KL CHRONICLE: Datuk Seri Ismail Sabri : Tindakan Peguam Negara satu penghinaan kepada SPRM

Tuesday, September 4, 2018

Datuk Seri Ismail Sabri : Tindakan Peguam Negara satu penghinaan kepada SPRM


1. Tindakan Peguam Negara memohon menarik balik kes Lim Guan Eng di mahkamah merupakan penghinaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jabatan Peguam Negara yang merupakan badan yang dihormati selama ini.

2. Tindakan ini merupakan titik hitam kepada sistem perundangan di Malaysia. Walaupun berdasarkan perlembagaan, Peguam Negara mempunyai kuasa untuk meneruskan atau menarik balik kes tetapi ia tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya tanpa sebab yang munasabah. 




3. Peguam Negara perlu menjelaskan kapada rakyat sebab-sebab kenapa permohonan menarik balik kes.  Dari segi peraturan, sebelum kes diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara, aduan perlu disiasat oleh SPRM. 

4. Saya penuh yakin sebagai badan bebas yang mempunyai integriti yang tinggi, SPRM telah menjalankan siasatan dengan telus dan profesional. Selepas siasatan selesai, barulah SPRM menyerahkan kertas siasat serta cadangan kepada pihak Jabatan Peguam Negara.

5. Peguam Negara pula akan meneliti dan mengkaji kertas siasatan. Jika didapati ada prima facie kes maka barulah Peguam Negara menyediakan kertas pertuduhan dan seterusnya membuat pertuduhan di mahkamah.

6. Ini bermakna sebelum Guan Eng dihadapkan ke mahkamah, ia melalui prosedur yang sangat ketat dan lengkap. Lebih-lebih lagi kes ini telah pun bermula dan sedang berjalan.

7. Maka adalah terlalu menghairankan mengapa Peguam Negara memohon kepada mahkamah untuk menarik balik kes ini, lebih-lebih lagi kes yang sudahpun berjalan dengan 25 saksi telah pun dipanggil. 

8. Penarikan balik kes ini memberi implikasi yang besar kepada SPRM yang seolah-olah Peguam Negara tidak mempercayai siasatan SPRM sedangkan SPRM lah yang paling mengetahui secara terperinci kes ini. 

9. Tidak hairanlah kenapa pihak SPRM membuat kenyataan terkejut dengan tindakan Peguam Negara ini.
Rakyat lebih terkejut kerana sebelum ini Tommy Thomas adalah peguam di dalam kes Guan Eng ini. Maka wujud conflict of interest dalam kes ini.

10.  Tindakan Peguam Negara amat membimbangkan kerana beberapa kes yang melibatkan pemimpin Pakatan Harapan juga digugurkan sebelum ini.

11. Maka Peguam Negara mesti memberi penjelasan kepada persoalan daripada rakyat ini.
Peguam Negara tidak wajar menyalahgunakan kuasa yang diperuntukkan oleh perlembagaan bagi kepentingan politik individu.

12. Kuasa yang diberi hanya boleh digunakan untuk sebab-sebab yang munasabah dan berdasarkan perundangan. Jadi, Peguam Negara mesti berikan penjelasan. Jika tidak pihak kerajaan mesti mengambil tindakan terhadap beliau termasuk memecat Peguam Negara.

Sekian.

53 comments:

Anonymous said...

SI SHUKRI MATA SEPET MANA.....PERAM TOLO KO!!!!!

Anonymous said...

Anon848... Jgn hipokrit laa... PM pun torkojuit... Hehe he...

Anonymous said...

Recent Rate History

09/04/18 Tuesday 1 USD = MYR 4.1429
09/03/18 Monday 1 USD = MYR 4.1282
09/02/18 Sunday 1 USD = MYR 4.1191
08/31/18 Friday 1 USD = MYR 4.1124
08/30/18 Thursday 1 USD = MYR 4.1165
08/29/18 Wednesday 1 USD = MYR 4.1270
08/28/18 Tuesday 1 USD = MYR 4.1066
08/27/18 Monday 1 USD = MYR 4.0940

Anonymous said...

Tengah berlatih nak jd pelakun huhuhu.

Anonymous said...

Jgn pulak ada mati terkejut. Hihihi

Anonymous said...

Jd org kaya pi zimbabwe. Tu yg madey mau. Rakyat malaysia baru beralih belanja jln jln mkn ke zimbabwe.

Anonymous said...

Kita desak peguam negara siasat kes altantuya. Isu ini dimainkan tak henti henti utk menuduh najib dan mengaitkan dgn umno. Dap dan rbanya, pkr, pan, bunga semua melalak nama altantuya. Anda semua telah berkuasa. Mengapa sekarang jd pekak bisu dlm kes pembunuhan altantuya. Mahfuz mana? Sirul mana? Ayah altantuya dah jumpa madey dan peguamnya org dap. Bila mau bukak kes ni.

Ph jdkan isu ini sebagai senjata utk menuduh najib dan umno terlibat dlm kes pembunuhan.

Anonymous said...

Penyokong ph mengapa tdk desak pemimpin ph membukak semula kes ini. Bknkah anda semua mau kes ini dibukak kembali. Mau bawak balik sirul. Mengapa jd diam membisu. Anda sekarang sudah berkuasa. Anda semuakan mau keadilan utk altantuya. Desak la tunggu apa lagi.

Anonymous said...

Pindah isu lain. Kes kapal layar dah sonyap. Ada lagi ke kapal ni. Sape la tuan punya.

Baru jd peguam negara. Byk benor kes gugur.

Anonymous said...

TAK LAMA LAGI MAMAK MATDEY MATI TAKAJUT.....

Anonymous said...


HEBAT WAYANG MADEY LAKNATULLAH, PERJANJIAN APAKAH ANTARA MADEY DAN KIT SIAL LGE LAKUKAN SEBELUM NAIK JADI PM? PATUTLAH APANDI DIPECAT, ORANG LUAR DILANTIK JADI AG.


Perlu tubuh RCI siasat salah laku Peguam Negara

KUALA LUMPUR 4 Sept.- Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan bagi menyiasat sama ada Pejabat Peguam Negara telah melakukan salah laku yang serius dalam kes rasuah melibatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

Peguambela dan peguamcara, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz berkata, kenyataan akhbar oleh Ketua Bahagian Perbicaraan dan Rayuan Jabatan Peguam Negara, Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria hari ini telah menimbulkan lebih banyak persoalan yang memerlukan sebuah RCI ditubuhkan.


“Satu RCI perlu ditubuhkan bagi menyiasat sama ada Pejabat Peguam Negara telah melakukan salah laku yang serius yang telah menghakis kepercayaan rakyat terhadap sistem keadilan negara. Kita tidak boleh menipu semua orang dengan memberikan kenyataan media semberono seperti ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Mohd. Khairul Azam berkata, merujuk kenyataan media oleh Mohamad Hanafiah tersebut, beliau membuat kesimpulan bahawa kes Guan Eng dan Phang Li Koon tidak akan berjaya di akhir kes pendakwaan dan disebabkan itu beliau memutuskan untuk menggugurkan pertuduhan berkenaan.

Sehubungan itu, katanya, sebagai seorang peguam, dia amat terkejut dengan lemahnya moral dan semangat juang pihak pendakwa raya dalam kes ini kerana pernah berpengalaman menentang pasukan pendakwa raya yang mempunyai semangat juang dan jitu dan walaupun mereka dalam kes berkenaan tidak mempunyai bukti kukuh.

“Terdapat 60 orang saksi, di maklumkan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Masri Mohd. Daud akan di panggil untuk menjadi saksi pendakwaan dan setakat ini, baru 25 orang saksi pendakwaan telah dipanggil.

“Maka semestinya baru sekitar 40 peratus kes pendakwaan dibina dan ada lagi 60 peratus saksi masih belum memberikan keterangan. Bagaimana Mohamad Hanafiah boleh secara semberono membuat keputusan dalam keadaan lagi 35 orang saksi pendakwa masih belum memberikan keterangan?” soalnya.

Jelas Mohd. Khairul Azam lagi, menerusi kenyataan akhbar itu juga, Mohamad Hanafiah mengakui tidak memaklumkan hal untuk memulakan atau menamatkan pendakwaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selain mengakui tidak pernah terlibat dengan kes tersebut sebelum ini.

“Oleh itu bagaimana beliau yang tak pernah terlibat dengan kes ini boleh membuat satu kesimpulan ‘kes lemah’ dalam keadaan beliau tidak pernah berkomunikasi dengan SPRM untuk memastikan keputusan beliau itu tepat?

“Lebih berbahaya apabila beliau mengaku curiga dengan integriti SPRM selaku agensi penyiasat dan bagaimana beliau yang tidak pernah terlibat dari awal mengendalikan kes ini boleh berbangga dengan konsep ‘fresh eye?” soalnya lagi.



Artikel Penuh: ( http://www.utusan.com.my/berita/nasional/perlu-tubuh-rci-siasat-salah-laku-peguam-negara-1.741624#ixzz5Q8xvKYYu )

Anonymous said...

PAKATAN RASUAH NEGARA

Rujuk huraian peguam ini

DUA PERKARA PELIK PEMBEBASAN LIM GUAN ENG DARIPADA KES RASUAH
1. Saya telah mendapat maklum bahawa Hakim Mahkamah Tinggi, Yang Ariff Hadhariah Syed Ismail telah membuat keputusan untuk melepaskan YB Menteri Kewangan Lim Guan Eng daripada tuduhan rasuah yang melibatkan pembelian banglonya.

2. Menurut hakim, pelepasan ini adalah “discharge amounting to acquittal” iaitu pelepasan yang juga merupakan pembebasan. Ini bermaksud tertuduh iaitu YB Lim Guan Eng seolah-olah tidak bersalah ke atas tuduhan rasuah ini lantas dibebaskan. Ini juga bermakna YB Lim Guan Eng dibebaskan secara mutlak daripada pertuduhan rasuah ini dan kes ini tidak boleh dibuka semula dan dibawa ke mahkamah lagi pada masa akan datang.

3. Terdapat sekurang-kurangnya dua perkara yang pelik di sini: Perkara pertama, pihak pendakwaraya hanya memohon “discharge not amounting to acquittal” atau “pelepasan yang tidak bermaksud tertuduh dibebaskan” iaitu permohonan supaya YB Lim Guan Eng dilepaskan namun bukan dibebaskan. Jika ini berlaku kes ini boleh dibuka semula dan dibawa ke mahkamah pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, pihak pendakwaraya daripada Pejabat Peguam Negara juga telah menyarankan untuk pertuduhan digugurkan terus, dan berdasarkan saranan pendakwaraya ini hakim mahkamah telah membuat keputusan untuk membebaskan Lim Guan Eng dan kes ini ditutup justeru tidak akan dibawa ke mahkamah semula.

4. Perkara kedua, penghakiman hakim dan saranan Pejabat Peguam Negara dan pembebaskan Lim Guan Eng seperti di atas berlaku pada peringkat proses perbicaraan yang terlalu awal di mahkamah. Ini seolah-olah saranan pendakwaraya di atas dan keputusan mahkamah untuk membebaskan Lim Guan Eng dilakukan dengan tergesa-gesa tanpa perbicaraan lanjut yang mana sekurang-kurangnya 20 orang saksi lagi belum dipanggil untuk memberi keterangan di mahkamah. Ini berbanding dengan kes 1MDB bekas Perdana Menteri dan kes banglo bekas Menteri Besar Selangor Dato’ Seri Dr Khir Toyo yang mana proses pertuduhan dan perbicaraan di mahkamah berlaku dengan panjang lebar.

5. Jika sesiapapun yang bertaraf Menteri melakukan rasuah namun terlepas dan bebas daripada kesalahan tersebut oleh kerana beliau kenal Peguam Negara dan adalah bekas anak guam kepada Peguam Negara dalam kesnya, maka suatu kesongsangan undang-undang telah berlaku. Ini bukanlah “Rule of Law” namun adalah suatu ketidakadilan dan masalah etika dan moral yang amat membimbangkan. Ia juga akan menyebabkan krisis kepercayaan kepada institusi Undang-undang Negara.

6. Dan lebih buruk lagi ia akan menggalakkan lebih ramai lagi perasuah dan ahli politik berjawatan tinggi dalam Kerajaan untuk terus mengamalkan rasuah kerana mereka tahu mereka boleh terlepas dengan mudah.
ISHAM JALIL
3 September 2018

Anonymous said...


petanda malaysia akan alami krisis ekonomi. USD-MYR terus lemah
tiada pelabur yang minat menanam modal besar melainkan penyangak, judi haram pelacuran dan penjenayah!

Anonymous said...

Bila PEGUAM2 kerajaan mendakwa kes Anwar, mereka mencuba tetapi gagal. Tapi bila ambil peguam swasta Shafiee Abdullah, beliau telah membuktikan SEMEN tersebut. Bila PEGUAM2 kerajaan mendakwa kes LGE, baru nak start dah mengaku kalah? Kalaulah kes ini di outsourced kan kepada Tan Sri Shafee Abdullah, InsyaAllah hasil dan keputusan mahkamah MUNGKIN berbeza! Rakyat marhain syorkan untuk tunjukkan RCI untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap KELUHURAN undang2 negara!!!!

Anonymous said...

Dgn konpidennya madey akur akan serah kuasa ke anuar bila genap 2 thn. Bayangkan dlm 2thn berapa byk dah kaut? Baru 3 ke 4 bln anak anak gumbira projek masuk kocek. Belum kira projek kroni.

Dgn keadaan ekonomi negara yg semakin susut rezab, nilai rm jatuh, pelabur lari, pentadbiran negara lintang pukang, tak mustahil anuar terima kerajaan yg penuh huru hara. Anuar mungkin mewarisi hutang negara berlonggok longgok utk diselesaikan. Dulu najib selesaikan hutang negara pm4. Semua masalah dan tanggungjawab diletakkan di atas bahu anuar. Anuar akan dipertanggungjawab semuanya. Tunggulah akan tiba waktunya.

Anonymous said...

Dap dan rba sokong madey hadkan kuasa raja raja melayu. Bkn itu je, penghinaan dilemparkan ke raja raja melayu. Saban hari ada je penghinaan. Masa madey dilantik, begitu jua waktu peguam negara. Yg sering dihina sultan johor dan agong.

Kuasa raja raja melayu mau disekat. Kekebalan kuasa raja raja mau dihapus. Yg terjd kini seolah olah guan eng lebih kebal dr raja raja melayu.

Anonymous said...

Pentaksub ph kata apa salahnya lantik peguam negara bkn melayu bkn islam, kita kan ada ada agong.

Hahaha sape yg kebal?

Anonymous said...

Sibuk isu lain, isu lama hilang.
Isu jolo
Isu kapal layar
Isu pesawat jolo

Timbul isu ikan masin tersilap ada sst. Hantam saja kata gone end. Level menteri boleh buat kerja hentam keromo. Patutla pelabur lari. Bkn cari duit masuk. Asik buat duit keluar. Jahanam negara.

Anonymous said...

5 pihak perlu dipanggil untuk dibuat siasatan, siapa pihak tertinggi yang boleh buat siasatan, tak tahulah! Antara yang paling disyaki adalah LKS kerana lately dialah yang paling MENIKUS, kedua adalah Mahaathir, modus operandi sama macam kes Memali berada diluar negara ketika keputusan dibacakan dan berpura2 terkejut, seterusnya hakim itu sendiri, MAIN ACTOR Peguam Negara dan akhir sekali pihak SPRM. Rakyat menjadi semakin KELIRU dan menganggap ianya adalah KONSPIRASI PIHAK TERTINGGI NEGARA?

Anonymous said...

Tuanku YDPA disarankan untuk segera memanggil PM untuk menasihati dan menerangkan apakah yang sebenarnya yang berlaku. Jika tidak berpuas hati dengan penerangan tersebut Tuanku bolehlah dengan segera MEMECAT Peguam Negara dan mengantikannya dengan yang lain. Dari kacamata rakyat, majoriti telah KELIRU dan sudah hilang kepercayaan diatas kredibiliti dan integriti Thommas. Bagaimana kes yang kronologinya seakan sama, Khir Toyo dan LGE TETAPI mempunyai keputusan mahkamah yang SAMA SEKALI BERBEZA. Kalaulah asas buku undang2 yang sama digunapakai, SUDAH TENTU HASIL KEPUTUSAN MAHKAMAH JUGA AKAN SAMA. Rakyat menjadi semakin keliru!!!!!

Anonymous said...

Di UK, people respect law sebab undang2 mereka diLIHAT adil, samalah di Europe, Australia, New Zealand dan negara2 maju, di Malaysia keadaan sebaliknya berlaku rakyat tidak hormati undang sebab mereka menganggap negara mempunyai 2 set undang2, satu untuk rakyat dan satu lagi untuk MP2 DAP, walaubagaimanapun itu hanyalah PERSPEPSI rakyat?

Anonymous said...

Propaganda PHakatoon sblm PRU14, 'JOM UBAH'.

Inilah perubahan yg mereka impikan,

1. MEREKA DAPAT PANGKAT
2. MEREKA DAPAT KUASA
3. MEREKA KAWAL UNDANG2

3 perkara ni buat mereka kebal untuk jangkamasa pangjang, dan dengan kuasa yg ada mereka boleh tentukan corak pilihanraya yg bagaimana menguntungkan dan akan sentiasa memenangkan mereka.

Sedih kepada generasi yg akan datang menjadi rakyat kepada keluarga kapitalis PHakatoon.

Anonymous said...

Bergitu juga dengan kes seorang setiausaha kepada DUN DAP yang difahamkan telah terjun dari Plaza Masalam membunuh diri suatu ketika dahulu, tetapi kenapakah pula kerajaan terpaksa membayar ratusan ribu ringgit sebagai pampasan? Kes tersebut juga meninggalkan lebih banyak persoalan kerana wujudnya KONSPIRASI parti2 politik tertentu ATAU unsur2 kongsi gelap? Disesetengah negara maju ada kes yang dibuka semula siasatannya walaupun kes sudah ditutup 30-40 tahun lalu. Tak salah rakyat yang jahil undang2 bertanya?

Anonymous said...

"Mahkamah tidak menjalankan kes secara ansuran", rakyat yang tak belajar undang2, jahil undang2 tak boleh nak kata apa? Walaubagaimanpun semangat ingin tahu rakyat sentiasa TINGGI!!! Tetapi rakyat tahu dinegara2 maju ada sesetengah kes dibuka semula setelah 30-40 tahun ditutup. Tak tahu lah kalau2 kes 30-40 tahun ini dikatogerikan sebagai ansuran, bayaran tertunggak ke atau installment? Lagi lama lagi KELIRU!!! Harap ada pihak diatas sana PRIHATIN dan buat siasatan DENGAN SEGERA...

Anonymous said...

Tahniah diucapkan kepada kerajaan negeri Trengganu kerana telah berjaya menjalankan undang2 syariah, ianya sangat telus, membimbing dan adil. Berbeza dengan Civil law yang dilihat sedang memasuki zaman2 GELAP!!!
Kelantan dilihat menerajui undang2 syariah. Rakyat menyarankan negeri lain seperti Perlis, Kedah, Pahang dan yang lain perlu dengan segera melaksanakan undang2 syariah ini. TAHNIAH SEKALI LAGI...

Anonymous said...

EKONOMI GELAP
UNDANG UNDANG GELAP
JAHANAM JAHANAM NEGARA

Anonymous said...

Sebelum pru kalau kes mcm ni atau apa pun kes pasti ph ajak debat. Semua benda nak debat. Terutama sadik. La ni teloq kecut kering. Undang undang dan pendakwaan ditgn peguam negara.

Anonymous said...

Doa jer bnyak2 yng bathil tetap bathil kita rakyat yng rasa ditindas dianiaya ditipu oleh pemerintah...minta jer pertolongan dgn Allah yng Maha Perkasa...nak harap sapa lagi..polis..sprm..tentera...Raja2 Melayu...semua diam membisu
Rakyat jelata yng miskin bertambah miskin..hilang Brim..hilang hasil sawit hilang hasil getah...nelayan..petani..miskin bandar...sapa yng tolong mereka..nobody...
Pm...menteri2 baru sibuk kaut untung sana sini mentedarah hasil negara yng ditinggalkan DS Najib...
Sbb apa...sbb kifarah Allah pasti datang..sbb kerajaan PH menang sbb menipu..menfitnah...bukan sorang dua tapi berjuta rakyat
So...bila setiap rakyat yng tertindas menadah tangan mohon pada Allah...tunggu jerlah
Akhir zaman..now bayar cash

Anonymous said...

Teruk weeeiiii menteri mof buat kerja hantam keromo je. Ni melibatkan cukai org miskin sederhana bawah. Org kaya berduit jutawan memang tak kisah.

Adakah dap peduli kos sara hidup membebankan rakyat bawah seperti dilaung laungkan bersama rakyat bawah sebelum pru? Cibaiiiiiiiiii
Mereka tak peduli pun. Apa mereka puduli? Adakah kuasa pangkat jawatan harta?

Anonymous said...

Lawak barisan kabinet madey termasuk pm7.
Bykkan selfie sebelum pru utk memperdayakan rakyat. Rakyat yg terpedaya mainan selfie ph adalah rakyat yg bodoh.

Anonymous said...

Rakyat ph syg bebenor kat menteri titik ni. Apa idoknya, katanya peniaga atau pengilang yg kena cukai sst akan menurunkan harga brg. Tak membeban rakyat. Ada lagi lebihan duit. Tak gitu?
KAH KAH KAH

Anonymous said...

Selama ni pengundi ph terutama melayu hanya nampak dan tuduh pemimpin melayu/umno jahat dan menzalimi mereka. Dgr cerita fitnah. Percaya selfie. Dgr faktar diputar berbelit belit. Semua percaya.

Mereka melayu sendiri menjatuhkan kerajaan melayu islam kerana anggap ph dap parti suci kononnya akan membela rakyat bawah.

Mereka ingat pemimpin ph terutama dap suci. Mereka fikir dap cina dan india suci.

Adakah kini terbukti mereka ph dap suci tiada salah laku? Adakah polisi dibuat berpihak ke rakyat bawah?

Adakah anda menjatuhkan kerajaan melayu islam dan menaikkan dap bkn islam dan lebih percaya bkn islam itu lebih suci pemerintahannya?

Anonymous said...

Ayat azimat madey: SAYA TAK TAU TAK DI BERITAHU TAK ARAH.

Ayat azimat gonend: SAYA KELIRU SAYA HANTAM SAJA SST.

Ayat azimat tomi: SEMUA GUGURRRRRR

Ayat azimat pentaksub ph: CERDIK TAK BOLEH DIIKUT BODOH TAK BOLEH DIAJAR.

Anonymous said...

Walau agong tak bagi gelaran thn ni tapi bertambah gelaran menteri mof
Menteri titik perpuluhan
Menteri hantam

Anonymous said...

Aku pelik. Ada sesape nampak makhluk tonipuaka. Sebelum 1sept mulut puaka dlm dewan menyeru sst turun brg tak membeban rakyat. Lama tak nampak dah arwah ke. Tak kan hilang mendadak. Ada sesape buat report polis. Dia penasihat menteri hantam. Lembaga ni ke nasihat cara hantam saja.

Anonymous said...

RAKYAT DPT APA?
HASIL YG DIKUMPUL UMNO BN NAK DIPERABIH KE KAT ANAK BERANAK KRONI?
DPT LAAAAAAAAA 10SEN SEKILO GULA DISKAUN.
MUAAAHHHHHHHH MUAHHHHHHH

Anonymous said...

Kalau ada sesiapa yang ingin melakukan rasuah, tiru sebijik MODUS OPERANDI macam kes banglo LGE, ianya tidak mengapa dan TIDAK bersalah mengikut undang2 di Malaysia? Tapi AWAS jangan sekali2 lakukan perkara ini dinegara2 maju yang lain, anda sememangnya MENEMPAH MAUT!!!!!

Anonymous said...

Jangan terkejut lagi....silap hari /minggu/bulan/tahun ada dikalangan pemimpin PH terlibat memandangkan kes berlaku sebelum NAJIB jadi PM. Itu sebab kes ALTANTUYA SARIBU sepi membisu 1000 bahasa..walau bapak dia sendiri datang merayu....nak tahu siapa terlibat? Rancangan nak beli kapal selam masa era PM mana? TAR/TR/THOn/M/PAK LAH/NAJIB? Pandai2lah cari maklimat. Jgn tuduh sembrono, Dosa Besaq !!!

Anonymous said...

BABI KALAU DAH MENYONDOL MANA BOLEH NAK UNDUR.....INI SEMUA POYO.....MUKA TONYOK....

Anonymous said...

Recent Rate History

09/05/18 Wednesday 1 USD = MYR 4.1516
09/04/18 Tuesday 1 USD = MYR 4.1416
09/03/18 Monday 1 USD = MYR 4.1282
09/02/18 Sunday 1 USD = MYR 4.1191
08/31/18 Friday 1 USD = MYR 4.1124
08/30/18 Thursday 1 USD = MYR 4.1165
08/29/18 Wednesday 1 USD = MYR 4.1270
08/28/18 Tuesday 1 USD = MYR 4.1066


KAH...KAH...KAH....SILAP HARIBULAN.....SAMPAI HUJUNG TAHUN MYR 5.00

SEBAB BABI KAT ATAS TU KUAT SANGAT MENYONDOL.....

Anonymous said...

ZAMAN2 GELAP CIVIL LAW DIMALAYSIA, kes Khir Toyo dan LGE, hampir sama, kronologi pun hampir sama, HUKUMANNYA AMAT BERBEZA, BERBEZA ANTARA LANGIT DAN BUMI, siapa yang perlu bertanggungjawab? Ayuh semua kita cari alternatif, undang2 yang lebih sempurna dan adil...

Anonymous said...

Menyondol sampai ke zimbabwe. Pi jln jln bawak ringgit byk gila.

Anonymous said...

Dahsyat rakyat paling kebal di malaysia baru. Zmn umno bn, ada je majlis peguam ulas. Cpt sungguh.. Ambiga ada je komen. Hebat sungguh undang undangnya utk umno bn. Majlis peguam tido ka. Ka dah berhijrah ke planet lain.

Anonymous said...

BABI KELIRU. HANTAM SAJA.

Anonymous said...

MARINA CHIN ...BERSHITTTT....MANA YE....TIDO' KE DALAM DEWAN RAKYAT....KALAU DULU BUKAN MAIN MENYONDOL MACAM BABI HUTAN.....

Anonymous said...

Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


: Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

Anonymous said...

Maka tertunailah seperti kata daim malaysia akan bankrap sept.
Dah bankrap serah kat nuor.
KAH KAH KAH.
Terkejut nuor sekeluarga dpt jd pm mcm yg diidam idamkan.
Bankrap bankrap la asal jd pm.
Kaaaaaahhhhhhhhhhh

Anonymous said...

Sesiapa yang main share, unit trust, merasa trend bahang MERUNDUM!!!

Anonymous said...

Rakyat masih tertunggu2 sepatah dua kata komen dari YG ARIF TUAN SPEAKER MALAYSIA yg juga bekas Hakim Negara? Tak salah mengatakan kebenaran sebab konsep undang2 itu sendiri adalah menegakkan keadilan.

Anonymous said...

Macam main Wang Kulit? LAGI LAMA LAGI MENGELIRUKAN RAKYAT! Adakah pengamal undang2 merujuk kepada satu buku undang2 yang sama atau sudah ada buku undang2 revision baru? APA nak HAIRAN Testaments pun ada banyak revision? SEMUANYA ITU BOLEH DITULIS MENGIKUT NAFSU, SELERA DAN KEPENTINGAN MANUSIA?

Anonymous said...

Hukuman manakah yang BERSIFAT BARBARIAN diantara rotan hukum syariah dan rotan civil? Tentulah rotan civil kerana ianya BERSIFAT KEJAM, BARBARIAN, TIDAK BERPERIKEMANUSIAAN, seseorang yang dirotan akan melecur dan mengelupas kulit mereka, difahamkan hanya satu rotan sebagai sahaja yang boleh dilakukan pada satu2 masa kerana kesannya sangat MEMUDARATKAN KESIHATAN DAN BOLEH MENGAMCAM NYAWA PESALAH. Ianya sama sekali berbeza dengan cara rotan syariah yang boleh dilakukan sekali gus dan tidak mendatang KEMUDARATKAN.

Anonymous said...

Najib turun ringgit naik. Dah nampak kenaikan tu. Kita sbgai rakyat harus bercukurrr, gaji pun naik 50 hengget bulan dpn. Klu naik la, klu kene buang keje nasib korg la. Siapa suh pangkah pemimpin tomato lg

Anonymous said...

Kene pastikan tommy tomasto dpt cari dimana ilangnya sepina dr perancis juga. Dh lama x dengar khabar pasal sepina tu.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget