KL CHRONICLE: Alhamdulillah Kini @TianChua & @HarismIbrahim Ditahan Kerana Menghasut Rakyat Untuk Gulingkan Kerajaan #Manifestobukanjanji #TolakPR #BNBagus #PRU13 #GE13

Thursday, May 23, 2013

Alhamdulillah Kini @TianChua & @HarismIbrahim Ditahan Kerana Menghasut Rakyat Untuk Gulingkan Kerajaan #Manifestobukanjanji #TolakPR #BNBagus #PRU13 #GE13


Ahli Parlimen Batu Chua Tian Chang dan aktivis Haris Ibrahim ditahan kerana menghasut hari ini dan di bawa ke balai polis Jinjang untuk disoal siasat dan penahanan.
Difahamkan kedua-duanya ditahan secara berasingan dalam tindakan keras polis hari ini. Ini adalah siasatan ketiga polis mengenai hasutan semenjak pilihan raya 5 Mei.


Yang pertama adalah aktivis mahasiswa Adam Adli Abdul Halim yang didakwa di bawah Akta Hasutan di kompleks mahkamah Jalan Duta pagi ini.
“Tian Chua ditahan di LCCT pada pukul 12.30 tadi semasa menunggu pesawat untuk ke Kuala Terengganu,” kata pegawai khas naib presiden PKR itu, Saharuddin Adnan, apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider sebentar tadi.
Menurut Bernard Khoo, teman kepada Haris, aktivis itu ditahan semasa sedang makan selepas selesai memberikan sokongan kepada Adam Adli di mahkamah.
“Haris ditahan lebih kurang pukul 12.30 tengah hari di Segambut selepas pulang dari mahkamah Jalan Duta. Dia di bawa ke balai polis Jinjang.
“Malik Imtiaz Sarwar, peguamnya, sedang dalam perjalanan ke balai polis,” kata Khoo yang juga merupakan penulis blog apabila dihubungi.
Pagi ini Adam Adli didakwa di bawah seksyen 4(1) (b) Akta Hasutan 1948 (Akta 15), yang mana sekiranya didapati bersalah, pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) boleh dikenakan tindakan denda tidak lebih daripada RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun.
Beliau walau bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan dibebaskan dengan diikat jamin sebanyak RM5,000.

3 comments:

Anonymous said...

Tahniah kepada polis kerana menunjukkan keberanian yang dinanti-nanti rakyat majoriti negara tercinta merdeka kita ini, yang mahukan keamanan - terutamanya penyokong kerajaan yang dah puas bersabar! Fitnah dan kebencian melampau rasis Lim Kit amat-SIAL, dan DAP dan dalang pengkhianat mereka seperti brahim sicium kaki kudis bernanah DAP itu (tak sabar lagi sebab si Kit-amat-SIAL itu dan Cina DAP asyik menghina YAB PM yang dikasihi majoriti rakyat, dengan panggilan-panggilan yang amat keji, rasis dan kejam seperti 'syaitan' dan 'najis')! Tetapi polis mesti pastikan hakim-hakim yang akan membicarakan kes-kes ini bukan dari kuncu-kuncu kudis bernanah DAP itu!

Makcik Tempurung.

Anonymous said...

Boleh tak KDN ambil tindakan PENGKIANATAN negara oleh dalang DAP seperti yang dilapurkan di : http://www.umno-online.my/?p=69327
State Govt Does Not Control Foreign Ownership At World Heritage Site – Penang BN Youth

GEORGE TOWN, Oct 6 – Penang Barisan Nasional (BN) Youth claims the state government does not have a policy to protect 4,000 premises at UNESCO World Heritage site here.
Its chief, Oh Tong Keong said the state government should have a plan to control foreign ownership of heritage premises as the position of Penang in world heritage is very important.
“The state government must control ownership by foreigners. If all premises at George Town Heritage Site are owned by foreigners, it is a great loss to Penang people,” he told reporters here today.
A Penang BN Youth study found that 82 out of 120 heritage premises are owned by foreigners, mostly Australians and Singaporeans.
Most of the premises are in the centre of George Town Heritage Site like Love Lane, Lebuh Chulia, Lebuh Armenia, Lebuh Stewart and Jalan Masjid Kapitan Keling….Penang BN Youth deplored the state government statement that of 882 titles that involve transfer of ownership, only 34 lots were owned by foreigners..--

Tolonglah KDN - janganlah rakyat Malaysia terutamanya dari Melayu dan Bumiputera lain, termasuk yang msikin, DIHALAU dari negeri asla nenek-moyang berzaman sendiri!

Makcik Tempurung.

Anonymous said...

Rakan saya dari kaum Melayu di Singapura baru-baru ini, ada memberitahu dengan murung bahawa, hak dan identiti orang Melayu di Singapura makin dipinggirkan, termasuk dengan memberikan kewarganegaraan besaran kepada pendatang asing bukan Islam/bukan Melayu. Mereka juga disyaki diberi subsidi perumahan dan pendidikan. Sampai 70 juta nak jadikan jumlah rakyatnya. Yang ganjilnya, kawan Melayu Singapura saya itu sebut lagi, Singapura itukan kecil, jadi mana nak letak sampai ramai itu? Sebab itulah Johor, Penang, Ipoh, Kota Kinabalu, Sandakan, Kucing, Miri dan Selangor saya syaki akan menjadi tumpuan mereka. Maka kawasan-kawasan strategik ini hilang bangsa bumiputera Malaysia, apabila harga rumah dan tanah meningkat - yang juga murah apabila dibeli oleh rakyat Singapura atau program "Rumah keduaku" untuk bangsa asing lain. Selain dimonopoli oleh penyokong DAP/PKR yang kaya!

Saya juga mengesyaki yang rejim Singapura, kerana dia fikir DAP akan menang (atau mingkin telah rancang lama dengan DAP), mungkin berjuta rakyatnya termasuk yang baru, terutamanya yang bukan Bumiputera, boleh dapat kerakyatan Malaysia apalagi bila dah beli rumah atau tanah di Malaysia – maka UMNO dan Melayu/Bumiputera tidak akan dapat berkuasa lagi di masa hadapan!

Tolonglah yang dihormati KDN!

Makcik Tempurung.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget