Sunday, September 2, 2018

Mohd Hassan : Adakah asset PETRONAS Alan dijual kepada PETRON?


Berdasarkan kepada perkembangan terbaru semalam iaitu perlantikan syarikat minyak Filipina, Petron sebagai pembekal bahanapi kepada kerajaan dan Petronas diminta untuk membayar 50% lebih dividen sebanyak RM24 bilion kepada kerajaan tahun ini, saya harap kerajaan tidak akan menjual aset milik Petronas kepada syarikat Petron seperti yang dilaporkan oleh media Jepun Nikkei sebelum ini.




Baru-baru ini, Nikkei memetik kenyataan Presiden syarikat Petron Ramon Ang sebagai berkata syarikat itu bersedia untuk membeli aset-aset milik Petronas di Malaysia apabila kerajaan Malaysia mula menswastakan Petronas dan aset-aset lain negara di atas alasan untuk mengurangkan hutang kerajaan RM1 trilion yang merupaka angka rekaan sendiri.


Sepanjang 10 tahun lalu di bawah kerajaan BN, kita tidak menjarah wang Petronas dan kami tidak memaksa Petronas untuk membiayai projek yang tidak ada kaitan dengan industrinya sebagaimana dilakukan pada masa lalu, 

Ini kerana kita mahu Petronas menjadi salah satu syarikat terbesar dunia dan bersiap sedia apabila rizab minyak dan gas Malaysia berkurangan. 

Ekoran langkah itu, aset dan baki tunai Petronas telah meningkat berkali ganda bagi tempoh 10 tahun lalu. Hari ini, Petronas memiliki baki tunai RM174 bilion bagi perancangan pembangunan mereka.

Ia adalah satu tragedi buat negara jika Petronas atau asetnya dipecahkan dan dijual kepada negara asing.

https://asia.nikkei.com/Business/Companies/Philippines-San-Miguel-eyes-Malaysia-s-state-assets-sale

Sumber : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1991602737569799&id=100001602753927

37 comments:

  1. SEBAB TONGKAT KO TULAH...ANAK BERANAK...KRONI KO KAYO RAYO...BARUA PUNYA MAMAK MATDEY MAHATAIK........

    ReplyDelete
  2. SETUJU SANGAT.
    AKU TAK PERNAH PUN ISI MINYAK PETRON NI.

    👎🚗😡

    ReplyDelete
  3. Nuar dah tersepit. Nak jd pm berangan tak abih. Dlm pkr dah ada 2 kem. Apa tujuan pkr ditubuhkan? Pkr ditubuh utk menjatuhkan madey. Nuar dipecat, reformasi terbentuk dikuti bersih. Dan tertubuh jugalah pkr.

    Apa berlaku kini? Pkr bersama dap angkat madey jd pm. Jilatlah semua ludah yg dah diludah bertahun tahun. Jd ketua kau. HAHAHAHA.

    Guna logo kau pkr. Guna penyokong kau pkr. Guna undi ahli kau pkr. Kini madey berkuasa. Kau pulak menagih janji drnya. Senang madey senang anak beranaknya senang kroninya. Petron dah dpt hasil. Opcom dr awal dpt habuan. Kroninya byk dpt jawatan utama. Kah kah kah.

    Drama semakin kencang.

    ReplyDelete
  4. Petronas di jual?
    Mungkin ni sebab petronas ckp untung 2 kali ganda dan nak bagi duit kat kerajaan lebih 2x ganda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk faraidkan 'harta pusaka' Petronas.

      Delete
  5. Bila DSAI jafi PM mamak ni sudah menjarah harta khazanah spt Petronas Khazanah PNB dan EPf kering kontang... anwar akan menanggung segala taik mamak ni bila jadi PM maka semua kesalahan mamak nanti akan dipikul oleh DSAI...

    DDAI nak tunggu apa lagi... selagi celaka tua bangka ni hidup ekonomi nrgara akan lebih parah..

    Tektik Mamak celaka ni mufah bila afa kuada mula main isu melayu ketinggalan melayu itu ini islam lemah islam macam tu maxam ni. macam bjnatang pukimak lagi yg mamak ni cakap..


    bila masa tak ada kuasa merayu mintak kuasa kali ke dua si pukimak ni akan bersekongkol dengan musuh islam musuh melayu... ni la pukimak bani tamil93 punya auta.. stratige pukimak mamak tua haramjadah...

    selagi pukimak mamak tua renta hidup dia akan huru harakan pengganti nya nanti..

    bertindak sebelum negara lingkup..

    ReplyDelete
  6. Petron tu proksi jer utk atuk kuasai petronas sbg hak milik anak beranak dia. Sementara ada kuasa ni, atuk buat la ikut cara dia utk jadikan sykt strategik negara milik keluarga dia.

    Video atuk sblm pru14 merengek2 kata nak betulkan kesilapan dia dulu ialah silap atuk tak jadikan petronas hak milik dia awal2 dulu masa jadi pm4.

    Korang la uneducated tercair dgn drama atuk...

    ReplyDelete
  7. Lawak sungguh.. kementerian kewangan kata madey dan gone end tak terlibat dlm kontrak petron. Nak perbodohkan sape ni. Penganut ph ke? Tender berjuta tak kan org bawah buat keputusan. Org bawah boleh buat keputusan melangkah kepala bos. Bolehla najib dan semua ketua zmn bn kata dia org tak terlibat dlm kes pemberian tender. Kenapa nak lapur ke sprm. Oooh lupa katanya malaysia baru bebas buat apa saja? Sprm hanya terpakai utk zmn bn sahaja ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAYA MOHON PEMIMPIN UMNO ATAU KETUA AGENSI GLIC/GLC PUSAT/NEGERI BERITAHU KPD RAKYAT BAGAIMANA CARA TENDER/PROJEK DI BINCANG DAN DI BERI KELULUSAN MELALUI BEBERAPA PERINGKAT. MUSTAHIL MENTERI DAN PM TDK TERLIBAT ATAU TDK TAU. NI TENDER BSR.

      Delete
  8. Kempen pru sejota pekerjaan sdg menunggu anda.. lepas pru jgn hanya harap kerja yg disediakan.. sila cipta kerja sendiri. Berniaga la weeiii mcm anak pm.. jgn asik berharap tongkat. Anak pm mana ada tongkat. Pdn muka anak muda. Sl1m hapus. Ptptn kena byr. Gaji minima berangan tengok langit. Tol jln byr bkn free. Daaaaaa...

    ReplyDelete
  9. MAMAK MATDEY MAHATAIK....MAMAK TUA SIAL....BARUA...

    ReplyDelete
  10. SEJOTA PEKERJAAN....KAH...KAH..KAH...KELING MAMAK KUTTY SIAL NI...JANGAN HARAPLAH...NAK KURANG KAN KAKITANGAN LAGI ADALAH...NAIK GAJI CIPUT PUN NAK BERKIRA INI KELING TUA RENTA...

    ReplyDelete
  11. SST: Kerajaan PH Terus Khianati Rakyat – Pemuda Pahang
    2 September 2018 Berita Utama
    Zylan Mohamed
    RAUB, 2 Sept – Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Pahang melihat pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang kembali dipraktikkan bermula semalam telah menimbulkan rasa kecewa dan tidak puas hati di kalangan rakyat di seluruh negara di mana majoriti beranggapan kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengkhianati rakyat.

    Tegas Ketua Penerangannya Fadzli Mohamad Kamal, ini kerana sebelum ini rakyat dimomokkan dengan jaminan PH kononnya SST lebih baik daripada cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan mampu menyebabkan penurunan harga barang dan perkhidmatan.

    “Namun, apa yang berlaku semalam pada hari pertama pelaksanaan SST adalah sebaliknya. Kebanyakan harga barang dan perkhidmatan menjadi lebih mahal daripada sebelumnya seperti ‘prepaid’ dan harga kereta yang dikenakan SST antara 5% hingga 10%. Juga harga makanan dan minuman di restoran dan kedai makan.

    “Ternyata pelaksanaan SST begitu tergesa-gesa tanpa kajian terperinci. Walaupun diletak pada kadar antara 5% hingga 10%, amat ketara kebanyakan barang keperluan asas dan tidak asas tetap dikenakan pada kadar yang sama iaitu 10%. Berus gigi kegunaan harian, air kotak teh bunga minuman rakyat kebanyakan dan ‘water colour’ kegunaan para pelajar dikenakan 10% sama dengan arak,” katanya dalam satu kenyataan media, di sini hari ini.

    Tambah Ketua Pemuda UMNO Bahagian Raub itu lagi, menteri kewangan ada memaklumkan bahawa Kerajaan PH hanya akan menyemak semula kadar peratusan dan senarai barangan ini pada penghujung tahun.

    “Ini bermakna, ‘laksana dulu semak kemudian’. Kesannya biar rakyat yang tanggung.

    “Tiada satu negara pun dalam dunia ini yang sudah laksanakan GST berpatah balik kepada SST. Hanya disebabkan kerakusan politik, mereka gula-gulakan rakyat dengan janji palsu hapuskan GST untuk turunkan harga,” bidasnya.

    Jelasnya lagi, SST sangat tidak efektif berbanding GST kerana memberi kesempatan kepada para peniaga untuk ‘lari daripada cukai’.

    “Ini kerana peniaga boleh memanipulasi pendapatan semasa membuat taksiran kewangan yang dihantar kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

    “Selain itu, sistem SST juga kurang telus kerana pengguna tidak tahu berapa harga asal sesuatu barang. Berbanding dengan GST, memang telah dicetak berapa nilai cukai yang dikenakan. Malah, kita tahu barang mana yang kena cukai dan barang mana yang ‘zero rate’,” katanya.

    Justeru ujarnya, semalam membawa ke hari ini dan hari-hari berikutnya akan menyaksikan suara-suara ketidakpuasan hati rakyat di mana-mana termasuk di laman sosial.

    “Malah, ramai yang menyatakan hasrat untuk turun berdemonstrasi bagi meluahkan rasa kecewa tersebut akibat dikhianati Kerajaan PH,” tegasnya. – Media UMNO.

    ReplyDelete
  12. Tak Pernah Dengar Pulak Najib “Manjakan” Anak Dgn Kontrak Kan?
    September 3, 2018 Ahmad Faiz Khairudin


    Dulu pun kita (rakyat) tak begitu tahu syarikat minyak asal Filipina ni dimiliki sahamnya oleh polan bin polan. Ia adalah pemimpin Pakatan sendiri yang dedahkan serta jadikan isu besar dalam PRU13 yang lepas – siap promosi agar rakyat jangan guna jenama minyak itu sebab kaitannya dengan syarikat arak lagi.

    Nak nafi pun tak boleh, banyak video boleh dirujuk.

    Jadi saya tak begitu ambik port sangatlah bila isu itu meletup semula sekarang. Habis-habis nanti dia pusing, “cerita masa itu”, macam cerita minyak RM 1.50/liter hari tulah, senang-senang saja dia corner walaupun ramai dah terkena. Malaysia barulah kan kata?



    Malaysia “lama” gamaknya pulak lain.

    Ketika berkuasa, kita tak dengar pulak sesiapa di kalangan anak Perdana Menteri waktu itu, Datuk Seri Najib Tun Razak “dimanjakan” dengan apa-apa jenis kontrak. Yang kita tahu hari ini, (walaupun Najib tak pernah mengatakannya) ialah, rakyat waktu itu dimanjakan dengan bantuan dari kerajaan seperti BR1M dan sebagainya.

    Cerita anak-anak beliau (“dimanjakan” dengan kontrak)? Tarak.



    Paling-paling cerita anak beliau dengan perniagaan ni yang kita tahu ialah cadang nak jual quinoa di Malaysia ini sajalah. Tapi itu takde kena mengena dengan apa-apa kontrak kan? Mungkinlah ada sana sikit sini sikit tapi tak besarlah kot, kalau tidak pasti pasti ramai dah memekak tapi takde pulak.

    Cakap pasal manja, BN dah kalah baru nak tahu bahawa ketika memerintah dulu Najib “memanjakan” rakyat. Walhal yang selalu kita dengar waktu itu Najib ini “menzalimkan rakyat”, sekarang baru tau rupanya itu memanjakan rakyat.

    Yelah, zalim macam mana pulak, dulu GST kadar tetap 6% (barang keperluan 0%), sekarang ganti dengan SST antara 6%-10%. Ini semua kuasa Allah swtlah, tak payah Najib sebut pun, orang lain yang tolong sebutkan.

    ReplyDelete
  13. Corruption charges against Guan Eng dropped
    September 3, 2018, Monday
    SHARE THIS
    10Click to share on Facebook (Opens in new window)10Click to share on Twitter (Opens in new window)Click to share on Google+ (Opens in new window)Click to share on WhatsApp (Opens in new window)Click to print (Opens in new window)



    Lim Guan Eng



    KUCHING: The Penang High Court has dropped the corruption charges against Finance Minister Lim Guan Eng and businesswoman Phang Li Koon, reported Free Malaysia Today.

    The charges were over the purchase of a bungalow at allegedly below market price.

    According to FMT, Justice Hadhariah Syed Ismail ruled that the case be dropped after the prosecution proffered that the accused be discharged not amounting to acquittal.

    Hadhariah was quoted as saying, the case could not be held and that the right thing to do was to acquit the accused since the prosecutors had decided to drop the case altogether.

    Lim, 58, was charged with committing the offence when chairing the Penang State Planning Committee Meeting on the 28th Floor of the Komtar Building here, on July 18, 2015.

    He was charged under Section 23 of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) Act 2009, which carries a maximum jail term of 20 years and a fine of no less than five times the amount or value of the gratification, or RM10,000, whichever is higher, upon conviction.

    On the second charge, Lim was accused to have abused his position with acquiring a bungalow on Jalan Pinhorn, George Town here, from businesswoman Phang Li Koon, whom he also allegedly had official dealings with, for RM2.8 million, which was about RM1.5 million below the market price at the time.

    Lim was charged with committing the offence at No. 25 Jalan Pinhorn, George Town, on Oct 21, 2015 under Section 165 of the Penal Code which carries a jail sentence of up to two years, or a fine, or both, upon conviction.

    Phang, meanwhile, pleaded not guilty to allegations of abetting Lim in obtaining the bungalow at a lower price.

    She was charged under Section 109 of the Penal Code, read together with Section 165, which provides for a jail term of up to two years, or a fine, or both, upon conviction.

    In May this year, both Lim and Phang filed their respective representations to the Attorney-General’s Chambers for the corruption charges against them to be dropped.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung untung... sape nak maksum sila masuk ph. Tak perlu risau kalau ada kes rasuah. Bolehkah kaut sesuka hati?

      PIHAK MANA MEMGUASAI MAHKAMAH? PH ATAU BN?
      PARTI MANA MENGUASAI KEADILAN MALAYSIA?
      SEPJG 5 THN SEBELUM PRU 15 PARTI MANA YG AKAN DIDAKWA? BN ATAU PH?
      SEPJG 5 THN KE DPN PARTI MANA YG SEMUA KES DIGUGUR? PH ATAU BN?

      ADAKAH INI UNDANG UNDANG MALAYSIA BARU?
      BERSIH DAH TAK WUJUD?

      Delete
    2. Nak tanya agak agak kalau dap melawan madey, rasanya boleh tak kes ni dibukak balik?
      Kalau boleh maknanya dap kena sonyap apa saja madey nak buat dan tindakannya tak boleh dipertikai
      Ikut sajalah. Ikat kakitgn dongggg?
      Begitu jua anuar dan family. Tgnkaki terikat mukut terkatup?
      Penyokong diperdaya anggap pemimpin bersih.

      Delete
  14. UNTUNGLAH GUAN ENG ENG....DIA DAH DAPAT TONGKAT YG DIHAJATI......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha rupanya bkn tongkat dlm berdagang je. Tongkat dlm kes mahkamah pun dpt.
      Rakyat diambik tongkat kerana jd malas.
      KAH KAH KAH

      Delete
  15. Lawak manifesto. Pemimpin ph kata ada dah tertunai. Puasla rakyat tercari cari apala hadiah paling berharga tu. Dah jumpa HAPUS GST. 0 sifar gst. Gempak gempita disiang cerah. Tetiba TUM TUM BOOOMMMM guruh bergemuruh sifar hanya beberapa bln. 1 sept sst 10% + 6 %.
    PADAN MUKA.
    Mknlah kebodohan percaya kata toni puaka dgn gone end. Sst brg jd murah dan tdk membeban rakyat.
    Rakyat ada lebihan duit utk belanja. Apa ke bangang punya org yg bercakap. Itulah level menteri ph. Asik nak perbodohkan rakyat.

    ReplyDelete
  16. MAMAK MATDEY MAHATAIK DAH KENA NASI KANGKANG SAMA TOK KONG DAPIGS.....

    ReplyDelete
  17. SPRM TERKEJUT DGN KEPUTUSAN MAHKAMAH TINGGI P PINANG MEMBEBASKAN GUAN ENG.

    KAH KAH KAH.

    TOMMY MERAYU KE TOMMY.

    AKU PUN TERKEJUT.
    MALAYSIA MEMILIH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke sprm sampai buat kenyataan media terkejut, terkejut badak berendam kot atau beruk tersentap korek bontot. Nak lepas tgn ke?

      Delete
  18. Dikatakan petron dah memohon pd 2016 dan 2017. Tapi gagal dlm permohonan. Sesape/co boleh pohon. Bkn bermakna jika dah pohon dulu bererti pemerintah baru boleh meluluskan dgn alasan dulu dah pohon. Dulu pohon permohonan ditolak. Tdk boleh diambik kira lagi. Apsal masih guna nama najib dlm kes ni. Nak tutup citer apa? Nak perdaya rakyat lagi ke? Kalau mcm tu semua co yg masuk tender dan gagal wajib bagi la projek tu sekarang.

    ReplyDelete
  19. ORANG KATA.....TAKAJUT BOROK.....MEMANG BERUK DIORANG SOKMO NI....OII SHUKRI MATA SEPET...KO TENGAH BUAT APA TU!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ready nak buat siaran langsung menangis terkejut berok.
      Kaaaahhhhhhhh

      Delete
  20. PATUT LE MAMAK MATDEY PI MELANCONG KAT BRUNEI....BALIK NANTI...KATA....SAYA TAK TAU LE!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti lebih kukuh dan kuat dr khir tapi dia masuk dlm. Yg ni bebas jd menteri. Syokkkknya maksum ahli ph.

      Delete
  21. KAH...KAH...KAH....DULU ATOK NANGIS2....LEPAS TU SI SHUKRI DOK NANGIS2 ....SEKARANG NI ENG...ENG DAH TAK NANGIS LAGI....DRAMA BERSIRI APAKAH INI!!!!!

    # RULE OF TELO MAMAK MATDEY AL KUTTY.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gamaknya dibelakang dap menangis kerana terlampau ketawa terbahak bahak sampai keluar air mata berjaya perbodoh melayu yg undi ph.

      Delete
  22. GST 6% TAK MAU. MENYALAK SIANG MLM.
    SST 10% + 6% MAU MAU MAU.
    BODOH PUNYA OLANG.

    ReplyDelete
  23. MENTERI PAKATAN HAPRAK...KENCING MERATA2 SIANG MALAM......

    ReplyDelete
  24. Rakyat pengundi ph dah berjaya selamatkan malaysia.
    Selamat dr gst dpt sst.
    Selamat bebaskan anak kit sial.
    Selamat bebas dr pegang tongkat.
    Selamat bebas dr malas.
    Yahuuuuuuuuuu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat sejahtera menambahkan lagi kekayaan keluarga pm 4 dan 7 dan kroni.
      Seperti kata pm7, mereka dpt kontrak layak kerana berusaha dan rajin.

      Delete
  25. SEMUA SALAH GUNA KUASA MENTERI DAN KRONI2 FUKATAN HAPRAK AKAN TERLUPUS SATU PERSATU....

    ReplyDelete
  26. Bila rakyat melayu dah bangkit, madey dan jemin pun buat talk talk talk bumiputera. Konon tak abai bumi. Betul la tu, anak beranaknyakan bumi mana bolah abai. jemin pun sama. Kroninya pun bumikannnnnn.

    Pm7 ni bila bercakap tentu bersbb. Ada tujuan. Apa lagi nak undi melayu pru15 la. Takut hilang. Tengok mara dah lagu lain.

    ReplyDelete
  27. BOLEH PERCAYA KE MAMAK TUA RENTA NIH!!!!!....LIDAH BIAWAK......

    ReplyDelete