KL CHRONICLE: Sejarah 20 Mei 1960 yang perlu anda tahu #4uMalaysia #4uMY #NegaraBerdaulat #SejarahKita

Tuesday, May 24, 2016

Sejarah 20 Mei 1960 yang perlu anda tahu #4uMalaysia #4uMY #NegaraBerdaulat #SejarahKita


Peristiwa hari ini dalam sejarah
24 Mei 1960

Kapal itu yang sekarang diberi nama ‘Mahamiru’  akan merupakan kapal terbesar dan paling lengkap di antara sebelas buah kapal penyapu periuk api dan kapal peronda yang dipunyai oleh Angkatan Laut DiRaja Malaysia.





Upacara penyerahan kapal tersebut telah berlangsung di Naval Base, Singapura dengan dihadiri oleh Pemangku Perdana Menteri Persekutuan, Tun Abdul Razak bin Hussein; Kepala Staf Angkatan Bersenjata Persekutuan, Leftenan General Sir Rodney Moore; Pegawai Pemerintah Angkatan Laut, Captain W.J. Dovers; Laksamana Muda R.E Portlock selaku Kepala Staf Panglima Agong Daerah Timor Jauh dan juga Kapten Kapal yang baharu, Leftenan Komanden M. Roden.

Dalam ucapan terima kasih kepada kerajaan British, Tun Abdul Razak yang juga merangkap Menteri Pertahanan Persekutuan menyatakan harapannya agar Mahamiru dapat berganding bahu dengan kapal-kapal Angkatan Laut lainnya dalam usaha mengawal wilayah perairan Persekutuan Tanah Melayu.

Sesungguhnya hadiah ini akan mengeratkan lagi hubungan yang sedia ada di antara kedua negara terutama dalam bidang pertahanan.

#4uMalaysia #4uMY #NegaraBerdaulat #SejarahKita

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget