KL CHRONICLE: Mana pergi "pejuWANG" Pekebun, Petani Dan Peneroka FELDA?

Sunday, November 11, 2018

Mana pergi "pejuWANG" Pekebun, Petani Dan Peneroka FELDA?


Harga sawit dipengaruhi oleh trend musim ataupun seasonal. Oleh itu, kita banding harga Buah Tandan Segar sawit yang dibayar kepada pekebun untuk hari Jumaat yang lalu dengan tarikh yang sama tahun lepas. 



Harga sawit jatuh dengan teruk. Yang harga lebih dari RM600 satu tan tahun lepas sudah jatuh ke sekitar RM350 satu tan.

Kalau mahu berbanding dengan awal bulan Mei sebelum PRU14, harga juga jatuh dengan banyak.

Ini harga jualan. Belum ditolak kos tetap yang semakin naik.

Saya sangat bersimpati dengan apa yang terpaksa didepani pekebun dan peneroka Felda.

Apabila bertemu dengan pekebun dan penduduk di beberapa negeri, tiada lain yang saya dengar selain rintihan mereka dan kekecewaan mereka. Hidup mereka semakin tertekan kebelakangan ini.

Disebalik harga jatuh teruk, kos tetap bagi mengusahakan kebun pula meningkat.

Harga baja, harga keperluan harian dan barang dapur naik lagi dengan SST sambil kos gaji pekerja asing yang membantu mereka naik manakalabayaran dari FELDA lewat, subsidi dikurangkan dan dimansuhkan.

Janji-janji mereka untuk menghapuskan hutang FELDA dan membantu peneroka-peneroka juga telah dicapatikan.

Keadaan di luar bandar semakin tersepit. Keadaan mereka bagai tidak dipedulikan lagi. Bagai tak wujud lagi mereka di mata kerajaan PH. 

Sebelum PRU, bersungguh-sungguh pemimpin PH datang merayu-rayu, melaung-laung akan membela nasib mereka.  Ada yang turut menangis kononnya mengenang nasib peneroka,

Hari ini apa jadi?  Mana dia hari ini? 

Atau mulut dah terkatup dek jawatan lumayan dalam kerajaan PH dan hanya tinggal airmata gembira dapat jawatan dan kedudukan?

Apabila pendapatan pekebun menurun, sudah tentu kuasa membeli menyusut dengan banyak dan ini turut beri kesan kepada peniaga yang terpaksa tanggung kos barang semakin tinggi akibat dari SST.

Ekonomi luar bandar kini terancam. Yang paling teruk terima kesan ialah di Sabah dan Sarawak.

Sepatutnya, dalam keadaan ini, kerajaan PH beri lebih bantuan dan tumpuan kepada golongan ini tetapi ia tidak berlaku. 

Sebaliknya, Belanjawan 2019 kesuluruhan kerajaan tinggi tetapi peruntukan mengurus untuk Kementerian industri utama di potong 72% walaupun untuk bajet kesuluruhan kerajaan naik dengan tinggi.

Peruntukan untuk bantuan musim tengkujuh pekebun kecil yang dulu hanya RM260 juta, dihapuskan sama sekali.

Nak harapkan BR1M untuk jadi penampan kepada kesempitan ini pun bagai langit dan bumi kerana BR1M dipotong dengan banyak untuk tahun depan. Entah dapat entah tidak. Itupun tak lama lagi ia akan dihapuskan juga.

Di mana pekebun dan penduduk luar bandar mahu bergantung harap pada masa yang genting ini?

Jangan lupa ramai anak-anak muda yang menetap dibandar hari ini berhutang budi kepada pengorbanan dahulu pekebun-pekebun dan mereka di luar bandar. 

Tiada mereka, tidak ada kita hari ini.

Bulan lepas, Menteri DAP juga menyangkal saya dengan memberi jawapan yang menipu tentang ekspot sawit sambil memanggil saya untuk tidak mengelirukan rakyat di mana yang saya sudah membongkar penipuan angka-angka yang beliau beri.

Bulan Jun lalu, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) di bawah pimpinan baru kerajaan PH  menyangkal saya apabila saya mengeluarkan kebimbangan harga minyak sawit semakin turun. Mereka tetap katakan harga minyak sawit akan kukuh tinggi pada akhir tahun ini.

Yang saya paparkan hari ini ialah harga rujukan rasmi MPOB. Apa lagi alasan yang mereka boleh bagi?

Kerajaan boleh berdendam dengan saya dan mengenakan berpuluh dakwaan ke atas saya dan keluarga. Mereka mahu bubarkan UMNO. 

Mereka boleh memburukkan nama dan parti saya setiap hari untuk mengalih perhatian tetapi kesejahteraan hidup golongan-golongan yang besar ini tetap keutamaan saya pada tempoh saya Perdana Menteri di bawah parti UMNO.

Kini mereka sudah jadi kerajaan. Janganlah mengabaikan nasib 650,000 keluarga pekebun dan pengusaha sawit dengan berjuta-juta penduduk luar bandar di seluruh negara.

Najib Razak.

85 comments:

Anonymous said...

PejuWANG menteri2 PH tengah berseronok2 dengan gaji RM70,000 - 100,000 sebulan. Peneroka2 FELDA boleh jahanam!!!

mohd azman mansor said...

Itulah dulu dengar guruh dilangit air ditempayan dicurahkan.... Yang tinggal apa..... Tepuk.... Tepuk.... Tepuk la ramai-ramai

Anonymous said...

Penoreh getah kena dibantu, dalam sebulan kalau 3 minggu hujan, tak boleh bekerja, nak makan apa, nak beli beras pun takde duit.

Anonymous said...

Peneroka felda ni macam anak emas Najib, tak putus2 Najib menyebut mereka, bermacam2 inisiatif diberikan, tapi mereka sombong, Najib beri susu mereka balas dengan tuba.

Anonymous said...

Gaji menteri PH RM100,000 / 30 Hari = RM 3,333 sehari, makan tak habis, gaji menteri sehari ini menyamai gaji selama 4 bulan penoreh getah!!! Lebih malang lagi bilamana ada menteri DAP berkata 1 EKAR boleh hasilkan 13 tan sawit? Betul2 BODOH, hanya membazir duit Petronas bayar gaji menteri PH yang mahal2.

Unknown said...

Tolonglah bangkit wahai cendekiawan cerdik pandai jangan di biarkan negara ku Malaysia musnah dan tinggal sejarah akibat kealpaan dan kepentingan diri sendiri.

Khairulryezal osman said...

Pokimak najib,ko dgn isa dh buat peneroka kering boleh buat bodo pula?!hutang felda bila ko nk byr.?

adlan aini said...

Hihi.. Emo npk.. Ya lar menteri pee ehh cerdik.. Mana ada tipu..

Anonymous said...

anom 09:37pm tengah datang bulan..darah haid keluar ikut lobang jubor.

yg lain tak masok lagi..tengah sibuk jual jubor

Anonymous said...

Bukan semua... Pengaruh manifesto cukup kuat...aku sendiri pun..memang goyang dan percaya 100%...dengar guruh di langit air dalam tempayan dicurahkan..apa nak buat. Rasa kena kencing

Anonymous said...

Najib, walaupun berpuluh2 pertuduhan sengaja diada2kan terhadapnya, rakyat nampak dia steady dan gentleman sahaja sebab dia ada semua jawapan dan kalau lah mahkamah betul2 tidak dibawah telunjuk diktator insyaAllah dia akan menang semua kes, sebenarnya tiada kes pun. Makin lama makin hensem rakyat tengok, muka berseri2 berbeza dengan Atok atau Anwar dan rakan2 SEPENIPUAN mereka yang semakan hari semakin gelap hitam legam gelap gelita muka mereka, tiada NUR... just my observation, tiada salah beri pemandangan!

Anonymous said...

SPRM, bila anda nak siasat MP Teluk Intan yang dikatakan terlibat kes rasuah ratusan ribu ringgit? Jangan lah pilih bulu, jadilah profesional! Susah sangat ke nak siasat? Kat Australia walaupun kes bunuh dah berlaku puluhan tahun, dengan DNA saja mereka dengan pantas dapat menjejak dan menghukum sang pembunuh. Ini sebagai perbandingan sahaja. Perasuah dan penerima rasuah dalam kes ini amat mudah dijejaki? Bertindak lah dengan segera!

John Smith said...

Padan muka ko lemah tumpuan otak.. Ni bukan pasal manifesto.. Cube pikir guna kepala hotak ko.. Kalau najib tu corrupt sgt apasal media yahudi luar sana gile2 nak dia jatuh? Lepas tu sokong plak madey yg kononnya anti yahudi ni naik plak jadi PM.. X pelik ke? Ironi kan? Patutnya pemimpin korup la org kafir suke kekal pimpin org2 islam.. Senang.. Maknanya ada benda la yg najib buat yg baik utk ummah yg dorg nampak dan tak suke.. Tp ko bongok malas berfikir.. Nak sume benda free org tolong hulur je ko nganga disuapkan.. Ko ingt nak naikkan ummah islam ni kerja ahli politik je ke? Ummah plak cume gi ngudi je pastu duk goyang kaki harap subsidi manjang.. Jual lg ummah utk janji org kafir.. Mendapat la ko.. Apa lagi? Gi pndang cermin ha tepok!

John Smith said...

Di atas adalah reply kpd anonymous 11.19pm

Anonymous said...

Sebagaimana kata The Third Force, "Mahathir is the greatest liar Malaysia has ever seen."

Akhirnya dia telah tunduk pada Anwar dan kemudian memberitahu media, "Anwar tidak bersalah, Anwar dizalimi, maafkan dosa silam saya."

Namun kenyanyukan diktator itu juga sudah beberapa kali tertonjol akhir-akhir ini. Bukan salah dia, tetapi itulah ketentuan Tuhan, setiap yang bermula akan berakhir juga nanti.

Setiap yang sihat akan sakit, setiap yang sempurna akan rosak juga pada penghujung usia.

Anonymous said...

Lagi lama lagi steady nampaknya Najib dalam menghadapi pelbagai tuduhan yang diada2kan oleh keluarga jahanam LKS dan LGE. Kepada Najib insyaAllah anda dipihak yang benar, berani kerana benar...

Anonymous said...

APA sudah jadi dengan kes ahli DAP yang membunuh diri dengan terjun dari sebuah bangunan di Shah Alam. Bila LKS nak buka semula kes?

Anonymous said...

Ahli DAPIGS yg terjun papan anjal 30 m tu ke?.....kikikiki...

Anonymous said...

Bila agak2nya kerajaan nak membawa balik anak cina Jo lo yang pakar dalam PENIPUAN? Khabarnya satu dunia ditipunya, memang betul2 hebat!

Anonymous said...

Anak cina Jo Lok...bapak dia kawan baik Mahakutty tu ke?.....

Anonymous said...

Kerajaan PH membawa seorang bekas banduan penjara Thailand justo dalam satu rancangan TV tempatan baru2 ini. Apakah kerajaan PH desperado sangat sehingga sanggup menemubual seorang tidak lagi punyai nilai integriti ini?

Anonymous said...

Bukan anak cina Jo Lo tu sahaja, dengan bapak2 dia kawan baik Kutty khabarnya? Hebat mereka MENIPU, agaknya belajar dari DEWA kueh lekit?

Anonymous said...

Sebab....KERAjaan PH ....HAPRAK!

Anonymous said...

Dah dpt turun..
Sawit turun..
Getah turun..
Ringgit turun...

Gaji kabinet naik.. harta sorok kah kah kah..

Anonymous said...

YG TINGGAL AIR MATA ATOK TUO.
AIR MATA CUKRI..
AIR MATA PEMIMPIN HAPRAK..
TERKENANG KENANG DI PERDAYA..
KAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHH

Anonymous said...

Kabarnya keluarga jholo di penang hidup mewah. Tenang aje. Tak terusik pun. Rumah isteri tun razak pulak di pecah. Konon najib sorok harta. Apsal tak pi pecah dinding rumah keluarga jholo.

Anonymous said...

Kisah kapal dah hilang ditelan bumi.
Konon telussssss.
Masa ph jd pembangkang menyalak suruh bukak semua kat rakyat.
Kes belum selesai belum diadili di mahkamah dah bukak tender lelong.

KAPAL TU SAPA PUNYA?

Anonymous said...

KABAR ANGIN DAH TUKAR NAMA JD JHU BOW.

KATA MUKA PUN DAH DIUBAH MIRIP JD GONE END.

KAH KAH KAH SI JHU BOW MIRIP SI NOBITA.

Anonymous said...

Akhirnya yg dinanti nanti dah tiba. Hujan dah turun. Satu malaysia dpt TURUN hujan. Tapi menteri dah turun ke belum jumpa rakyat kena banjir?

Masa umno bn mcm mcm bantuan bila kena musibah banjir. Tak kira kawasan manapun. Ni kau nak jumpa muka pemimpin ph pun susah.

Pdn muka. Rakyat mana boleh dpt tongkat. Jgn harap sesen pun duit kerajaan.

Anonymous said...

RAKYAT TAK BOLEH DPT TONGKAT DR KERAJAAN.

KERAJAAN HANYA MAU JARI RAKYAT.

KENCINGGGGGGGGGGGGGG

Anonymous said...

Jgn harap bantuan dr kerajaan.

Kerajaan mau duit rakyat.

Tambah cukai cukai cukai baru.

Anonymous said...

JGN PERSOAL MANIFESTO.

KERAJAAN KATA BKN KITAB SUCI.

KITAB SUCI BOLEH DILANGGAR. INIKAN PULA BKN.

ADA PAHAM. TADAH MULUT.
KENCINGGGGGGG

Anonymous said...

MALAYSIA BARU..........A

Anonymous said...

Telah didapati beratus ratus cina menyamar sebagai melayu. Ada yg beritahu beribu yg menyamar jd melayu sebelum pru. Mengguna nama melayu. Mereka ini memperdaya melayu tongong yg percaya membabi buta. Konon seolah mewakili org melayu. Bila sentuh bab dap atau org cina, melentinglah penyamar nama melayu ini. Tu pun org melayu tak paham lagi. Bila dap dihentam, merekalah akan jd pembela dap. Mcm mcm alasan diputar. Kerana depa memang cina/rba dap.

Anonymous said...

Dendangan lagu utk rakyat. Sebelum pru..

Sirulllllllllllll..

Selepas pru..

Jo lowwwwwwwwwwwwwwww...

Mazlannnnnnnnnnnnnnnnn.. peneroka menjerit. Pekak badak ke telinga lo.

Anak peneroka kat bandar jgn buat pekak badak. Emak ayah ko org menjerit kat kg. Pi cari mazlan.

Anonymous said...

PUKIMAK KAU KERUL RBA CINA DAP. ZMN NAJIB UMNO BN HARGA SAWIT TERTINGGI DLM SEJARAH. TU SEBAHAGIAN ANAK PENEROKA TAK SEDOR DIRI. TERMKN FITNAH. PERINTAH DI PH BERDENTUM JATUH.

PUKIMAK KAU KERUL RBA CINA DAP. ZMN KERING TULAH PENEROKA DPT MCM MCM BANTUAN.

PUKIMAK KAU KERUL RBA CINA DAP. NAK MENIPU RAKYAT DGN HUTANG. DR MULA NAJIB DAN ORG LAIN SURUH KEMUKA KAT RAKYAT PENYATA KEWANGAN FELDA YG DIKATA KERING SEMASA ZMN UMNO BN.

KEWANGAN NEGARA DIPUTAR WALAU BMM KELUARKAN DATA. MULUT UMUM HUTANG DLM DEWAN RAKYAT PARLIMEN BERBEZA DGN UMUM KAT RAKYAT. CIBAIIIII.

MULUT SETAN HUTANG 1T.

Anonymous said...

Begitu juga dgn felcra. Kemukakan kewangan. Jgn jd mulut puaka rba.

Rba bangsat. Kau beli kereta pun berhutang. Byr bln bln. Tapi harta dah nama kau. Kecuali kau anak cucu madey. Jutawan.

Anonymous said...

Adakah anda rasa tertipu dgn janji janji kempen dan manifesto?

Ph boleh mengurang beban hidup.
Ph boleh mengurang harga brg.
Ph boleh bagi pendidikan percuma.
Ph boleh bagi semua turun.
Ph boleh bagi free mcm mcm. Horeyyyyy.

Kalau memang dah terasa tertipu, betullah kata najib, boleh dicampak dibuang. Campak dlm jamban dah setaraf taik.

Anonymous said...

Dalam Malaysia katakan anak luar nikah 500,000, pasangan zinanya 1,000,000, gay 300,000, PENIPU yang bersekongkol dengan Pakatan Harapan katakan 2,000,000 campur geng liberal, kaki tak solat, kaki ketum, penagih dadah semua dah berapa? Tinggal berapa kerat sahaja orang dewasa untuk menyeru kepada kebaikan?

Anonymous said...

Buku manifesto PH dah boleh FLUSH dalam JAMBAN! Tips untuk para penyokong2, ambil sedikit air jamban tersebut, separuh buat minum dan separuh lagi sapu dekat muka, harap2 boleh jadi penerangan hati dan ubat jerawat semoga muka nampak berseri2 sepanjang masa...

Anonymous said...

Jgn harap. Peneroka nelayan org kg sampai la ni takde yg pi jumpa balik lepas menang. Mazlan pun tak berani. Nak auta apa lagi.

Hadaplah 5 thn. Ko org yg pilih ph. Peneroka yg tak pilih ph tu berdoa semoga ada rezeki lain. Aminnn.

Anonymous said...

Ubat auta sepjg zaman.

Kah kah kah...

Mantap bebbbbbb...

Anonymous said...

Sebelum pru apa yg tak dibuat isu. Semua jd isu. Tetiba selepas ph menang isu dah hilang. Hebat malaysia baru ni dlm beberapa bln dah berada dlm landasan betul.

Isu ringgit tak laku. Student obersi tak mkn. Hidup mcm nak mampos dah. Melalak ibubapa tengok anak kurus kering kebulur tak mkn sbb ringgit tak laku.

Bank dunia dah tukar hukum nilai duit. Ringgit jatuh tapi laku jd bersih dah tutup kedai kat london. Semua student dah boleh melantak mkn tak kebulur lagi. Penunjuknya ibubapa tak menyalak lagi.

Anonymous said...

Dgn biasiswa sekali tutup kedai. Betul sgtlah kerajaan ph tak antar student ke london takut nanti ada yg kebulur tak mkn. Kedai bersih boleh bukak balik.
Mau ke bersih melalak kat ph?
Bos bersih dah jd kerajaan.
Kah kah kah.. Bahlol punya penyokong ph.

Khairulryezal osman said...

Ahli Parlimen Setiu (PAS), Shaharizukirnain Abdul Kadir mencelah ketika Ahli Parlimen Jelutong (DAP), RSN Rayer sedang membahaskan sesuatu tentang bidang kehakiman.

Shaharizukirnain bertanyakan tentang kerajaan yang baharu, Kerajaan Pakatan Harapan (PH) menyiasat segala penyelewengan Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri.



“Adakah Jelutong setuju kalau sekiranya Kerajaan yang baru ini juga menyiasat penyelewengan ataupun apa yang dilakukan oleh (Ahli Parlimen) Langkawi sepanjang menjadi Perdana Menteri termasuk isu BMF, Memali dan lain-lain?” soalnya.

RSN Rayer memberikan respon yang Tun Mahathir ketika ini tidak boleh disiasat jika ia melibatkan kes-kes yang sudah melebihi 6 tahun kerana ia sudah melebihi had masa untuk diambil tindakan ke atasnya.

“Saya beri penjelasan Yang Berhormat. Dalam sistem perundangan kita ada tempoh had masa. Selepas 6 tahun sesuatu perkara itu tidak boleh disiasat atau diambil tindakan.

“Untuk makluman Yang Berhormat, saya rasa perkara-perkara itu sudahpun lama, dan di sisi undang-undang memang tidak ada tindakan yang bole diambil.” jawabnya.

Mendengarkan jawapan RSN Rayer itu, Ahli Parlimen Tanjong Karang memohon mencelah dan mempersoalkan cubaan beliau untuk mengelirukan dewan dengan jawapan yang tidak betul.

“Bagi saya ini cubaan mengelirukan dewan. Saya peguam tapi sudah tak ‘praktice’. Tapi sekarang saya sudah hidupkan lesen saya balik.

“Yang Berhormat kata tidak ada ‘time limit’? Kalau tak silap saya yang 6 tahun itu adalah ‘sivil law’. ‘Not the criminal law’.

“Adakah sekarang sudah tukar undang-undang? Apa yang disebut tadi (oleh Ahli Parlimen Setiu) adalah ‘criminal law’.” bantah beliau.

Mungkin menyedari pembohongannya didedahkan, Ahli Parlimen Jelutong menjadi terkedu dan memberikan alasan bahawa beliau menjawab persolan Ahli Parlimen Setiu bagi kes-kes sivil.

Tetapi Ahli Parlimen Setiu menafikan dan tidak sedikit pun beliau menyentuh isu berkaitan sivil.

Tiba-tiba Ahli Parlimen Jelutong terus tukar topik dan bercerita mengenai isu kawasan beliau di parlimen Jelutong.

Anonymous said...

Anak cina bernama Jo Lo perlu segera dibawa pulang untuk didakwa kerana TELAH MENIPU NAJIB DAN KERAJAAN MALAYSIA DALAM SKALA BESAR2AN. Khabarnya dia sekarang menyorok di SAFE HAVEN bagi penjenayah2 dirantau setelah sana. Pastikan anak cina ini tidak akan terlepas dari hukuman!

Anonymous said...

Bkn luar negara je. Dlm negara pun sama guna isu pelajar kebulur tak mkn. Kecoh satu negara.

Sekarang walau takde bantuan langsung atau bantuan kat org kg tetiba tak dgr pulak ada yg kebulur sakit teruk tak mkn. Semua dah kenyang cukup mkn.

Bahlol punya olang. Ikut berdemo hasilnya ibubapa br1m hilang, mcm mcm bantuan mansuh, sawit getah menjunam harga, ptptn kena byr potong gaji lagi. Ikut peratus pulak tu. Dulu larikan diri tak byr tapi kutuk kerajaan maki kerajaan umno bn. Pdn muka. Dgr pulak takde lagi yg cemerlang ditukar sebagai biasiswa. Ni betul betul tongong bin bahlol.

Anonymous said...

Ni berita lama. Dah lama jd bhn lawak.

Bila ada yg bersuara rba cina dap penyamar melayu tetiba ada yg dah puas mengutuk memaki hamun pro umno keluar berita lunak.
KAH KAH KAH

Bekas ketua menteri sabah kes yg didakwa berbelas thn.

Apa punya auta ph.

Lembu dan keldai je pengangguk setia ph.

KAH KAH KAH

Anonymous said...

Apsal gonend tak nak dedah perjanjian ipic dan 1mdb kat rakyat. Masa membangkang tak cukup 24jam melalak. Pac dah buat masih tuduh mcm mcm. Bahkan bekas org kanan dap yg ada dlm pac pun dah bersuara.

Kerana ada satu catatan dlm perjanjian yg mana ipic kena byr ke 1mdb dlm tempoh tertentu. Yg berhutang ipic ke 1mdb. Bkn 1mdb berhutang. Takut rahsia sebenar terbongkar. Takut rakyat tau.

1mdb berkait dgn ipic. Bila kes 1mdb pasti tak boleh lari dr ipic. Berkait secara langsung dlm perjanjian. Jika kes dah melibat international dah tentu semua akan disiasat/dipanggil.

Sampai sekarang doj ka usa ka swiss ka malaun manapun didunia tak pernah panggil pemimpin kanan abu dhabi utk ditanya atau disiasat. Swiss sendiri kata najib tak terlibat. Tommy pun dah pergi ke sana.

Sdgkan dimalaysia pun hanya najib sorang yg diulang ulang mcm bhn kitar semula. Duit derma yg dikait dgn 1mdb pun zeti tak disiasat.

Dah baca kata kata terbaru madey pasal perjanjian 1mdb dgn ipic?

Anonymous said...

TPM KATA MANSUH HUKUMAN MATI ELAK ORG TDK BERSALAH DR DIHUKUM.

ERKKKKK ERKKKKKKK APAKEBENDE NI?

Jd mahkamah tak betul? Hakim salah? Peguam salah? Hahahaha..
Nak bagi tau ke mahkamah sekarang tak betul? Tak boleh dipercaya? Semua boleh diputar belit? Jika mahkamah boleh permainkan nyawa org, inikan pulak kes tdk melibatkan nyawa. Iya idok.

Ingat org islam, hukum mati atau nyawa dgn nyawa adalah hukum Allah. Nyawa hak Allah. Kerana itu apabila terbukti membunuh dgn sengaja, pembunuh wajib dibunuh. Dikembalikan ke Allah. Jgn sesuka hati nak ambik nyawa org.

Apa keadilan bagi pihak dibunuh? Adakah keluarga anda belum dibunuh utk menafikan hak keluarga dibunuh? Atau utk menafikan hukum Allah.

Aku pelik ph ni. Berjanji nak kurang beban hidup. Manifesto majoriti konon beban hidup. Beban hidup tak kurang. Yg bkn bkn di korek nak diubah. Caca marba jdnya. Apsal tak tulis je dlm manifesto tu nak ubah perlembagaan negara, hak istimewa org melayu bumiputera.

Anonymous said...

Dulu melalak kes altantuya. Konon letupan c4. Rupanya bkn. Handal org yg buat fitnah. Melalak tuduh najib rosmah membunuh. Ada yg suruh ke tali gantung. Aikkk dah menang jd lain.

Seronok mafia kongsi gelap guna senjata api bunuh sesuka hati. Gembira sakan pembunuh upahan dgr.

Ni nak kurang beban ke nak bertambah beban hidup rakyat. Dah jd mcm amerika selatan. Usik je geng dadah langsung tembak kat jln je. Nyawa tak berharga. Negara koboi.

Anonymous said...

Ah eng kata mungkin jho lo masuk china guna nama samaran. Tak guna paspot malaysia. Oooo nak kata ada kat china ke?
Guna nama samaran Ah jhu bow agaknya? Ke nak cari peluang pi jln jln ke china? Tak henti henti kabinet melancung.

Apa yg nak heran sgt. Menteri mof rasa pelik ka? Rba cina dap pun guna nama samaran melayu. Dah mahir kannnnnnnnnn...

Anonymous said...

Nek rafidah nak masuk bunga. Horeyyyyy yahuuuuu yg tuo tuo berkumpul. Masuk bungo jd mudo balik. Iron lady gelar diberi. Nek pidah bergabung dhn nek jah. Keh keh keh.

Dah dgr ke kata madey nak rombak kabinet. Jika ya, kita tunggu perang meletus. Tak kan gaji dah syokkk puluh ribu nak buang gitu je. Mau ke dap bertukar tempat penting ke tmpt lain. Lalalalala

Anonymous said...

Nek pidah suruh menteri ph kurang bercakap. Buat kerja.
KAH KAH KAH

Anonymous said...

Najib umno bn dituduh menjual negara ke china. Menggadai negara. Kes forest city di johor. Sultan johor pun terpalit isu ni.

Terbaru pelabur china nak bina resort kat labuan. Ni nak gadai kat sape? Terjualkah negara? Ngapa pro ph senyap mcm pemimpinnya. Ke dah ada jugak saham untung?

Sorang exco armada dah bocor rahsia spin forest city. Nak tau lebih lanjut sila baca di unspinners.

Anonymous said...

Utk dpt undi, peneroka nelayan petani penoreh org kg dijanji janji manis. Menderu anak duduk dikota balik jumpa emak ayah suruh undi ph.

Dah berkuasa, jgn harap tongkat dr kerajaan. Jgn malas. Dlm belanjawan pun dilupakan. Hahahaha

Pali Affendi said...

Suruh depa minta kat anak2 depa yg kerja kat bandar la yg hasut depa supaya undi PH

Anonymous said...

KEPALA ALJUBORI MAKIN PANAS
KEM ASSMIN DAKWA KEMENANGAN
GANG RAPIZI SUDA SEMAKIN LEMAS
'PM' ALJUBORI SETAKAT ANGAN ANGAN

KIKIKI..

NAK JADI PM PECAT ASSMIN SEGERA
AYOK DIKTATOR SUDAH MULA GERAK KERJA
MENGUASAI PKR GUNA PROKSI YG ADA
ALJUBORI DI KELILINGI MUSUH PARTINYA

ATOK AKAN BUAT ROMBAKAN KABINETNYA
SESUAI KEMENANGAN ASSMIN PROKSINYA
LETAK CALON ASSMIN SBGI MINTRI UTAMA
MAMPOS KAU DSAI KENA GAME KALI KE DUA


KIKIKIKIKI.... KESIAN BAKAL PM KITA KEPALA GAY MALAYSIA... DOLU YG SEDAP BEJUBO EKAU... BILA KANTOI TERPRKIK TERLOLONG TUDUH KONSPIRASI ... SKG KAU MAKAN BALIK KONSPIRASI ORANG KAU...

JADI PEMBANGKANG KENA GAME... JADI KERAJAAN PUN KENA BODOH DNG GAME OLRH MUSUH KAU YANG SAMA... BIJIK MATA LEBAM BILA MAU BALAS LA.... JANGAN TUDUH PULAK INI SEMUA KERJA UMNO...KIKIKIKI.!

KESIAN KAU ALJUBOORI...!!

Anonymous said...

PH = PENYAMUN HARAPAN......KAKAKAKA

Anonymous said...

MACAI TOMATO CEMAS KEMAIN SEKARANG
ASSMIN MENANG ALJUBOORI PANAS 1 BADAN
NURUL JIJAH GANG RAFIZI SUDA KEPANASAN
PECAT ASSMIN DSAI BAKAL PM KEMPUNAN

KIKIKIKI...

BAKAL PM DICANANG ALJUBORI YG KE LAPAN
JANJI LIDAH BECABANG YG KO NAK PEGANG
MME BANGANG BOLE PEGANG JANJI SI CIPAN
ALJUBORI 2 KALI KENA GAME LIDAH BCABANG


KIKIKIKIKI... PANASSSS... KEMPUNAN LAGI LAA BANG NON KITEEEEE...!!

BIOR AKU PESAN BANG NON DOLU
NNTI KO TAK SALAHKAN AKO LAGI
JANGAN CAYE SI LIDAH B'CABANG TU
MME BANGANG LA KENA GAME 2 KALI


... PECAT ASSMIN KALAU NAK MERASA JADI PM... KLU TAK MASUK ANGIN KELUAR ASAP LA LUBANG JUBO...!!

Anonymous said...

PH = Penipu Hancing

Anonymous said...

PH=PAKATAN HAPRAK

Anonymous said...

ASSMIN MENANG ALJUBOORI PANAS 1 BADAN

ANON 9.21....JAP AKU NAK TERGEAK NI...

KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKHKAHKAHKAHKAHKAH

KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKHKAHKAHKAHKAHKAH

MASUK ANGIN KELUAR ASAP LA LUBANG JUBO

KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKHKAHKAHKAHKAHKAH

KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKHKAHKAHKAHKAHKAH


Anonymous said...

KEPALA ALJUBORI MAKIN PANAS
KEM ASSMIN DAKWA KEMENANGAN
GANG RAPIZI SUDA SEMAKIN LEMAS
'PM' ALJUBORI SETAKAT ANGAN ANGAN

KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKHKAHKAHKAHKAHKAH

KIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKIKI

KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKHKAHKAHKAHKAHKAH

Anonymous said...

SELAMA NI GANG LIDAH BERCABANG DAN GANG ALJUBORI SUKA FITNAH JIJIK DAN BATU API

SKG MEH KITA BATU API DAN ADU DOMBAKAN PUAK NI SEMULA...

KAH KAH KAH...

MACAI TOMATO CEMAS KEMAIN SEKARANG
ASSMIN MENANG ALJUBOORI PANAS 1 BADAN
NURUL JIJAH GANG RAFIZI SUDA KEPANASAN
PECAT ASSMIN DSAI BAKAL PM KEMPUNAN

KIKIKIKI...

BAKAL PM DICANANG ALJUBORI YG KE LAPAN
JANJI LIDAH BECABANG YG KO NAK PEGANG
MME BANGANG BOLE PEGANG JANJI SI CIPAN
ALJUBORI 2 KALI KENA GAME LIDAH BCABANG


KIKIKIKIKI... PANASSSS... KEMPUNAN LAGI LAA BANG NON KITEEEEE...!!

BIOR AKU PESAN BANG NON DOLU
NNTI KO TAK SALAHKAN AKO LAGI
JANGAN CAYE SI LIDAH B'CABANG TU
MME BANGANG LA KENA GAME 2 KALI


... PECAT ASSMIN KALAU NAK MERASA JADI PM... KLU TAK MASUK ANGIN KELUAR ASAP LA LUBANG JUBO...!!

Anonymous said...

Kikikikikikikiki gelak besor weeeiiii.. menteri mof sakit mata... membuta memang sakit mata.. mata tak boleh bukak.. kah kah kah..
Sejak jd menteri tak tido mlm. Siang membuta. Cam mana nak buat kerja negara. Cam mana nak bincang ekonomi negara ngan staff. Tu lingkup ekonomi negara. Kewangan munjunam dah tau penyebabnya kah kah kah.

Nampak gayanya staff kena membuta siang mlm celik. Nak kerja mlm ikut bos besor. Sesape pi mof jgn terkejut monyet pulak semua membuta. Kah kah kah

Anonymous said...

Kali kedua ditegur membuta bagi alasan penyakit kutil/ketuit/ketuat atas mata. Tak boleh bukak mata.

KAH KAH KAH

Anonymous said...

Kerja membuta. Menteri taik mata.
Gaji sejuta lebih setahun. Belum gaji lain.
Ni mesti harapkan penjawat awam buat kerja.
Tu yg bengang dahlah takde kenaikan gaji dan bonus.
Membuta je la gaji dah besor, cita cita menguasai tanah melayu dgn bantuan melayu tongong dah hampir tercapai 100%.

Anonymous said...

Akibat menteri berwangan tidur dalam parlimen semalam, arini bursa saham jatuh, tukaran wang asing pun menjunam lagi. Dah boleh buat slogan ni. "Gone end turun, ringgit naik"...

Anonymous said...

YESSSSS...
MADEY NOBITA TURUN..
RINGGIT NAIK...

MADEY TURUN...
NOBITA TURUN...
RINGGIT NAIK..

Anonymous said...

Kencang sgt rombakan kabinet ni apsal? Ngomong negara berada di landasan yg betul tapi ekonomi menjunam. Berpuluh bilion hutang negara bertambah. Belum lagi campur pinjaman jepun. Baru 6 bln. Asik auta kat rakyat. Sebelum pru bolehlah jd bhn fitnah. Nampaknya termakbul cita cita ph nak capai hutang 1triliun.
Kahkahkah. Ini mcm baru tepuk.

Anonymous said...

Rombakan kabinet? Berani ke madey sentuh dap? Atau hanya sentuh menteri kabinet dr pkr pan bunga je. Jika dap tak disentuh adakah bermakna madey tunduk kat dap? Tunggu dan lihat.
Adakah anwar dan tpm dipermain lagi?

Jika madey kata menteri pkr pan bunga teruk. Menteri/timbalan dap pun sama teruk. Lihat aje menteri mof. Menteri pengangkutan asik gambor jual no.

Anonymous said...

Patutla ap umno sorang sorang melompat. Utk mengisi kekosongan ke? Yg ap umno melompat katak tu pulak berhajat nak jd barisan kabinet ke? Dah di oper ke? Hahahaha
Nuor nuor nuor apalah jd nasib kau bawah madey.

Anonymous said...

Kelakornya sadik puji nobita bermata panda konon kerja kuat. Kerja kuat ringgit turun. Ingat jemin je rupanya ada sekor lagi mata panda.

Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

Anonymous said...

Sekor lagi kp sprm mengaku org indon kerana malu dgn persepsi rasuah malaysia. Apa ke bangang. Indon indeks rasuah lebih teruk dr malaysia. Dr dulu indon teruk rasuah di asia dan dunia. Bahlol merata rata dlm ph. Bkn menteri kabinet je.

KAH KAH KAH.

Anonymous said...

Lakunan terbaru cukri. Adakah dia nak selarikan lakunannya dgn tugas yg diarah atasannya? Setiap minggu dakwa walau takde bukti? Betullah tu persepsi kannnnnnnn. Ngapalah tak meraung je kat indon dpn jokowi. Baru mantap.

Anonymous said...

JEPUN ADA ULTRAMAN.
USA ADA SUPERMAN.
MALAYSIA ADA AUTAMAN.

Anonymous said...

SERONOK BACA ARTIKEL GOSSIP PENJAWAT AWAM DI UNSPINNERS.

HAAAA TEPOKKKKKK

Anonymous said...

MALAYSIA JUGAK ADA ATOKMAN.. KAH KAH KAH

Anonymous said...

DARI BLOG TUKAR TIUB PROJEK SAILANG
JANGAN LENGAH SI RENTA DAH MULAKAN
TARIAN SAILANG UTK BAKAL PM KE 8.
SILAP ARI BULAN PM KE 8 KECUNDANG


KIKI AKU DAH POSAN ASSMIN DIPECAT
INI LAHANAT PROKSI SI RENTA NAK MATI
KALAU TAK PECAT KEPALA JUBO DIHAMBAT
PM KE LAPAN JADI ANGAN2 AL JUBOOOORI

PECAT ASSMIN LAHANAT PECAT CEPAT
CLEARKAN SUMA PKR PUNYA LAHANAT
KLU TAK KEPALA JUBO TERKULAT KULAT
MATA LEBAM PEDIHHH SAMPAI KIAMAT

RAPIZI KAN DAH BERKATA KATA
SI RENTA NI LIDAH BERCABANG
GULA2 RENTA PM KE 8 HANYA DUSTA
MATA LEBAM DENDAM TAK DIDENDANG

KIKIKI... KALAU NAK RASA JADI PM PECAT ASSMIN... PECAT KRONI LIDAH BERCABANG HANAT TU... APA NAK TAKUT SI HANAT RENTA TU KUDA KAYU REPUT DAP TUNGGU NAK MATI...NAK TAKUT APA NAK PECAT.. TUA RENTA TU GEMPAK AJER TU... SBB DIA TAU DIA IDUP TAK LAMA DAHHH...

PECAT SEBELUM BAKAL PM KE-8 DIPECAT


LU FIKIR LA SINDRI LANTAK KAU LA JUBOOO ..PUIIII..!!!

Anonymous said...

KAPAL HANYUT SUDAH DI TEMUI
HANYUT SAMPAI PARLIMEN LANGKAWI
ARAHAN SAPA KAH KAPAL HANYUT INI
APA TUJUAN PULIS PUN TATAU LAGI..

KIKIKIKI...

PECAT ASSMIN KALAU TAK KEMPUNAN LAH
BAKAL PM KE 8 PELAMIN PM KU MUSNAH
RAPIJI NURUL APA TAH LAGI NEK JIJAH
GEGET JARI LEBAM MATA PEDIHNYA X KEBAH

KIKIKIKI...

TAKOT SANGATKAH NAK PECAT SI HANAT
PROKSI SI RENTA KUDA KAYU PARTI DAP
SI RENTA GEMPAK AJER UTK TALIAN HAYAT
KUDA KAYU TUNGGU DAH JADI TUNGGUL MATI


TAK PAYAH TAKOT LA DNG SI RENTA TU
PECAT SAHAJA SI PROKSI LAHANAT INI
KLU TAK SIA SUA LA PEJUANG2 Re4MaC
BIO PUTIH TULANG JGN PEDIH JUBO LAGI


KIKIKI... PECAT SEBELUM PELAMIN ANGAN PM KU MUSNAH...!! DAH BAGI PERINGATAN DAN TERPULANG... LANTOK LAAA LABUU

Anonymous said...

SPeRM ada INDONMAN

Anonymous said...

Ki ki ki ki..penyokong setia ph atok renta di kampung pun dh mula post dlm WA kutuk2 ph..ki ki ki..baii apahal..dulu bukan main kutuk najib..
Pekebun dan org felda..mmg tk kenang di untung..bila sawit jadi 305 1 tan..baru ada akai..puuii

Anonymous said...

MANA PERGI NYA SI PELUDAH BAHASA
SEBELUM PRU SEGAK CUKUP BERGAYA
BERSAMA TOKONG DAP JAJA SAJAKNYA
LEPAS PRU TIDO DITEPI JALANRAYA
AKHIR DILUDAH SEMULA PADAN MUKA..!!

Anonymous said...

Peludah bahasa poket dh kembung..mana berani nk meludah..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget