Pada 15 September 2017, Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) telah melantik Mohd Rani Hisham Samsudin sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang baharu, bermula 15 September 2017. Sehingga kini, sudah hampir 2 - tahun Mohd Rani telah menjadi CEO namun jika dilihat dari prestasi KTMB, ianya adalah sangat lemah jika dibandingkan dengan syarikat - syarikat yang dimiliki oleh Kementerian Kewangan dimana KTMB telah mencatatkan kerugian sejak dikorporatkan pada 1992.
Sebagai contoh, KTMB mencatatkan keuntungan bersih antara RM9 juta dan RM15 juta dari tahun 1993 hingga 1995 sebelum mula mencatatkan penurunan sejak tahun 1996 serta sudah berusaha selama hampir dua dekad untuk mengubah prestasinya namun gagal [1]. Bagi kami di #KLChronicle, perlantikan Mohd Rani juga tidak akan membawa apa - apa perubahan kepada prestasi KTMB.
Jika dilihat, sejak Mohd Rani dilantik, Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) hanya mencatat keuntungan sebelum cukai belum diaudit sebanyak RM4.6 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2017, berbanding RM8.9 juta pada tahun sebelumnya (Tahun 2016 sebelum Mohd Rani dilantik) [2]
Malah, Timbalan Menteri MITI Dr. Ong Kian Ming juga dalam satu posting beliau di laman blog beliau telah mendedahkan bahawa [3]:
Based on figures from KTM’s annual report, accumulated losses from 2000 to 2015 totalled RM1.87 billion. Only in 2016 did KTMB manage to achieve a profit of RM63.22 million, due largely to a one-off asset disposal in a property joint venture. Without this disposal, KTM would have made a loss of RM189.2 million in 2016.
A major reason for KTM’s dismal financial performance is the company’s inability to control costs. Even though KTM’s revenue had increased by 44% from 2010 to 2016, in every year from 2010 to 2015, the cost of services exceeded revenue. Only in 2016 did revenue exceed the cost of services largely due to the ETS.
Persoalanya sekarang, apakah langkah - langkah yang diambil oleh CEO KTMB Mohd Rani untuk mengawal kos operasi KTMB seperti yang ditulis oleh Timbalan Menteri MITI Dr. Ong Kian Ming?
Malah, kami juga terkejut apabila dalam posting yang sama, Dr. Ong Kian Ming mendedahkan bahawa:
Yearly ridership for the KTM Intercity services has been steadily decreasing from 2010 to 2016. Going from 2.35 million passengers in 2010 to 618,000 passengers in 2016, there was a 73% drop in ridership over a 7-year period . The reasons for this drop in ridership are (i) the ETS replacing the diesel KTM intercity services in 2015 and 2016 and (ii) the floods in the East Coast in 2015 and the low frequency of intercity trains thereafter.
Dalam bahasa yang mudah, jumlah pengguna KTM Komuter dari 2010 hingga ke 2016 telah menurun dari 2.35 juta pengguna menjadi 618,000 jumlah pengguna. Ini menunjukkan penurunan sebanyak 73%. Persoalan sekarang, bagi tahun 2017 - 2019 adalah terdapat peningkatan pengguna KTM Komuter? Ini persoalan yang harus dijawab oleh pengurusan tertinggi KTMB.
Jika jumlah pengguna makin berkurang, makna nya Mohd Rani sebagai CEO KTMB harus bertaggungjawab. Ini kerana umum ketahui bahawa majority keuntungan KTMB ini diperoleh daripada pengguna KTM Komuter & KTM Intercity Train Services. Jika jumlah pengguna berkurang, maka keuntungan KTMB juga akan berkurang.
Konklusinya, adakah Mohd Rani berani melakukan perubahan yang besar dalam KTMB, seperti membubarkan RUM dalam langkah mentransformasikan KTMB menajdi sebuah syarikat milik Kementerian Kewangan yang hebat, kompetitif dan membawa keuntugan kepada kerajaan?
Rujukan:
4 comments:
HIKHIKHIK.....PARTI PKR DAH NAK MELINGKOP!!!
REFORBASI....REFORBASI....REFORBASI...
Puak2 umno jual tnh ktmb utk kaut keuntungan sesaat..maka celakalah puak2 umno nii..πππ
Maaf atas tuduhan semberono kat atas tu. Aku jadi bingung sekejap. Jiwa aku kacau sejak kes video semburit & macam2 lagi problem kera jaan PornHub ni.. kikikiki ππππ
Makanlah kuih samperit,
Jangan kita bersemburit..
kikikikiki πΊ protttt, ahhh lega π¨
Post a Comment