KL CHRONICLE: Anak Muda & Mahasiswa Ditipu oleh Kerajaan Pakatan Harapan

Tuesday, November 6, 2018

Anak Muda & Mahasiswa Ditipu oleh Kerajaan Pakatan Harapan


Selepas Lim Guan Eng membentangkan belanjawan untuk  #Bajet2019. Ramai mahasiswa dan anak muda sudah tepuk dahi kerana ditipu oleh Pakatan Harapan.



Lagipun semasa piliharaya umum tempoh hari mereka lah juga yang menjadi penyumbang undi terbesar kepada Pakatan Harapan. 

Dapat ijazah 1st class pun PTPTN kena bayar, bantuan Kad Siswa 1 Malaysia dahulu pun sudah tiada. Biasalah orang tua cakap, "belum cuba belum tahu". 

Lepas dah tahu, nak ucap PADAM MUKA rasa tak tergamak, namun mengingatkan lagak berani mereka menolak BN di masa pilihanraya dahulu, anggaplah ini pengajaran mereka.

#Belanjawan2019

40 comments:

ted manoff said...

PrOoTt .. Arghhhh leganya. .

Anonymous said...

Biasalah budak2 muda, baru bertatih nak jadi dewasa perasan dah cukup akalnya. Sbb tu org tua2 pesan, beringat sebelum kena. Bila tak endah diingatkan, sekarang rasalah bila dah kena.. Apa bleh buat.. Tepuk dahi kuat2 cam tepuk tangan.. Kih kih kih..

T said...

Arwah dulu baik orgnya

T said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

PTPTN....ZALIM.....KIHKIHKIH....

BUDAK HILANG AKAI!!!

Anonymous said...

BUDAK HAMPEH....MUKO JAMBAN!!!...APASAL SEKARANG NI TAK MEROYAN LAGI.....DAH JADI BISU PULAK KE?.....

John Smith said...

Adam Adli ni ingat dia boleh jadi mcm Anwar Ibrahim muda2 dulu.. Tak sedar AI tu habis belajar, pengikut2 dia zaman tu byk x dpt belajar tinggi2 mcm dia.. Si Adli ni tak habis belajar.. Nak pimpin muda mudi cukup belajar.. Last2 kene guna dgn politicians apa pun tak dapat.. Belajar tak dapat, pangkat pun tak, duit pun silap2 duk minta mak lagi.. Muda mudi elok2 cukup belajar pilih jadi bodoh duk ikut adam adli yg tak habis belajar.. Jadi bongok semua.. Skang tepuk dahi laju2.. Hahaha

Anonymous said...

TED MANOFF TAK MAMPU BERSUARA HANYA MAMPU KENTUT KUAT SEDERAS LARINYA A.ADLI MELARIKAN DIRI DARI MAHASISWA YG SEDANG MENGEJARNYA SAAT INI.

KAH KAH KAH KIH KIH KUH

Anonymous said...

KENANGAN INDAH

Suara pejuang-pejuang mahasiswa sudah tidak kedengaran. Bayang pun sudah entah ke mana. Saya rindu anda semua.

PTPTN kita tak perlu sebutlah, sebab bukan setakat ditipu, lebih sengsara dengan dasar mereka kini.

Ada yang beritahu saya, ini merupakan kenangan terindah sebagai pelajar.

Betullah, kini hanya tinggal kenangan.

Mereka beria meninggi hidung umumkan Bajet 2019 adalah “paling besar”.

Ya, “paling besar”, tapi apa sebenarnya yang ibu bapa, pelajar dan guru dapat?

1) RM250 subsidi pendidikan seperti Baucar Buku 1Malaysia atau KADS1M, tidak disebut. Rasanya kini tiada lagi. Kita tunggu Menteri buat u-turn.

2) Bantuan Makanan Prasekolah dipotong RM10 juta.

3) Bantuan Makanan Asrama dipotong RM100 juta

4) Biasiswa kecil persekutuan untuk murid-murid dipotong RM28 juta

5) Peruntukan biasiswa perguruan persekutuan dipotong RM6.5 juta

6) Bonus penjawat awam daripada RM1,500 tinggal RM500.

Mungkin murid-murid dan guru termasuk dalam golongan “rakyat Malaysia yang tak patut diberi bantuan dan subsidi sebab malas” seperti kata Kerajaan PH.

Kerajaan BN dulu merangka Bajet berdasarkan keperluan rakyat. Kami ikhlas nak beri dan bantu.

Sekarang habis semua mereka potong.

“Bajet Paling Besar” konon.

Najib Razak

Anonymous said...

Kerajaan PH menjarah Petronas membayar dividen RM54 bilion. Pada masa ini, Petronas mampu bayar kerana rizab mereka yang ditinggalkan kerajaan BN setinggi RM147 bilion pada akhir Mac 2018.

Kenapa rizab Petronas tinggi? Antara sebabnya, kerajaan dulu tidak paksa Petronas untuk bayar dividen setinggi itu dan kita berjaya selesaikan isu perjanjian legasi Penjanaan Tenaga Bebas (IPP) berat sebelah pada 2012.

Sebab itulah, isu IPP ini tak lagi jadi bahan propaganda PH selepas tahun 2013 walaupun sebelum itu mereka sering timbulkan isu ini dan dakwa kerajaan hilang RM20 bilion hingga RM30 bilion setiap tahun.

Selepas 1MDB ambil alih banyak IPP dan jadi syarikat IPP kedua terbesar di Malaysia, ini membolehkan kerajaan untuk mengadakan tender terbuka buat kali pertamanya dalam sejarah pada bulan September 2012 untuk perjanjian IPP.

Dengan kuasa pasaran yang kini ada pada 1MDB dan dengan lanjutan kerajaan, 1MDB adalah pembida terendah untuk setiap bidaan PPA baru atau pembaharuan yang dimasukinya. Ini beri kesan untuk memaksa pembida lain untuk turut menurunkan harga mereka juga – sekaligus menghapuskan isu legasi perjanjian berat sebelah.

Selama lebih 15 tahun sebelum tahun 2012, Petronas dipaksa memberi subsidi dan membekal gas kepada IPP dengan harga sangat murah. Sebagai contoh, harga gas dikenakan Petronas kepada IPP pada tahun 2009 hanya RM6.40 setiap MMBtu.

Ini menyebabkan Petronas menanggung kerugian lebih dari RM10 bilion setiap tahun.

Setelah tahun 2012, harga gas Petronas kepada IPP dapat dinaikkan secara berperingkat kepada RM22.70/MMBtu pada tahun 2017. Oleh itu, kerugian Petronas untuk subsidi ini yang antara RM13 bilion hingga RM15 bilion setiap tahun dapat dikurangkan kepada RM1 bilion atau RM2 bilion setahun.

Penjimatan subsidi gas kepada IPP bebas jelas dinyatakan di dalam laporan tahunan Petronas. Satu angka yang tidak dapat dinafikan dan itu juga sudah didedahkan sebelum ini tetapi ramai tak mahu membaca dan memahami.

Pada masa yang sama, TNB juga tidak perlu membayar harga yang tinggi kepada IPP bebas dan ini membolehkan TNB membuat keuntungan tertinggi setiap tahun dan bukannya kerugian seperti dahulu sehingga memerlukan kerajaan untuk “bail-out”.

KWSP, PNB dan Tabung Haji adalah antara pemegang saham utama TNB. Pembayaran dividen dan harga saham yang lebih tinggi akan secara langsung memanfaatkan pemegang dana yang disebut – iaitu rakyat Malaysia.

Saya difahamkan bahawa saya dikecam kerana selepas masalah IPP berat sebelah ini telah diselesaikan,1MDB menjual IPP-IPP ini melalui tender terbuka yang dimenang oleh syarikat Cina dan ia disamakan jual negara.

Perlu diingatkan ialah sebelum 1MDB mengambil alih, IPP-IPP ini bukanpun milik kerajaan tetapi milik pihak swasta yang sering dikatakan ialah kroni-kroni satu orang itu.

Adakah ianya lebih baik untuk rakyat jika IPP dimiliki oleh pihak swasta dengan perjanjian berat sebelah dan menyusahkan negara dan rakyat ataupun dimilik oleh syarikat antarabangsa dengan perjanjian yang adil? Mana satu?

Adalah sangat ironi yang mereka kata saya merompak dan menyamun dengan 1MDB padahal fakta menunjukkan Petronas dan TNB mendapat faedah sebanyak RM20 bilion setiap tahun iaitu nilai kerugian yang sering disebut oleh PH pada masa dahulu.

Jika kira selama 20 tahun , iaitu tempoh purata perjanjian IPP, sudahpun RM400 bilion.

NAJIB RAZAK

Anonymous said...

oleh Ab Jalil Backer
Mc Donalds perkenal Burger Samurai dapat untung berpuluh juta, rakyat Malaysia kenyang dan kegemukan.

Mc Lim Guan Eng perkenal Bon Samurai, Malaysia dapat hutang RM7.6 bilion, kebajikan rakyat banyak tergadai.

Jika ikut kebiasaan Jepun akan bagi pinjaman dalam nilai Yen. Walaupun kadar faedah murah, kenaikan Yen pada masa depan akan menyebabkan hutang meningkat secara automatik.

Sebenarnya, Jepun memang memerlukan peminjam luar kerana pinjaman dalam negara mereka tidak menguntungkan.

Yang untung Tun Mahathir dapat anugerah tertinggi Jepun sebab bantu sektor perbankan negara tersebut yang berhadapan kemelut pinjaman dalam negara.

Rakyat Malaysia akan berhadapan ketidaktentuan hutang pada masa depan. Jepun boleh manipulasi nilai tukaran Yen pada bila-bila masa nanti seperti mana berlaku pada pinjaman 80-an.

Anonymous said...

KIKI.BUDAK K POP BARU NAK UP
BALIK PUB BERAT PALA NAK PIKIO
KENA ANGIN MULA BUAT MUKA KENA JULAP
SKG KENA GORENG TIPU DEK ATOK BELAKO

KIKIKIKIKI...

GAJI 1000 HENGGET KENA POTONG
GAJI MENTRI BUSUK2 PUN 50 RIBU SHAJA
PENEROKA NELAYAN SAH KENA PANCUNG
PADAN MUKO JUBO MEMASING KENA SULA


KIKIKIKI... HAAHHH MACAI TEPUK TEPUK DI TIPU ATOK KAUUU...

ATOK DAPAT PINGEK NOGIRI JOPUN
BUAT UTANG PUN DAPAT PINGEK JUGAK
BILO TIME BAYAR NANTI RAKYAT DI PULUN
KRONI ANAKCUCU KENYANG MENGHANJING GAK..


KIKIKIKI... SILA TEPUK BODOOO..

Anonymous said...

Sokong lah lagi MAHAPUNDEKK.. aka 'pemegang panji-panji hitam'.. Kata si admin kd isim ketom kikiki..gilo mcm2 gilo puok ph nih

Anonymous said...

BUKAN PANJI2 HITAM TU....'PANJI SEMERANG'
KOMBANG JUBO MAMAK KUTTY DIJOLOK MAHARAJA JOPUN

Keris berayon said...

EKAU MERAPOO APO NI? FUCKKKK .. ... .... KIKIKIKI

Anonymous said...

Protes demo melalak bkn adab malaysia.
Bersih bkn protes bkn demo bkn melalak mcm anjing.. boria?
Kah kah kah..
Setannnnnnnnn

Anonymous said...

FUCKKKKKKKK U RBA DAP..
KIKIKIKI
PTPTN KENA BYR SBB JHO LO
RUMAH MAMPU MILIK PENANG TAK BOLEH BUAT SBB TEROWONG?
BIOL PUNYA MENTERI

Anonymous said...

Pi jepun melawat sek dpt ilham nak bagi makan percuma.
Lawak giler didendang bagi cai syokkkk giler.
Dr mula berkuasa tak henti henti ph pi luar negara. Bergilir gilir. Ikut giliran.
Balik je malaysia meraung meratap negara nak bankrap.

Anonymous said...

Ekonomi negara di putar belit, hutang diputar belit, abis dimansuh, dipotong dana sana sini. Bayangkan hutang samurai hutang bertambah maknanya makin bykla belanjawan utk rakyat dipotong.

Anonymous said...

SETAN KENTOTTTTTT

Anonymous said...

SETANKAH YG BERJANJI AKAN MELAKSANA PENDIDIKAN PERCUMA JIKA MENANG?

Anonymous said...

Dajjalkah yg berjanji bayaran ptptn hanya akan bermula jika cecah gaji 4rb?

Anonymous said...

KERAjaan PH MUNAFIK

Anonymous said...

kalau bon samurai kaput, kita terbitkan pula bon ninja atau bon syogun. Bon kamikaze pun boleh juga atau pun Bon Harakiri..

Anonymous said...

Zmn umno bn peruntukan belanjawan lebih kecil dr belanjawan ph tapi boleh bagi kat rakyat mcm mcm. Boleh buat pembangunan utk rakyat.

Belanjawan ph 2019 katanya belanjawan terbesar dlm sejarah malaysia tapi byk yg dipotong peruntukan utk rakyat. Kerat sana sini. Pembangunan utk rakyat dimansuh ditangguh di kerat.

Dah potong sana sini, pinjam pulak pedang samurai jepun. Namapun samurai. Org jepun guna pdg samurai utk bunuh/lawan musuh. Nanti pinjaman samurai tu bolehlah sembelih leher rakyat nak byr balik hutang.

Anonymous said...

Yg ramai duduk di asrama anak melayu bumiputera sabah sarawak. Dana bantuan makanan dipotong.

Adakah bayaran utk pelajar tinggal di asrama akan naik?
Atau makanan tak berkualiti/murah dihidangkan?

Kita tunggu kesannya bila ia dilaksanakan.

Anonymous said...

Mana nek jijah. Mana anak nek jijah. Bknkah dulu heret pelajar u menjerit melalak pasal ptptn ni. Bangga bergambor dgn pelajar. Dah menang semua menjauh dr pelajar. Katanya pelajar nak jumpa pun payah. Selalu takde. Betul ke? Dulu hari hari ada. Siang mlm boleh berjumpa. Ya ke? Pdn muka pelajar yg percaya janji bkn kitab suci.

Anonymous said...

BON SAMURAI BUKTI PH TAMBAH BEBAN HUTANG NEGARA
at 10:00 AM
Posted by Admin PahangKu

Bon Samurai Bukti PH Tambah Beban Hutang Negara


KRITIK… Tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pinjam 200 bilion yen (RM7.4 bilion) daripada Jepun adalah satu tindakan yang berlawanan dengan prinsipnya untuk kurangkan hutang negara.

Perkara itu didedahkan Ahli Parlimen Pontian, Datuk Seri Ahmad Maslan dan mendakwa, ia membuktikan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan pemimpin PH lain ‘cakap tidak serupa bikin’ mengenai isu hutang negara.

“Pada saya, ia (bon samurai) berlawanan prinsip PH untuk kurang hutang. Menteri Kewangan (Lim Guan Eng) dan Mahathir selalu sebut ekonomi kita dalam keadaan teruk sebab hutang banyak ditinggalkan Barisan Nasional (BN).

“Tapi saya melihat Belanjawan 2019 ini, negara punya pendapatan RM261.82 bilion. Tapi bajet yang diumum ialah RM314.55 bilion. Bermakna lebih RM52.73 bilion adalah hutang. Ditambah lagi dengan bon samurai yang baru ini.

“Kata kerajaan PH mahu kurangkan hutang, tapi kenapa tambah lagi?” soalnya dipetik BNPPortal.com. Ujar Ahmad, perkembangan itu juga membuktikan sebenarnya hutang negara tidaklah begitu serius seperti sering dimomok PH.

“Jadi pada ketika yang sama juga mereka kata hendak mengurangkan hutang negara, tetapi dalam mereka punya bajet 2019 juga menunjukkan khidmat hutang yang dibayar cuma 10.5 peratus. Tahun lepas ialah 11 peratus.

“Kalau mereka betul-betul ingin bayar hutang, bayaran khidmat hutang itu perlu mungkin 15 peratus daripada keseluruhan bajet. Tapi dia 10.5 peratus pula,” kata Ahmad yang juga merupakan Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu.

Tambahnya, tuduhan demi tuduhan mengenai hutang negara sebenarnya hanya helah PH untuk elak diri daripada kekurangan hasil sebenar akibat pembatalan GST serta kegagalan mereka untuk memenuhi janji manis manifesto.

“Sebenarnya mereka kurang pendapatan sebab batal GST. Maka mereka kurang RM23 bilion hasil pendapatan tahun depan. Itu sebab mereka meneruskan hutang, dan terpaksa mengurangkan bayaran khidmat hutang.

“Lantas mereka bantai kita (BN). Sebenarnya yang salah adalah mereka sendiri yang tidak melihat implikasi buruk daripada pembatalan GST boleh menyebabkan kekurangan pendapatan negara,” katanya.


......KOREK LOBANG.....TUTUP LOBANG.....KAH...KAH...KAH...

......MAMAK KUTTY OII...TAK NAK BUAT FOREX LAGI KE!!!.....

Keris berayon said...

Saya terpanggil utk beri ulasan berkenaan samurai bond yg di kontrovesikan oleh sesetengah pihak.

Persoalaan yg di timbulkan:-
1. Kenapa perlu tambah hutang?
2. Kenapa perlu ambil hutang luar?

1. Tambah hutang
Selain daripada meninggalkan hutang yg bertimbun, kerajaan dahulu juga telah terlebih berbelanja sehingga menyebabkan cash in hand susut ke paras tidak selamat. Walaupun dijangka kutipan cukai dapat support day-to-day expenses, tetapi bagi tujuan contingency atau emergency memang kita hanyut. Tahun 2019 dijangkakan keadaan ekonomi dunia akan lebih mencabar dengan trade war antara US dan China, lebihan tunai dalam tangan lebih kepada sebagai buffer sekiranya berlaku keperluan.

2. Hutang luar
Bagi yg biasa dgn bond faham bahawa untuk isukan bond samada local atau bond luar, faktor paling penting adalah penarafan atau rating untuk bond. Penarafan yg diberi akan tentu kadar faedah. Semakin buruk penarafan, semakin tinggi nilai faedah yg dikenakan.

Apa yg dapat diinterpretasikan dari bond samurai ialah Jepun sebuah negara diketahui dgn no-nonsense business attitude disamping matawang yg kukuh secara tidak langsung memberi mesej kepada lain² pelabur asing bahawa mereka percaya dengan kestabilan ekonomi Malaysia apabila bersetuju dengan kadar faedah yg sangat rendah, 0.65%.

Disamping itu kalau dilihat 3 tahun ke belakangan ini, tukaran ringgit dgn yen agak stabil dan dijangka akan terus stabil pada tahun-tahun akan datang. Memang tidak dinafikan exposure kepada tukaran asing masih ada, tetapi dijangkakan dengan kadar faedah yg rendah dan tahap kepercayaan yg diberikan oleh Jepun boleh menjadi petunjuk kepada dunia luar dan pemangkin kepada Malaysia untuk kembali menjadi tumpuan pelaburan. Ini secara tidak langsung akan menstabilkan nilai ringgit.

Copy from Ifink F Defore

Anonymous said...

kalau tak boleh bayar hutang senang saja... kera-jaan ph boleh suruh rakyat harakiri...

Anonymous said...

ph tahu mereka akan kalah pada pru-15 sebab tu mereka sengaja berhutang banyak-banyak kemudian duit hutang tu mereka songlap sekali dgn duit-duit yg ada pada kerajaan sekarang. akibatnya selepas pru-15 kerajaan baru dan rakyat yg akan terbeban dgn hutang yg banyak dan negara yg telah bankrupt. masa tu pemimpin atasan ph semuanya lari meninggalkan malaysia.

Anonymous said...


Moody’s turunkan taraf Petronas dari stabil kepada negatif.
November 8, 2018 rhg

Tahniah Kerajaan PH, hari ini Moody’s telah “downgrade” outlook atau penilaian prospek Petronas daripada stabil kepada negatif.

Inilah dia hasil kecekapan menguruskan kewangan negara, dan langkah-langkah bijak yang diambil dalam Belanjawan 2019 seperti menjarah Petronas untuk bayar dividen tinggi bagi tampung kekurangan hasil.

Ini bermakna penarafan kredit negara pun berkemungkinan besar akan turut dipengaruhi.

Ini pun dalam keadaan harga minyak boleh dikatakan tinggi dan stabil sekarang ini.

Apa jadi kalau harga minyak jatuh?

Apa “buffer” atau penampan yang kita ada nak tampung sekiranya berlaku krisis harga minyak sekali lagi?

Kerajaan BN dahulu berusaha bersungguh-sungguh untuk kurangkan kebergantungan negara kepada hasil minyak dengan mempelbagaikan sumber, selaras dengan keperluan semasa dan sejajar dengan arus perkembangan ekonomi dunia.

*Tapi Kerajaan PH nak kembali ke zaman lama pula. Tak pernah dibuat orang.*

*Najib Razak*

Anonymous said...

Mahathir Mahu Hapuskan Raja2 Dan MP Umno Melutut Tapi Dia Sendiri Menyembah Maharaja Jepun
Posted by SnapShot at 11/09/2018
Watak yang Mahathir cuba pamirkan :



Konon dia anti-imperialisma US...
Konon dia anti-negara besar yang suka membuli macam China...
Konon dia anti-keganasan terhadap Palestine...
Konon dia anti-feudel dan macam2 lagilah...

Wajah sebenar Mahathir :



Sanggup menyembah Maharaja Jepun sebab nak berhutang...

Negara yang pernah jajah Malaya dan zalim serta bunuh rakyat sewenang2...

Dia sembah Raja orang Jepun ketika dia anti-Raja2 Melayu di Malaysia...

Dia cium tangan Maharaja Jepun (mmmuuaaahhh) ketika Kadir Jasin mahu hapuskan sister monarki dan pasti atas arahan Mahathir...

Mungkin kehendaknya sebagai diktator untuk dirinya jadi Raja Melayu baru dan anak2nya jadi Tengku Mahkota...

Pasti ada sesuatu yg dia mahu dgn menyembah Maharaja Jepun...

Mahu negara hutang RM7.6 billion (¥200 billion) tetapi cuma dapat guarantee...

Kena pinjam di pasaran capital dunia juga...



Entah2 projek ECRL ker...

Atau apakah mungkin HSR ker...

Ataupun biayai 'Privatisation II' mahu di kongsi bersama Jepun...

Mungkin hal kecil dan Forex hilang RM30 billion nyusup entah ke mana pun tak besar kot...

Anonymous said...

Mahathir Mohamad
Watak: Pateh Karma Wijaya
Filem: Hang Tuah
Ciri: Jahat nak mampus

Daim Zainuddin
Watak: Kasim Patalon
Filem: Tiga Abdul
Ciri: Penasihat yang tak boleh pakai

Lim Kit Siang
Watak: Saddiq Sigaraga
Filem: Tiga Abdul
Ciri: Konon nak bagi orang marah, tapi dia sendiri yang marah

Lim Guan Eng
Watak: Ketua Penyamun
Filem: Ali Baba Bujang Lapok
Ciri: Penyamun berlagak suci

Mat Sabu
Watak: Sultan Alam Syahbana
Filem: Nujum Pak Belalang
Ciri: Gadai negara demi teka teki

Syed Saddiq Syed A
Watak: Pak Maun
Filem: Nasib Do Re Mi
Ciri: Takda function tapi sibuk nak enjoy

Madzlee Malik
Watak: Datuk Pujangga
Filem: Musang Berjanggut
Ciri: Berlagak educated tapi Senegal nak mampos

Mujahid Yusuf Rawa
Watak: Menteri Nikah Kawin
Filem: Musang Berjanggut
Ciri: Kuar fatwa sesuka hatinya

Salahuddin Ayub
Watak: Datuk Bentara Mangku Bumi
Filem: Musang Berjanggut
Ciri: Bodoh tapi berlagak pandai

Saifudin Nasution
Watak: Labu bin Kundur
Filem: Labu Labi
Ciri: Asyik salahkan orang, macamlah dia tu betul semuanya
...

Yang lain-lain korang reka la sendiri...

Anonymous said...

Dari beberapa sumber yang di percayai, sejumlah besar duit bernilai €2 bilion telah di pindahkan dari Kepulauan Cayman ke Labuan, Malaysia pada 04 September, 2018...

Pemindahan tersebut telah di buat atas nama MTD Labuan Berhad...

Hubungan Antara MTD Group Dan Dr. Mahathir


Lembaga Pengarah MTD Capital Berhad
Tan Sri Dato' Dr. Nik Hussain b Abdul Rahman (Kiri)
Tan Sri Dr. Azmil Khalili (Tengah)
Dato' Nik Hussin b Abdul Rahman (Kanan)

Persoalannya, apakah 'turnover' dan keuntungan yang di perolehi oleh MTD Labuan Bhd dan adakah MTD Labuan Bhd. mempunyai kaitan dengan Perdana Menteri Malaysia sekarang ini iaitu Dr. Mahathir...





Tan Sri Dr. Azmil Khalili juga salah seorang ahli Lembaga Pemegang Amanah Perdana Leadership Foundation yang di bawah kekuasaan Mahathir...

Pemegang saham terbesar dan juga Ketua Pegawai Eksekutif MTD Group, Tan Sri Dato' Dr. Nik Hussain ialah menantu kepada sahabat karib Mahathir...

Semasa Dr. Mahathir menjadi perdana menteri kali pertama, beliau pernah di lantik sebagai timbalan menteri di dua kementerian iaitu Kementerian Kerjaraya dan juga Kementerian Komunikasi dan Pos...

Dari sumber2 yang di percayai, kebelakangan ini beliau di lihat bersama2 dengan Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari untuk membincangkan projek Pulau Melaka...

Apakah Datuk Seri Anwar Ibrahim Juga Bersubahat Atau Beliau Tiada Maklumat



Kalau kita masih ingat lagi, beberapa tahun yang lepas, sebelum PRU 13, Anwar Ibrahim dan Rafizi pernah menggemparkan rakyat Malaysia melalui pendedahan mereka mengenai pembelian syarikat arak San Miguel di Filipina oleh Mirzan Mahathir iaitu anak kepada Mahathir...




Anwar juga mendedahkan, bagaimana dengan keuntungan dari syarikat arak San Miguel, telah di gunakan oleh Mirzan untuk mengambil alih syarikat Esso dan di jenamakan semula dengan nama Petron...

Bukanlah menjadi rahsia, Petron telah merampas dari Petronas sebahagian dari kontrak membekalkan bahan api kepada semua kenderaan jabatan kerajaan di Malaysia...

Persoalannya sekarang, apakah Anwar Ibrahim tiada maklumat mengenai pemindahan wang sebesar ini atau beliau sengaja 'membisu' untuk menggunakan isu ini sebagai senjata sekiranya Dr. Mahathir enggan melepaskan jawatan perdana menteri kepada beliau atau pun adakah Anwar juga adalah juga sebahagian dari komplot pemindahan wang ini!!!

Dari Mana Sumber Wang Tersebut Dan Apakah Tujuan Wang Tersebut Di Pindahkan



Agak mencurigakan bila sejumlah wang yang begitu besar di pindah masuk ke Malaysia dan pihak yang terlibat MESTI memberikan penjelasan dari manakah sumber wang itu, kenapakah selama ini wang itu di simpan di Kepulauan Cayman dan kenapakah wang itu di pindahkan dari Kepulauan Caymen dan sekiranya pihak MTD Labuan Bhd mendakwa wang itu milik mereka maka mereka perlulah menunjukkan bukti apakah perniagaan yang mereka lakukan di kepulauan Caymen sehingga mampu menjana keuntungan sehingga €2 bilion...

Penjelasan dari pihak terlibat sangat penting supaya rakyat tidak tersalah anggap mengatakan duit itu adalah sebahagian dari 'kawtim' atau 'ang pow' dari Jho Lo kerana umum mengetahui ayah kepada Jho Lo ialah kawan karib Dr. Mahathir dan pada 27 September 2018, Dr. Mahathir sendiri mengakui ada bercakap dengan Jho Lo, 23 hari selepas duit itu di bawa masuk ke Malaysia dari Kepulauan Cayman!!!




Anonymous said...



Kenapa mereka menyimpan duit tu di Kepulauan Cayman...πŸ€”πŸ€”πŸ€”

Sebab simpanan di Kepulauan Cayman di kecualikan dari cukai jadi selain melarikan diri dari cukai maka sukar untuk di kesan punca dari mana datangnya duit tu...

Mengapa 'Wartawan Tersohor' Clare Rewcastle Brown Membisu




Kita juga agak musykil, 'wartawan hebat sepanjang zaman', Clare Rewcastle Brown, seakan2 tak berminat atau tak ada makkumat tentang pemindahan duit tersebut...

Ini bukan lagi andaian atau kemungkinan sebab ianya di sertakan dengan 'hard evidence' hitam putih...

Agak pelik bila wartawan tersohor tertinggal bas dalam isu panas macam nie!!!

Dr. Mahathir yang di katakan pernah menyelamatkan ekonomi Malaysia masa krisis kewangan 1998 dengan menambat ringgit pada kadar USD 1 = RM3.80, sekarang nie buat2 bodoh pulak bila nilai ringgit terus2an jatuh hingga ke paras terburuk USD 1 = RM4.17...πŸ€”πŸ€”πŸ€”

Sama ada suratan atau kebetulan dan besar kemungkinan juga memang sengaja di rancang, tapi hakikatnya dengan nilai ringgit yang makin jatuh, nilai €2 bilion tu tentunya akan jadi lebuh besar bila di tukarkan pada RM...

Jadi bolehlah tuan ampunya duit tu beli lagi banyak aset...

Maksudnya, bila Mahathir serah kuasa nanti, perdana menteri yang baru tak akan mampu godak @ siasat perkara2 yang di curigai pada anak2 dan kroni Mahathir...

Sebabnya, kekayaan dan aset anak2 dan kroni Mahathir mampu gugat ekonomi Malaysia...

Apa taknya, minyak depa pegang, pegangan saham dan ekuiti serikat besar depa pegang, sekali depa sergah Bursa Malaysia, harga saham berdesup2 jatuh, sekali depa putuskan bekalan minyak, separuh kenderaan gomen tak jalan, sekali depa boikot IPP, satu Malaysia gelap nanti...

Muga Shukri Dan Mohd. Fuzi Di Berikan Hidayah



Kita tahu dan sangat2 faham, bukan mudah untuk SPRM dan PDRM untuk membongkar rahsia di sebalik pemindahan duit tu...

Kalau bukti tak kukuh maka kita dah tahu apa jawapan Dr. Mahathir nanti, 'TAK TAHU'...

Cuma kita mampu berdoa supaya Allah swt berikan hidayah, keberanian dan kekuatan pada Shukri (SPRM) dan juga Mohd. Fuzi (PDRM) untuk membongkar segala2nya...

Rakyat Malaysia berhak tahu dari mana punca duit tu, kenapa di simpan di Kepulauan Caymen, berapakah jumlah sebenar yang di simpan di sana dan adakah lagi duit2 yang di simpan di tempat2 lain...




Dan soalan yang terbesar ialah kenapa selepas Dr. Mahathir jadi perdana menteri baru duit tu di bawa masuk dengan tergesa2 iaitu kira2 3 bulan sebelum arahan BNM di kuatkuasakan!!!

Sekiranya Shukri dan Mohd. Fuzi enggan atau sengaja atau takut untuk bongkarkannya maka di Padang Mahsyar nanti sediakanlah jawapan di depan Allah swt nanti...

Satu permintaan mesra pada Shukri, HAPUSKANLAH AIR MATAMU, jadilah JANTAN yang sebenarnya, bongkarkan sehala kebenaran, In Sya Allah, di Padang Mahsyar nanti, Allah swt akan memandang dengan pandangan kasih sayang...

Terfikir juga, Menteri Kewangan kita tahu tak tentang perkara nie...

Mustahil pemindahan duit yang camnie punya besar tapi Menteri Kewangan tak tahu...

Entah2, Menteri Kewangan dah 'termakan dedak' dan arahkan Gabenor BNM tutup mulut!!!

Tanya jer...

Sebab per, kalau ikut tukaran terkini, €2 bilion bila tukar pada RM, nilainya lebih kurang RM9.7 bilion!!!

Banyak tu, bukannya RM9.70, mustahil Menteri Kewangan dan Gabenor BNM tak tahu

Kita harap pihak media antarabangsa akan mula menyisat dan bongkarlan kebenaran tentang pemindahan duit €2 bilion...

Akhir kata, sudah2lah tu menipu dan merompak harta rakyat Malaysia sebab satu masa nanti bila segala2nya terbongkar, takut2 nanti, bila kemarahan rakyat Malaysia dah sampai kemuncak, takut tak tertanggung nanti...


Sumber :

Fathima
Virtual Journalist
0 comments:

Anonymous said...

Pemimpin ph terutama madey daim ah eng ah sial dan seangkatannya selalu dlm kempen dan ulasan dlm paper konon rakyat tertekan di bawah ekonomi kerajaan bn.

Sekarang apa cerita? Dah turun kebawah semua pemimpin ph bila berada di kerusi empuk? Bila nak jumpa rakyat berdepan mata mata yg ko kempan dulu.

Amacam pelajar? Dah tak tertekan ke bawah kerajaan ph?
Amacam rakyat? Dah berbahagia ke bawah sst?
Amacam peneroka? Dah bebas dr tekanan?
Amacam penoreh pekebun kecil nelayan? Dah bebas dr kesusahan hidup melampau?

Sekarang dah tau makna zalim?
Dah sedar kerajaan mana zalim?
Dah boleh beza fitnah dgn fakta?

Anonymous said...

Ada yg kata ramai penoreh getah dpt tak sampai rm5 sehari. Ada kata seminggu pun sama.
Cer ajak bersih demo, mau ke?
Cina dap bersih peduli lagi ke kata beban hidup selepas berkuasa?

Anonymous said...

Si mamat adam ni byk benor kehebatannya. Kehebatan akhirnya dianugerah sumpah seranah. Dulu ko org sumpah seranah maki hamun kerajaan lama. Kini kau org pulak di sumpah seranah maki hamun.

Si adam ni juga bersama nurul anak nek jijah hasut penduduk flat sangkar burung jgn setuju buat apart alias kondo kemudahan setaraf kondo.

Yg terpengaruh dgn hasutan melopong tengok kawan kwn duduk rumah senilai 500 000 ribu. Sekarang mungkin dah naik harga. Dkt dgn mall dan lrt pulak tu.

Anonymous said...

Ada ke patut si nurul ni suruh org jgn ungkit cerita lama dan hormati keputusan penghuni flat yg ambik duit tunai.

Dia tak pulak hormati majoriti penduduk nak yg baru. Siap berkempen/berdemo di kawasan flat tu. Tuduh kerajaan lama mcm mcm.

Dah siap cantik megah selesa mcm mcm kemudahan boleh pulak suruh org jgn ungkit cerita lama dan hormati keputusan org yg termkn kata kata manisnya dulu.

Logiknya siapa la nak pilih yg murah berbanding yg mahal. Tentu kita nak rumah mahal. Kita bkn ungkit hanya kesian dgn org melayu yg terpedaya. Harusnya mereka miliki rumah mahal di kaw tanah mahal. Itu memang haknya. Tapi mereka buang peluang berharga utk miliki rumah mewah.

Begitu juga sekarang pengundi terpedaya dgn janji janji, mereka buang apa yg dah dimiliki/dibagi oleh kerajaan umno bn.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget