KL CHRONICLE: Johari Ghani jangan jadi barua

Friday, August 10, 2018

Johari Ghani jangan jadi barua



Saya membaca keseluruhan kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan Johari Ghani terhadap Mantan Presiden UMNO Datuk Seri Haji Najib Bin Tun Abdul Razak.   


Saya secara peribadi berpendapat kenyataan Johari Ghani ini bodoh, syok sendiri dan dibuat dengan angan - angan bahawa BN masih berkuasa. Johari Ghani jangan lupa bahawa beliau sendiri kalah di Parlimen Titiwangsa dengan seorang calun "bidan terjun" walhal beliau sebelum itu memegang jawatan sebagai Menteri Kewangan - II.   

Lebih bangsat lagi, dengan segala fitnah dan penipuan yang dilakukan oleh kerajaan PH terhadap BN, Johari Ghani boleh senyap membisu tanpa mempertahankan BN dan barisan kabinet serta kepimpinan terdahulu. Kepimpinan apa macam ini?  Nasihat saya kepada Johari Ghani jangan jadi barua dengan menyerang Datuk Seri Najib Bin Tun Abdul Razak, tapi jadilah anak jantan dengan menyerang pihak kerajaan. 

Apa yang Johari Ghani takut sangat hendak menyerang pihak PH?  

Ada rahsia yang mahu dijaga kah.?  

Terima Kasih

76 comments:

Anonymous said...

Najib adlah mangsa fitnah jijik kerajaan PH didalangi si tua bangka mahafitnah dan kerajaanya..

najib maju kes dicepatkan bukan terpekik terlolong bila kena tuduh hingga rakyat dihasut ke jln raya.. akhirnya rakyat yg termakan hasutan ada yg buta.. hilang kerja.. hilang pengajian dan di penjara.

Tangguh beratus ratus penangguhan di mahkamah dulu ada ug menyorok belakang hakim bila disuruh ke mahkamah... tak ingat tak tahu jawapan si bacul tua bangka sang fitnah..

Najib mahu kes cepat selesai.. kami pun tak hadap pun sekiranya najib didapati bersalah atau tidak. Yg penting najib tegas dengan prinsip berani kerana benar pengecut kerana bersalah..

tahniah najib.. umno perlu dibersihkan olrh barua barua bermuka muka ini..

kalah menang cuma istilah sahaja tapi maruah iman akidah jangan tergadai

Anonymous said...

Ahli umno vs blogger najib. Sepatutnya blogger dan cytro najib tidak boleh tentukan masa depan umno. Ini kesilapan terbesar najib. Semuanya manis. Semuanya cantik. Akhirnya terduduk. Sudah jatuh ditimpa tangga.

Anonymous said...

Barua barua umno telah timbul sendiri ...sebang untuk buat pembersihan.Menyalahkan najib dan umno adalah jalan untuk cuba melompat parti.Maklum.Tua sang pemfitnah memang mengharapkan melayu umno masuk ke partinya yang paling kurang kerusi itu

Anonymous said...

Byk sbb.. pengalihan isu.. bantu membantu tdk mustahil...

1. Kapal diheret dr indon.. gempak gempita.. lupa jap barisan kebinet madey.. isu semasa dialih perhatian.

2. Najib lagi didakwa.. pun motif sama.. juga akan dijd bhn fitnah pru15.. dah sedia awal awal..

Berlaku pd waktu yg sama tapi masih cara sama.. madey tdk berada dlm negara.. dlm kempen pasti ayat sama akan keluar SAYA TDK TAU SAYA TDK ARAH bla bla bla..

3. GST.. kerana itu hanya brani berckp dlm dewan.. kebal dr didakwa.. kes boleh gugur seperti kes kes lain..

Cencaluk said...

Semakin hari semakin banyak yang terbongkar di parlimen. Banyak kepincangan yang AP bn sendiri tidak tahu @ tidak diberitahu masa zaman najib. Sorok bawah karpet. Di luar parlimen, duit dalam ofis najib rm3.5 juta yang dirembat oleh pengawal najib pun zahid hamidi tak tahu. Bila dah kecoh baru najib cakap itu duit umno. Selagi orang macam najib jadikan umno sebagai kuda tunggangan, selagi itulah umno berterusan menerima nasib malang. Sampai bila nak pikul biawak hidup?

Anonymous said...

GST.. apa khabar penjawat kastam tdk merasa dihina? Atau anda sendiri dah tersipu malu mengundi ph? Begitu juga penjawat awam yg terlibat dgn gst?

Dlm dewan kata gone end dah menuduh tapi diluar dewan bila ditanya wartawan, kita akan siasat... dlm dewan kebal didakwa tapi dah beri persepsi/tuduhan yg menjurus ke fitnah kpd rakyat..

Anonymous said...

Johari... adakah bermati matian perthnkan isu gst? Ada ia bersuara lantang kini seperti tmn yg lain? Bekas menteri kewangan II....

Harusnya ia lebih lantang kerana jawatannya dulu...

Anonymous said...

WOOOIIIII CENCALUK dah dilenyek bau busuk..

Berbelit belit mcm tuan ko.. ko cakap isu mana.. campur aduk isu.. yg byk terbongkar kat parlimen tu kebusukan fitnah semasa kempen.. nak memutar isu.. apa yg terbongkar? Gst? Ko tengok video semua terduduk.. sorang bercakap takde soal balas.. bongok..

Anonymous said...

Ap ph yg teruk mcm badut tak tau kerja.. semua kerja hanya up up up.. ko nak sembang lebat pasal felda.. pasal china.. dll..ni baru memikul biawak hidup bawak bencana ke negara.. bahlol

Anonymous said...

3.5 juta nak dibanding 300 jt terowong.. uneducated.. 3.5 jt lebih bsr dr 300 jt..sembang kencang..

Anonymous said...

Kuda tunggangan?
Gone end bersih? Kuda tunggangan dap ada kes rasuah jd menteri.

Ko berkuasa.. kes boleh gugur satu persatu.. senang cerita.. siapa menguasai mahkamah kini? Dulu tuduh umno.. org umno takde gugur kes satu persatu..

Apa citer kapal? 3 jt perbln..
HOOIIIIII DUIT RAKYAT.. KAPAL SAPE KES APA?

Anonymous said...

Assalamualaikum warga felda..

Pru14 ada pilih bn ada pilih ph.. adakah tepat kini? Atau lebih menyusahkan hidup? Ummat itu penting.. pilihan bkn hanya utk diri kita tapi utk ummat islam semuanya.. kerana ia menentukan masa dpn..

Dulu majoriti pilih bn.. walau ada pilih ph tapi bantuan dan kemudahan tetap dirasai.. semua dpt..

Kini majoriti pilih ph.. pemerintahan beralih..bantuan diambang ambang.. tak tau dpt atau tdk.. sehingga kini belum.. yg tdk mengundi ph pun terkena bahana..

Pilihan rakyat..
Malaysia memilih..

Anonymous said...

Lepas dibawa kapal EquaniKutty ke Malaysia & kes hilang 18 billion dari kutipan GST. Muncul pula langau2 politik yg mendesak & menekan DSN. Ini semacam satu perancangan bagi menutup KEMALUAN kera jaan yg makin terdedah kerana Janji Manis 100 hari dah terkantoi. Moga2 rakyat akan lupa & sibuk bercakap tentang kes perkara tersebut. Ini cara Atok93 divert isu utama mereka. Kita jangan terpedaya lagi. DSN nak kata, biar beliau sendiri selesaikan masalahnya, UMNO teruskan kerja lain yg lebih penting.
Jangan ada di dalam parti yg bertindak cuba memecah belahkan lagi kita. Insaflah, wahai para pemimpin UMNO. Atok93 sedang menanti peluang utk sambar mana2 MP UMNO yg sedang melawan arus utk menguatkan parti Cap Bunga tu.

Anonymous said...

Adakah cakap cakap kempen sebelum pru sama tindakan selepas pru...?

Anda lebih rasa kurang beban? Mereka peduli beban anda selepas berkuasa?

Anonymous said...

Jangan layan 'cencaluk' kat atas tu. Dia guna nama pengomen pro BN utk kepuasan diri sendiri. Itu namanya orang yg sakit jiwa kronik.

Anonymous said...

Kita terus serang ph.. bkn fitnah tapi fakta.. dah byk terbongkar.. kita ulang ulang.. dulu gst tak difahami.. kini rakyat faham dan sdr ditipu..

Anonymous said...

Betul itu cencaluk palsu.. cencaluk asli lain tulisan warna.. nak tau yg asli selalu keluar di cts.. pro umno.. sekali sekali je di sini...

Anonymous said...

Tapi kita kena jawab tuduhannya.. tak boleh dibiar.. dia maki kita maki balik.. dia hina kita hina semula..

Anonymous said...

Betul tu..!

Dah mcm org bodoh blogger pro najib hentam ahli umno sendiri..!!

Perghhh..

Sepatutnya org umno dan bn sebagai pembangkang lawan PH.. ini blogger umno pro najib lawan ahli umno pro perubahan..!

Memang NGOKKKK...

Anonymous said...

Aku sokong ko cencaluk..!

Najib dan blogger pro najib patut buat parti sendiri..!

MENJAHANAMKAN UMNO saja..!!!

Anonymous said...

DIMINTA SEMUA PARA PEMIMPIN BN/UMNO YG KALAH DALAM PRU14 TOLONG TUTUP MULUT & DIAM. INGAT! DSN MENANG BERGAYA DGN MAJORITY BESAR. ANDA APA ADA? KEH KEH KEH.. RAKYAT DAH TAK UNDI ANDA, JANGAN PULAK CAKAP BESAR SURUH SINGKIR ORG ITU ORG INI. CERMIN DIRI DULU SEBELUM KELUARKAN SEBARANG KENYATAAN!!
JANGAN JADI EJEN PAKARTUNE HAPRAKPAN YG KERJANYA NAK MUSNAHKAN PARTI KERAMAT ORG MELAYU ITU..!

🍅 + 🚽 = HAPRAKPAN

Anonymous said...

saya yak tahu cencaluk tu Islam ke tak..tp kita sebagai orang Islam beriman dan takut kan Allah kerana nyawa kita ni bila2 jer boleh diambil oleh malaikat maut..kannn jadi sebagai seorang yang Allah beri akal
1.adakah kerajaan PH ni menang Pru 14 sebb fitnah dan menipu janji bulan bintang kejora bagai
2.adakah DS Najib ni menganiaya rakyat marhein...seperti petani.nelayan..orang felda..miskin bandar...
2.adakah Bn ni menganiaya dan menangkap Atok tak ingat mati tu walau semua tahu dia dan Daim perancang utama forex
3.adakah Bn dan Umno tak membantu memajukan syiar Islam dalam negara kita waktu DS Najib jadi PM
4.adakah DS Najib menipu mcm Azmin menipu hingga kerajaan Singapura terpaksa menempis cerita HSR
5.adakah DS Najib ni kejam..pendendam..
tak kan.....
so ahli Umno jgn berbalah sesama sendiri kita berdoa jer agar Allah beri balasan setimpal kepada Kerajaan PH ni..tunggu jer..dan sabar dan jgn lupa berdoa...ingat pesan Rasulullah..jgn ikut rentak Pemerintah yng penipu..kaki fitnah dan pendendam

Anonymous said...

MUKA GUAN END...MACAM BABI KUAT MENYONDOL....

Anonymous said...


TIADA KEHILANGAN WANG BAYARAN BALIK KUTIPAN GST


PUTRAJAYA, 9 Ogos – Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah hari ini menafikan dakwaan berlakunya kehilangan wang kira-kira RM18 bilion untuk tuntutan balik Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).
Beliau menjelaskan semua hasil kutipan GST dimasukkan ke dalam Kumpulan Wang Disatukan sebelum disalurkan kepada tabung amanah untuk membayar tuntutan balik GST berdasarkan permintaan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM).
Menurutnya, prosedur tersebut termaktub di bawah Akta Prosedur Kewangan 1957 di mana maklumat itu boleh didapati daripada Jabatan Akauntan Negara dan Bahagian Fiskal, Kementerian Kewangan.
“Dalam mesyuarat bulanan pengurusan aliran tunai kerajaan pusat, pihak Kastam akan membentangkan keperluan dana untuk membuat bayaran balik dan jumlah tertunggak yang perlu dibayar.
“Berdasarkan keperluan mereka (Kastam) dan kedudukan hasil kerajaan, mesyuarat akan membuat keputusan berapa jumlah peruntukan kepada tabung amanah itu perlu dibuat,” katanya ketika ditemui media di sini hari ini.
Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika membentangkan Rang Undang-undang Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pemansuhan) 2018 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat semalam mendedahkan terdapat sejumlah RM19.4 billion dalam tunggakan pembayaran bagi tuntutan cukai input GST sejak pelaksanaannya pada April 2015 sehingga 31 Mei lalu.
Katanya rekod JKDM mengesahkan daripada jumlah tunggakan tersebut, sebanyak RM9.2 billion atau 47 peratus adalah pada tahun ini; RM6.8 billion (35 peratus) pada 2017; RM2.8 billion (15 peratus) pada 2016 dan RM600 juta (3 peratus) pada 2015.
Bagaimanapun, Lim mendakwa baki sedia ada dalam tabung bayaran balik GST hanyalah sekitar RM1.49 bilion sahaja, menandakan terdapat kekurangan kira-kira RM18 bilion.
Memberikan contoh bayaran tuntutan balik GST pada tahun lepas, Mohd Irwan Serigar berkata pihak Kastam telah membayar tuntutan berjumlah RM23 bilion iaitu 34 peratus daripada jumlah pungutan GST.
Menurutnya, difahamkan sebanyak RM15 bilion lagi tuntutan tertunggak pada tahun lepas masih memerlukan verifikasi, siasatan dan proses pengauditan bagi memastikan tiada fraud atau tuntutan palsu.
“Setiap sen dikira. Ia wang rakyat. Sebab itulah betapa pentingnya wang ini dikredit ke dalam Kumpulan Wang Disatukan.
“Apabila diperlukan, wang itu itu akan dikeluarkan (daripada Kumpulan Wang Disatukan),” katanya.
Mohd Irwan Serigar berkata jika tuntutan balik adalah jelas, pihak Kastam akan membuat bayaran dalam masa 14 hari, namun sekiranya terdapat keraguan dan kes tuntutan palsu yang memerlukan siasatan dan pengauditan lanjut, ia akan memakan masa yang lebih lama.
“Secara kesimpulannya tiada berlaku kehilangan dana,” katanya, sambil menambah beliau sedia memberi kerjasama sekiranya pihak kerajaan memerlukan maklumat berkenaan perkara itu.
Ditanya sama ada beliau akan membuat laporan polis berkenaan kenyataan Lim yang mengaitkan dirinya dengan dakwaan kehilangan dana itu, Mohd Irwan Serigar berkata beliau tiada perancangan untuk berbuat demikian setakat ini.

Anonymous said...

Bekas menteri yg ajak orang tua bertumbuk dahulu kini lenyap entah kemana? Mungkin sudah jadi pondan tua takut bersuara. Kesian orang Padang Rangas yang undi anda, anda sedap2 orang Padang Rangas makan HABUK!!!!

Anonymous said...

Ko lagi bodoh.. ko sendiri sebut tak sdr diri.. johari hentam siapa.. ahli umno ke ahli ph?

Bila hentam org tak sdr diri.. kena kat btg idung melompat tak sdr diri..

Waras ko bercakap sepatutnya hentam pihak lawan.. johari hentam pihak lwn ke?.. dlm blog ni dr dulu hentam pihak lwn.. ko baru keluar dr gua ke..

Dlm blog ni org bersatu tak kira menang atau kalah pru menentang pihak lwn..

Ko baca johari kata apa..
Simpan bodoh ngok ko tu..

Anonymous said...

Jenis org lupa diri..

Ketika umno kalah tiada pengundi umno yg menyalahkan wakil umno tapi pengundi suruh bangkit kerana pengundi sedar mainan fitnah dan janji palsu pihak lawan..

Bila johari mulakan dulu, jgn salahkan org lain hentamnya.. dah tentu org lain akan ungkit dan cari kesalahannya ketika ia menjd wakil..

Jgn asik tuding jari kat org..

Anonymous said...

Sokong cencaluk..KAH KAH KAH..

kau sokong umno ke?.. cencaluk ni bkn sokong umno hentam umno.. cencaluk barua ph.. cencaluk menjahanamkan umno bodohhhh... ko sokong yg menjaham umno bermakna ko yg jahanam umno ngokkkk..

Rafizi berhentam dgn azmin..
Ko suruh cencaluk buat parti baru ngan rafizi.. jemin ikut madey kah kah kah.. pkr ikut madey nak berkuasa..
Kaaaaahhhhhhh....

Anonymous said...

Anom 3.13...ape hal kau bodoh tonggong lembu pon lagi bijak pd kau.

Najib pemimpin yg bertanggung jawab. Letsk jawatan bila kalah lawan kes. Kau siapa nak pre judgde dia?

Apa lobang bontot kau dah terkemut2 nak kote bengkok..atau kau mabok minom air kencing madey atok bonggok?

Anonymous said...

MAMAK MATDEY MAHATAIK ALKUTIKK.....KELING PARIAH!!!!

Anonymous said...

Suara jahat singkirkan Najib ialah dari proksi Madey, Johari Bedol ni tengok muka pun tahu, muka ambil untung je. takde muka pejuang UMNO. Boleh blah la.
UMNO bukan milik proksi madey laknat!
mereka nak alih isu kepincangan PH. Wayang kapal hantu, gst hilang, ialah untuk khayalkan rakyat yang bodoh supaya terus lupa bahawa eknomi negara sedang tenat, janji menifesto dtipu, jadi DSN dijadikan 'korban'. Padahal jika penjarakan DSN pun, rakyat tak untung apa, hanya musuh tepuk tangan Melayu mudah dibodohkan dan suka khianati pemimpin sebaik DSN dengan mengulangi fitnah. Untuk apa beria sangat nak singkir DSN?? Dia buat salah apa??

Anonymous said...



PRK balakong nanti kita nak tengok. Jika DSN tak turun, MCA boleh menang tak? Kalau tak menang jugak kita ludah 10x muka Johari Bongok dan anak Tambi Kecik! celaka dua ekor ni mood semasa kepincangan PH berlambak.. mereka boleh tala ke Najib?
Najib buat salah apa?? Najib sudah orang biasa, kenapa kau menyalak sakan wahai Johari Bedol?? Kau jadi barua Madey ke?

Anonymous said...


Guan Eng's stolen GST accusation will fall flat on his face


That is writer of the blog Third Force, Reggy Jessy riduculing Lim Guan Eng for wanting to auction off the believe to be illegally seized superyatch Equinimity.

The new cabinet members have many versions of Ahmad Maslan, the former Deputy Minister who was the favourite target of then opposition and public for ridicule. Since then, there is a Mat Maslan II emerging as in the education Minister, Dr Ahmad Maszlee. Young Syed Saddiq would continue to utter senseless and inconsistent remarks everytime his mouth opens up in front of the press.

Now that they are in government, opposition leaders like Mat Sabu, Salahuddin Ayub, Saifuddin Nasution, Teresa Kok, Khalid Samad, Zuraidah Kamaruddin, Kulasegaran, and even Azmin recently with the "met Singapore official on HSR" boo boo turned out to be splitting image of Mat Maslan.

Unfortunately, the bigger Mat Maslan as in Lim Guan Eng went un-noticed.

Anonymous said...



kita berprinsip bersolidariti bersama DS Najib bukan babibuta macam macai madey dan nuar. terang2 bersuluh merompak menyeleweng skandal moral, tapi masih jilat sampai ke celah kangkang.
Yang memuji memuja 'tun mahathir' tu aku rasa nak kasi pelempang, sudah berdekad si lahnat tu rosakkan Melayu 1988-1998-2018 merompak tak hingat, tapi entah sihir apa makhluk kutty ni pakai.. Melayu bodoh2 ni boleh lupa kezalimannya dan sekarang fokus nak jatuhkan Najib lagi?

Tak puas hati Najib dah jatuh kemudian mahu 'pijak' lagi najib sampai 'mati'. ini adalah kerja kafir, kerja puak mahadey! orang UMNO tulen yang ada prinsip takkan bebruat begitu.

Anonymous said...


ahli umno termasuk Presiden yang bertegas bersolidariti bersama DS Najib adalah kerana PRINSIP dia dijatuhkan dengan FITNAH. Hari hari cerita bodoh, menghina Rosmah-Najib yang kita rasa benda begitu amat jijik dan jahat. Difitnah Najib tentang 'menjual kedaulatan' negara kepada China, tapi kenapa sekarang ok pulak?
Dia buat kebaikan punya banyak kepada setiap lapisan rakyat, sehingga sekarang 90% idea dan projeknya Mahadey jilat dan ciplak!
tapi kenapa itu dipadamkan, yang buruk yang dinyanyikan oleh pakatan haprak dan madey pulak diwar2kan. apa ini?

Apa buta kayu ke di Jo Bedol ni? Cara dia bercakap pasal Najib seolah dia bersetuju dengan PH dan mengiakan propaganda PH yang memfitnah UMNO juga. so dia akui lah tuduhan Najib memiliki wang haram kapal mewah etc. so kenapa dia stay dengan UMNO sebelum PRU14?
munafik namanya.bila kalah tak nampak boleh dapat habuan..kau mula baham kawan..
buruk punya perangai!

Anonymous said...

Anon 5.08.. ko salah tulis tu bkn 3.13.. tu utk 11.43..

Anonymous said...

Cari duit tak tau.. mengabihkan duit je tau.. menteri kewangan kerjanya hari hari kira rugi kira hutang.. untung tarak..

Nak stabilkan ringgit dah lesap 66b..
Hutang baru setakat diketahui 22b..
Projek up..

Menteri pertahanan kerjanya buat heboh semua lemah teruk.. org kg kata bangsat bebenor tentera... yg seronok berselfie ngan pompuan je.. lentok leher.. ni baru tergadai negara pecah lubang semua..

Apa kejadah menteri ph.. perabih duit zmn bn..

MALAYSIA MEMILIH..

Anonymous said...

Dlm dewan tuduh bn merompak..
Luar dewan kita akan siasat..
Mintak bukti dlm dewan takdok..
Berdalih bagi alasan..
Menteri cap babi..

Anonymous said...

MALAYSIA MEMILIH..

Kehebatan madey membantu rakyat OKU..
Selama pm 22thn kenaikan elaun rm10 je..

Bantuan utk rakyat mcm zmn najib cer cari?

Bail out co. anak beranak kroni berbilion..

Haaaa tepokkkk...

Anonymous said...

Aku tengah berfikir santai je..

Renung perati renung perati..
Nuor dituduh meliwat... dah didakwa dan dihukum.. liwat masuk dlm kategori LGBT..

anehnya anak madey marina penyokong lgbt.. mintak hak..mcm mcm kempem menyokong bersama lgbt.. hasmah pun ada gambar bersama semasa kempen berbaju ungu kalau tak salah..

Dikatakan cucu/anak angkat madey juga penyokong dan dan dikatakan terlibat dlm kumpulan gay.. juga bersama kempen baju ungu.. gambar dah tersebar meluas..

Nampak tak kaitan ini semua?

Anonymous said...

CELAKA KAU MAHAKUTTY & LGE PEE EHH MAHABABI!!!

Surat Kastam Menjelaskan Fitnah Dan Pembohongan Menteri Kewangan

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengesahkan tuntutan bayaran balik GST sebanyak RM82.9 bilion tidak dibayar sepenuhnya. Sebaliknya, kata ketua pengarahnya, T Subromaniam, dari April 2015 hingga penghujung Mei 2018, hanya RM63.9 bilion bayaran yang telah dipindahkan. Kata beliau,
JKDM ada menuntut RM82.9 bilion daripada Mesyuarat Tabung Amanah Bulanan ini untuk tujuan pembayaran balik GST dalam tempoh 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018 tetapi jumlah penuh tidak dipindahkan kepada Tabung Amanah. Oleh itu, pada 31 Mei 2018, Tabung Amanah masih memerlukan dan mengalami kekurangan untuk membayar tunggakan bayaran balik cukai GST sebanyak RM19.4 bilion.
Daripada surat di atas, pihak JKDM telah menuntut dari pihak Kerajaan untuk membayar balik tuntuan GST itu untuk tempoh 1/4/2015 - 31/5/2018.

Apakah maknanya ini? Di dalam Akaun Amanah memang sejak azali tiada duit sebab duit GST telah dipindahkan masuk ke dalam Kumpulan Wang Disatukan.

Bila hendak buat tuntuan, JKDM akan meminta dari Kerajaan dan Kerajaan akan bayar melalui duit dalam Kumpulan Wang Disatukan masuk dalam Akaun Amanah. Kemudian barulah JKDM bayar kepada peniaga. Apa yang benak sangat Menteri Kewangan nak faham?

Menteri Kewangan menuduh hasil kutipan GST yang masuk ke dalam Kumpulan Wang Disatukan adalah satu rompakan oleh Kerajaan Barisan Nasional sebelum ini.

Lim Guan Eng tidak faham Perlembagaan Persekutuan. Perkara 97 Perlembagaan Persekutuan menetapkan bahawa semua hasil atau pendapatan kerajaan tidak kira bagaimana jua cara mesti dimasukkan ke dalam Kumpulan Wang Disatukan atau 'consolidated fund'.


Anonymous said...

Oku kenaikan 10ringgit je..
Setahun berapa sen tu?

Pm berhati rakyat.. kah kah kah

Anonymous said...

Hahaha..

Mantap penyokong najib..!!

Buat parti baru jela korang..! Parti pertahankan najib..!

Bukan pertahankan umno..!

Huhuhu.. blogger pro najib..

NGOKKKK sama mcm tuan dia..!!!

Anonymous said...

Tak yah citer hal lain lah bro..!

Prooottt.. untuk pro najib..! Bukan pro umno..!!!

Hidup najib..! Bukan hidup umno..!!

Hahaha.. sokong najib smpai rebah..! Bukak parti baru jela korang..!

Huhuhu.. jawapannya..??? MANA BERANI..!!!

HUHUHU...

Anonymous said...

HAHAHA MANTAP ORG MENGAKU HEBAT SENDIRI..Pdn muka bahlol tu simpan sendiri.

Hanya pandai hentam org..

Dah kena hentam kaw kaw..

Engkau tunjuk handal tunjuk hebat.. engkau la buat parti sendiri.. engkau pulak calun diri sendiri.. pasti kau menang.. KAHKAHKAH..

Konon pertahan umno kah kah kah..

Menang kedpn cari habuan..

Kalah lari kebelakang menyorok muka..

Dah rakyat bersuara baru tampil..

BONGOKKKK DISIMPAN.. BERLAGAK JGN TAK SDR DIRI..

Anonymous said...

aphal citer lain?.. ko sokong cencaluk.. cencaluk bkn umno.. masuk sini hentam umno.. dr dulu cencaluk maki umno pro ph.. selama ni ko kemana.. cari habuan je..lepas tu ko ngaku pertahan umno..

Preeettttt... org ngaku pro umno..
Hidup najib hidup umno..
HAHAHA HIDUP ENGKAU MUKA
BERLAPIK LAPIK..
NAK HABUAN BUKAK PARTI BARU JE LA KORANG..
KERUSI MEJA KAU BOLEH MKN..
HUHUHU JAWAPANNYA MANA BERANI KECUT TELOQ..

HUHUHUHU..

Anonymous said...

dahsyat betol mainan mahadey..tapi lagi dahsyat kita ni bercakaran sama sendiri..sedih..kenapa jadi mcmni..kenapa najib perlu dijadikan kambing hitam utk disalahkan dan dimalukan..come on guys..tampak besar jasa najib dari segi pembangunan ekonomi org melayu..masa mahathir x ramai ikon2 melayu yg kaya naik..zaman najib ramai melayu diberi peluang utk memperkasakan ekonomi dgn peluang diberi amatlah banyak..jgn jadi org x bersyukur..pada yg sibuk mencipta cerita najib patut dibuang amatlah x wajar..tolonglah..jgn keruhkan lagi kekalahan ni..tiada salah najib dlm kekalahan bn lepas..yg hanya persepsi buruk pd najib yg menyebabkan bn kalah..sengaja dicipta utk menjadi sebab pada pengundi atas pagar utk undi pakatan..Ya Allah..aku mohon saudara seislamku bersatu dn berhenti salahkan najib..jgn terpedaya dakyah org yg benci keamanan dan benci perpaduan..

Anonymous said...



ade sekor macai mahakutty paria mengaku umno.. 11.15 11.48 11.57 berderet die posting meroyan gilebabi marah ke sape aku pun taktau ler mamat sekor ni.. mau kasi pelempang ramai2 sket.. lepas pekena syabu kot??

ko nak ape sial oii? ko nak suh tangkap najib tarik dengan rantai pastu maki die puas2 ke baru ko puas hati? dia dh dibicarakan di mahkamah.. bersepah pemimpin PH terlibat skandal di mahkamal termasuk madey dan gone end, ade ke meroyan mcm ko? sial la lu!

woii bahlol blah ..amende ko meroyan gilebabi kat sini..ko berambus lah pigi buat parti ko tanpa Najib.. tanpa Zahid.. ko nak kumpul sape? si anakkeling bodo botak mokeris tu?
pegi la..bodowww!!

Anonymous said...



najib menyumbang bakti pada UMNO selama 40 tahun lebih. Hanya kerana dia dipalit dengan fitnah, kes mahkamah pun belum bermula, anjing sekor ni dha menyalak2 macam rabies (anjing gila). Prinsip org UMNO tulen bukan macam anjing sekor ni. Kita ada prinsip, nak sokong dan tolak. Bukan ikut nasihat iblis kat luar sana.
Kalau ko benci sangat najib secara peribadi, ko pegi settel la depan2 dia banhlol oii..jangan libatkan orang lain/ parti keramat UMNO. Najib besar jasanya pada UMNO. ko jasa apa? jasa MAKAN TAIK? Ape jasa besar ko pada UMNO yang menggila bagai dalam blog ni?
Kalau nk ikut logik pula, Najib nak menyeleweng nak merompak wang mengapa perlu tunggu sekarang? Masa dia jadi MB Pahang, berpuluh tahun lepas, Pahang kaya dengan kepelbagaian sumber, emas, balak, bijih, etc, tolong bongkar kejap ade tak skandal dia macam skandal madey merompak dulu2?

jangan jadi bodoh macam berok 11.15 tu. Makan ubat dulu chai sebelum masuk blog UMNO ok!

Anonymous said...

Blog ini yg kena diselamatkan kerana anda semua dah terlebih mabok KoolAid dan menghadapi existential dilemma yg kronik, yg mengikut KJ 2 sindrom orang yg kalah teruk PRU kerana wala membabi buta kpd siKlepto.

KoolAid yalah minuman kordial tapi disebuah negara Caribbean KoolAid beracun diminum beramai2 mass suicide sbg wala kpd ketua. Existential dilemma yalah kesesatan Umno membangkitkan isu bangsa, agama dan raja seolah negara ini hanya didiami ahli2 Umno. Kemuncak kesesatan ini yalah bila YDPA mengarahkan Umno dan PAS secara jenayah, supaya duduk dan jangan lari.

KJ dan Johari adalah antara yg tercepat sedar dari mabok KooAid dan menerima realiti politik yg TDM diumur 93 yalah tonik yg boleh membaiki negara yg rosak teruk dari Klepto.


Anonymous said...

KJ dan Johari adalah antara yg tercepat sedar dari mabok KooAid dan menerima realiti politik yg TDM diumur 93 yalah tonik yg boleh membaiki negara yg rosak teruk dari Klepto.

====================
ayat ko ni, kalo babi boleh baca, babi akan ketawa.

madey nak baiki negara hahahaha, tuihhh sembang serupa anjing menyalak bukit.
madey sebat duit kerajaan pandai lah dia...

madey sentuh company semua bankrup termasuk le kilang roti dia tu..

Anonymous said...

SEBAB SEBENAR KITA KALAH PRU-14: JAWAPAN KEPADA JOHARI GHANI

1. Memang BN kalah pada PRU-14 sebab isu 1MDB. Dan isu GST. Dan Perdana Menteri dan Pengerusi BN pada ketika itu adalah Dato’ Seri Najib.

2. Namun BN kalah bukanlah sebab 1MDB, GST dan Dato’ Seri Najib itu sahih kesalahannya, tetapi BN kalah sebab persepsi yang dimainkan oleh Pakatan Harapan yang menggambarkan yang isu-isu ini amat teruk dan salah di mata rakyat, walaupun hakikatnya jauh dari itu. Kita kalah sebab kita tewas dalam perang persepsi. Kita telah tewas dalam politik. Kita telah tewas dalam permainan ini.

3. Hampir semua isu politik adalah polemik, iaitu tidak ada yang betul-betul benar atau betul-betul salah secara total, dan tiada hitam dan putih, namun banyak yang kelabu dengan pelbagai pendapat. Siapa yang menang adalah siapa yang membawa hujah yang nampak lebih meyakinkan. Kebenaran tidak dimonopoli oleh mana-mana pihak, setiap pihak berpendapat mereka adalah di pihak yang benar. Permainan persepsi mengubah lanskap politik, bukannya kebenaran. Semua pemain politik berpengalaman tahu perkara ini.

4. Hakikatnya, selepas 5 tahun penyiasatan ke atas 1MDB oleh pelbagai pihak dari dalam dan luar negeri, tiada satu pihak pun yang mengemukakan bukti yang kredibel bahawa Dato’ Seri Najib telah mencuri wang 1MDB seperti yang ditohmah. Apabila pernah ditanya kepada Tun Dr Mahathir berkenaan bukti dakwaan beliau ke atas Dato’ Seri Najib, Tun Mahathir pernah berkata beliau tidak ada bukti. Dan sehingga kini walaupun 7 pertuduhan telah dikenakan ke atas Dato’ Seri Najib, dokumen maklumat bukti masih tidak dikemukakan oleh pihak pendakwaan. Mereka berkata mereka belum bersedia dengan bukti-bukti walaupun tangkapan dan tuduhan telah dibuat terlebih dahulu. Kebarangkaliannya bukti yang ada di tangan pihak pendawaan adalah “bukti” yang lemah, sebab itu mereka pun nampak teragak-agak untuk memulakan perbicaraan dan mengemukakan senarai bukti kepada mahkamah dengan dokumen 51A mengikut Kod Prosidur Jenayah. “Bukti” yang banyak dikitarkan oleh para penyokong Pakatan adalah infografik-infografik dan penulisan-penulisan andaian dalam media sosial dari sumber yang diragui, namun cukup untuk memainkan sentimen kebencian.

Anonymous said...

5. Salah kita ialah kita tewas dalam permainan persepsi ini. Kita mungkin boleh membuktikan di mahkamah bahawa Lim Guan Eng bersalah menerima sogokan dengan pembelian banglonya dengan segala bukti kukuh, namun kita masih tidak berjaya meyakinkan rakyat bahawa beliau korup dan perasuah. Jika dibandingkan di antara kes 1MDB dan kes rasuah terowong Pulau Pinang, jumlah wang Kerajaan dan rakyat yang hangus disalahguna dalam kes rasuah projek terowong tersebut adalah lebih dari RM300 juta bersamaan dengan satu tahun kutipan cukai negeri Pulau Pinang, walhal jumlah pelaburan modal sebenar wang Kerajaan dalam 1MDB adalah hanya RM1 juta sahaja, selebihnya diraih dari pasaran modal. Sebab itu saya pernah berkata dahulu bahawa kes rasuah terowong itu adalah lebih besar dari kes 1MDB walaupun persepsi yang sampai kepada rakyat adalah sebaliknya. Dan saya juga pernah berkata yang jika Dato’ Seri Najib dibicarakan di mahkamah kerana kes 1MDB, YB Lim Guan Eng juga perlu dibawa ke mahkamah kerana kes rasuah terowong tersebut. Namun mengapa sesetengah pemimpin UMNO kini terlalu mudah untuk menyalahkan Dato’ Seri Najib tetapi membiarkan YB Lim Guan Eng pula terlepas? Adakah mereka juga telah termakan hasutan Pakatan?

6. Apabila kita tewas di Sungai Kandis, belum beberapa hari sahaja Dato’ Seri Johari Ghani terus cepat menyalahkan Dato’ Seri Najib atas kekalahan tersebut. Saya telah turut sama berkempen di Sungai Kandis dan tahu kawasan ini. Ia adalah kubu kuat PKR. Kita telah tewas di kawasan ini sejak tahun 2008. Jika dicampurkan undi kita dan PAS semasa PRU-14 dahulupun kita masih kekurangan lebih 4 ribu undi. Tiada siapa yang anggap kita akan menang di sini, namun kita tetap berjuang. Dengan peratusan keluar mengundi yang amat rendah iaitu pada 50%, adalah satu kejayaan sebenarnya apabila Lokman Adam dapat mengekalkan lebih 80% daripada undi yang kita dapat dalam PRU-14 yang lepas. Walaupun dengan fakta-fakta ini, Dato’ Seri Najib tetap juga dipersalahkan.

7. Walaupun GST itu satu sistem cukai yang baik dan telus untuk negara dan ekonomi seperti yang diakui kini oleh banyak pihak termasuk pemimpin Pakatan sendiri, namun sebelum PRU-14, Pakatan telah berjaya meyakinkan rakyat bahawa GST itu tidak baik untuk mereka. Walaupun kita bijak berpolitik dalaman dalam UMNO, namun kita telah gagal membawa dan melawan hujah lawan di pentas politik rakyat. Pada kali ini, jika kita tidak mengakui kelemahan ini, menyalahkan orang lain dan masih tidak berubah, kita mungkin akan gagal lagi meyakinkan rakyat bahawa SST itu tidak baik berbanding GST, padahal itulah hakikatnya.

8. Sesiapapun yang menjadi Perdana Menteri dan Kerajaan akan diuji dan diasak dengan pelbagai isu dan tohmahan. Jika Perdana Menteri keenam bukan Dato’ Seri Najib dan tiada isu 1MDB sekalipun, saya pasti sesiapapun yang menjadi Perdana Menteri pada ketika itu akan diasak dengan isu-isu lain untuk dijatuhkan. Jika tiada isu, mereka akan reka dan jadikan isu. Sesuci-suci pemimpin seperti Rasulullah SAW pun pernah difitnah, dihalau, direjam dengan batu dan dicuba bunuh.

Anonymous said...

9. Pada tahun 1970, Dr Mahathir menuduh Perdana Menteri pertama Tunku Abdul Rahman sebagai cenderung kepada kaum Cina, ini untuk menimbulkan kemarahan orang Melayu kepada Tunku. Dalam memoirnya Tunku menceritakan bagaimana tohmahan ini tidak betul dan berniat jahat untuk menjatuhkan beliau. Selepas itu, Dr Mahathir menggunakan taktik kotor yang sama dengan isu yang berbeza untuk menjatuhkan Perdana Menteri-Perdana Menteri ketiga, kelima dan keenam. Pada tahun 1980, Dr Mahathir dikatakan merancang untuk menjatuhkan Tun Hussein Onn Perdana Menteri ketiga dengan menggunakan isu Datuk Harun Idris. Dua tahun selepas itu Tun Hussein Onn terpaksa melepaskan jawatan akibat tekanan Dr Mahathir. Pada tahun 2008, Dr Mahathir menjatuhkan Pak Lah sebagai Perdana Menteri dengan menggunakan isu “Budak Tingkat 4” dan Perdana Menteri “Half-past six”. Sepuluh tahun kemudian beliau menggunakan isu 1MDB untuk menjatuhkan Dato’ Seri Najib dengan tohmahan persepsi dan tuduhan tanpa bukti.

10. Kegagalan kita di PRU-14 tidak sepatutnya diletak di bahu Dato’ Seri Najib sahaja. Kita pun bersalah kerana gagal dalam permainan persepsi dan hujah untuk meyakinkan rakyat dalam isu-isu mereka. Dan kita masih tidak boleh mengalahkan Dr Mahathir. Kita kalah dengan permainan politik Dr Mahathir. Jika kita mahu salahkan seorang yang merosakkan Melayu dan UMNO selama ini, namanya ialah Dr Mahathir, bukan Abdul Rahman, bukan Hussein Onn, bukan Pak Lah dan bukan Najib.

11. Jika kita kini mengambil langkah menyalahkan Dato’ Seri Najib sahaja dalam kekalahan kita ini, dan mencari target atau kambing hitam untuk dikorbankan, maka kita tidak akan bermuhasabah. Selagi kita tidak mengakui kesilapan dan kelemahan kita dan hanya menyalahkan orang lain ke atas kegagalan kita, selagi itu kita tidak akan berubah ke arah yang lebih baik. Betul Dato’ Seri Najib perlu bertanggungjawab ke atas kekalahan kita kerana beliau Presiden parti pada ketika itu; dan beliau telahpun meletakkan jawatan. Namun kita pun perlu bertanggungjawab juga.

12. Dato’ Seri Johari, kita kalah di Titiwangsa bukan sebab kelemahan hujah kita di kampung, namun sebab kelemahan hujah kita di bandar. Kita bijak berhujah di kampung, dengan bahasa yang mudah difahami oleh orang kampung, sebab itu kita banyak menang di kawasan kampung. Namun kita tidak bijak berhujah di bandar dengan tahap hujah yang meyakinkan pengundi di bandar, dan kadangkala kita cenderung menggunakan tahap hujah dan bahasa di kampung untuk cuba meyakinkan pengundi di bandar. Mungkin sebab itu kita banyak tewas di kawasan-kawasan bandar. Hujah di kampung dan di bandar memerlukan pendekatan yang berbeza kerana demografi mereka adalah berbeza. Jika kita bercerita ayam itik di kampung kepada golongan pengundi yang sofistikated, profesional atau belia di bandar, mereka tidak akan menerima hujah kita jauh sekali menyokong kita, malah mereka akan memandang rendah kepada kita. Lebih teruk lagi ialah apabila mereka ini balik kampung untuk mengundi dan mempengaruhi orang kampung. Kebanyakan pengundi dan rakyat kini adalah lebih sofistikated dan bijak dari dahulu walaupun di kampung. Kita jangan memandang rendah tahap akal dan pemahaman mereka. Hujah kita perlu lebih bernas. Jika kita sudah pakar meyakinkan orang di kampung, kita perlu meningkatkan usaha untuk meyakinkan orang di bandar pula. Kini 75% pengundi tinggal di kawasan bandar. Jangan salahkan ahli politik kampung atas kegagalan kita berpolitik di bandar.

Anonymous said...

13. Dan Dato’ Seri Johari juga menyalahkan isu 1MDB dan Dato’ Seri Najib tentang kekalahan di Titiwangsa walaupun beliau (Johari) berlawan dengan ahli politik muda yang tidak dikenali iaitu Rina Harun. Seingat saya di Titiwangsa sebelum PRU-14 dan sebelum penamaan calon, banyak tanda-tanda penolakan pengundi Titiwangsa ke atas Dato’ Seri Johari sebagai Ahli Parlimen sehingga ada flash mob dan poster-poster bertebaran yang berbunyi “Asal Bukan Johari.” Ini tidak ada kena mengena dengan 1MDB atau Dato’ Seri Najib. Rakyat menolak Dato’ Seri Johari sebagai wakil rakyat mereka. Mungkin jika tiada isu 1MDB pun, Dato’ Seri Johari akan tetap kalah di Titiwangsa.

14. Mungkin sesetengah daripada pemimpin UMNO kita kini takut untuk bersuara menentang Kerajaan sebab mereka ada kes dan fail yang dipegang oleh SPRM dan takut jika mereka bersuara pekung mereka akan dibuka dan mereka akan didakwa. Semua orang yang pernah alami zaman Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri keempat semasa tahun 80an dan 90an tahu yang Dr Mahathir selalu menggunakan taktik kotor Macchiavellian dengan mengugut ahli politik kotor dengan “buku hitam” beliau yang mengandungi kes-kes kesalahan dan rasuah ahli-ahli politik sama ada kawan atau lawannya. Mungkin sebab itu ada bekas menteri yang kerap menghentam parti sendiri dan bekas pemimpin yang dijulangnya sebelum ini tetapi tidak berani pula membangkang Kerajaan kini. Bila dibahas isu SST di Parlimen yang sepatutnya memberi peluang untuk kita membangkang Kerajaan Pakatan, beliau sebaliknya membuat laporan polis untuk menyiasat bekas pemimpin BN sendiri pula berkenaan GST. Dalam Kerajaan Pakatan ramai pemimpin yang ada fail SPRM termasuklah menteri dan timbalan menteri seperti YB Lim Guan Eng, Azmin Ali, Sivarasa, Zuraidah dan ramai lagi. Mereka bukanlah parti yang bersih seperti yang digembar-gemburkan. Namun banyak kes mereka tiba-tiba kini digugurkan selepas mereka berkuasa. Ketidakadilan ini yang perlu kita semak-imbangkan. Dan kita pula bukanlah parti yang semuanya rasuah seperti yang digembar-gemburkan oleh Pakatan. Masih ramai orang UMNO yang berjuang kerana prinsip dan bukan kerana wang, dan mereka ini bersih dalam perjuangan. Kepada sesiapa dalam UMNO yang tiada fail SPRM, usahlah takut untuk bersuara.

15. Kita selalu kata Pakatan tidak tahu menjadi Kerajaan. Namun sebenarnya kebanyakan dari pemimpin kita pun masih tidak tahu untuk menjadi pembangkang. Apa yang sesetengah pemimpin kita buat kini termasuklah Dato’ Seri Johari Ghani ialah mengambil jalan mudah, dengan tidak perlu mengambil risiko menyerang Kerajaan, namun menyerang rakan kita sendiri yang telah jatuh; dan tidak perlu bermuhasabah dan berubah, tetapi menyalahkan orang lain ke atas kegagalan bersama atau diri sendiri. Selagi perkara ini berlaku dalam UMNO, kita tidak boleh menang menewaskan Kerajaan Pakatan.

16. Saya bukan lagi pegawai kepada Dato’ Seri Najib, dan saya tiada jawatan dalam parti. Saya menulis ikhlas dari hati dan tidak terikat dengan sesiapapun. Ini adalah pandangan jujur saya untuk parti dari akar umbi. Sebelum ini saya memang tidak suka tembak ke dalam parti seperti yang kerap dilakukan oleh sesetengah pemimpin, kerana lawan sebenar kita adalah di luar sana. Namun pada ketika ini saya rasa saya patut bersuara walaupun sekerdil mana sekalipun suara ini untuk mengelakkan ketidakadilan dan penganiayaan yang tidak sepatutnya kepada sesiapa. Jika pandangan kecil saya ini mengguris hati sesiapa, saya mohon maaf.

Ikhlas,
ISHAM JALIL
Marhaen UMNO
8 Ogos 2018

Anonymous said...

KAH KAH KAH..
KAAAAAAAHHHHHHHHHHHH...

SENTAP BACANYA BEBBBBBB...

Anonymous said...

KEHKEHKEH.. PANAS MRNYIRAP LA MAMAT MEROYAN TU BACA..

TAK TIDO MLM LA CARI AYAT BUAT MEROYAN BALAS KAT SINI..

Anonymous said...

Hahaha..

Tak heran pun..

Pro najib... Huhuhu.. bukan pro umno..!

Bangang lah korang ni..! Kami dah buat parti sendiri..!

PH terwujud..!

Umno perlu di bersihkan..! Boleh sokong balik umno..!

Najib..???! Dan pro najib..??! tempat nye di bakul sampah..!

Tempat org kalah..

Huhuhu.. padan muka..

Anonymous said...

Prooott.. pro najib..!

Sesuai masuk bakul sampah..!

Tempat org kalah..!

Aku sokong PH.. sebab najib dan pro najib sampah..!

Umno bersih.. sokong balik..!

Apa ada hal..

Anonymous said...

Betul betul padu tepat dan bagus utk edaran bagi kesedaran kita semua..

Aminnnnnnnn....
UMNO WAJIB BANGKIT..
BIARPUN TINGGAL SEDIKIT TAPI IKHLAS BERJUANG..

Anonymous said...

Masalah denial-syndrome dari org2 sekeling Najiblah yang merebahkan dia. Ini salah satu analisa tipikal syok sendiri jenis yg akan mendapat saluran dedak yg banyak kerana mendendangkan irama yg lunak ditelinga Najib.

Konteks sindrom ini paling ketara diSelangor, dari diketuai Najib sendiri, Zin Badak dan last sekali Noh Udang, Umno terus kempunan.

Berbalik kpd permainan persepsi semasa PRU14, Najib mempunyai semua kelebihan sbg Parti Pemerintah, Dana halal dan haram yg melimpah2 sampai tak cukup mesin kira2 dirumah, Media dan alat propaganda rasmi/tak rasmi, Penguatkuasaan ketat agensi2 dikuatkan lagi dgn Akta2 baru yg restriktif dan padang permainan yg tidak sama rata kpd pembangkang.

Malah Najib sendiri tidak pernah jemu meniupkan semboyan peperangan attack mode sbg Pahlawan Terbilang Bugis.

Kalau dibaca spin2 blogger pembayar elite spt RPK, Third Force, LSS, Eric Sito dan Goebel2 spt Kruak, Dahlan, Anuar, Azalina, Nazri, Prof2 Kangkong yg mcm cendawan, Najib yalah top seeded akan walkover keatas Atok 93.

Tiada sapa yg ragu2 kemenangan Najib bermula dgn lakonan PAS yg sempurna sbg Kingmaker kpd Umno, persempadanan semula yg akan menang kan Umno, ROS haramkan Parti Bunge dan halal kan Umno atas kesalahan sama dan encore dgn SPR menjadi pemain tambahan kpd Umno dan mengecilkan pengaruh Atok 93.

Jho Low sudah bersiap2 dgn Victory Celebration diPhuket dan Peter Sondakh dah bersedia dgn jet peribadi utk tugas2 Khadijah kemenangan.

Manusia merancang Allah menentukan, persepsi burok dan semua fitnah laknat keatas Atok 93 reverse menjadi igauan kpd Najib.

Itulah dari self-denial menjadi self-destruct. Diharap Umno tidak akan pernah belajar, hi hi.

Anonymous said...


ada org tua gila pagi2 sebelum subuh posting tak ketahuan hala.. pot pet2 last sekali conclusion puji mahataik.. sahh macai.. kah..kah.. patut le hentam Najib tak tentu pasal.

takpe lah pakcik..gi la Solat.. ye..

sujud bagi elok mintak ampun..banyak merepek dan fitnah. Insya Allah DSN tak kacau pakcik.. dia dah berjasa, semoga Allah ampuni dia dan berikan kebaikan atasnya

Yang pakcik 5.14 ni berjasa apa tak tahu lah saye..

wslm

damak mwsu said...

Aku tidak mahu menyokong atau menyalahkan mana² pihak. Dalam hal sebegini, kita jgn cepat melatah dgn 'mainan halus' musuh parti.
Kita tidak boleh berkata Tok Najib mungkin ada melakukan kesilapan. Sebaliknya, sebagai manusia biasa apatah lagi pemimpin utama, sedikit sebanyak Tok Najib memang ada melakukan kesilapan. Sama ada disengajakan atau tidak,sedar atau tidak, tahu atau tidak, hanya Tok Najib dan Allah SWT shj yg lebih mengetahui.
Sejujurnya kita perlu akui, bukan mudah utk menguruskan sebuah kerajaan. Tambah pula kerajaan di peringkat persekutuan. Kadang² seseorang pemimpin itu boleh terjerat dgn mainan pihak² tertentu tanpa disedari.
Pada aku, kita tidak sepatutnya meletakkan bebanan tanggugjawab itu kpd seseorang hny kerana dia merupakan pemimpin utama sesebuah organisasi atau kerajaan.
Mmg benar, jika imej seseorang pemimpin utama telah tercemar, maka ia akan membawa implikasi yg buruk terhadap barisan kepimpinannya.
Pun begitu, mengapa hny seseorang itu shj yg perlu dipersalahkan? Apakah org² lain yg bersama dalam saf kepimpinannya itu tidak perlu menanggung apa²?
Dalam kes Tok Najib ini, apakah krn UMNO sudah diterajui oleh org baharu, maka Tok Najib patut dijadikan punching bag? Sedangkan org yg siuman tahu, Tok Najib antara pemimpin negara yg kuat bekerja?
Tok Najib sudah beri jaminannya akan kekal sbg ahli UMNO, jd mengapa perlu menyisihkannya? Di mana suara² pemimpin yg pernah berada di bawah kepimpinannya dahulu utk bangkit membela Tok Najib yg kini berhadapan tekanan drpd musuh parti?
Di mata rakyat, Tok Najib adalah lambang pembela mereka. Menyisihkan Tok Najib akan menyebabkan UMNO makin bercelaru tetapi menggembirakan dap.

Anonymous said...

PREEETTTTT NGAKU PRO UMNO.. TERLEBIH BAU TAIK NGAKU SENDIRI PRO PH.. TAIK TAK BOLEH DIPISAH DGN KAU..

SESUAI MASUK LUBANG TAIK.

TEMPAT ORG MENJILAT..

KAU SOKONG PH SBB MADEY PRO MADEY DAP TAIK..

PH SAMPAH TAIK..

APAKEHAL..

Anonymous said...

HAHAHA SAPE HERAN ENGKAU.. MASUK BLOG MEROYAN..

PRO MADEY PRO HABUAN HUHUHU.. GILA MENGEJAR JANJI KAH KAH KAH..

BANGANG SUNGGUH KAU NI.. DAH BUAT PARTI SENDIRI YG SASAU KAT BLOG ORG LAIN APSAL.. PI BERAMBUSSSSS.. ADA ORG HERAN..

KO SAPE AHMAD ALBAB.. NAK BERSIH PARTI ORG.. MERENG KE KAU NI KAH KAH KAH..

GILA TALAK KAU NI...
MASUK LUBANG TAIK SESUAI UTK KAU GILA TALAK.. APSAL PARTI SANA ANGGAP KO SAMPAH TAIK KE.. TU JANJI CAMPAK KAT LUBANG TAIK..

GILA TALAK KAT TEMPAT ORG KALAH.. MERENG DAH BDK NI HARI HARI HIRUP AIR KENCING..

PADAN MUKA.. NI BARU SOKONG BAWA REBAH.. HARI HARI DPT AIR KENCING..

Anonymous said...

Mereng bdk ni.. berjaga mlm sasau pikir ayat gila talak..

Bahana hirup air kencing hari hari.. anak madey dpt bilion projek.. ko dpt taik + air kencing berjaga mlm nak lindung madey kikikiki.. baik ko isap konek ko tu duduk diam diam.

Anonymous said...

Terbaik tuan! Tuan berkata kata dari kefahaman insan yang berhati luhur. Kita mahu komen berbudaya perbincangan yang berteraskan fakta dan realiti, bukan bercakap meniru suara musuh. Nak betulkan jemaah ada salurannya jika perlu sampai menyentuh peribadi seseorang pemimpin kita, lakukanlah secara hikmah, beradab dan tertutup, barulah berkat dan Allah Bantu.. bukan mengaibkan sehingga musuh boleh ambil peluang, contoh, apa matlamat Johari tiba tiba meletupkan isu ini ke atas DS Najib, serentak dengan Nuar muse dan tambi kecik?? Di kala ph dilanda kepincangan, apa benda yang dia nak sebenarnya?
Membenci dan menjatuhkan DSN oleh org Umno sendiri seolah UMNO makan hasut, lembik dari godaan musuh, akn menyeronokkan musuh, terutama madey dan dapig.

Anonymous said...

Mlm mlm buta buat sidang media. Takde angin takde ribut madey balik dr jepun cakap MARA.. rasanya isu MARA baru baru ni tak hangat.. yg panas mendidih isu lain.. NAK ALIH ISU YG SDG MENDIDIH..

Kapal kait 1mdb..
Kos selenggara kapal..
Sape punya kapal heret dr indon..
Gst.. rompak gst/gone end..
Sst 1 sept..
Tentera paling lemah paling teruk..
Bocor rahsia tentera..
Kereta nasional ketiga..
Pinjam duit jepun..
66b stabil rm..
JANJI 100 HR KE LUBANG TAIK..

Tetiba isu mara.. apakejadah ni.. konon suruh menteri fokus isu org melayu bumiputera.. org ph bolehlah ko kelentong.. ko cakap uneducated.. tu pun dah ramai educated balik dah menyesal..

Anonymous said...

SOKONG...

TERUSKAN PERJUANGAN UMNO..

AMINNNNNNN..

johari dah lantang semula isu gst hihihi.. sebelum ni takdok.. tu baru betul.. nuar musa pun dah pi rumah najib kata paper tu putar cakapnya.. nasihat je utk yg lain jgn tunggu org hentam kaw kaw dulu baru nak tunjuk berjuang bersama.. dah tau paper membelit dr dulu buat apa pi masuk sana..

Berjuang ikhlas di waktu tiada apa apa..

Anonymous said...

Dah dgr kabor timbalan menteri kesihatan cadang rakyat yg nak dpt rawatan kat hospital kerajaan diwajibkan ambik insuran..

Naik ikut singapore.. gst tak nak ikut.. kerajaan rakyat konon nak kurang beban kos rakyat cdg suruh byr insuran pulak...

Haaa tepokkkk!!!!!!!!!!
MALAYSIA MEMILIH

Anonymous said...

PANASSSSS...

CEPAT BACA PENJELASAN ABU KASSIM TERHADAP NAJIB DAN ROSMAH DI SABOTAJ KASTAM DGN ISU CINCIN BERJUTA JUTA DLM THE THIRD FORCE BLOG...

Apa yg telah berlaku? Mengapa timbul sekarang? Mengapa tdk didedahkan dulu? Isu cincin ini djdkan bhn fitnah yg maha dahsyat utk menjatuhkan najib umno bn..

KASTAM APA CERITA? BERPERANG SESAMA ANDA? KPD RAKYAT DAN PAK USTAZ SEMUA YG MEMBUAT FITNAH DAN MEMAKI HAMUN NAJIB ROSMAH, APA KOMEN ANDA? USTAZ DOSA KE TU?

Anonymous said...

MANA RAFIZI?

OPPPPSSSS TUGAS PEMBANGKANG KETIKA ITU MENGHASUT..

Anonymous said...

Anak pompuan lim kit sial dilantik jd senator?

Dlm dap semua ada... anak, anak sedara, bpk sedara, sepupu sepapat, adik beradik, jauh dkt semua ada..

Bersatu pun sama.. anak beranak kroni..

Pkr pun terlajak sama...

Kaaaahhhhhhhhh....

Anonymous said...

Ada yg kata KKM nak hapus byr sehengget ganti insuran.. betul ke salah tak tau le...

Kalau betul mcm biasa sehengget lebih mahal dr byr insuran..
Bur sehengget je dah meroyan ni beli insuran...

MALAYSIA MEMILIH.. bengkak hati dgr kata ni hihihihi..

Anonymous said...

Aik.. pertahankan umno dan benci najib tak boleh ker..???!

Umno bukan utk najib..!

Najis..

Huhuhu..

Anonymous said...

Hahaha..

Umno bukan najib..!

Najis..

Huhuhu..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget