Wednesday, June 11, 2014
Larkin Bus Touts A Menace To Public #JDT #LuaskanKuasamu
There was an incident at the Larkin Bus Station, Johor a few days ago involving bus touts who had allegedly closed down ticket counters and selling bus tickets at exorbitant prices.
An unidentified passenger raised the alarm on this issue via his Facebook page and a few hours later I have been receiving WhatsApp massage of the incident in Larkin together with some photos.
Well, apparently I was not the only one receiving this complaint, some bigshot from the Public Land Transport Commission (SPAD) received it as well. We can't deny that social media is very powerful.
To cut story short, SPAD had taken swift action upon receiving the complaint. The feedback from SPAD as below:
Salam.Feedback aduan ulat tiket dan tambang lebih di Larkin Sentral.
Anggota telah membuat pemeriksaan di Kaunter hadapan platform seperti kaunter syarikat KKKL, Delima,City Express, Mayang Sari dan Cepat Sedia.
BE di platform dan tiket penumpang juga telah diperiksa dan mendapati harga pada hari ini dijual pada harga normal.
BE yg diperiksa dari Syarikat Qistna, Shamisha,Kwok Ping dan Meredian Holiday.Tiada notis dikeluarkan.
Aktiviti ulat tiket juga tidak aktif memandangkan cuaca hujan yg amat lebat di Larkin Sentral pd hari ini.
Untuk makluman,anggota juga telah membuat pemeriksaan pada hari yang sama dipercayai aduan dibuat tarikh 8/6/14 di Larkin Sentral. Pada waktu itu keadaan masih tenang.
Detail seperti berikut:
Aduan terbuka tersebut dibuat dipercayai berkemungkinan dari beberapa faktor dibawah:-
1.Kejadian berlaku kerana beberapa kaunter tiket dikatakan ditutup setelah tiket habis dijual.
2.Ulat telah ambil kesempatan dgn menaikkan harga tambang sehingga 2 x ganda dari harga asal kepada penumpang apabila anggota SPAD telah beredar meninggalkan Larkin Sentral.
3.Penumpang yg berpusu pusu inginkan tiket untuk ke Kuala Lumpur dan lain-lain tempat untuk memulakan minggu baru dan masih musim cuti sekolah.
4. Pemeriksaan seterusnya akan dilaksanakan dan tngkpan berpandukan ID sedia ada akan dibuat keatas OYDS.
Mohon ambil maklum. Terima kasih.
I am impressed, as a taxpayer who contributes to the national coffers I expect government agencies to perform their task without fear and favor.SPAD is slowly meeting that expectations.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment