KL CHRONICLE: Cukai baru diperkenalkan, rakyat semakin rasa tertindas #MalaysiaBaru #DemiRakyat #RakyatSengsara

Tuesday, July 17, 2018

Cukai baru diperkenalkan, rakyat semakin rasa tertindas #MalaysiaBaru #DemiRakyat #RakyatSengsara


Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mengumumkan kadar cukai jualan dan perkhidmatan (SST) akan dikuatkuasakan pada kadar 10% untuk jualan dan 6% untuk perkhidmatan, apabila rang undang-undang berkenaan cukai itu dijangka diluluskan di Parlimen bulan depan.

Dalam ucaptamanya pada Persidangan Cukai Kebangsaan 2018 di KLCC hari ini, beliau berkata SST dijangka memberikan hasil sebanyak RM4 bilion.



Kerajaan sebelum ini berkata SST akan menggantikan 6% cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada 1 September.

Negara dijangka kehilangan RM21 bilion hasil tahun ini selepas GST berkadar pada 1 Jun lalu.

Bagaimanapun, pengenalan semula SST, ditambah dengan kenaikan harga minyak mentah dan dividen tambahan daripada syarikat berkaitan kerajaan, ia dijangka memberi hasil tambahan sebanyak RM14.4 bilion pada tahun ini.

Baca lanjut di : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/07/16/guan-eng-sst-akan-kuatkuasa-10-jualan-6-perkhidmatan/

64 comments:

Anonymous said...

.

Aku tak kesah bayar cukai baru asalkan BN tumbang . Bayar SST 60 peratus pun aku sanggup .

.

Anonymous said...

Aku tak kesah kalau kau mampus dulu..nanti aku bileh sumbat kote bengkok aku dalam lubang jubo bini kau...haahahahha

Anonymous said...

enon 8.31,
Kau cuma cakap je tak kisah tapi dalam hati menyumpah Pakatoon sebab kencing kau sampai kuyup. Mungkin terhirup sikit air kencing tu, kan?
Selamat membeli belah dgn SST 16% nanti.. hi hi hi hi

Reforbasi Madeymugabe said...

Tujuan utama negara mengamalkan GST ketika BN memerintah adalah untuk mengurangkan masalah EKONOMI GELAP (BLACK ECONOMY).

Keh keh keh keh keh.... Tapi jangan di tanya dengan fuckatan tomato, istilah ekonomi gelap pun mereka tak tahu. Yang mereka tahu, negara maju pun tak laksanakan GST. Jika di tanya lagi, cuba senaraikan negara-negara maju yang tak laksanakan GST tu, jawapan mereka dah diketahui dengan mudah.... TAK BERANI NAK JAWAB DAN BUAT-BUAT BODOH.....

Wakakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

Kalu x tipu bukan ah beng namanye. Mgkin tu namanye gone end.

Anonymous said...

Errr nk tanya..ada tK fatwa dr ustax jambang bodo..dulu ckp ketajaan bn kejam..mengena kan cukai kepada org miskin gst6%...dan bagi brim 1200

Skrg kerajaan tomato kena kan sst 16% kepada rakyat.brim dikurang kan penerimaannya..mana fatwa baru ..ustax jambang bodo oii..teringin nk dengar..mesti macai tomato bertepuk tangan

Anonymous said...

Ni jenis bersk tak basuh pakai calit tisu

Anonymous said...

MAMAK MATDEY AL KUTYY NAK BUAT TOWER M ....NAK TANDING TRX NAJIB....KAN AKU DAH KATA...SI TUA RENTA NI HATI DIA SAKIT....KATA DUIT TAK ADA BERHUTANG 1 TRILION......M'SIA NAK BANKRAP BOLEH PULAK NAK BINA BANGUNAN YG MAHAL MACAM TU....BARUA PUNYA PIEM....

Anonymous said...

anony 10:38
tu jangan pelik... ustaz glemer cari makan... dari dulu suka cari isu controversial agar dipandang berilmu.. ilmu yg tak memberi faedah yg diajor oleh nabi mohon dijauhi oleh allah..

Anonymous said...

Madey pesan kat anak cucu cicit kalau tak nak sst jgn beli brg.. kah kah kah.. sesuai angkat banner sebelum pru kerajaan zalim kami mkn pasir.. tu dia dah menjd kenyataan.. Allah makbulkan doa anda semua pengundi ph..

Anonymous said...

Apa pn tk boleh ph nii

Anonymous said...

Gst tak dikenakan ke brg mentah/bhn asas mknan, ubat dan pengangkutan awam tapi sst jika proses sama yg dulu semua kena maa...

Gst telus kerana tulis kat resit.. susah nak menipu cukai.. ssb tu selepas dilaksana gst byk tokey kena dakwa.. sst mudah melarikan cukai.. tokey happy tapi pengguna boleh dikenakan cukai lebih tinggi kerana cukai tersembunyi takde tulis dlm resit.. sst tak telus.. boleh kelentong apa saja.. suka hati hang.. dr merdeka tokey untung besar maa.. negara tak dpt pulangan cukai tapi rakyat byr tinggi.. sape untung.. tokey untung maa..

Anonymous said...

Masa pm4 projek mega bail out.. hutang negara diambil alih pm seterusnya..pm seterusnya tukang cuci taik hutang pm sebelumnya..

menang je pru14 pm7 umum akan batal projek mega kerana hutang negara.. nak muflis.. atas nasihat org tua tua ehhh diteruskan dgn kos projek lebih tinggi dr asal.. berfikiran positif, org tua dah rabun salah tulis ingat no tu lebih kecil..

Sejarah akan berulang kembali.. pm8 mendtg akan warisi hutang pm7.. berhempas pulas nak byr hutang tertinggal dan tertunggak.. senang jd pm..

Sejarah telah membuktikan 10thn ada pm yg kena turun.. pm lama naik lagi.. woowwwww pjg umuq?

Anonymous said...

Ada byk ustaz dlm youtube tapi ada 2 yg suka hentam melulu.. kata pak ustaz berilmu tapi cara berceramah mcm takde ilmu.. ada yg diajar bercanggah.. isu fitnah dibawa ph semasa kempenpun boleh jd bhn ceramah.. menjatuhkan maruah org dgn mulut menganga besor ketawa kuat kuat.. disambut gelak org yg dgr ceramah.. bertahun tahun ceramah..

Anonymous said...

Pengundi ph bengang yg dijanji tak tunai.. atok kata manifesto tu panduan je bkn wajib laksana mcm kitab suci bible kikikiki..

yg wajib laksana takde dlm manifesto.. kikikiki.. semasa kempen jumpa rakyat berapi api berucap takde pulak kata panduan... sama mcm ppinang dan selangor.. rakyat ph je yg bangang tak sedor sedor ditipu..berapa kali daa..

Pengundi ph bengang, ingat bantuan yg dpt zmn najib diteruskan, tambah janji janji semasa kempen..berlipat lipat ganda untung.. syokk di mlm hari menang pru14.. berangan idup senang nak pi bercuti obersi.. kikikiki

bila siang hr jd mimpi ngeri..kikiki.. bantuan melayang.. kan masa kempen atok dah ucap najib bagi rasuah kat rakyat... bantuan tu rasuah... mana boleh bagi.. salah disegi undang undang..

apa yg ko org bengang sgt... dah rasuah mana boleh bagi.. rampas la balik.. kikikiki.. masa atok berucap, ko org menjerit sokong kannn... pdn muka..

Anonymous said...

Kah kah kah golak dulu weeiiiii..

Gone end kata tak logik sst membebankan rakyat... rupanya rupanya rupanya cam ni kabornya...

Sst kutipan anggaran 21b ke 24b...
Jika gst kutipan 44b...
Kutipan cukai negara rendah jd rakyat tak beban katanya... kahkahkah..
Ringan beban rakyat atau tokey yg ringan beban... kahkahkah..

Pelik bin ajaib...
Jika gst 6% je kerajaan boleh kutip 44b.. maknanya 10%+6% tentu lebih byk kutip... tak kan hilang setengah... ayoyo

Patutla sgt pantas macai macai gone end sebarkan kiraan sst vs gst yg salah.. hahaha nak bagi selari dgn kata kata gone end... dah ramai yg pakar gst sst pertikai kiraan yg tersebar...

Jap lagi meletup la... dulu buat kecoh putarrr masa penerangan gst zmn bn.. dulu main persepsi.. duke of kl pun main persepsi.... ni tiba giliran kau gone end.. jgn main main tipu... ramai yg mahir gst... satu dunia tukar sst ke gst... utk tambah hasil negara.. tak boleh lari dr cukai... kerajaan pakatan haprak...

Anonymous said...

Anon 8:31ni bodoh kalahkan lembu. Bongok.

Anonymous said...

Sifar gst brg lebih mahal..
Sst 10 + 6% adakah brg lebih murah?
Gone end rakyat tak peduli cara kira.. tu tugas pihak berwajib kastam atau pihak berkenaan..
Rakyat hanya mahu tau lebih murah atau lebih mahal..
Kurang beban atau tambah beban hidup rakyat... titik..

Anonymous said...

GST HARAM...
SST HALAL...

Anonymous said...

ostat jambang yg mano satu nih...?
ostat yg soal jawab pasal hukum melancap beratus kali di ulang tayang bila bab hukum pluralisma liberalisma wat donno ajer ke....??

kah kah kah

Anonymous said...

Our Finance Minister,. Lim Guan Eng, does not seem to understand why there is a RM23b gap between GST and SST collections.
Let’s get the basic out of the way first so we can agree on this:

Because zero-rating GST since last month did not see any drop in prices and some prices actually increased, imposing two new taxes – a 10% sales tax and a 6% service tax – WILL INCREASE prices for some goods and services. There will also be no reduction in prices compared to prices today.

Okay, since we agree on the above, let’s move on.

– The additional RM23b reduction in collection is because businessmen will now get to evade taxes because the self-policing system of GST no longer applies.
– Businessmen will now charge and collect service tax but will not remit to the government – just like before.
– The underworld and black economy (ah long, robbers, prostitutes and pimps, triads, pirated DVD sellers) which do not declare their business will no longer be paying GST when they buy stuff.
– Also, the tourists and foreign workers who were previously paying GST no longer needs to pay any tax as they will not be buying goods such as white-goods or cars which will be hit by sales tax.

That is where the RM23b gone too while us everyday ordinary people have to contend with higher prices – even higher than before GST was zero-rated.

That is where your RM23b went. But did it go to the right persons?

Do you understand now, Mr. Finance Minister?

Can the Finance Minister give an assurance that no prices will increase after SST is implemented in September? Can he promise that prices will drop in September?

If not, just admit that you have screwed us, screwed our economic system and put us back into the dark ages of a tax system that few countries in the world still uses.



Anonymous said...

MAHTHIR MAMAK KUTTY HARAM JADDAH..KAU MAKLUK LAHANAT MAKHLUK SIAL..DI BUMI MALAYSIA

KAU BAGI SEMUA KAT CINA..KAU MEMANG DENGKI DENGAN BANGSA MELAYU

LAKNATULLAH MAHATHIR KAU DAN SELURUH KETURUNAN KAU MEMANG SIAL..

TUNGGU LAH NANTI...AKAN HILANG SEMUA KETUNUINA KAU..MAKLUK LAHANAT

USTAZ SIAL MAZA MANE PEGI BAGSAT KAU USTAZ MUFI PUKIMAK

Reforbasi Madeymugabe said...

AGENDA JAHAT ASTRO AWANI atau WARTAWAN STUDIO TAK BUAT HOMEWORK DENGAN BETUL...!!!!?????

Buat pembaca sekalian, sila rujuk kepada video yang dikeluarkan oleh pihak Astro Awani bertarikh 17 Julai 2018 yang bertajuk GST vs SST: Mana lagi murah?
(Pautan: http://www.astroawani.com/video-malaysia/gst-vs-sst-mana-lagi-murah-235889)


Pihak Astro Awani dengan sengaja telah salah membuat pengiraan GST dengan memasukkan nilai cukai ke dalam nilai kos input pekedai tanpa menyatakan bahawa nilai cukai yang dikenakan tersebut akan di bayar balik oleh pihak Kastam. Maka dengan itu kos input pekedai adalah RM 2.00 sahaja dan bukannya RM2.12 seperti yang dipaparkan kepada umum. Dimana pihak pengilang juga akan mendapat kembali cukai output GST mereka sebanyak RM0.12 / barang.

Apabila kos pekedai di campur dengan untung, sepatutnya harga barangan adalah RM3.00, bila dikenakan GST, ia hanya bernilai RM0.18 dengan jumlah pengguna akhir perlu bayar sebanyak RM3.18 ( tak perlu dibundarkan kerana secara logiknya pengguna beli barangan dalam kuantiti yang banyak bersama barangan lain).

Maka dengan perbandingan yang dibuat sepatutnya harga barangan bercukai GST adalah LEBIH MURAH dari barangan bercukai SST.

Adakah pihak wartawan Astro Awani telah membuat 'kerja rumah' nya mengenai GST terlebih dahulu sebelum menyiarkan video untuk tontonan umum atau mereka sekadar membuat kerja secara semberono atas desakan pihak tertentu supaya menampakkan GST lebih mahal dari SST...???

Harap pihak Kastam dan yang berkenaan menegur Astro Awani dari memutar belit fakta mengenai GST dan menyuruh wartawan berkenaan mendapatkan fakta sahih dalam membuat pengiraan GST terlebih dahulu sebelum menayangkan video berkenaan....

PHOENIX BANGKIT said...

Ini bukan kurang bijak namanya...... tapi..... bodoh teramat..... nak bayar sampai 60%.... ternyata penyokong pH... memang uneducated.

PHOENIX BANGKIT said...

Economy gelap memang dep nak lindung.... sebab pemainnya orang2 depa gak. Dasar lintah darat.....

PHOENIX BANGKIT said...

Bayangkan ada berapa banyak kilang haram dan meniaga haram gulung tikar.... semuanya gara2 GST.... mereka lebih sanggup gulung tikar daripada terjebak dengan perniagaan mereka diketahui kerajaan...... mereka dah kayadah pun sebenarnya..... justeru....mereka letakakkan gst abg alasan kononnya perniagaaan mereka merudum.... korang rasa logik tak?

PHOENIX BANGKIT said...

Alahhh ustaz2 tu pun sama bodoh.... percaya sangat ngan manusia2 munafik....

PHOENIX BANGKIT said...

Maknanya kutipan yang 24billion tu mmg duit rakyat sematalah.... buak collect dari peniaga2 cina ni.....

Reforbasi Madeymugabe said...

Betul tu phoenix bangkit. Puak mata sepet nak buat untung lebih tanpa buat pengisytiharan secara telus keuntungan yang mereka dapat. Satu akaun untuk tunjuk pada pihak LHDN, satu lagi akaun untuk simpanan peribadi (yang buat untung berlebihan)

Anonymous said...

Bila gomen umum sifar mcm cendawan tumbuh kembali bisnes haram ni.. kalau gst kena declare semua tu yg byk tutup... bermati matian bagi berjuta alasan nak tukar sgt gst ke sst sbb..

Nak lari dr cukai..
Perniagaan haram boleh dilindungi..

Tapi dgn rakyat semasa kempen pru bagi alasan haram, membebankan kos sara hidup rakyat.. bkn rakyat ph je terpedaya tapi pak ustaz pun sama bodoh terikut..

Ni rakyat semakin terbeban, kos brg mahal... tokey yg senang.. majoriti tokey ni cina dap... menteri mof kata saya malaysian bkn cina... hahahaha

Reforbasi Madeymugabe said...

Kutipan GST dapat lebih akan dikembalikan kepada rakyat juga dalam bentuk pembangunan fizikal atau material seperti sekolah, hospital, ubat-ubatan, balai raya, jalanraya dan sebagainya.

SST dapat kurang apa yang boleh dilakukan?? Nak bayar subsidi petrol untuk rakyat pun tercungap-cungap....

Muahahahahahahahahahaha

Anonymous said...


Puak2 haprak memang ramai yang bebal2.... Tak boleh berbincang langsung.

Anonymous said...

Makhluk konon nak byr 60%sst tu mkn maggie setiap hari.. kalau kaya sgt tak le masuk sini buat keje pandir berlagak nak byr 60%.. madey baca terus terkencing tak thn ketawa tak sempat pi jamban tak sangka ada macai sayang benor kat tun..

Anonymous said...

Declare je untung ciput.. ada yg rugi memanjang... hujung minggu pi restoran mewah.. minum berjudi.. mkn byk babi panggang... rumah besor bertingkat tingkat..

Nak buat cammana byk melayu ph yg kata hidup melarat bantu peniaga ni melarikan dr byr cukai.. anak anak balik kg paksa emak ayah undi ph nak bantu pelari cukai..

Anonymous said...

Duit gst najib bagi bantuan ke rakyat tapi rakyat taknak.. haram, curi duit rakyat... bangang tak abih abih percaya kat kafir..

Duit sst boleh up projek mega.. cukup khas utk projek mega je bkn utk rakyat... batal kaji tangguh kaji terussssss up up up...

Anonymous said...

Seperti biasa mcm dolu dolu lari dr cukai takde dlm resit... kutipan sst makin rendah tapi brg mahal.. kehendak bodoh pengundi ph termakbul...

Duit sst hanya ke PROJEK MEGA uppppppppppppp.... rakyat melopong... era pm4 telah kembali? Tunggu lagi lihat sendiri...

Anonymous said...

Jgn harap janji sebelum pru ditunai..
Jgn berangan manifesto ditunai kecuali yg ada kepentingan..
Sape yg ada kepentingan?
Org melayu atau cina atau bangsa lain?
Peniaga?
Bisnes bersih atau haram?
Dap atau parti lain?
Sek cina atau india?
Uec?
Atau hanya satu kaum yg byk untung?

Lihat dan fikir....

Anonymous said...

Macai ph ada nampak org awani pi cari org nak tanya kesusahan rakyat spt sebelum pru..

Anonymous said...

Mahacai apa citer dlm awani.. nak alih isu buat citer hebat.. dulu 24jam gst, beban.. kini beban dah dialih ke bahu bahu penyelamat thai.. 24jam citer selamat pelajar dlm gua..

Anonymous said...

Pengundi ph.. adakah citer di thai itu lebih hebat dr org palestine yg dibunuh diseksa dinafikan hak haknya.. terkurung dlm negara sendiri..

Anonymous said...

Adakah citer syria tdk menarik utk didendang 24jam.. syiah membunuh sunni? Satu negara yg juga majoriti sunni tapi akhirnya terhenyak di bawah syiah...

Anonymous said...

Adakah penindasan rakyat palestin tdk sesusah perjuangan di gua thai.. adakah kerajaan kini ambil peduli? Atau kerajaan kini mengucapkan terima kasih atas doa doa pemuka agama israel atas kemenangan dap?

Anonymous said...

Ramai yg mau tahu kerana isi citer dlm awani bertukar tempat langit dan bumi...citer yg yg dimomok setiap hr sebelum pru lenyap ditelan bumi..

Adakah beban hidup dah hilang kerana brg dah murah?
Adakah beban hidup dah hilang kerana janji dipenuhi?

AWANI TELUS?

Anonymous said...

Astro onani anzal pancut sendiri

Anonymous said...

MENYAMPAH BETUL AKU TENGOK MUKA BABI NI!!!!

Anonymous said...

Macai oii macai..barang akan turun bila sst di perkenalkan..
Turun 16% kata atok..
Klu nk free sst..jangan beli barang..
Rumah jangan beli..dok bawah jambatan..klu jambatan penoh..buat pondok dlm hutan..jadi tarzan..makanan banyak dlm hutan..macai oh macai..asal bukan gst dh habis hati..
Baru ada tolo...

Anonymous said...

Kerajaan rakyat... macai ph tak mau laung lagi ka rakyat rakyat rakyat... rupanya rakyat kena tanggung... kehkehkeh

Kerajaan yg dilantik jaga rakyat la.. sape kata tdk... rakyat peniaga, tokey tokey rakyat...

Anonymous said...

Org suruh kira.. cer kira... katanya wakil melayu dlm pembangkang lebih ramai dr kerajaan/pakatan.. maknanya org melayu dah jd pembangkang ditanah airnya sendiri TANAH MELAYU...

Anonymous said...

orang umno nampaknya masih lagi di kepala takuk lama

cukai sst ni bukan cukai baru .. cukai ni dah digunakan sejak zaman berzaman.. dari zamn tun M ke zaman najib.. tapi ditukar pada zaman najib ..tujuan zaman najib tukar GST bukan sebab bertujuan untuk menurunkan harga barang tapi sebab kononya lebih berkesan .. tak ada yang boleh lari dari bayar cukai maka bertambahlah pendapatan kerajaan.

namun tujuan sebenar kerajaan tukar kepada GST adalah kerana .. pembelanjaan kerajaan adalah lebih besar daripada pendapatan yang kerajaan dapat oleh sebab hutang hutang dan ketirisan yang melampau ditambah dengan kesan mata wang dan harga minyak yang rendah.

maka tanpa berfikir panjang kerajaan Najib kleptokrasi terus saja menggantikan SST kepada GST atas sebab kegagalan pentadbiran dan mengurus kewangan negara.

malah kerajaan juga telah memansuhkan semua subsidi yang ada termasuk subsidi minyak yang pada awalnya kononya adalah untuk memberikan subsidi tersasar dalam bentuk BR1M.. semuanya adalah bohong belaka

kerana kenyataan selepas subsidi minyak dimansuhkan.. kerajaan najib mengatakan jika tiada GST bagaimana kerajaan nak bagi BR1M.

KAH KAH KAH

Anonymous said...

Hahahaha Padan Muka Kau Melayu!

Memang dah jadi sifat semula jadi ramai orang Melayu. Sesal hanya didalam hati, nama nak mengaku salah tidak sama sekali! Itulah perasaan yg sedang melanda 25% orang melayu yang mengundi PH baru2 ini terutama anak2 muda. Mereka tidak menjangkakan mereka bakal di tipu dengan janji2 Pilihanraya.

1) Mereka yakin minyak akan jadi RM1.50/liter tetapi habuk pun tak ada.

2) Mereka yg duk di felda tidak jangka bantuan kepada peneroka yg dijanjikan termasuk hapus hutang tidak ditunaikan dan hanya dapat bonus ciput tidak seperti era DSNajib. Ibubapa mereka gugur airmata kerana anak2 mereka yg terhukum.

3) Mereka yakin Tol akan di hapuskan. tetapi mungkin naik lagi kalau tak kena gaya.

4) Mereka yg ada hutang PTPTN yakin mereka akan dilepaskan dari membayar hutang dan semuanya dapat free.

5) Mereka percaya tanpa GST barang akan turun harga walaupun dah jelas GST yang dilaksanakan lebih 3 tahun lalu tanpa naik tetapi barang tetap naik harga. sekarang makin melambong2 harganya walau tanpa GST.

6) Mereka ingat BR1M akan kekal rupanya makin turun dan ramai yg sudah tidak lagi menerimanya. masa dapat BR1M dulu mereka terima sambil kutuk DSNajib sekarang jumlah 7juta penerima hanya tinggal 2juta sahaja.. akibat tidak pandai bersyukur.

8) Nelayan dan pertani yg gah mengibar bendera PH sekarang baru sedar segala bantuan kepada mereka di kaji semula dan mungkin akan dikurangkan atau ditiadakan...
9) Kakitangan awam yg secara terbuka menentang BN sekarang baru sedar ada yg hilang kerja dan kenaikan gaji yg BN janji semuanya belum pasti dapat bahkan bakal dikurangkan.
10) Polis dan Tentera yang terang2 undi PH baru2 ini baru sedar kebajikan mereka yg dijanjikan oleh BN belum pasti mereka akan menikmatinya.

11) Mereka yakin dengan tukar Kerajaan BN ke PH melayu tetap berkuasa tetapi sekarang mereka mulai sedar dan merasakan yg jadi PM adalah TunM tetapi yang menentukan hala tujunya adalah DAP.

12) Mereka percaya tuduhan dan fitnah terhadap DSNajib tetapi selepas PH menang, TunM kata isu 1MDB dan isu derma 2.6B tiada bukti untuk didakwa maka mereka melopong tanpa rasa bersalah.

13) Kini Mereka mula sedar DAP yg untung, melayu mula terpinggir, Raja2 melayu sudah tidak dihormati, Islam makin terancam, hak melayu makin hilang tetapi mereka pura2 puashati. apa pun tanggong lah 5 tahun ini.

Ingatan telah kami berikan, penjelasan telah kami sampaikan tetapi anda tetap hendak cuba menukarnya .. sekarang anda tanggong lah sendiri.

Sumber : Facebook

Pewaris Melayu : Rasanya budak-budak yang first time undi masa PRU14 haritu tak menyesal lagi. Depa tak kena lagi, masih berangan-angan la katakan. Tunggu!

Anonymous said...

‘MANIFESTO BUKAN BIBLE' UNDANG LEBIH BANYAK PUSINGAN U
at 2:00 PM
Posted by Admin PahangKu


MANIFESTO BERUBAH



Beberapa pemimpin politik hari ini menyuarakan kebimbangan lebih banyak pusingan U dalam penentuan dasar kerajaan Pakatan Harapan akan berlaku jika dasar tidak menunaikan janji manifesto diamalkan.

Pengarah Srategik Pemuda Pakatan Harapan, Syukri Razab berkata, kebimbangan itu berasas kerana pada masa ini sudah ada ‘simptom pusingan U’ dalam pelaksanaan dasar kerajaan.

Ketua Pemuda PKR itu memberi contoh, sebelum ini kerajaan bersedia untuk menghapuskan Biro Tatanegara, namun kenyataan terbaharu menyatakan biro yang pernah menjadi alat propaganda Barisan Nasional (BN) akan diberi penambahbaikan.

“Ia juga menunjukkan seolah-olah manifesto yang disediakan tidak mempunyai asas yang kukuh, sedangkan semua tahu ia adalah hasil daripada maklum balas rakyat berdasarkan perjuangan berdekad lalu,” katanya dalam kenyataan.

Semalam, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, manifesto Pakatan Harapan bukan seperti kitab Bible, sebaliknya ia hanya panduan kepada kerajaan dan atas sebab itu, ada beberapa perkara yang tidak boleh dilaksanakan seperti yang digariskan dalam manifesto tersebut.

Sementara itu, Naib Ketua Pemuda Pas, Ir. Khairil Nizam Khirudin berkata, melihat situasi sekarang, kemungkinan banyak perkara yang kerajaan janjikan sebelum ini tidak akan dipenuhi kepada rakyat.

“Kita akan lihat apa lagi yang akan berlaku selepas ini selepas pelbagai perubahan dibuat dalam manifesto Pakatan Harapan dan bakal mampu menghilangkan kepercayaan rakyat kepada mereka,” ujarnya.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Jalaluddin Alias berkata, kenyataan seperti itu membuktikan Pakatan Harapan hanya memberikan janji-janji palsu yang sukar dipenuhi.

“Dulu cakap manifesto adalah tawaran perkhidmatan dan itulah janji parti kepada rakyat. Ini tidak sepatutnya berlaku apabila kerajaan tidak bertangungjawab terhadap manifesto mereka,” ujarnya.

Anonymous said...

Senyap Senyap Tipu (SST)



SST101.

1. Aku bukak kilang. Nama kilang aku KILANG AKU SDN BHD;

2. Aku bukak satu lagi company. Nama company aku tu KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD;

3. Semua produk dari KILANG AKU SDN BHD hanya dijual kepada KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD;

4. Kos pengeluaran setiap produk dari KILANG AKU SDN BHD adalah sebanyak RM10 seunit;

5. Sebab aku tak suka nak bagi gomen kutip banyak sangat SST, harga jualan dari KILANG AKU SDN BHD kepada KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD adalah RM1 seunit.

6. Setiap unit produk yang KILANG AKU SDN BHD, gomen akan kutip SST sebanyak sekupang;

7. KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD menjual kepada setiap peruncit dengan harga RM300 seunit;

8. Sebab aku tak suka bayor cukai banyak-banyak kepada LHDN, KILANG AKU (DISTRIBUTION) ada 2 buku rekod. 1 buku untuk tujuan audit & tax, 1 lagi untuk rekod transaksi sebenar;

9. Dalam buku rekod untuk audit & tax KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD, harga belian adalah RM1 seunit, harga jualan aku letak ler RM1.50 seunit. Dapat ler untung kasor lima kupang seunit;

10. Dalam rekod sebenor KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD, harga belian sebenor adalah RM1, harga jualan adalah RM300. Untung kasor sebenornya RM299 seunit.

11. Peruncit-peruncit yang beli dari KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD, suka hati ler berapa deme nak jual. Katakan ler deme jual dengan harga RM350, maknanya setiap unit yang dijual, peruncit akan dapat untung RM50 seunit.

Kesimpulan

1. KILANG AKU SDN BHD, jual bawah kos mana nak ada untung. Tak ada untung, mana kena bayor income tax.

#Fakta01 - gomen kena tipu income tax

2. KILANG AKU SDN BHD, jual produk dengan harga RM1 walaupun harga pasaran RM350, gomen cuma dapat collect SST sebanyak sekupang jer. Kalau harga sebenor RM300, kome kira ler sendiri berapa gomen patut collect SST.

#Fakta02 - gomen kena tipu SST.

3. KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD ada 2 buku rekod untuk tipu audit & tax, kome ingat peruncit aku tak buat benda yang sama ke?

#Fakta03 - KILANG AKU (DISTRIBUTION) SDN BHD & peruncit semua boleh tipu income tax. Padan muka gomen

4. Kome yang membeli dari peruncit, walaupun membayor RM350, nanti kome mintak ler resit tulis RM800 ker, RM1600 ker. Resit ni samada kome nak guna untuk tipu claim kat company kome, atau kome nak guna untuk tujuan tipu audit & tax, lantak kome ler

#Fakta04 - rakyat boleh tipu untuk tak bayor tax yang tinggi atau tipu company untuk buat claim yang bukan-bukan;

Cukup ler aku tulis 4 fakta.

Yang penting aku suka benor SST ni. Kalau zaman GST dulu, susah aku nak kencing gomen. Semua ada trail, semua ada rekod. Nak bagi rasuah kepada customer pun jenuh aku nak mikior saper yang patut tanggung kos GST.

Terima kasih gomen sebab hapuskan GST, senang sikit aku nak kencing gomen. Asyik gomen jer yang kencing, mana boleh tahan..

FB Satria Baja Hitam

Wow! Diam Tun yang sebut Gomen Suka Tipu (GST)

Anonymous said...

Tun Daim pun mahu laksana GST

KUALA LUMPUR: Tun Daim Zainuddin, bekas Menteri Kewangan ketika pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad, mengakui mahu memperkenalkan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) ketika memegang jawatan itu pada tahun 1984.

Pengakuan itu dibuat oleh beliau sendiri dalam sebuah video berdurasi 1 minit yang dimuat naik ke laman Youtube pada Januari 2015.

Dalam video itu, beliau memberitahu mahu memperkenalkan GST kerana pendapatan negara yang diperoleh daripada Petronas hanya 40 peratus dan jumlah itu adalah terlalu kecil.


"Esok kalau ada masalah, mana nak cari duit untuk berbelanja? Ini adalah cukai penggunaan dan cukai saksama ...kalau tak mahu banyak cukai, jangan berbelanjalah," katanya.

Daim yang memegang jawatan Menteri Kewangan dari tahun 1984 hingga 1991, berkata GST memberikan banyak pelepasan cukai dan beliau mengakui dari dahulu lagi sejak tahun 1984 dan 1985, mahu melaksanakan GST.

"Bagaimanapun, waktu itu kerajaan berkata kita masih belum bersedia...selepas itu Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mahu memperkenalkan GST.

"Tetapi sekarang dah jadi pembangkang, dia tidak bersetujulah...Dulu dalam kerajaan, dia pun nak buat juga," katanya.

Anonymous said...

Kencinggg hancinggg...
Tk boleh tidak madey mesti mengakui najib seorang pahlawan..
Berani memperkenal kan gst yg madey tk berani..takut bn tewas..
Akhirnya gst menjatuh kan najib..madey sifar kn gst..ganti dgn sst..yg sebenar nya mcm spad..kata nk bubar..tapi jadi apad..
Gst pn sama...nk bubar tapi.
GST menjelma jadi sst..6% jadi 10%..
Cuma nama dan angka jer berbeza..ki ki ki..atok tkder idea..main ciplak jew..yg pasti gst barang 100+6...
Sst barang 100+10...hancing..manifesto bukan bible..amalan atok 93

Reforbasi Madeymugabe said...

Hehe... Zaman mahadeywa guna sistem cukai SST dari tahun 1981 hingga 2003, harga barangan tak pernah naik walaupun 1 sen. Malah dengan adanya cukai SST sejak 'zaman-berzaman' tu menyaksikan negara Malaysia tak pernah mengalami kemelesetan ekonomi walau sekalipun. Duit petronas pun selamat tak pernah digunakan walau pun 10 sen. Memang kena balik ke sistem SST ni... Rindu zaman mahadeywa untuk dikencing sekali lagi.....

Wakakakakakakakakakakaka

Anonymous said...

PM93 dah nyanyok!

Anonymous said...

SST=SAYA SAYANG TUN...

SST=SENYAP-SENYAP TIPU...


POOOORRRAAAHHHH MATDEY AL KUTTY KELING...

Anonymous said...

BILA LAH SI TUA RENTA MAMAK MATDEY AL KUTTY MUNAFIKUN NI NAK TUMBANG....CEPAT LE MASUK IJN!!!!!

Anonymous said...

kah kah kah ... bangang umno .. hang kutuk mahathir zaman mahathir masih umno .. hang kutuk diri sendiri ke bahalol.

aku tak paham kenapa nak marah dengan sistem yang pernah digunakan sejak zaman berzaman.. masa tu tak ada pulak orang umno marah pasal cukai.

ko pakai la cukai apa pun .. ia memang tak akan menurunkan harga barang... ko patut mintak mansuh je terus sistem cukai .. ni baru betul. kah kah kah

apa kaitan cukai dengan kemelesetan ekonomi.. tak ada kaitan. walaupn zaman kemelesetan ekonomi & mata lebam .. mahathir masih lagi menang PRU

najib jatuh buka sebab sistem cukai atau 1mdb.. tapi sebab keangkuhan dan keegoan buta pekak dan tuli .. kononya seorang pemimpin yang hebat disukai oleh seluruh rakyat jelata "i love PM"

KAH KAH KAH

Anonymous said...

MEMANG NAJIB PM YG HEBAT. IDEANYA MENCAKUPI SEGENAP KEPENTINGAN MASYARAKAT. SEMUA RAKYAT DAPAT MANFAAT. SAYANG, KERANA ISU GST & 1MDB YG DIMANIPULASIKAN TELAH MENJATUHKAN BELIAU. RAKYAT DITIPU HIDUP2 OLEH SEMUA PEMIMPIN HAPRAKPAN. SYUKUR, DI HARI KE 70 PEMERINTAHAN KERA JAAN BADUT INI, RAMAI RAKYAT YG DAH SEDAR & INSAF. KEBANYAKANNYA MELAYU ISLAM YG DAPAT MENILAI DGN RASIONAL MANA KACA, MANA PERMATA! AYUH, SAMA2 KITA BERJUANG...!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Anonymous said...

11.55 Hanjing atokkutty nyanyok menyalak kepanasan.. Kehkehkeh..

Anonymous said...

Untuk kpop bahalol 4.50.. Komen panjang2 tapi sayangnye bodoh makin menjadi2.. Sila tadah Dan hirup kencing atok nyanyok.. Kehkehkeh.. Kuyup kena kencing hancing weeeii..
Kehkehkeh...

Anonymous said...

Paling babi, bayar cukai pun kena sst atas cukai wakaka

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget