KL CHRONICLE: 100 hari Pakatan Harapan memerintah,ini sebab mengapa kita harus berasa takut #MalaysiaBaru

Friday, August 17, 2018

100 hari Pakatan Harapan memerintah,ini sebab mengapa kita harus berasa takut #MalaysiaBaru


Ada beberapa data keluar harini yang patut kita risaukan dan based on that data saya ada beberapa persoalan bermain di minda . Harap ada lah orang-orang dipihak kerajaan boleh jelaskan . Anyway post ni harap dilihat melangkaui politik sebab benda ni serious .




GDP - Kalau kita lihat data yang keluar GDP Malaysia bertumbuh dengan kadar perlahan . It’s a significant punya slow down . Ini bukan 0.1-0.2% punya cerita . Last quarter 5.4% , this quarter 4.5% . Dekat 20% slower . Agriculture menguncup . Last quarter 2.8% growth , this quarter -2.5% .


Kita boleh agak ini disebabkan China mengurangkan export sawit dan kita juga boleh tahu China ambil langkah tu sebab banyak projek2 mega mereka disini diberhentikan/ditangguhkan . Sudah pasti China akan bertindak balas . Itu faktor terbesar . Persoalan saya , apa yang kerajaan nak buat untuk bagi export rancak kembali ? Nak bagi tax insentif , pendapatan berkurang . Apa yang ada dalam perancangan ? Euro pon nampak gaya macam tidak beri kerjasama . Kerajaan faham ataupon tidak tentang hubungan dagang dua hala ? Ke masih nak mendabik dada yang kita boleh berdiri sendiri ?

Lagi satu data keluar yang cukup merisaukan ialah kita punya trade balance - Trade balance last quarter 15billion dan quarter ni hanya 3billion . 80% kurang . Ada 2 benda dekat sini yang kita patut risau . Bila trade balance berkurang banyak macam tu , MYR akan terima tekanan . Ini sudah pasti bagi kesan dekat barangan import . Harus diingat kita import banyak bahan makanan . Apa tindakan kerajaan nak kawal kos sara hidup ni ? Again bila pendapatan kerajaan berkurang , subsidi sudah psti sukar untuk ditambah .

Lagi satu berkenaan dengan trade balance ni , umum tahu bagaimana reserve digunakan untuk tahan kejatuhan ringgit , bila trade balance menguncup reserve sukar untuk dinaikkan kembali . Reserve ni sepatutnya digunakan untuk dijadikan cushion bila financial krisis . Kalau reserve kerap digunakn untuk tahan ringgit dan tambahan reserve sukar nak dibuat , teruklah nanti bila ada krisis . Sudah-sudahla tahan ringgit tu . Telan jelah ego tu . Ini benda serious . Apa tindakan kerajaan nak stimulate export supaya naik balik ?

Anyone from the other side yang nak masuk justify keadaan dan nak terangkan apa sebenarnya kerajaan nak buat ? Ini dah bukan benda main2 dah . This is a risky situation . Seriously macam blur kemana hala tuju negara sekarang ni .

42 comments:

Anonymous said...

MUKA BARUA 2 EKOR NI LAGI................

Anonymous said...

Pakatan Harapan Sebelum Memerintah...



Aku ingat lagi masa setahun sebelum PRU14. Aku mula minat dengar ceramah khasnya dari Pakatan Harapan. Pantang dengar ada ceramah mesti aku datang. Dalam semua ceramah aku pergi, mesti ada 4 isu dari dulu lagi yang wajib deme sebut dan maki hamun Umno. Bila deme maki hamun tu yang memang nampak betui-betui berat isu tu. Banyak lagi isu lain, tapi aku nk sebut 4 isu ini sebab 4 isu ini deme serang Umno gile babi punya smpai Umno tak dan nak tepis dan kalah teruk.

Isu 1, Minyak Mahal
Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, " hari ni kita bentuk kerajaan, esok kita turun harga minyak, kita ada kuasa, kita boleh buat. Sape cakap tak boleh buat? negara kita kaya, negara kita pengeluar minyak, kita yang jual minyak kat org". Bersorak la penonton sekali dengan aku.

Isu 2, Tol
Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “kalau kita perintah kerajaan kita akan hapuskan tol atau kita akan kurangkan harga tol lebih separuh. Negara kita antara negara yang tol paling banyak.” Bertepuk tangan penonton sekali dengan aku.

Isu 3, Getah Murah.
Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, "kalau kita perintah, kita akan naikkan harga getah dan tetapkan harga getah. Getah sekarang murah sgt, 1kg getah tak boleh nak beli 1kg gula.” Besorak pakcik makcik kampung ni sekali dengan aku.

Isu 4, GST
Kung kang kung kang maki Umno. Deme cakap, “rakyat dizalimi oleh Umno sampai anak baru beranak pun dah kena cukai GST. Bukan itu saja malah orang mati pun kena GST, itulah namanya cukai haramjadah yang di buat oleh kerajaan Umno haramjadah.”
"Jangan susah hati tuan-tuan dan puan-puan, pangkah Pakatan hari ni menang, esok tak dak dah gst". Gegak gempita satu kampung.

Bila dah memerintah dan berkuasa baru lah terhegeh-hegeh nak kaji. Minyak mahal sebab itu ini la. Toll tetap kutip macam biasa juga dan tak bolih hapus kerana mcm2 hal kena semak. Dan macam2 kena semak dan tak bolih terburu buru.Tun M kata janji menifesto ph bukan kitab jadi tak tunai tak berdosa.


: Pakatan Harapan sangat Hancing....

Anonymous said...

KEPALA 2 EKOR BARUA NI PATUT DILAGAKAN JE!!!

Anonymous said...

Recent Rate History


08/16/18 Thursday 1 USD = MYR 4.1060
08/15/18 Wednesday 1 USD = MYR 4.1035
08/14/18 Tuesday 1 USD = MYR 4.0996
08/13/18 Monday 1 USD = MYR 4.0972
08/12/18 Sunday 1 USD = MYR 4.0849
08/10/18 Friday 1 USD = MYR 4.0850
08/09/18 Thursday 1 USD = MYR 4.0753

MALAM NI MENANG PRU....ESOK LUSA RINGGIT AKAN NAIK SEMULA....

POOOORRAAAAAHHHHHHHH...........

Anonymous said...

Apa boleh buat, nasi dah jadi bubur.
Rakyat yg mengundi Pakatan Haprak pun terpaksa sama menderita.
Negara dalam bahaya ekonomi.
Yang depa kisah hanya nak korek kesalahan kerajaan lama, entah betul entah tidak semua dakwaan tu.
Kera Jaan baduts memerintah dgn persepsi & auta.

azmanputra said...

bila dengar jer pasal pakatan jahanam aku jadi malas nak komen panjang sebab rugi bandwith aku...

azmanputra said...

aku nak share komen ni.

Anonymous said...

Posting yang baik, factual, yang tak educated dalam PH tak boleh paham ke posting tu, negara dah menuju ke muflis… ini Malaysia baru tang atuk93, gone eng dan penjenayah pengkhianat negara nak bawa Malaysia baru.
orang educated boleh paham message yang di maksudkan, tapi ramai yang uneducated termasuk Menteri sekali saja buat tak paham..petani peladang nelayan buruh kasar yang bergaji kecil nak makan apa..tanam nenas,pisang atas pasir ke..

Anonymous said...

Dah 100 hari atok fitnah haramjadah jadi PM satu bijik bukti 1MDB pun tak keluar lagi.. Jolo muka babi tu pun tak tangkap lagi.. Cepat la tangkap Jolo atau kalau Jolo ditangkap sekalipun Najib tiada kena mengena dengan kes 1MDB maka tak berbaloi la fitnah dan penipuan yang atok canangkan pada rakyat dan macai tomato nya...

Pada Bang NoN baru 100 ari katanyee atok fitnah kau dah kona baring balik u turn selagi rakyat (rakyat...??) mahu
dia jadi PM makna kata 'jangan harap kau jadi PM'

Cukup cukup lah ko kena game dng kaki fitnah haramjadah ni.. dulu lebam bijik mata kau kena game.. aib keluarga kau tak payah nak cakap la si haramjadah tu buat dengan keluarga kau...

Skg orang sibuk angkat Plakad angkat kau jadi PM.. si lahanat fitnah haramjadah ni sibuk main game dlm HP dia... ko rase cenner...??

Yg paling sadisss sekali otai reformasi ada yg buto mato.. hilang mata pencarian.. masuk lokap hilang pengajian tak kan monyok duduk diam lagi... atau otai mudah lupo...??

Sadis sungguh nasib Bang Non dan otai reformasi... sadissss nangiss..!!

haaaah nak tepuk jugak ke...!!


haaaahh.. tepukkk... tepukkk..!!

Unknown said...

tUrn dan pakatoon menipu utk menang?

Anonymous said...

mengapa portal pakdin tidak boleh diakses?

Anonymous said...

Anonymous August 17, 2018 at 11:48 PM

mari kita sama-sama nyanyi lagu ni untuk mengubat hati.


ŦΔҜ Ş€IŇĐΔĦ ŴΔĴΔĦ

Kusangka aur di pinggir tebing
Kiranya tebu di pinggir bibir
Kusangka jujur pancaran batin
Rupanya palsu penghias zahir

Kukira hati jiwa nurani
Suci seindah wajah terbayang
Kukira puji seikhlas budi
Kulupa lidah tidak bertulang

Di manis gula semut binasa
Kail berduri bersalut umpan
Di manis kata insan terlena
Kerana budi hamba terkorban


Inikah dia lakunan hidup
Di pentas dunia insan berpura
Tipu dan daya pencapai maksud
Budi dan harta merangkum noda

Anonymous said...

Tu pun lps habiskan rm66 billion dr BNM utk apungkan nilai ringgit..

Anonymous said...

Apa nasib kita sbg rakyat ni bang?
Musuh tak henti nak ganyang Najib?
Belum puas gamaknya melingkup apa yang Najib dah usahakan?
KJ ni pun meroyan tak habis, nak balun ph balun la betul2, kenapa asik takpuas hati dengan Najib? Nazri samseng tu lantaklah, otak senget. Umno bukan parti bapak mertua kau punya kj. Nak move on ape ke jadah kau pun tak letak jawatan, suruh jarakkan umnno dari Najib? Kau tu perform ke?
Apa kesalahan Najib? Isu sekarang ialah ph.

Ph da rosakkan negara amat kronik. Najib yang wajib di letak didepan untuk lawan kebodohan ph. Sebab dia arkitek ekonomi negara sebelum ini.

Ini kau org yg bodoh2 pulak suruh asing pisahkan umno dr Najib?

Ketidaksabaran gopoh kj n geng untuk nak bn berkuasa semula merupakan satu kebodohan besar bila tidak mengakui bahawa minda rakyat masih kuat dengan propa fitnah jht ph.
Bukan masalah Najib. Masalah rakyat telah dirosakkan pemikiran dan cara faham logik dan isu!

Tol tak turun takpe janji bn/ najib tumbang. So itu punca sebenar, perlu diubati dan dipulihkan ialah pemikiran rakyat yang terhasut dan sesat dengan fitnah ph. Kau buat baik/ betul mcm mana pun jika rakyat masih 'berpenyakit, ko nak harap ape kj??

Ko asyik salahkan Najib.kau bawa suara madey dan ph versi umno. Kj kitol.

tak habis habis minda dijajah kau menyalak sama mcm geng geng umno korup proksi pro madey.

Umno tkkn menang jk hero.kitol kj ni masih diviar beraksi. Kj yy sbnrnya harus dijarakkan dr umno. Movement 'wayang kulitnya' amat meragukan dan menipu org umno. Pendirian lgbt, soal Agama dia pura2 diam. Dia tkhebat pun sebab tu org muda tak tertarik nak sokong bn.

Come on..move on la umno dr bernostalgia bodoh. Sakit lain betubat kt lain. Pecat malaun2 yy menyalak salahkan najib tu. Lihat prestasi mereka. Nothing! Propa retorik ja lebih!!

Anonymous said...

Anonymous said...

mengapa portal pakdin tidak boleh diakses?

======
masaalah server kot..
sekarang dah boleh buka.

Anonymous said...

Katanya kena serang.. hati hati bagi laluan masuk..

Anonymous said...

Aku pun.. hanya doa semoga pakatan jahanam..

Anonymous said...

Jika sesape ada kawan dlm bank negara akan tau cerita sebenar..

Jahanam la negara kita diperintah phaprak..

Anonymous said...

Aku baru saja masuk....

Ini artikel yang terbaru


________________________


Skandal BMF melibatkan USD600juta; pada tahun 1983 (PM4) , guna kalkulator inflasi bernilai USD1,515,516,393.44 tahun 2018.

USD600juta sekarang bernilai MYR6,219,494,911-26.

Duit dipinjam kepada Carrian Group milik George Tan di Hong Kong tanpa cagaran hilang begitu sahaja, sekupang pun tak dapat balik.

Satu nyawa insan tak bersalah turut hilang.

BMF turut bankrap dan diselamatkan (bail-out) oleh Petronas.

Cari di Google untuk maklumat lanjut:
BMF
BBMB
Carrian group
George Tan
Lorrain Esme Osman
Jalil Ibrahim

Hebat kan #Mahafiraun

Anonymous said...

Kita perati sejauh mana kj meroyan.. dlm twitter ramai yg meluat.. sama ngan nazri.. cer tengok nazri sekali je bercakap terus buat diam.. dia tau takde sambutan dr org bawah umno tapi celaan ada la.. tu diam selepas berkata tak tengok muka sendiri..

Anonymous said...

Cincin 1mdb kapal selam altantuya gst toll dll semua dimainkan fitnah.. dikaitkan dgn najib umno bn..

Fitnah yg begitu dahsyat.. kini terlondeh bila ph berkuasa.. dulu susah kita membantah bahkan mereka tak mau percaya.. kini Allah permudahkan jlnnya.. dan mereka pengundi ph yg percaya fitnah pulak mendpt bahana. Itulah kuasa Allah..

Anonymous said...

Gone end nak lari isu, tkberani lapor polis isu wang refund gst, pura pura dengan soalan bodoh. Dia dah kantoi kera jaan ph dah rompak sebahagian wang refund gst, sekarang main wayang supaya macai ph bodoh terus terkinja lupa isu 100 hari + 5 tahu
manipesto kencing ph.

Cai ph uneducated

Anonymous said...

Tk nampak bayang ros jkkk..apa cer..tercirit cirit lari..lintang pukang..100 hari..khaak tuss..mana slogan ko..baru kawin tkan terus beranak..20 taun pn tkkan beranak2 la weii..kalau yg kawin tu tutuh buntut..pepek laga peoek..ki ki ki..itu lah kera jaan ph..jerajaan tutuh buntot..

Anonymous said...

sekrg ni pembangkang, najib aje yg byk bersuara dan member fakta dan analisis, nak harapkan kj, abuk pun tarak, ada ke disuruhnya jgn ungkit psl manifesto ph 100 hari, dia ni apa hal, ko pegi je la masuk parti bunga tu, tak payah suruh najib diam, selama ni pun x nampak pun apa yg dibuatnya. Hadi awang pun jemput najib utk kempen prk seri setia

Anonymous said...

anon 7.05 pm
Rosmah Mansor JKKK skrg komen guna 'anon' je. Dia makin banyak meroyan kat blog CTS. Dah tak berani guna nama Ros JKKK tu.. kah kah kah.
Dia penjilat tegar kencing Atok.. keh keh keh 😁😁😄😄

Anonymous said...

biar bahana kerosakan ini sama2 di rasai semua yg mengundi PH dulu . biar mereka rasa peritnya hidup bila ekonomi merudum......pak cik makcik penoreh getah dan kelapa sawit pun kena la merasa jugak ye...?? penjawat awam...polis..tentera pun kena rasa juga peritnya bila gaji tak naik ye???...nak sangat berubah kan...????
ambik ko.....!!!

Anonymous said...

BABI KALAU DAH MENYONDOL....MANA BOLEH UNDUR.....

Anonymous said...

25/05/2017, di dalam blog beliau chedet.cc, baca di sini, Tun Dr Mahathir melahirkan kekecewaannya berkaitan kerjasama Proton dengan Geely.

Tun Dr Mahathir melahirkan rasa duka kerana kereta Nasional negara kononnya telah dijual kepada negara asing, walaupun Proton pada masa tersebut telahpun dimiliki syarikat swasta sepenuhnya iaitu DRB-Hicom. Antara bibit-bibit kekecewaannya boleh dibaca seperti berikut:
1. Proton has been sold. It has been sold to foreigners.
2. They say Proton is my brainchild. Now the child of my brain has been sold.
3. Yes. I am sad. I can cry. But the deed is done. Proton can no longer be national. No national car now. We Malaysians are glad to be rid of this pesky car. I am sure Proton will do well. It will be a commercial success. It will be sold all over the world. The Proton name will be everywhere.
18/08/2018, dalam lawatan Tun Dr Mahathir ke China, lain pula nadanya. Beliau telah melahirkan rasa gembira kerana kerjasama Proton-Geely banyak memberi manafaat. Memetik laporan The New Straits Times, baca di sini,
He noted that the Zhejiang Geely Holding Group had made tremendous progress in terms of producing quality cars despite entering the business of vehicle production much later than Proton.
“When Proton was first produced, Geely was nowhere around. We sent six Proton cars here (to China), and we were very proud of our achievement.
“But as you know, Geely has outstripped us in terms of quality and productivity of your industry. And I think Proton can benefit from working together with Geely,” he said.
Betullah kata Tun Dr Mahathir, Melayu mudah lupa.


CELAKA KO MAMAK KUTTY..............LIDAH BERCABANG.........HATI BUSUK......

Anonymous said...

Bila Tun Mahathir dahulu sanggup menangis kerana PROTON kerjasama dengan Geely semasa zaman Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak , hari ini memuji kerjasama dengan syarikat automatif dari China ini .

Jadi , siapa sebenarnya yang patut MALU ??

Ternyata Tun M masih tiada rasa malu bukannya BN.

DAH NANYUKKKKKKKKKKKKKKKKKK.........................

Semperit. said...

1.10 Saya setuju dgn Tuan.

Semperit. said...

Terbaik Tuan..

Anonymous said...

Bersuka ria madey dan geng di china kerana geely.. geely tdk lagi geli geli geleman di telinga pro ph. Tdk lagi maki hamun..

Kerana geely jugak, madey membuat pengundi ph menyumpah seranah najib umno bn. Propaganda diulang ulang sebelum pru utk menimbul kebencian..

Kini propaganda jugak diulang ulang tapi diubah utk menimbul kecintaan dihati.. geli geli dihati..
KAH KAH KAH..

Anonymous said...

Lakunan pemenang nobel dlm sejarah dunia pm tertua didunia meratap 100 hr.. selepas 100hr geely menjd airmata gembira huahuahuahua..

Anonymous said...

Bertukar tempat dgn pengundi ph selepas 100 meratap menunggu janji dicapati huhuhuhuhu...
Dulu menjulang madey utk janji 100hr.
Kaaaaaaahhhhhhhhhhhh....

Anonymous said...

Jika batal ecrl mana mau korek 60b yg dituntut china..
Perabih je la duit najib umno bn yg dah terkumpul tu..
Ph kan dah cakap rakyat harus berkorban utk perjuangan sebenar.. kah kah kah..
Rakyat berkorban bkn anak beranak pemimpin ph dan kroni.. pahammmmm

Anonymous said...

Sebelum pru berkempen utk rakyat kurang kos beban hidup rakyat.
Dah berkuasa suruh rakyat berkorban utk pemimpin dan kroni yg dikata perjuangan sebenar..
Arrrkkkkkkkkkk...
Kencinggggggggggg.....

Anonymous said...

BENARKAH PH AKAN MELANTIK CYBER TROOPER PH BERGAJI RM3000?

Telah tersebar luas di twitter dokumen perlantikan cyber trooper ph bergaji 3rb sebln akan dilantik buat permulaan utk 30 org utk melawan pembangkang di alam maya.. hahaha inilah baru dikatakan PEMAKAN DEDAK yg sebenarnya...

Tuduh org rupanya mereka pemakan dedak.. aikkk baru je menang tak kan dah hilang sokongan dr rakyat sampai tawar kerja kosong pemakan dedak cyber trooper ph..

Tdk mustahil:
1 org ada 100 akaun.
30 org jd 3000 akaun.. woowwwww..
Begitulah kehebatan cybertrooper ph di youtube dan halaman gosip artis.. semua org terduduk dan terdiam bila ph bercakap dlm dewan.. begitu hebat wakil rakyat ph pilihan rakyat..

Tapi aneh selepas 100hr kutipan suara UNHAPPY mengungguli carta kepuasan 100hr.. HAPPY TERDUDUK MEMBACA CARTA PILIHAN RAKYAT.. KAH KAH KAH

Anonymous said...

Cara mahaakutty, jika pru sekali lagi mereka kalah, jangan harap mereka akan serah kera jaan. ini bangsa penipu mahazalim. Cytro bangang ph makan dedaak lah..halal haram jgn kira...nnti mampos baru nk sedar!

Anonymous said...

Mahadey mohamed pakatan haprak Laknatullah

Anonymous said...

Jgn lupa ummat islam hamba Allah, berdoa pada waktu dan hr yg sama ketika ummat islam berkumpul di pdg Arafah Mekah.

Moga doa kita juga diangkat dan dimakbulkan Allah walaupun kita tdk berada di sana.. kerana kita berkongsi langit yg sama..

Aminnnnnnnnn...

Bernard Ryan said...

THE HACK GEEKS
The Hack Geeks is an organisation of HACKERS with the motive to help individuals understand the limitations in technology.

We offer services in:
*Phone cloning, hacking and tracking.
*Computer programming
*Web designing
*Cyber attacks
*Credit score upgrading
*Document sniffing, deleting or changing and lots more.

We give you details of how we will get the job done and the hacker who is in charge of your job.
Contact:
thehackgeeks@gmail.com
THE HACK GEEKS.

Anonymous said...

Pangkahla Pakatan Hancing 5 tahun lagi...

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget