KL CHRONICLE: Dilemma Saf Kepimpinan Tertinggi #UMNO #Sabah @MusaHjAman @mohdshafieapdal #KLChronicle

Tuesday, September 3, 2013

Dilemma Saf Kepimpinan Tertinggi #UMNO #Sabah @MusaHjAman @mohdshafieapdal #KLChronicle


Sabah, negeri yang dikenali sebagai deposit tetap Barisan Nasional ( BN) sekali lagi menunjukkan kekuatan mereka. Sama seperti apa yang ia lakukan pada bulan Mei tahun ini semasa Pilihanraya Umum ke-13 , Sabah kini menawarkan tiga pemimpin untuk jawatan tertinggi dalam Umno. Ketiga-tiga pemimpin ini adalah Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman, Menteri Pembangunan Luar Bandar Shafie Apdal dan ketua pemuda Tenom Jamawi Jaafar.

MUSA MELAWAN SHAFIE UNTUK NAIB PRESIDEN UMNO, TETAPI APA PULA  PERANAN JAMAWI?


Kedua-dua nama-nama pertama yang disebutkan di atas akan bertanding jawatan naib presiden manakala Jamawi sedang bertanding untuk jawatan nombor dua dalam Pemuda UMNO. Keadaan semasa ini telah mencetuskan banyak kebimbangan dari kalangan ahli akar umbi UMNO di seluruh negara.

Akar umbi Umno dari Semenanjung Malaysia kini mempersoalkan mengapa pemimpin-pemimpin parti dari Borneo sedang diberikan kedudukan yang kuat dengan mengorbankan pemimpin Semenanjung. Persoalannya sekarang ialah , siapakah ahli – ahli akar umbi dari semenanjung mahu pilih untuk menjawat jawatan penting ini? Adakah ia akan menjadi Musa Aman , Shafie Apdal atau mereka akan memberikannya kepada Jamawi ?

Pada pendapat saya Musa Aman sebagai Ketua Menteri Sabah dan telah “perform” dengan amat baik pada pilihan raya umum (PRU) 13 wajar diberi peluang menjadi Naib Presiden parti. Beliau akan menjatuhkan Shafie Apdal dari kedudukan sekarang sebagain naib presiden parti. Walau bagaimanapun, ini hanya akan berlaku jika situasi berikut berlaku:

JAMAWI JAAFAR GAGAL DALAM USAHANYA UNTUK MENJADI NO 2


Jamawi akan menjadi kunci kepada Musa Aman dan Shafie Apdal . Memandangkan pemilihan pemuda UMNO selesai seminggu sebelum pemilihan utama parti, kemenangan untuk Jamawi akan memastikan bahawa kedua-dua Musa Aman dan Shafie Apdal akan kehilangan pertandingan mereka dalam perlumbaan untuk menjadi naib presiden parti. Para perwakilan akan membuat kesimpulan bahawa memandangkan kedudukan yang kuat ( Pemuda UMNO No 2 ) diberikan kepada rakyat Sabah , tidak ada keperluan untuk jawatan Naib Presiden pula diberikan kepda Musa Amana tau Shafie Apdal

ALI RUSTAM MEMASUKI PERLUMBAAN NAIB PRESIDEN UMNO


Jika Jamawi menang, dan Ali Rustam , Musa Aman dan Shafie Apdal bertanding jawatan Naib Presiden itu , pemenang pasti akan Ali Rustam tanpa keraguan. Tok Ali, seperti maa beliau dikenali , mempunyai sokongan akar umbi yang kuat bukan sahaja dari Melaka tetapi seluruh Semenanjung Malaysia. Walaupun beliau akan kehilangan undi dari Sabah , tetapi dengan sokongan yang kukuh dari Semenanjung beliau akan memenangi perlumbaan Naib Presiden UMNO.

Seperti apa yang telah saya sebutkan , kunci kepada cengkaman Sabah terhadap Umno dan kerajaan kini bergantung kepada Jamawi Jaafar. Jika dia menang jawatan No 2 pemuda Umno , akan ada tindak balas undi dari akar umbi parti terhadap Musa Aman dan Shafie Apdal .

Keputusan terletak pada UMNO Sabah ... adalah kepentingan Jamawi Jaafar lebih penting atau Umno Sabah ? Dan itu adalah dilema bagi saf kepimpinan tertinggi UMNO Sabah

Artikel ini pertama kali diterbitkan dalam The Kuala Lumpur Chronicle



6 comments:

Anonymous said...

Apa jenis analisa yang kamu buat ni..ini namanya analisa cap ayam.

Anonymous said...

kalau macam itu..presiden dah pahang..exco pemuda dari pahang jangan undi sudah..tpm dah johor..so tolak h2o dan exco pemuda dari johor,,analisis bongok..kita diselamatkan sabah brooooo masa pru13..

Anonymous said...

nampak sangat dibayar jamawi hihihihi... baru cuba komen ka..

Anonymous said...

nampak sangat dibayar jamawi hihihihi... baru cuba komen ka..

Anonymous said...

Tolak sahaja jamawi nie....bagi dia jaga artis sudah! nanti penuh artis dok dalam pemuda..kesannya semua jadi pondan...

Anonymous said...

Aku dengar jamawi dalam dilema...kerana ambil blogger cap ayam dok komen disini...hahahaha

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget