KL CHRONICLE: Sudah tiba masanya CEO KTMB dan President RUM tinggalkan KTMB

Thursday, August 22, 2019

Sudah tiba masanya CEO KTMB dan President RUM tinggalkan KTMB



Umum ketahui bahawa kami di #KLChronicle sudah beberapa kali mengeluarkan artikel berkongsi perasaan netizen yang kecewa dengan perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). Malah, kami juga telah kehadapan dalam membongkar sikap tidak bertanggungjawab Railwaymen Union Malaya (RUM) yang dilihat lebih berminat bermain politik berbanding berkhidmat menjaga kebajikan pekerja - pekerja KTMB.


Hari ini, segala yang telah kami ceritakan ini akhirnya telah sampai ke pengetahuan Kementerian Kewangan (Ministry of Finance). Ini terbukti apabila akhbar The Edge melaporkan bahawa Kementerian Kewangan telah menerima sepucuk "surat layang" dimana didalam surat tersebut yang mendedahkan salah guna kuasa (wrongdoing) oleh CEO KTMB Mohd Rani Hisham Samsudin. 

Di dalam artikel tersebut, ia dengan jelas menyatakan bahawa pihak Kementerian Kewangan telah meminta supaya akaun KTMB diaudit dan Badan Pengarah (Board of Directors) mengesahkan kandungan surat layang tersebut. Memetik kenyataan akhbar The Edge:
A person with knowledge of the matter tells The Edge that the decision to not extend Mohd Rani Hisham’s contract came in the wake of a “surat layang” or poison pen letter sent to the MoF, accusing him of wrongdoing.
“MoF had requested KTMB’s board of directors to verify the veracity of the letter’s contents,” the person says.
According to another source, an internal audit was held to investigate the allegations
Bagi kami apa yang berlaku dalam KTMB (salah guna kuasa) sehingga surat layang harus diberi kepada Kementerian Kewangan adalah amat mengecewakan. Malah kami juga terkejut apabila pihak RUM, yang selama ini konon mempunyai integriti yang tinggi tiba - tiba hilang suara dan membisu dalam hal ini. Persoalanya sekarang, kenapa RUM, terutamanya President RUM Abdul Razak Md Hassan terus berdiam diri?

Ini membangkitkan pelbagai persoalan yang bermain di minda kakitangan KTMB. Adakah Presiden RUM terlibat juga dalam salah guna kuasa seperti CEO KTMB atau pun adakah sesiapa di dalam RUM yang bertanggungjawab menulis "surat layang' kepada Kementerian Kewangan supaya tindakan diambil terhadap CEO KTMB?

Nampaknya masalah didalam KTMB ini tidak akan selesai selagi dua insan ini iaitu CEO KTMB Mohd Rani Hisham Samsudin dan President RUM Abdul Razak Md Hassan terus berada didalam KTMB. Mungkin sudah tiba masanya kedua - dua insan ini meninggalkan KTMB dan biar KTMB ditadbir oleh mereka yang benar - benar Bersih, Cekap & Amanah. 

Apa pendapat pembaca?

Artikel Rujukan: https://www.theedgemarkets.com/article/mof-receives-surat-layang-accuses-ktmb-ceo-wrongdoing

21 comments:

Anonymous said...

tertunggu-tunggu komen dari klon ted, klon tunfatimah & klon khairulryezal)
.. ker masih lena dlm gua? πŸ˜΄πŸ™„πŸ™ƒ

kih kih kih kih πŸ˜πŸ€£πŸ˜†

Anonymous said...

Duit Masyukkkk...mana boleh lerak jawatan...

Anonymous said...

Natizen merayu agar keluarga Syed Muhammad Daniel yang dibunuh oleh lelaki Cina dengan segera melantik Dr Shafee Abdullah sebagai peguambela bagi anak mereka. Ini bagi memastikan lelaki tersebut ke TALI GANTUNG, dan kes tidak diputar belitkan sebagaimana kes pembunuhan Muhammad Adib. Untuk rekod Dr Shafee merupakan seorang peguam jenayah yang telah banyak menyelesaikan kes2 perundangn jenayah yang rumit.

Sekali lagi natizen merayu supaya Dr Shafee dilantik bagi memastikan PEMBUNUH tersebut tidak terlepas dan dengan segera dihukum ke TALI GANTUNG!

tunfatimah said...

apa cerita SS lantik ahli armada ke jawatan penyelaras sukan negeri secara borong? πŸ˜€

betullah , bila berkuasa hilang prinsip dan kadang2 mcm hilang akal?

Funder besar kata nak kurangkan k/tangan awam. kena babab kang! πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Anonymous said...

Apa perkembangan terbaru OLD GUESTS yang ingin MENGHALAU NEW GUEST baru2 ini, berjayakah mereka?

Untuk rekod OLD GUESTS sudah lama MENGHALAU orang2 Melayu, di Pulau Pinang umpamanya dengan merobohkan rumah2 dan kampung2 mereka TANPA SIMPATI.

Kepada orang2 Melayu sila pastikan rumah2 yang anda duduki selama hari ini mempunyai geran yang sah disisi undang2, supaya anda tidak lagi dihalau, tidak lagi hanya menjadi jaguh sorak! Dihalau macam SAMPAH oleh OLD GUESTS! Mereka ini KOMUNIS! sentiasa menunggu PELUANG!

Anonymous said...

suckdick pondan armada tisu lembik dah mula lantik kroni
madey mmg bapak penyamun bapak kroni. suckdick seronok skrg

Anonymous said...


tedbabi apesal ko sakit hati sgt dgn blogger CTS?
sakit hati dgn Najib dengan Zahid dengan Zakir Naik. ko dh jadi aties ke?
ko mampos nnt ramasamy tony puaka atau madey a/l kundek boleh urus jenazah ko ke?

Anonymous said...

Bercerita naik keretapi ni, dah 15 tahun tak naik, dulu waktu kerja ada juga ulang alik dari KL. Dalam perjalanan ulang alik ini tiada apa yang menariknya. Permandangan hanyalah berkisar tentang deretan kuil2 hindu sepanjang perjananan, setinggan2 dan sampah disana sini, pemandangan dapur2 dan punggung rumah2 orang, dan yang paling meletihkan melihat deretan SLIPPERS kayu balak yang telah tersadai berpulu tahun dikiri kanan jalan yang tidak pernah dikutip dan dibersihkan.

Ini cukup mengambarkan tahap PENGURUSAN KTMB yang sangat LEMAH! Sekarang tak tahu lah macamana, dah berubah ke belum? Apa2 pun lantaklah kau labu!

Anonymous said...

KALAU lah CEO KTMB ni satu standard dengan Mat Sabu, eloklah ditukarkan dengan segera! Eloklah cari orang lain yang berkelulusan Mechanical Engineering kelas pertama. Dah berlambak anak2 Melayu mempunyai kelulusan ini.

Kedua2 bidang ini memerlukan ilmu dan kepakaran kejuruteraan yang sangat tinggi, setakat TUKANG MASAK tu eloklah jaga dapur je!

Anonymous said...

Melanggar Syed Muhammad Daniel dengan kejam sehingga MEMBUNUHNYA! Ala2 filem gangster Hong Kong! Modus operandi yang sama seperti kekejaman dizaman KOMUNIS! Tak tau lagi bagaimana nak digambarkan kekejaman PEMBUNUH! Hati2lah wahai rakyat semua! PEMBUNUH ADA DIMANA2!!!

Anonymous said...

Ramai natizen2 tidak menyambut meraikan dan merayakan hari kemerdekaan tahun ini kerana terlalu bersedih dan bersimpati diatas kejadian pembunuhan Syed Muhammad Daniel yang bergitu tragis, kejam dan tidak berperikemanusian dengan melanggarnya hidup2 hingga meninggal dunia. Ianya seolah2 menyaksikan filem ala2 samseng kongsi gelap di Hong Kong.

Pembunuhan Mumammad Adib yang belum terbela setelah sekain lama juga menambahkan kesengsaraan, kesedihan dan simpati peringkat tertinggi kepada keluarganya.

Mereka adalah anak2 yang telah berbakti kepada nusa dan negara dan kematian mereka semasa muda disaat meningkat naik sangatlah dikesali!!!

Hanya kepada Allah kita berserah!

Peguam gigi jarang said...

Prooooooooooooooooooooooooootttt dimuka pencacai umno

Anonymous said...

PH KERA BERJANTUNG BABI MANA PANDAI TADBIR NEGARA….TAHU CURI DAN MENYONDOL JE LAA…..

Rizab Antarabangsa BNM susut AS$800 juta pada 15 Ogos
………..

Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) menyusut AS$800 juta (RM3.35 bilion) kepada AS$103.1 bilion (RM431.1 bilion) pada 15 Ogos 2019 daripada AS$103.9 bilion (RM434.45 bilion) dicatatkan pada 31 Julai 2019.

BNM dalam kenyataan berkata kedudukan rizab itu adalah memadai untuk membiayai 7.6 bulan import tertangguh dan 1.1 kali jumlah hutang luar negara jangka pendek.

“Komponen utama rizab antarabangsa terdiri daripada rizab mata wang asing sebanyak AS$96.8 bilion (RM404.76 bilion); kedudukan rizab Tabung Kewangan Antarabangsa, AS$1.2 bilion (RM5.02 bilion); Hak Pengeluaran Khas (SDR), AS$1.1 bilion (RM4.60 bilion); emas, AS$1.8 bilion (RM7.53 bilion) dan lain-lain aset rizab, AS$2.2 bilion (RM9.2 bilion),” katanya di sini hari ini.

Menurut bank pusat itu, aset termasuk emas dan pertukaran asing serta rizab-rizab lain lain termasuk SDR berjumlah RM427.04 bilion, kertas kerajaan Malaysia (RM2.26 bilion), deposit dengan institusi kewangan (RM2.20 bilion), pinjaman dan pendahuluan (RM6.91 bilion), tanah dan bangunan (RM4.16 bilion) dan aset-aset lain (RM11.91 bilion).

Modal dan liabiliti terdiri daripada modal berbayar (RM100 juta), rizab (RM140.63 bilion), mata wang dalam edaran (RM108.96 bilion), deposit institusi kewangan (RM158.71 bilion), deposit kerajaan persekutuan (RM13.84 bilion), deposit lain (RM1.53 bilion), kertas Bank Negara (RM20.56 bilion), peruntukan SDR (RM7.72 bilion), dan liabiliti lain (RM2.43 bilion). – UTUSAN ONLINE

tunfatimah said...

Tepis tepis pakai model keta terbang 4 kipas!! πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Anonymous said...

Difahamkan ramai warga Hong Kong ingin membeli rumah dan berminat untuk menetap disini. Nasihat natizen janganlah diambil lagi SAMPAH2 ini lagi, kelak nanti akan mendatangkan masalah besar kepada orang Melayu, ugama Islam dan cara hidup orang2 asal disini. Pergilah kenegara baru mereka di Australia, Kanada dan Eropah sana. Berhati2lah!!!!

tunfatimah said...

Juara lawak hari Jumaat , menteri pelancongan yg mengaku pencapaian KPI tahun lepas 93%. 🀣🀣🀣

Anonymous said...

Dr Mahathir terjebak politik peras ugut, provokasi anti Melayu Islam

Bekas Ahli Dewan Negara, Datuk Dr. Firdaus Abdullah berpendapat kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sedang berdepan tekanan politik peras ugut dan provokasi yang bersifat anti Melayu Islam.

Menurutnya, hal tersebut dapat dilihat pada desakan berterusan pihak tertentu termasuk dari pemimpin kerajaan supaya menghantar pulang pendakwah Dr. Zakir Naik ke India.

“Sekarang secara halus, seakan-akan Tun (Mahathir) dan pemimpin PH (Pakatan Harapan) sedang terjebak dalam politik peras ugut.

KIKI ATER BUKAN TERJEBAK NAMENYER
ACAH2 "POWER" ATOK TELO BERGOYANG
KECUT TELONYA BILA TOKONG BERSUARA
KARMA MAKAN FITNAH SI LIDAH BERCABANG

“Kerajaan juga seolah-olah terpalit dalam politik provokasi oleh sebahagian pemimpin dalam Pakatan Harapan yang cenderung memusuhi Melayu Islam,” ujar bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) itu.

Dr. Firdaus, 75, berkata demikian ketika ditemui Malaysia Dateline semasa riadah pagi di Pantai Dalam, Kuala Lumpur semalam



#HPU914LAWANFITNAHSYAHID

Anonymous said...

Madeykutypundek test market sambail main wayang. Madey yg sekat DZN berceramah sbb dia sanggup jadi barua mentri keling paria ph. Ramasamy pengganas tamil elam tak ditangkap.

Tkde isupun sebelum ini kenapa timbul isu nak hantar DZN? Sebab arahan DAP, dan Madey juga mau tunjuk kuasa pada DZN?
Dia berstatus PR, ini bentuk madeykutty pundek nak kencing sambil ugut DZN dgn statement catchy macam tu.
Tujuan nk tunjuk kuasa ugutan dan jg nk tarik sokongan melayu bodoh ph konon la dia nk bela DZN.Sedangkan DZN tak pernah ada masalah semasa BN beri PR dan tinggal di Malaysia.
Maklumlah menjelang pelancaran Barisan Ummah utk setan tua berlakon suci

Keris berayon said...

PELIR NAJIB

Anonymous said...

Anon 10.56...ko ketagih nak kulum pelir dia ke?

tunfatimah said...

Hari ni beri jawapan tak masuk akal di Mkini. 13 org ajk armada utk satu jawatan yg sama setiap negeri , konon tak tau. Lutong pun boleh nangis dgn jawapan tisu ni. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget