KL CHRONICLE: IBRAHIM ALI BUAT HAL LAGI

Thursday, February 2, 2012

IBRAHIM ALI BUAT HAL LAGI





Tok Him
Ini cerita pasal Ibrahim Ali dan Ang paw die tempoh hari, apa masalah yang Lim Guan Eng dok kecoh sangat?


Pijak muka ADUN di PERAK
Hello, tu duit Ibrahim Ali lah. Kalau dia bagi guna suratkhabar lama pun ape masalah nye?. Tak ade siapa yang memaksa korang untuk ambil duit tu, so kenape ambil? kalau x setuju Ibrahim Ali bg dalam sampul putih tolak la dengan cara yang berhemah.

Tetapi yang dok buat bising pun macam Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng x menghadirkan diri pun ke majlis tersebut, Awat dok Kay Poh sangat masuk campur dalam sesuatu perkara yang x melibatkan DAP langsung? 

Menghina orang Cina konon. cuba baca Malaysia Today dan tengok berapa ratus orang yang comment dalam Malaysia Today yang hina orang Melayu?

Dulu sebelum Selangor jatuh ke tangan DAP, ade seorang wakil rakyat DAP post dalam blog yang dia akan memboikot apa-apa function Istana yang memerlukan dia pakai songkok, alasan sebab songkok tu Islamic dan dia  x akan pakai walau kemana-mana pun. 

Tapi x kesah la kan , tu pilihan pemimpin DAP ni, x ada siapa yang paksa pun suruh hang p istana. Tetapi kita semua pun tahu songkok tu budaya orang Melayu di sini, kita pakai bila pergi sembahyang atau kenduri dll. sama macam budaya masyarakat Cina, bagai duit dalam sampul putih hanya masa kematian. 

Tapi tiba-tiba Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya 2008 negeri di Selangor. Jadi sekarang semua orang-orang yang memenangi kerusi perlu pergi ke istana untuk mengangkat sumpah. Dan jika  tak dapat mengangkat sumpah, anda tidak boleh membentuk kerajaan negeri.

Okay, sekarang ni macam mana? jadi kita pergi ke istana atau tak? Atau kita boleh membenarkan Barisan Nasional (BN) untuk membentuk kerajaan negeri Selangor yang baru (walaupun mempunyai kurang daripada 50% kerusi) sejak Pakatan Rakyat enggan untuk pergi ke istana melainkan jika mereka dibenarkan untuk memboikot songkok. Bodoh sombong!

Akhirnya, sudah tentu, demi kepentingan kuasa di Selangor, orang Pakatan Rakyat  terpaksa mengetepikan 'prinsip' mereka dan ikut protokol istana untuk pakai Songkok.Belagak pandai last-last kene buat juga, 

Dalam semangat yang sama, tiada siapa yang paksa korang untuk menghadiri parti Tahun Baru Cina PERKASA. Awat korang pergi? Dan tiada siapa yang memaksa korang untuk mengambil wang Ibrahim Ali.Mengapa ambil?

Kadang-kadang saya rasa sesetengah orang Cina hanya mahu mencari alasan untuk membelasah orang Melayu.Mereka akan mencari apa-apa alasan yang kecil sekalipunl, walaupun warna sampul surat.

Mungkin Ibrahim Ali adalah salah. Saya tidak mengatakan beliau betul. Dia sepatutnya mengkaji dengan betul sebelum melibatkan diri dalam perkara seperti tawaran Ang Paw. Tambahan pula, Ang Paw patut diberi kepada orang-orang muda yang belum berkahwin. Gambar yang aku dok tgk semua umur 60 - 70 tahun, ape kebende nye ni? 

Tetapi dunia ni adil. korang panggil Ibrahim Ali katak, pelacur politik, perkauman dan macam-macam lagi nama yang hina,.Kemudian korang pergi ke rumah sambutan Tahun Baru Cina terbuka PERKASA. Kemudian dia bg wang dalam sampul surat putih dan korang ambil.Kemudian korang menjerit dan berteriak menghina Ibrahim Ali?

Siapakah racist sebenar di sini? Ibrahim Ali atau...

2 comments:

Anonymous said...

paradok namanya semua betul dan tak betul..

yot said...

bangsa cina sajala.....jaga sama kami tetap number satu dalam malaysia....ap kes dok pijak gambar berani depan2la......

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget