KL CHRONICLE: #AES : APA PENDAPAT AKU..

Thursday, November 1, 2012

#AES : APA PENDAPAT AKU..

Isu #AES ni semakin hari, semakin hangat diperkatakan. Bermula dengan pihak pembangkang yang biasalah, nama pun pembangkang jadi mestilah 'membangkang' perlaksanaan AES ni. Selepas itu, di dalam twitter pun dapat lihat, ada antara penyokong kerajaan sendiri yg berpecah dalam isu #AES.

Ada antaranya seperti Rocky's Bru dan Zakhirm yang menyokong, dan yang mohon penambahbaikan pula seperti Ketua Pemuda Umno, tun faisal dan sebagainya. Bagi aku ni bagus lah sebab ini menunjukkan penyokong kerajaan ni dapar berfikir secara ilmiah, bukan menyokong membabi buta je mcm penyokong pembangkang.

Ok back to the #AES isu, pada pendapat aku #AES ni bagus. Pertama sekali kita kene lihat what is the problem ?

Problem kita adalah kadar kemalangan maut di jalan raya kita ni tinggi. Antara yang tertinggi di dunia (refer blog @mpkotabelud). Bila kerajaan bentangkan statistik kadar kemalangan jalan raya yang semakin meningkat, puak pembangkang belasah kerajaan kata "what is the government doing about this" dan bermacam2 lagi.

Menyedari our roads are really dangerous, ada lah beberapa syarikat propose kat government yang ok look, we know the problem and this is our proposal to solve the problem. Our proposal includes the Government X PAYAH keluar duit tetapi setiap saman yang dikeluarkan, syarikat akan dapat certain percentage.

Of course lah, benda ni government x boleh guarantee. Mana boleh government guarantee yang ok aku confirm setiap hari 100K org akan break the law dan syarikat akan untung RM xxx . Jadi bg org yang ckp ni syarikat kroni buat duit lah bagai. Korg ni otak letak kat lutut ke? Syarikat xkan buat duit kalau korg x langgar undang-undang. Simple.

Lagi satu issue pasal #AES di tempat yang had laju 30km/j. Korang semua ni kan mostly pemandu, kat area mana yang slalu nya had laju 30km/j? Kawasan tu mestilah kat kawasan sekolah, or kawasan perumahan dll. Ni aku nak tanya, korg ikut ke peraturan 30km/j tu in the first place? Mestilah x kan unless ade polis sbg nya.

Cuba bayangkan ok kerajaan remove #AES dari kawasan 30km/j.. Lepas tu ada insiden seorg pelajar dilanggar di hadapan sekolah sebab kereta laju. Siapa nak bertanggungjawab? Pembangkang akan belasah kerajaan, rakyat akan belasah kerajaan.. Tp kenapa kerajaan jadi mangsa? Padehal rakyat yang ramai - ramai tolak #AES pada mula nya.. So mcm mana?

Conclusion aku kat sini senang ja, kerajaan buat sesuatu untuk kebaikan rakyat keseluruhannya, mungkin perlaksanaan boleh ditambah baik tetapi idea menggunakan #AES diteruskan.

Conclusion kedua rakyat Malaysia ni sebenarnya confuse dah aku rasa sebab byk sgt politik dan ditabur janji - janji pembangkang. Xpalah kalau PR menang boleh Anwar kata speed limit kita increase? #AES semua kita buang.. Dia x cakap apa-apa kan?

Jangan sampai satu hari nanti kita dapat a phone call, kata anak kita sendiri kene langgar dihadapan sekolah dsb. Kawasan tersebut pula dulu sepatut nya ade #AES tapi di remove sebab desakan rakyat. Siapa yang akan dipersalahkan? Yang pergi xkan kembali.

BB pin : 29F99948
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget