KL CHRONICLE: LAGI KES CURI PASIR DI SELANGOR - THE COVER UP BY PKR

Tuesday, February 21, 2012

LAGI KES CURI PASIR DI SELANGOR - THE COVER UP BY PKR


Mengapa tiada tindakan diambil MB? 

Sembilan bekas pekerja di syarikat konsesi tunggal perlombongan pasiR Selangor telah mendakwa mereka telah dipecat atau dipaksa untuk meletakkan jawatan selepas bercakap mengenai penyelewengan yang didakwa dalam operasi KSSB. 



Menurut The Star, pekerja-pekerja telah diberi kata dua untuk meninggalkan Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) sepanjang tempoh lima bulan mulai Ogos tahun lepas.

Ada yang telah membuat laporan polis berhubung ugutan yang didakwa oleh pihak pengurusan KSSB sementara yang lain meneruskan tindakan undang-undang melalui mahkamah perindustrian.

Bekas pengurus sekuriti Azmi Mohd Isa, memberitahu beliau telah dipecat berikutan siasatan domestik selepas memfailkan aduan ke atas kontraktor yang telah melakukan kerja pengorekan pasir di luar  zon yang ditetapkan. 

Beliau juga mendakwa dipecat KSSB kerana gagal untuk menyemak status undang-undang syarikat keselamatan yang telah dilantik untuk menjaga lombong pasir dan kemudahan KSSB.

"Daripada mengambil tindakan terhadap kontraktor, syarikat memecat saya kerana didakwa menyebabkan kerugian," katanya.

Satu lagi bekas kakitangan yang hanya dikenali sebagai Ng berkata beliau telah "diberi   amaran yang keras" selepas membongkar kepada pengurusan KSSB bahawa kontraktor tidak mengisytiharkan jumlah sebenar pasir yang dibawa keluar dari lombong-lombong.

Beliau berkata beliau kemudian dipindahkan ke tapak perlombongan jauh dan "dimasukkan ke dalam cold storage" sebelum syarikat dipecat beliau untuk mempertikaikan "sengaja direka" dakwaan bahawa beliau telah menceroboh ke dalam kabin yang terletak di sebuah lombong.

Seorang penyelia keselamatan dipecat yang mahu dikenali sebagai Halim berkata beliau juga telah dipindahkan dari lombong pasir di utara negeri ini kepada salah satu di selatan selepas dia mengadu aktiviti yang mencurigakan di lokasi.

"Saya memberitahu pengurusan KSSB percubaan oleh kontraktor untuk mengekstrak lori pasir basah, perlombongan di luar ditetapkan kawasan, semua yang dianggap sebagai mencuri.

"Daripada mengambil tindakan terhadap kontraktor, KSSB memutuskan untuk tidak memperbaharui kontrak kerja saya. Ia berakhir bulan ini, "katanya.

Kontroversi perlombongan pasir meletus tidak lama dahulu selepas Pakatan Rakyat (PR) telah mengambil tampuk di Selangor berikutan dakwaan bahawa kecurian pasir dan rasuah terpaksa menelan belanja ratusan negeri berjuta-juta ringgit.

Isu itu timbul semula awal bulan ini selepas penulis blog Raja Petra Kamarudin menuduh dua ahli Dewan Undangan Negeri Selangor dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengambil rasuah dari kontraktor perlombongan pasir.

Ustaz-ustaz PKR
Mereka, ADUN Sri Muda  Shuhaimi Shafei dan Adun Batu Caves Amiruddin Shari, telah menafikan dakwaan editor Malaysia Today itu. 

Raja Petra juga mendakwa ahli perniagaan Datuk Patrick Wong telah dibunuh pada tahun 2009 untuk mengelakkan skandal perlombongan pasir daripada terdedah.

Saya berharap pihak parti PAS tidak berdiam diri, dan juga peguam-peguam di dalam parti PKR hendaklah membela nasib nasib pekerja ini yang majority nya adalah Melayu. Adakah salah seorang pekerja untuk membuat aduan jika berlaku penyelewengan dalam syarikat?

Janganlah Pakatan Rakyat hanya pandai menuding jari kepada orang lain, tetapi rasuah dan penyelewengan dana dan pasir di Selangor dibiarkan. Mana Lim Kit Siang dan Tony Pua? Mengapa diam seribu bahasa?

Berkhidmat utk rakyat, dan kepada ALLAH swt kami berserah.

@kabir_akram

Note:  I am comfortable with anybody who copy this article. As my main intention of bloging in the public domain is to disseminate information to the public. Furthermore If you do not want to link it back to my blog its also ok. Thanks

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget