KL CHRONICLE: Kini Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia Bakal Tubuhkan Koperasi Bagi Menjaga Kepentingan Sekolah Pondok

Wednesday, February 11, 2015

Kini Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia Bakal Tubuhkan Koperasi Bagi Menjaga Kepentingan Sekolah Pondok

Dato Dr Mashitah Ibrahim adalah Pengarah Eksekutif YPPM
Kami di #KLChronicle ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) dan secara khasnya Pengerusi Eksekutif YPPM Dato Dr Mashitah Ibrahim yang telah mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan keupayaan dan keberkesanan YPPM sendiri menjadi lebih berdikari (self-sufficient) bagi memastikan kelangsungan sekolah pondok terus kekal sebagai salah satu institusi pendidikan terulung didalam negara.



Menyedari bahawa sekolah pondok juga terlibat dalam musibah banjir yang berlaku di Pantai Timur baru-baru ini, Lembaga Pengarah YPPM telah bersetuju untuk menilai feasibility sama ada wajarkah YPPM menubuhkan sebuah koperasi untuk menjaga kebajikah ahli mereka.

Menurut Pengerusi Eksekutif YPPM, Dato Dr Mashitah Ibrahim, matlamat penubuhan koperasi ini ialah untuk membolehkan pembabitan YPPM dalam sektor komersil bagi kepentingan ahli koperasi. Jika ada keuntungan daripada penyertaan dalam bidang keusahawanan dan pelaburan, ia boleh disalurkan kepada semua ahli dalam bentuk dividen. 
Bagi kami di #KLChronicle,we personally think that proposal untuk menubuhkan koperasi ini merupakan satu tindakan yang tepat bagi menjadikan YPPM self sufficient dimana keuntungan yang diterima oleh koperasi baru ini akan diberikan sebagai dividen kepada ahli YPPM untuk mereka gunakan sebagai "Operation Expenditute" (OPEX).

Ini akan membolehkan Sekolah Pondok untuk ditadbir secara independent tanpa mengharapkan geran atau bantuan kerajaan which bagi kami is good. Sudah tiba masanya mana-mana Yayasan di negara ini bergerak secara independent untuk maintain aktiviti mereka berbanding mengharapkan bantuan dari kerajaan.

Ini sekaligus akan meringankan beban kerajaan dan duit yang kerajaan peruntukkan untuk mana-mana Yayasan dapat disalurkan kepada program-progam lain untuk digunakan.

Apa pendapat pembaca? Wajarkah Pertubuhan Yayasan di negara ini menubuhkan koperasi mereka sendiri untuk "fund" segala aktiviti mereka?

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget