KL CHRONICLE: BELI BARANGAN MUSLIM ZAMAN RASULULLAH ο·Ί YANG MEMECAH MONOPOLI YAHUDI

Monday, September 2, 2019

BELI BARANGAN MUSLIM ZAMAN RASULULLAH ο·Ί YANG MEMECAH MONOPOLI YAHUDI


Ketika umat Islam berhijrah dari Mekah ke Madinah, mereka tidak membawa harta atau aset kekayaan bersama mereka. Sebaliknya mereka hanya bersehelai sepinggang untuk memulakan hidup baru di wilayah baru. Suasana ekonomi di Madinah pada ketika itu berada dalam cengkaman monopoli orang Yahudi. Mereka menguasai perdagangan antara kota, pertanian, tenunan pakaian, industri besi dan emas serta pinjaman kewangan dengan riba yang sangat tinggi.

Kisah Pertama



Setelah tiba di Madinah, Rasulullah mempersaudarakan antara Muhajirin dan Ansar. Abdul Rahman bin Auf dipersaudarakan dengan Saad bin Rabi’ iaitu antara orang terkaya dalam kalangan Ansar. Saad bin Rabi’ ingin memberi salah seorang isterinya dan separuh hartanya kepada Abdul Rahman bin Auf. Namun, Abdul Rahman bin Auf menolak pelawaan itu sebaliknya berkata, “Tunjukkan aku dimanakah pasar yang paling sibuk dengan perniagaan”. 

Maka Saad bin Rabi’ pun menunjukkan kepadanya Pasar Yahudi Qainuqa. Abdul Rahman bin Auf yang sebelum ini merupakan hartawan dan usahawan di Mekah terus memulakan perniagaan di pasar Yahudi itu tanpa takutkan persaingan. Antara dagangannya adalah perniagaan unta yang selama ini dikuasai oleh orang Yahudi. Beliau menjual unta dengan harga yang tidak setinggi jualan orang Yahudi.

Walaupun margin keuntungannya sedikit, namun beliau telah menarik ramai pelanggan dek kerana harga yang tidak terlampau mahal. Tetapi, setiap unta yang dijualnya tidak disertakan tali pengikat unta. Apabila banyak unta terjual, menjadi suatu keperluan kepada masyarakat untuk mendapatkan tali pengikat unta. Dari sinilah Abdul Rahman bin Auf mula membuat keuntungan dengan menjual tali pengikat unta.

Pengajaran dari kisah pertama adalah, “Peniaga Muslim perlu ada Skill & Strategi Perniagaan”. Apa yang dilakukan oleh Abdul Rahman bin Auf adalah Market Research (cari pasar paling sibuk), Trust through Branding (unta Uthman harganya tidak terlampau mahal seperti peniaga Yahudi) dan Supply & Demand (mengawal harga melalui keperluan masyarakat untuk mendapatkan tali unta).

Kisah Kedua

Ketika di Madinah, selain membina Masjid, antara perkara awal yang lain dibina oleh Rasulullah adalah Pasar. Oleh kerana orang Yahudi memonopoli perniagaan melalui pasar-pasar milik mereka yang antaranya ialah Pasar Qainuqa, maka Rasulullah pergi melihat pasar-pasar Yahudi di sekitar Madinah untuk melihat sistemnya. Baginda bersabda, “Bukan begini pasar kamu (Islam)”. Kemudian, baginda membina pula pasar khas untuk Muslim dengan sistem tersendiri dengan bersabda “Beginilah pasar kamu”.

Pengajaran dari kisah kedua adalah, Rasulullah menyediakan “Platform & Option” kepada para pengguna dan pembeli. Buat apa umat Islam perlu terkongkong dengan hanya pasar milik orang Yahudi jika umat Islam sendiri boleh membuat pasar sendiri dan berjual beli disitu. Kita ada pasaran dan produk sendiri. Dont play their games when we have our own.

Kisah Ketiga

Suatu ketika, Madinah ditimpa kemarau. Orang Madinah sangat memerlukan air, namun telaga yang memiliki air pada ketika itu dimiliki oleh seorang Yahudi bernama Ruumah. Dia mula menindas orang ramai yang memerlukan air dengan harga yang tinggi. Kemelaratan ini disampaikan kepada Rasulullah. Lalu Rasulullah bersabda, “Sesiapa sahaja antara kamu yang menyumbangkan hartanya untuk dapat membeli telaga itu, lalu mendermakannya untuk umat, maka akan mendapat Syurga Allah”

Tahu akan hal ini, Uthman bin Affan segera pergi bertemu dengan Ruumah untuk membeli telaga itu. Namun, Ruumah tidak mahu menjualnya. Maka, Uthman bin Affan menawarkan harga yang sangat tinggi untuk membeli hanya separuh dari telaga tersebut. Ruumah tidak faham bagaimana boleh telaga itu boleh dibeli separuh. Maka Uthman bin Affan berkata kepada Ruumah bahawa masyarakat akan membeli air dari Ruumah pada hari ini dan keesokkannya beli dari Uthman bin Affan pula. Begitulah seterusnya telaga ini digilir-gilirkan.

Setelah Ruumah bersetuju dengan perjanjian itu, maka Uthman bin Affan pulang kepada kaum Muslimin lalu menyeru, “Jangan beli air ketika giliran telaga itu milik Ruumah. Datanglah ambil air sepuas-puasnya ketika telaga itu jatuh pada hari giliranku”.

Maka umat Islam semua menyokong kempen tersebut sehingga menyebabkan Ruumah tidak mendapat sebarang hasil jualan pada hari gilirannya. Namun, dia melihat umat Islam boleh mengambilnya secara percuma pada hari giliran Uthman bin Affan. Lama kelamaan, Ruumah jatuh bankrap lalu Uthman datang untuk membeli seluruh telaga itu dengan harga yang rendah. Ruumah terdesak dan terpaksa menjual seluruh hak pemilikan telaga itu kepada Uthman bin Affan.

Pengajaran dari kisah ketiga adalah, “Community Support” terhadap sesuatu kempen. Sebagai pemegang kuasa pembeli dan pengguna yang kuat, mereka bersatu padu untuk mengikuti strategi kempen tersebut. 

Walaupun pada mulanya Uthman bin Affan terpaksa bersusah payah sedikit untuk membeli separuh telaga dengan harga yang tinggi, namun setelah kempen ini berkesan, Uthman bin Affan berjaya memiliki keseluruhan hak milik telaga ini dengan harga yang murah lalu nikmatnya dikongsi semula kepada umat Islam jua.

Kesimpulan

Muslim perlu menjadi peniaga yang mempunyai skill dan strategi perniagaan yang bijak. Seterusnya, Muslim perlu memiliki platform dan option tersendiri. Akhir sekali, tiada guna ada peniaga bijak dan platform disediakan tetapi tidak mendapat sambutan dan sokongan umat. Umat selaku komuniti perlulah bersama-sama membantu ekonomi sesama Muslim.

Walaupun akan mengalami kesukaran diawal usaha, namun dengan 3 keypoint utama ini, maka nikmat keuntungan dibelakang hari kelak akan kembali kepada umat Islam jua. Umat Islam kaya, zakat pendapatan tinggi, akan dikembalikan kepada asnaf-asnaf pula untuk sama-sama membentuk ummah yang mantap ekonominya. Inilah yang dinamakan JIHAD EKONOMI.

Salam Maaf Hijrah 1441, sama-samalah kita berhijrah ke produk Muslim.

38 comments:

Anonymous said...

DAP menggelar PERPADUAN UMMAH PAS UMNO sebagai menegakkan kerajaan Taliban,
DAP menghina tulisan Jawi sehingga ada yang sanggup MELUMURKAN muka dengan TAIK LEMBU sekiranya tulisan tersebut diajar disekolah2, bergitu hinanya tulisan Jawi dimata mereka,
DAP juga bergitu gembira bilaman mendengar Akhbar Utusan Melayu akan ditutup, mereka sangat suka melihat perniagaan orang2 Melayu bangkrap dan ditutup.

Sebagai tindakbalas jom semua penyokong2 PERPADUAN UMMAH, kita BOIKOT produk2 dan kedai2 DAP. Kempen ini bukanlah bersifat perkauman memandangkan mereka mendakwa parti tersebut adalah parti pelbagai kaum. Katakan TIDAK kepada produk2 dan kedai2 DAP!!!

Jom migrate dari PUBLIC BANK ke BANK RAKYAT. Difahamkan BANK RAKYAT sudah mengamalkan 100% financing banking patuh syariah. Tahukan anda pemgamal RIBA dosannya berpuluh kali ganda dari dosa zina? Jom Hijrah!

Sampaikan berita GEMBIRA HIJRAH ini kepada semua menteri2 HANCING. JOM UBAH!

SELAMAT MENYAMBUT MAAL HIJRAH 1441!

Unknown said...

Apa kata gunakan tag line JIHAD EKONOMI dlm kempen kita buy bumi products first

Anonymous said...

Menteri kereta terbang mengatakan kempen boikot produk2 DAP tidak constructive, Pencetus peristiwa pembunuhan 13 May pula mengatakan ianya tindakan sia2 dan tidak akan kemana2, manakala Kutty pula mengiakan kedua2nya dengan menambah ianya perkauman.

DAP mendakwa mereka parti pelbagai kaum dan oleh itu tidak timbul lansung soal perkauman disini!

Jom teruskan kempen memboikot produk2 dan kedai2 DAP. Kita tidak akan MATI tanpa produk2 dan kedai2 mereka!

Jadi, kita tengoklah macamana nanti, tidak constructive ke? sia2 ke? tidak kemana2 ke? dalam masa 3 tahun lebih ini?

JOM UBAH!

Anonymous said...

Jom semua pertingkatkan lagi kempen2 MEMBOIKOT PRODUK2 dan KEDAI2 DAP. Sebarluaskan, viralkan broucher2 pengenalan berkenaan produk2 Muslim yang ada dipasaran. Selama ini ramai yang menyangkakan produk2 yang bertulis Jawi, bergambar Masjid adalah produk2 Muslim. Sudah BERPULUH TAHUN KITA DITIPU!

Jom sebarluaskan broucher2 tersebut sehingga sekalian pelusuk tanah air, kependalaman untuk orang2 asli, Bumiputra Sabah dan Sarawak, Brunei, Singapura dan Indonesia.

Kita kini melihat dalam skop yang lebih luas dari jangkauan, JOM UBAH!!!

Anonymous said...

Kalau ada sesiapa yang ingin membaiki handphone, tablet, laptop, komputer atau gadget2 device2 yang seangkatan dengannya, pergilah kekedai2 Bumiputra yang kini sudah banyak tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan. Setidak2nya mereka ini jujur dan TIDAK MENIPU. Kalau tiada, pilihan terakhir mungkin anda boleh pergi kekedai2 pakistan, mereka juga sangat pakar dalam bidang IT ini, setidak2nya kita menolong ekonomi sesama Islam. JOM UBAH!!! Kita mampu melakukannya...

adelah.. said...

Tak perlu dengar cakap menteri2 pH walaupun bebelan tok tua.

Kita teruskan niat dan usaha untuk mensejahterakan ekonomi org Melayu dan Islam.

Khairulryezal osman said...

Sedih betul aq tgk macai pArti umno!nk samakn cerita zaman nabi dgn parti umno pas apakejadahnya!umno dh perintah puluh tahun tapi baru sekarang nk boikot! Lawak siot!


“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan PAS ogos 2018].

Anonymous said...

Masyarakat Melayu Islam, janganlah sampai kena tipu lagi dengan Dr. Mahathir...

Anda fikir Dr. Mahathir ada masa untuk fikirkan tentang masyarakat Melayu Islam?

Tak pernah ada dalam agenda Dr. Mahathir untuk bangunkan masyarakat Melayu Islam...

Yang ada cuma kuasa, kuasa dan kuasa...

Macam tu lah keadaan bila manusia hidup bertuhankan nafsu, terus hanyut dibuai nafsu yang tak pernah lesu...

Biarlah Dr. Mahathir hanyut dengan nafsu dia sendiri, jangan kita hanyut sama!!!

Anonymous said...

RAMALAN RAIS MEMANG TEPAT PH AKAN KE LUBANG KUBUR

Anonymous said...

Bersatulah semua parti melayu.. jgn lagi berpecahbelah yg hanya merugikan org melayu.. Pru 14 membuktikan apabila org melayu kurang bkuasa.. DAP berasa bongkak dan India PKR juga bongkak.. tundukan mereka mereka ini dlm PRU 15 nanti..

ted manoff said...

Ayuh, sama2 kita sokong penyatuan UMNO/PAS demi masa depan negara Malaysia yg gemilang!!
Mari kita berazam utk bungkuskan pakatan PornHub, humbankan ke longkang..!

UNDI PORNHUB DAPAT πŸ’© + πŸ’¦

Anonymous said...

suka hati kita ler..yg ko acah2 pandai buat apa?? g la berkumbah dalam kandang babi!!

Anonymous said...

Kita ajar gang kaduk naik junjung cukup2 PRU15.

JAYACHANDRA FADHLAN said...

Nama saya, jayachandra fadhlan
dari Indonesia Saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini untuk menipu orang. menipu Anda dengan uang hasil jerih payah Anda, saya mengajukan pinjaman untuk sekitar Rp900.000.000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang macet karena hutang. Ketika saya mencari perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaan itu adalah PERUSAHAAN PINJAMAN KARINA ROLAND. Saya kehilangan 15 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya belum pernah menerima pinjaman yang saya usulkan. Teman baik saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya ke perusahaan yang dapat dipercaya di mana Ibu KARINA bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp900.000.000 dan mereka meminta kredensial saya, dan setelah itu mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu hanya lelucon, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya tertegun. Ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam dengan tingkat bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat membuat bisnis saya melambung tinggi di udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakan demikian. tahu tentang perusahaan-perusahaan fashion. Jadi saya menyarankan semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menghubungi Mrs. KARINA melalui email: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya +1 (312) 8721- 592 Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (jayachandrafadhlan@gmail.com) Sekali lagi terima kasih telah membaca kesaksian saya, dan semoga ALLAH terus memberkati kami dan memberi kami umur panjang dan sejahtera.

Anonymous said...

Pee.eh memang penipu.. warwarkan kereta terbang yang jadi gojek jer..
Wakakaka..
Bodoh sesiapapun yang percaya cakap pee.hancing..

Anonymous said...

scammers dilarang tenggek kat sini!!

Anonymous said...

Gojek pun kena gantung. Gomen pHauk kalau nak buat sesuatu main redah sahaja. Ada yang bantah mula goyah.

Anonymous said...

Lepas ni kita akan buat kempen beli produk2 Muslim dalam skop yang lebih luas pula, melangkaui sempadan, Malaysia, Brunei, Indonesia dsb. Ianya tiada kena mengena dengan PAS UMNO!

Aku punya duit aku punya sukalah.... oppps rakyat, mereka kini bijak memilih!!!

Anonymous said...

Kalulah LGE merasakan produk2 DAP sangat bermutu tunggi, apa yang dia dan rakannya takut sangat dengan kempen yang dibuat secara kecil2an oleh NGO2 dan natizen2 persendirian ini?

Ayuh natizen semua viralkan pengenalan produk2 Muslim bukan sahaja untuk rakyat Malaysia tapi viralkannya mejangkaui sempadan ke Brunei, Indonesia, Selatan Thai dan sebagainya!

Teringat kisah Kutty berkempen Buy British Last suatu ketika dahulu, sehingga ramai yang tak teringin nak membeli produk2 British sehingga kini, ianya telah sebati disanubari... he..he..

Anonymous said...

Betul ke kalau tak beli produk2 DAP boleh mengugat keharmonian kaum? Pening memikirkan pendapat sonsang menteri 3 suku yang menerajui sebuah kementerian hancing?

Ini betul2 hancing!!!

Anonymous said...

Terimakasihlah ada timbalan mufti yang sudi menerangkan berkenaan hadis2 nabi tentang pentingnya tolong menolong dalam meningkatkan ekonomi sesama saudara Islam.

Kalau nak harapkan menteri semua agama bercerita berkenaan hadis2 sebergini, memang tak ada la, tipis harapan! Nak harapkan ustaz2 PAN, lagi la, memang kelaut? tiada harapan!

Anonymous said...

Kempen boikot produk2 DAP will divide Malaysians? Pelik betul dengan kenyataan sonsang ini? Sudah takut dan panas punggung la tu? Hina Islam, hina Melayu, hina tulisan Jawi, hina dan terbalikkan Jalur Gemilang, conteng hitam Jalur Gemilang, hina Askar Melayu debgan mengatakan kerja mereka hanya makan tidur sahaja tidak pula divide Malaysians?

Pergi Jahanamlah DAP!

Ayuh semua orang2 Islam kita pakat ISTIQAMAH untuk terus boikot produk2 dan kedai2 DAP? Tak lama cuma 3 tahun lebih saja lagi.

Sebarkan berita ini kepada semua saudara Islam Malaysia, dalam demokrasi rakyat berhak untuk MENGUBAH, JOM UBAH!!!

tunfatimah said...

Pigidah,kereta rosak pegi kedai cina juga,sembang kari lah kau ni,harharhar!��

ted manoff said...

Kalau kedai tu kepunyaa cina muslim apa salahnya kalau kereta rosak pegi sana? Kau faham ke kempen ni? Podah, kau penjilat tegar pornhub... kikikikilala har har har.. 😁🀣

ted manoff said...

Tlg jgn klon the ori ted manoff..carilah identiti sendiri..betul apa yg dikata oleh tunpatimah tuu yg kempen ngarut nii xberjaya..dulu umno suruh rakyt boikot mcd tapi ketua cawangan dn pemimpin mereka sedap2 mkn dimcd..mmg haramjadahh punya perangai macai umno nii..πŸ˜‘πŸ˜ πŸ˜›

tunfatimah said...

anon 7.25am,
Kau pun klon, jgn nak nasihat org lain pulak.

ted manoff 7.12am, betul tu!
Ya, kita patut sokong kempen boikot itu demi kesejahteraan diri, keluarga kita & msyrkt amnya. Ayuh semua!! Bangkit!! πŸ‘πŸ‘ŒπŸ’ͺ🀲

ted manoff said...

BELILAH TEPUNG FAIZA!! SEDAP DIBUAT KUIH MUIH & BOLEH GUNA TANPA WAS WAS. BAIK UTK KESIHATAN & SEDAPP 🍩πŸͺπŸ₯§πŸšπŸ˜‹
FAIZA JUGA ADA BANYAK PRODUK2 LAIN YG BERMUTU TINGGI!

tunfatimah said...

Confused aku ramai betul tunfatimah kat sini. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ Tunteja takder?? Cepat2 daftar kat google.

Aku sokong utamakan pembelian produk Muslim , Melayu yang halal toyyiban.

Assalamualaikum

Selamat Menyambut Maal Hijrah.
Semoga Tahun ini membawa keberkatan dan kesejahteraan untuk kita semua.

Have a nice day!


Anonymous said...

hihihi jgn kompius, kak!
itu le realitinya bila guna nama ori akaun Google komen kat blog mcm ni. Ramai mahacai PornHub yg akan ambik kesempatan klon nama kita. Itu mmng lumrah pengomen pemakan dedak Atok. Bertabah le, kak. Tapi yg klon akak & komen pro-pembangkang tu utk balas klon mahacai PornHub. Jgn marah, ye kak! hihihihi..... πŸ˜ŒπŸ˜‰

TedTunfatimahKhairulryezalSuharliSiva said...

Rindu sangat kat blog CTS tu. Harap ia akan muncul kembali dgn kandungan yg bisa membuka minda para rakyat!!

Anonymous said...

JOM kita semarakkan lagi kempen boikot produk2 dan kedai2 DAP.

Pencetus peristiwa pembunuhan 13 May mengatakan ianya tindakan sia2 dan tidak kemana2! Kita tengoklah nanti macamana? berjaya atau tidak kempen secara kecil2an ini?

Suatu perkara penting yang kita nak pesan! Cuti sekolah bulan 11 dan 12 Disember tidak lama lagi akan menjelang dan sudah tentu sudah ada yang akan membooking hotel dan sebagainya. Janganlah pergi bercuti ke Pulau Pinang sebaliknya pergilah kepantai timur, Trengganu, Kelantan atau utara Perlis atau Pahang. Disana banyak tempat menarik juga menawarkan pemandangan yang indah, pantai yang baik seperti Pulau Redang, Perhentian umpamanya dan makanan yang sedap2. Tempahlah hotel2, chalet2 atau homestay Muslim yang sudah ada banyak dipasaran. Kalau ke Sabah tempahlah hotel Tabung Haji disana.

JOM SEMUA KITA JAYAKAN KEMPEN ini. JOM UBAH! Jangan lagi memandang kebelakang!

Sampaikan pesanan ini kepada Kutty dan bala tentera HANCINGnya!!!

Anonymous said...

Ada dua blog yang sangat dirindui yang mana natizen2 berpeluang menyuarakan pendapat mereka, pendapat anak2 demokrasi, anak2 merdeka, pendapat2 brilliant yang sangat membina. Dua blog tersebut adalah CTS dan Celah Gelegar, blog yang sangat kritis, puitis dan telah merungkai pelbagai kebatilan! Sebuah blog yang dapat mengimarahkan sebuah negara demokrasi, mengetengahkan suara anak2 muda.

Adakah blog ini sudah diban oleh Gopal, seorang menteri HANCING?

Jangan lah disekat FREEDOM OF SPEECH! Hak rakyat untuk berdemokrasi!

Anonymous said...

Rasanya baru semalam sahaja kerajaan DAP P Pinang MEROBOHkan rumah2 dan kampung2 orang2 Melayu dan MENGHALAU mereka tanpa rasa belas kasihan. Ramai yang faham mereka mungkin menduduki tanah2 TOL atau tanah taukeh2 yangmana datuk2 atau bapa2 mereka pernah bekerja suatu masa dahulu. Tapi janganlah diperlakukan sebergitu HINA sekali, saling tak tumpah sama seperti orang2 Yahudi MENGHALAU orang2 Pelestine!

Sebagai tindakbalas, JOM kita semarakkan lagi kempen boikot produk2 dan kedai2 DAP.

Kalau yang sudah merancang untuk bercuti ke Pulau Pinang pada musim cuti persekolahan bulan December 2019 nanti eloklah BATALkan rancangan itu dan beralih kenegeri2 lain. Pergilah kepantai timur, Trengganu, Kelantan atau utara Perlis atau Pahang. Disana banyak tempat menarik juga menawarkan pemandangan yang indah, pantai yang baik seperti Pulau Redang, Perhentian umpamanya dan makanan yang sedap2. Tempahlah hotel2, chalet2 atau homestay2 Muslim yang sudah ada banyak dipasaran. Kalau ke Sabah tempahlah hotel Tabung Haji disana.

Kalau yang merangcang ke Perlis dan menggunakan lebuhraya singgahlah ke taman tema keluarga Bukit Merah, anda boleh makan nasi ayam Ramly Burger ditepi lebuhraya, sedap sekali!. Tak usahlah lagi pergi ke I-City kerana disana terdapat banyak patung2 dan ianya TIDAK DISARANKAN! Nabi Ibrahim sendiri meruntuhkan patung2 yang dibina oleh ayahandanya!

JOM SEMUA KITA JAYAKAN KEMPEN ini. JOM UBAH! Sampaikan pesanan penting ini kepada DALANG PENCETUS peristiwa pembunuhan 13 May dan anaknya!!!

ted manoff said...

Betul tu. Duit kita, ikut suka hati le nak beli & belanja ke mana, kan? Apa pulak puak tu nk heboh & bising2. Ker tauke2 dah goyang sebab untung makin ciput? Pelanggan makin kureng?kikikikikilalalala.. πŸ˜œπŸ˜πŸ•ΊπŸ‘πŸ€·‍♂️

ted manoff said...

aku sokong ted, dia dah insaf & boleh fikir dgn WARAS skrg ni. Syabas!!😍

ted manoff said...

Masih lagii kena klon..insafflahh wahai penchacai parti melayu umno..hentikn perbuatan bodoss korang nii..khabarnya CTS dlm ketakuttan sekarang..prOoTtπŸ’¨πŸ’¨πŸ’¦πŸ’₯ dmuka hadi awangku..πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ€—πŸ€—

Anonymous said...

Nie bkn artikel the patriots ke? De mntk izin x?

Essen Katilayu Daging said...

Thanks for share..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget