung titah Yang di-Pertuan Agong di Parlimen.

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget