Monday, September 3, 2018

kenapa Pejabat Peguam Negara Tarik Balik Pertuduhan Terhadap Lim Guan Eng?


Mahkamah Tinggi di sini melepas dan membebaskan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dan ahli perniagaan wanita, Phang Li Koon daripada dua pertuduhan rasuah dan salah guna kuasa berhubung pembelian banglo di bawah harga pasaran.

Keputusan itu dibuat Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail  pada prosiding hari ini yang ditetapkan untuk mengetahui keputusan representasi yang dihantar oleh tertuduh-tertuduh  ke pejabat Peguam Negara pada bulan lalu.



Terdahulu pada prosiding itu Timbalan Pendakwa Raya,  Datuk Masri Mohd. Daud memaklumkan mahkamah bahawa pihaknya telah menerima dan meneliti representasi yang dikemukakan pihak pembelaan dalam kes itu.

Sehubungan itu pihaknya memutuskan pada peringkat ini untuk menarik balik pertuduhan ke atas kedua-dua tertuduh dan memohon mahkamah agar melepas tanpa membebaskan mereka.

Namun begitu permohonan  melepas tanpa membebaskan kedua-dua tertuduh  oleh pihak pendakwaan itu dibantah peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Guan Eng, sebaliknya beliau memohon   agar anak  guamnya dilepas dan  dibebaskan oleh mahkamah.

Ketika membacakan keputusan itu Hakim Hadhariah berkata, sejak perbicaraan dijalankan seramai 25 saksi telah dipanggil dan masih terdapat 20 lagi saksi yang mungkin dipanggil memberi keterangan selepas ini.

"Di mahkamah ini sepatutnya tak ada 'case installment', kena ada full stop tak boleh koma selepas kes sudah berjalan dengan 25 saksi dipanggil tiba-tiba nak tangguhkan kes seketika.

"Jadi selepas mengkaji keseluruhan kes saya memutuskan untuk melepas dan membebaskan kedua-dua tertuduh atas kedua-dua pertuduhan yang dihadapi," katanya.- UTUSAN ONLINE

35 comments:

  1. Hidup YB Lim Guang Eng, Hidup YB Lim Guang End..Hidup DAP...

    Wooi Melayu...sekarang Cina contral ini Malaysia..luu pon kaum pendatang...Balik kampong

    ReplyDelete
  2. Admin. Cuba check. Komen di atas utk amik tindakan..

    ReplyDelete
  3. Harap2 semua MP parti2 pembangkang kecuali KJ (KJ kepada rakyat bukan lagi ahli parti pembangkang) buat masa sekarang jangan lagi sentuh isu lain, fokus kepada isu AG dan kronism ini dahulu. Bagi penerangan kepada rakyat supaya faham dengan mendalam...

    ReplyDelete
  4. Agak2nya inilah yang dimaksudkan oleh peguam2, pakar undang2, professor undang2 dan atok patriot Pakatan Harapan sebagai institution reform? SUNGGUH MEMALUKAN!!!! Malu kepada dunia malu kepada anggota2 negara Kommenthwelth, malu kepada negara Zimbabwe...

    ReplyDelete
  5. Kes ini mempunyai implikasi yang sangat besar kepada rakyat, mereka tidak lagi percayakan kepada undang2 kerana ianya dilihat double standards?

    ReplyDelete
  6. Oleh kerana tidak lagi mempercayai undang2, Gopal yang mempunyai satu saman polis kerana tidak memakai topi keledar semasa menunggang motosikal membuat keputusan untuk tidak membayar saman tersebut. Ini kerana Gopal melihat ada amalan double standards diantara rakyat marhaen dan MP2 DAP dalam sistem undang2 negara.

    ReplyDelete
  7. Kepada semua bakal2 banduan jenayah yang mana kes anda sedang berjalan, anda dinasihatkan untuk menghubungi AG meminta supaya mereka menggugurkan kes2 jenayah anda!

    ReplyDelete
  8. ATOK TUA BANGKA PUN DOUBLE STANDARD.. LIDAH BERCABANG... KTONI ANAK DIMANJAKAN DNG KONTRAK BERATUS JUTA ORAMG KAMPUNG NELAYAN MISKIN DISURUH BERDIKARI SENDIRI (BACA : PANDAI PANDAI LA NAK IDUP)

    NAK HARAP LEBIH LEBIH DNG ATOK KAU TUA BANGKA TU PUN TAK GUNA DAHH.. TELO DIA MASIH KENA CLAMPING DENGAN TOP DOG.. 13 KERUSI TAKKAN NAK CAKAP BANYAK PULAK..

    KAU ORANG FIKIR SINDRI LA..

    ReplyDelete
  9. INI SEMUA POYO...............

    ReplyDelete
  10. PERANCANGAN YG AMAT LICIK DARI ATOK TUA RENTA....BARUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  11. Isu SST : Ketua Pengarah @KastamMalaysia Wajib Letak Jawatan!




    Berita yang disiarkan oleh MalaysiaKini pada 13 Mac 2018, sebelum kejatuhan Kerajaan BN telah menyiarkan bahawa Ketua Pengarah Kastam mengatakan bahawa untuk kembali ke sistem lama (SST) adalah tidak masuk akal!

    Memang benar tidak masuk akal pun kerana Malaysia adalah satu-satunya negara di dalam sejarah peradaban manusia yang kembali menggunakan sistem kuno setelah melangkah setapak ke hadapan dari sudut pelaksanaan sistem percukaian era moden.


    Namun, pada hari ini, setelah terlaksananya, Ketua Pengarah Kastam yang dahulunya hebat mempertahankan GST kini hanya akur terhadap Kerajaan PH mengenai pelaksanaan SST.

    Yang mana betul ni wahai Ketua Pengarah Kastam?

    Kenyataan anda yang dahulu betul ke atau kenyataan sekarang yang betul?

    Jika salah satu tak betul, anda tidak layak untuk menjadi Ketua Pengarah Kastam!

    Dahulu kata laksana GST lebih telus dalam mengutip cukai, kini jangka ruang ketirisan lebih kecil bawah SST!

    Seluruh dunia sudah mengatakan bahawa GST lebih efisien! Yang tidak efisien adalah jabatan di bawah kepimpinan kamu yang gagal melaksanakan dasar serta polisi yang telah diwartakan!

    Kelemahan jabatan kamu mengakibatkan sistem yang baik gagal mendapat pelaksanaan yang baik!

    Letak jawatan sahajalah!




    ....................DASAR KELING................PUIHHHHH........

    ReplyDelete
  12. Orang no.1 SPRM juga kena letak jawatan sebab rakyat lihat sudah tiada lagi integriti, ramai rakyat yang terkezuttttttttt!

    ReplyDelete
  13. Rakyat minta Yang Arif Tuan Speaker Parlimen Malaysia kalau boleh dapat beri sedikit komen dan pencerahan. Gaji mahal bagilah komen sikit, dikatakan bekas hakim mesti arif berkenaan undang2?

    ReplyDelete
  14. Di Pakistan peguam2 mereka selalu buat demonstrasi kalau2 ada perkara2 sumbang dalam sistem undang2 mereka. Di Malaysia sebaliknya rakyat marhaein pula yang banyak bersuara, mereka yang arif undang2 entah kemana?

    ReplyDelete
  15. HARI NI 3 sept MALAYSIA TERKEJUT BERUK.

    Dgn penuh terkejut pulangnya tun disambut kata saya tak tau. Saya tak tau tak diberitahu. Bkn arahan saya. Saya tak masuk campur.

    Ambigaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
    Marinaaaaaaaaaaaaaaaaaaacinnnnnn...

    ReplyDelete
  16. Janji belum tunai. Takde ke puak ph nak angkat banner tepi jln honnnkkkkkkk. Dah tak kisah ke brg mahal, minyak tak turun, ptptn kena byr, tol byr. Madey naik semua pro ph duit berlebih. Perlaksanaan sst akan buat lebihan wang utk belanja.

    Menteri dgn pengundi sama je semua matematik songsang.

    ReplyDelete
  17. Bau busuk dan membusukkan kini menyelubungi seluruh pejabat Peguam Negara, bau taik hanyir tersebut mungkin boleh sampai kepejabat majlis peguam Malaysia... Eii ianya amat MENJIJIKKAN!!!!

    ReplyDelete
  18. Kalau anda pernah lalu dilebuhraya Utara Selatan, berdekatan tol plaza Ipoh Selatan anda akan menghidu bau taik babi dipersekitaran tersebut. Bau seperti ini kini menyelubungi pejabat Peguam Negara, baunya sangat hanyir dan membusukkan dan boleh membuatkan seseorang boleh termuntah! Sangat kotor dan mengotorkan!

    ReplyDelete
  19. ATOK SI TUA RENTA....BUAT TOKOJUT KONON.....

    SEBAB DAH TAHU BENDA NI AKAN BERLAKU...TU SEBAB DIA PI MELENCONG KE BRUNEI....

    ReplyDelete
  20. Dihari perbicaraan, maka berkumpullah segala berok2 yang ada diwilayah ceruk hutan dihujung sana dan memenuhi segala ruang yang ada dimahkamah rimba tersebut. Bila keputusan dibacakan seekor berok secara tidak sengaja tekezut menyebabkan semua berok2 yang hadir turut sama TERKEZUTTTTTT berok, keadaan menjadi tidak TERKAWAL bilama semua berok2 berteriakan sesama sendiri kerana terkejut berok yang amat sangat... petikan novel hasil nukilan A Samah Sain...

    ReplyDelete
  21. Diluar mahkamah rimba segala berok2 yang ada cuba melakonkan watak2 terkejut berok masing2 kononnya menjadi mangsa keadaan dan ada dikalangan berok2 saling menyalahkan sesama sendiri! - petikan sambungan novel hasil nukilan A Samah Sain.

    ReplyDelete
  22. Apa kata para NGO anjurkan DEMONSTRASI Bertema: MALAYSIA TERKEJUT pada 9 September 2018 di Padang Merbuk, KL bagi MEMBANTAH KEPUTUSAN AG yang secara mengejut menarik balik pertuduhan terhadap LGE dan PLKoon. RULE OF LAW ATAU RULE OF JUNGLE.

    ReplyDelete
  23. Ungka bangka pun terkejut jugak. Ekeke

    ReplyDelete
  24. Semua duta2 diplomat2 asing dari seluruh dunia yang ada di KL memerhatikan sahaja perjalanan mahkamah rimba disini, mereka juga terkejut dengan keputusan tersebut. Amat memalukan kerajaan Malaysia dimata dunia.

    ReplyDelete
  25. Kita tunggu apa komen professor undang2 Universiti Malaya dalam kes ini, jangan lambat2 nanti isu sudah jadi basi... sekarang dunia modern semua REAL TIME!

    ReplyDelete
  26. Rakyat berharap satu pasukan bebas dapat ditubuhkan untuk menyiasat kemungkinan wujudnya konspirasi diantara SPRM dan Peguam Negara dalam melepaskan kroni mereka dari pertuduhan jenayah rasuah dimahkamah. Ianya penting untuk mengembalikan kepercayaan rakyat kepada sistem undang2 negara!

    ReplyDelete
  27. Bershit mana???
    Babiga mana???
    Manaa barua barua velaka hisham rais haram jadah?? Da mampos atau tgh seronok main betina??

    Opcom, petron, ecrl, hsr, brim, kasut hitam, refund gst, jet 4 biji, tomato murah, menas belakang rumah, tongkat buang...

    1001 gila..ph..

    Hari ini palinh terkejut dalam sejarah.. kes tengah bicara mahkamah boleh gugur takbersebab!!

    Sekurang kurangnya bicaralah dulu lepastu madey mnta la hakim ikut skrip bebaskan lge babi!

    So xnmpak la sangat kes diatur tgn ghaib, sistem kehakiman dan undang2 dicabuli, diletak dicelah kangkang madey.

    Tak logik lngsung ia gugur kes demi kroni

    ReplyDelete
  28. Penyokong nuor juga kaget, tetiba pulak madey umum akan akur perjanjian ngan pkr jd pm 2thn je. Sebelum tu dgn jemin bernada lain. Pasti ada sesuatu. Ni kan nak prk, kenalah lunak bercakap supaya pro pkr tetap undi. Mungkin juga nak bagi sokongan kat jemin yg hadapi undi pkr seolah olah jemin bkn orgnya. Bila madey bukak mulut 1000 makna boleh ditafsir. Seperti kata kesultanan johor, lidah bercabang.

    ReplyDelete
  29. SEMUA KAGET KECUALI KIT SIAL ANAK BERANAK, PEGUAM TOM & PEGUAM NEGARA TOM.

    Adakah bnr ketua sprm terlalu kaget hingga dikatakan telah meletak jawatan?

    Haaaaaaaa tepokkkkkkk

    ReplyDelete
  30. Taik2 100 hari belum lagi habis dicuci! datang pula taik baru, kali ini kepala taik busuk dan membusukkan datang dari pejabat Peguam Negara dan pejabat SPRM. Lebih baik kiranya anda berdua meninggal dunia!!!!!

    ReplyDelete
  31. Buat malu saja SPRM, setiap hari anda bercakap berkenaan integriti tetapi anda sendiri TIDAK PUNYAI INTEGRITI, anda telah bersekongkol dengan Peguam Negara dalam melepas bebaskannya kroni anda dalam kes jenayah berat rasuah!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  32. Dah macam kartun mahkamah yang mengendalikan kes rasuah LGE? ELOKLAH TUKARKAN SAHAJA HAKIM YANG MENGHAKIMI KES TERSEBUT DENGAN SEGERA! BUAT MALU KAT DUNIA SAHAJA... diplomat2 duta2 asing yg ada bersepah kat KL ni dok perhati je perjalanan kes dengan gelihati...

    ReplyDelete
  33. Rule of law dibawah PH rasa2nya DAH BOLEH DICAMPAKKAN DALAM TONG SAMPAH sebab dah tak ada value...

    ReplyDelete
  34. Puak2 dap dari dulu masa pembangkang pun sama, cth klasik kes beng hock, bermatian2 jadikan isu semua salah sprm. Sprm lak sampai berguling2 nak reman geng dap ni kat sg pelek. Bila kes melibat kan kerajaan bn, roadshow 1 malaya jaja cerita sambil angkat sepanduk, habis semua NGO(k), majlis(baca najis) peguam, rakyat mata sepet dan uneducated dibawa skali penuhi jalan2 berpiket.

    Bila dah jadi KERAjaan, kes2 yg libatkan ahli bn pantas je tangkap dan dakwa tapi kes2 libatkan kaum2 dap, dilepaskan begitu saja..

    Mari nyanyi ramai2... PHakatoon sungguh senang dilepas begitu saje..

    ReplyDelete
  35. Lebih baik tutup jew mahkamah..jimat kos..tkyah bayar gaji ketua hakim negara..mahkamah tu jadi kan muzium..tukar undang2 skrg kepada undang2 rimba tajaan KERAjaan pimpinan.Atok 93 krtua segala kera2 di mesia

    ReplyDelete