KL CHRONICLE: PAKATAN RAKYAT AND GAG ORDER

Saturday, February 4, 2012

PAKATAN RAKYAT AND GAG ORDER



This past few weeks, there were a lot of issues regarding the #KUIN5 and Datuk Seri Azizan Razak outburst on the interference of Pakatan leaders, especially Mat Sabu, Anwar Ibrahim and Nik Nazmi on issues related to the Kedah Government. I personally do think that after the removal of Datuk Hassan Ali from PAS, the party more liberal members and leaders are targeting the old guards with the tacit approval from a Menteri Besar of a particular state. The target is to remove the following leaders who are seem to be not aligned with Anwar Ibrahim. They are:

  1. Datuk Seri Abdul Hadi Awang (now looks to be again contesting GE-13)
  2. Datuk Nasharuddin Mat Isa (former deputy president)
  3. Datuk Seri Azizan Abdul Razak (MB of Kedah)

However, i will talk about this another time. Today i am going to focus more on the opposition's favorite policy, the GAG ORDER. What is "GAG ORDER" ala PR's definition? 

Gag Order is the order issued by a a party leader prohibiting the members of a political party not to disclose or discuss with the public"


The opposition supporters would now be foaming to the mouth accusing me of talking lies, and that only for certain cases the party issues gag order. However, my question is, you are a party that promotes freedom of speech, but why even your own party leaders can't speak up and voice what they think to the public? Is this not that a sign of hypocrites? 

More over, DAP in Penang talks about CAT (Competency, Accountability and Transparency) but the party itself is not transparent. Below is the list of incidents and gag order issued by the opposition since year 2008: 

  1. Gag order on Datuk Seri Azizan Razak, MB of Kedah, 3rd February 2012
  2. Gag order over Hudud jointly issued by PR to all its leaders, 26th September 2011
  3. Gag order over member suspension, issued by DAP, 29th September 2011
  4. Gag order over seat rows,issued by DAP to Johor leaders, 15th September 2011
  5. Gag order on Karpal Singh and P. Ramasamy by Lim Guan Eng, 1st August 2011
  6. Gag order on the DUMC Church raid by PKR, 6th August 2011
I believe there are more gag orders issued by DAP, i.e. the case involving sewing tycoon Nga Kor Ming vs. M. Kulasegaran and Karpal Singh issuing gag order to Selangor DAP leaders. If you have the time just google "gag order by DAP" and you will find more with what i have mentioned above.  

My worry is this, even when the opposition is not in power, their own leaders are barred from talking freely and expressing their thoughts, what would happen to the Rakyat if PR were in power? Will I be allowed to write anything against them or i will put behind bars? 

This shows that the current BN government is way more transparent and tolerant to criticism by the public and the opposition parties. Just look at how many pro-opposition blogs that are around, FB posting and groups what not. Will this freedom that we have now will be allowed to last when PR comes to power? I for one do not know. 

Maybe you opposition supporters can enlighten me on this. Thanks!

Written by @kabir_akram

FULL MALAY TRANSLATION

Beberapa minggu yang lalu, terdapat banyak isu-isu mengenai KUIN5 # dan Datuk Seri Azizan Razak yang berang di atas campur tangan pemimpin-pemimpin Pakatan, terutamanya Mat Sabu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Nik Nazmi tentang isu-isu yang berkaitan dengan Kerajaan Kedah. Secara peribadi, saya berfikir bahawa selepas penyingkiran Datuk Hassan Ali dari PAS, ahli yang lebih liberal dan pemimpin PAS mensasarkan orang lama dengan kelulusan tersirat dari Menteri Besar dari sebuah negeri. Sasaran adalah untuk menghapuskan pemimpin-pemimpin berikut yang seolah-olah tidak sejajar dengan Anwar Ibrahim. Mereka ialah:


  1. Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kini kelihatan akan sekali lagi bertanding GE-13)
  2. Datuk Nasharuddin Mat Isa (bekas timbalan presiden)
  3. Datuk Seri Azizan Abdul Razak (MB Kedah)

Walau bagaimanapun, saya akan bercakap tentang isu ini dalam posting yang lain. Hari ini saya akan memberi tumpuan lebih mengikut dasar kegemaran pembangkang, GAG ORDER .Apakah definisi "GAG ORDER" ala PR?

"GAG ORDER adalah perintah yang dikeluarkan oleh pemimpin parti dimana melarang ahli-ahli parti politik dari mendedahkan atau berbincang isu yang mempunyai kepentingan dengan orang ramai"


Penyokong-penyokong pembangkang akan berbuih ke mulut menuduh saya bercakap bohong, dan bahawa hanya bagi kes-kes tertentu isu-isu parti mengerluarkan gag order. Walau bagaimanapun, soalan saya, anda adalah sebuah parti yang menggalakkan kebebasan bersuara, tetapi apa sebabnya walaupun pemimpin parti anda sendiri tidak boleh bercakap dan menyuarakan apa yang mereka fikir kepada orang ramai? Adakah ini tidak bahawa tanda-tanda orang-orang munafik?

Tambahan pula, DAP di Pulau Pinang bercakap mengenai CAT (Cekap, Akauntabiliti dan Ketelusan) tetapi parti itu sendiri tidak telus. Berikut adalah senarai kejadian dan perintah gag yang dikeluarkan oleh pembangkang sejak tahun 2008:

  1. Perintah gag pada Datuk Seri Azizan Razak, MB Kedah, 3 Februari 2012
  2. Perintah gag isu Hudud, yang dikeluarkan bersama oleh PR kepada semua pemimpin, 26hb September 2011
  3. Perintah gag isu penggantungan ahli, yang dikeluarkan oleh DAP, 29 September 2011
  4. Perintah gag isu kerusi pilihanraya, yang dikeluarkan oleh DAP kepada pemimpin-pemimpin Johor, 15 September 2011
  5. Perintah gag pada Karpal Singh dan P. Ramasamy oleh Lim Guan Eng, 1 OGOS 2011
  6. Perintah gag pada serangan Gereja DUMC oleh PKR, 6 Ogos 2011
Saya percaya terdapat lebih banyak perintah gag yang dikeluarkan oleh DAP, iaitu kes yang melibatkan tycoon kedai jahit Nga Kor Ming vs M. Kulasegaran dan Karpal Singh mengeluarkan perintah gag terhadap pemimpin DAP di Selangor. Jika anda mempunyai masa hanya google "perintah gag oleh DAP" dan anda akan mendapati lebih banyak dengan apa yang saya sebutkan di atas.

Kebimbangan saya adalah ini, walaupun pembangkang tidak berada dalam kuasa, pemimpin-pemimpin mereka sendiri dihalang dari bercakap secara bebas dan menyatakan pandangan mereka, apa yang akan berlaku kepada Rakyat jika PR berkuasa? Adakah saya akan dibenarkan untuk menulis apa-apa terhadap mereka atau saya akan dituduh di mahkamah?

Ini menunjukkan bahawa kerajaan BN sekarang adalah kerajaan yang lebih telus dan toleran kepada kritikan oleh orang ramai dan parti-parti pembangkang. Lihat sahaja bagaimana blog pro-pembangkang yang banyak berada di sekeliling mereka, FB posting dan kumpulan media pembangkang yang lain. Adakah kebebasan ini yang kita sudah kecapi akan dibenarkan untuk bertahan apabila PR berkuasa? Saya tidak tahu.

Mungkin anda penyokong pembangkang boleh menerangkan kepada saya mengenai perkara ini. Terima kasih!

Ditulis oleh @ kabir_akram

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget