KL CHRONICLE: @NajibRazak : Agensi Penarafan Dunia kantoikan Lim Guan Eng, hutang Malaysia bukan RM 1 Trillion

Sunday, October 7, 2018

@NajibRazak : Agensi Penarafan Dunia kantoikan Lim Guan Eng, hutang Malaysia bukan RM 1 Trillion


Hari ini, saya sempat baca laporan terkini dari ketiga-tiga agensi penarafan antarabangsa iaitu Moody's, Standard & Poors dan Fitch Ratings.

Tiada satu pun dari ketiga-tiga agensi penarafan itu menyebut hutang negara Malaysia sebagai RM1 trilion.

Laporan terkini dari Bank Negara Malaysia juga menyatakan bahawa hutang kita pada akhir bulan Jun 2018 ialah RM725 bilion iaitu kenaikkan dari hutang RM686 bilion pada akhir bulan 2017. Juga bukan RM1 trilion.



Saya juga baca laporan Bank Dunia minggu lalu dan mereka juga tidak menyebut hutang Malaysia adalah RM1 trilion.


Tetapi minggu lalu, Bank Dunia telah menurunkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia. Walaupun berita ini dilaporkan dengan agak meluas di luar negara (contohnya di Nikkei, media Jepun) tetapi media tempatan tidak membuat liputan luas mengenainya.

Minggu lepas, kerajaan juga mengeluarkan laporan dagangan antarabangsa untuk bulan Ogos. Eksport telah menurun manakala import sudah naik dengan tinggi. Ini menyebabkan lebihan dagangan antarabangsa jatuh dengan banyak iaitu paling rendah bagi tempoh 45 bulan. Laporan itu juga mengesahkan eksport minyak sawit telah jatuh sebanyak 27% (berbanding unjuran kejatuhan saya pada 26%).

Dua bulan dahulu, saya pernah memuatnaik unjuran kejatuhan ini akan berlaku di sini:
https://www.facebook.com/…/a.10151787553…/10155548263225952/

Pada masa itu, saya menulis:


"Banyak juga yang membimbangkan. Lebihan dagangan antarabangsa juga jatuh teruk dalam bulan Mei dan Jun kepada RM6 bilion iaitu setengah daripada lebihan RM13 bilion untuk bulan April kerana jumlah import kita telah naik dengan pesat manakala kadar pertumbuhan ekspot kita telah menurun. Ini mungkin disebabkan oleh GST disifarkan dan menyebabkan pengguna menjurus kepada pembelian barang import."

Saya juga memberi amaran melalui satu wawancara dengan sebuah portal media tempatan tentang kemungkinan Malaysia akan menghadapi situasi defisit berganda.

Baca di sini: https://www.freemalaysiatoday.com/…/najib-kami-tinggalkan-…/

"Bekas menteri kewangan itu juga berkata import kini bertambah lebih cepat daripada eksport sejak kadar GST disifarkan, selain pertambahan dalam penggunaan domestik."

“Akibatnya, lebihan dagangan kita jatuh,” katanya. “Keadaan ini dan ditambah dengan pengaliran keluar modal sejak pilihah raya, menyebabkan lebihan akaun semasa kita merosot teruk dan memeranjatkan banyak pihak. Ia kini jatuh kepada AS$1 bilion, jauh kurang berbanding AS$15 bilion dalam suku lepas.

“Beliau memberi amaran tentang ‘defisit berganda’ sekiranya kerajaan Pakatan Harapan (PH) membenarkan lebihan itu bertukar menjadi defisit.


“Jika permintaan domestik dan import terus meningkat dalam keadaan pertumbuhan eksport merosot, kita juga boleh berhadapan dengan defisit dagangan, dan itu bermakna 3 kali defisit.”

Nampaknya kebimbangan saya pada masa itu semakin menjadi kenyataan. Saya harap kerajaan PH sentiasa prihatin tentang kemungkinan berlakunya 3 kali ganda defisit ini.

38 comments:

Anonymous said...

Tahniah kerajaan pee.eh. Mungkin ni caranya untuk jadi rimau Asia. Menipu dan terus menipu....

Anonymous said...

Pi london ny bawak balik ghimau aummmmmmmmm bertelor sebijik. Ghimau tuo mengaum kat kandang sendiri.

Anonymous said...

GHIMAU TUO......KIHKIHKIH....
ESOK GHIMAU TUO BANGKO TURUN BERKEMPEN KEK PD....EHEM...EHEM...TERPAKSA TU....DALAM HATI MAMAK NI....SI TUO NI JO YG TAHU....

Anonymous said...

Aku nak habaq sikit. Jgn pepandir sgt. Ni ada yg masuk u belajaq tinggi tinggi tapi mcm org luqlaq tak belajor. Bila kita terang bantah penuh alasan bodoh yg fitnah tu jugak percaya.

Org dah kata agensi penarafan/indeks antarabangsa dah keluar laporan ekonomi kita kukuh. Depa kata kerajaan dulu bohong. Gila melalak hutang 1tr negara bankrap. Depa lebih percaya agensi putar memutar ph. Percaya negara nak muflis. Rupanya bebudak ni tak paham apa tu moody, S&P, FR. Yg aku pelik belajor ekonomi. Satu dunia jdkan rujukan 3 co ni bila nak melabur ke negara lain.

Bila kita sakit kita pi hospital. Jantung parah rujuk pakar jantung. Otak parah rujuk pakar otak. Bkn rujuk pakar temberang jual ubat. Sama jugak ekonomi rujuk pakar sebelum buat keputusan.

Eksport menurun import naik.
Haaaa tepokkkkk
Kencingggggggg

Anonymous said...

Ghimau tuo mesti gagah kat kandang sendiri. Sekali berdehem kecut teloq kambing. Jln senget sebelah takpo la asal rakyat percayo, aku ghimau asia auuummmmmmm

Anonymous said...

anon 10.07..nk buat mcmne saudara..org malaysia ni ramai masih percaya urusan kerajaan adalah rahsia dan dan rumit utk org lain fhm..padahal sebenanye semua da stret forward najib bentang dan kupas satu persatu pd rakyat..tp nk buat mcmne..kebanyakan org suka gosip dan dan fitnah..mabuk cerita bukan2..

Anonymous said...

Sape nak beli brg kita dok asik mengaum dgn org lain. Mcm dia je yg tau mengaum.

Anonymous said...

10.13.. betul tu.. haa tengok lynas. Apa fuziah cakap? Lynas dah mesra alam sekitar. Tak bahaya lagi. Bagus beri pekerjaan kat rakyat. Mereng ke menteri ni?

Dulu berguling konon mcm la lynas tu dah buat pecah tetek dia org gara gara barah buah dada. Dah takde ka yg kena barah buah dada sampai tetiba dah jd mesra alam.

Anonymous said...

TAK LAMO LAI...SI GHIMAU TUO BANGKO NI...SATU KANDANG NGAN BOYO TEMBAGO NUAT AL JUBURI....

Anonymous said...

Cer ajak balik pro dap tu berguling lagi kerana lynas belum tutup. Yg melayu ni pi ajak cina pro dap. Dulu menjerit mcm monyet suruh tutup. Lumur ijo satu bdn mcm hulk.

Aku yakin berjuta kali, mampuih la pro dap tu tak mau berdemo lagi. Dia org dah berkuasa. Dia org hanya menunggang isu utk memperdaya rakyat.

Anonymous said...

EMAK MONYET TU...SI FAUZIAH....

Anonymous said...

PAS yakin mahkamah akan singkir Anwar
Soo Wern Jun - October 7, 2018 9:59 PM
415
Shares
369 37
PORT DICKSON: PAS berharap mahkamah akan mengisytiharkan calon dengan undi kedua terbanyak akan terpilih menjadi Ahli Parlimen Port Dickson, sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim menang dan hilang kelayakan selepas itu.

Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan hari ini mengulangi dakwaan Anwar tidak layak bertanding pada pilihan raya kecil Port Dickson kerana Agong hanya memberikan “pengampunan penuh” dan bukan “pengampunan bebas”.

“Kalau kita dapat undi kedua terbanyak, ada kemungkinan kita diisytiharkan pemenang,” katanya pada sidang media di pusat operasi PAS di Bagan Pinang.

Takiyuddin membuat perbandingan dengan kejadian pada 1995, apabila Wee Choo Keong, bekas calon DAP yang menang kerusi Bukit Bintang pada pilihan raya umum 1995 tetapi hilang kelayakan kerana kes mahkamah.



Beliau berkata mahkamah pilihan raya menerima petisyen lalu mengisytiharkan calon Barisan Nasional (BN) Lee Chong Meng, yang meraih undi kedua terbanyak, sebagai ahli Parlimen Bukit Bintang.

Takiyuddin berkata satu kes tentang status Anwar difailkan oleh seorang pengundi, dan dia berharap Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan membuat keputusan sebelum 13 Oktober, bagi mengelakkan satu lagi pilihan raya kecil diadakan.

“Saya yakin mahkamah akan singkir Anwar. Kalau mahkamah tak buat keputusan, kami akan buat petisyen,” katanya.

Pada Jumaat lepas, Takiyuddin berkata “pengampunan penuh” tidak cukup untuk membatalkan larangan berpolitik 5 tahun ke atas Anwar, kerana pemimpin PKR itu masih perlu “pengampunan bebas” untuk membolehkan dia layak menjadi wakil rakyat.

Sementara itu, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada sidang media yang sama menyeru semua pihak untuk tidak melibatkan Agong ke dalam pertikaian ini.

“Tidak perlu libatkan Agong dalam perkara ini. Bukan kerja Agong untuk tentukan sama ada Anwar layak atau tidak,” katanya.

Anonymous said...

Elok tu ghimau guna mulut taring menerkam. Boyo guna ekor belakang melibas dushhhh.. apo nak jd. Tgh tgh kandang kambing mengembek bekkkkkkkk mintok nyawo...
Kah kah kah

Anonymous said...

Aduhhhhhhh mampuihhhh kambing kena lambungggg libas ngan ekoq. Campak terpelanting diterkam ghimau..
Hahahaha

Anonymous said...

KIHKIHKH....PATUTLAH SI GHIMAU TUO RENTA TU...NAK EHEM..EHEM...BANTU KEMPEN SI NUAT...SEBAB KALAU MENANG PUN ...DOT...DOT...GHIMAU TUO NI BOLEH CAYO KO...

Anonymous said...

Kalau nuor menang, mahkamah isytihar tdk sah. Makna rakyat tau, nampak dan sedar ada tgn ghaib yg terlibat. Kerana sebelum ini kes ph digugurkan walau ada saksi ada bukti. Sepatutnya dibicarakan tetapi dgn mudah di bebaskan. Tanpa dibicara bebas sahaja. Mengapa pulak kes nuor tdk boleh ditolak. Kes lain boleh tolak. Hahaha tersepit kau ghimau tuo. Walau kau berkuasa walau taring disembunyi tapi belang memang kelihatan.
Drama tak tau berapa episod.

Anonymous said...

Minyak sawit salah satu eksport utama malaysia. Pendapatan utama negara dan peneroka majoriti melayu.

China salah satu pembeli utama. Dah china tak beli lagi. Eksport menurun la. Tersadai minyak. Apa nasib peneroka kini? Ada nampak mami happy? Kehkehkeh

Apa tunggu lagi peneroka, pi demo ajak cina pro dap menjerit kos hidup bertambah. Sawit jatuh harga. Dulu dap pejuang rakyat utk mengurang beban hidup. Kerajaan lama zalim.

Aku bagi 10 jempul kalau pro dap nak ikut demo sekali. Hahahaha. Pdn muka terlampau percaya kat pro dap bersih konon nak kurang beban hidup.

BERSIH MANA? Dah jd arwah semua? Ada kau nampak cina pro dap bising lagi pasal harga brg.

Anonymous said...

Madey akan bagi alasan kalau isytihar tdk sah.
SAYA TDK TAHU.
BKN SAYA BAGI ARAHAN.
BKN SAYA ISYTIHAR.
MAHKAMAH ISYTIHAR.
BKN SALAH SAYA.
Ringkas. Semua menteri ph diam kecut nak balas. Redha terima.
KAH KAH KAH

Anonymous said...

Korang dah tengok bakal pm tendang bola. Dulu bininya kini laki pulak. Ambik gambar dulu. Kikikiki. Pemimpin ph dibarisi pelakun pelakun hebat. Pm dah huhuhuhu. Nak tunggu bakal pm huhuhuhu. Haru haru.

Anonymous said...

NUOR AL JUBURI NI KAKI AUTA....TU SEBAB ATOK93 ...KURANG PERCAYA...KAT BLOG BUDIN SONTOLOYO...CAI2 HAPRAK PUN DAH BERTELAGAH SESAMA SENDIRI PASAL AL JUBURI NI...DALAM SATU KANDANG DNG MAMAK TUA RENTA NI ESOK...TONGGENG MENONGGENG LAH TU...

Keris berayon said...

JANGAN LANTIK LAGI PM DARI UTARA,PM DARI UTARA BAWA MUDARAT BESAR PADA MALAYSIA. LEPAS TUN M SATU LAGI MALAPETAKA AKN MENIMPA MALAYSIA! ANWAR AKN BAWA MUDARAT BESAR PADA MALAYSIA!

Keris berayon said...

JANGAN LANTIK LAGI PM DARI UTARA,PM DARI UTARA BAWA MUDARAT BESAR PADA MALAYSIA. LEPAS TUN M SATU LAGI MALAPETAKA AKN MENIMPA MALAYSIA! ANWAR AKN BAWA MUDARAT BESAR PADA MALAYSIA!

ted manoff said...

Ini pelikk..najib tiba2 jadi pakar ekonomi..najib nmpak bijak lps xde jawatan..kikiki..najib lupa yg dialah yg buat hutang terbanyak dlm sejarah malaysia..sungai buloh menanti..kikiki..

Anonymous said...

Yang pakar ekonomi tu kene selalu salah titik perpuluhan. Import dari hong kong lak tu. Buduusss nk mampus

Anonymous said...

Ted ni yg lain budus tapi cekap mencirit. Tak sembuh sembuh sbb jumpa pakar ketiak. Beli ubat dgn pakar ubat temberang di tepi jln. Melalak dgn mic. Hasil hampeh.

Anonymous said...

Setiap pm akan mewarisi hutang pm terdahulu. Pm 5 dan 6 mewarisi hutang pm4. Pm 4 byk hutang luar negara. Yg selesai sikit hutang pm5 dan yg selesai byk hutang lama luar negara pm 6. Ted kau jgn haprak sgt. Cukup cukuplah parti kau tu haprak. Jgn dok berjangkit kat bdn kau pulak. Pi kaji beza hutang luar dan hutang dlm negara.

Zmn najib umno byk hutang dlm negara. Rasanya dah byk kali dah diterang. Bank dunia pun dah terang kesannya. Najib dah terang. Dlm paper dah dijelaskan. Sgt jelas.

Kau ni takde kereta ke. Kalau kau kaya semua beli tunai tak mungkin kau melepak kat sini. Hutang persendirian mcm beli rumah kereta kad kredit juga termasuk dlm hutang negara. Kerajaan dlm bentuk sukuk atau bon. Ada tempoh matang, terkawak dan tdk menjurus negara bankrap. Kerana dlm negara berkisar guna RM. Tdk menjatuhkan nilai RM. Luar ikut matawang asing. Duit naik bunga naik.

Hutang dlm negara tdk seperti hutang luar negara. Risiko amat bsr. Hutang luar negara yg dibuat pm4 masih ada berbaki. Alhamdulillah byk diselesai najib umno.

Woiiiii bank negara melaysia dah keluar data data hutang. Kau nak buat fitnah apa lagi. Kau tak nak heboh najib pengumpul duit terbyk dlm glic glc rezab bnm dlm sejarah malaysia.

Anonymous said...

Najib memang pakar. Bank dunia dah iktiraf A ekonomi malaysia. Kat u nak dpt A kena belajor siang mlm. Bkn enjoy merapu bercakap je tanpa fakta. Nak hapus tol sila ikut fakta tony pua dlm videonya. Ada phaprak ikut? Tu namanya merapu. Ni bank dunia dah habaq ekonomi malaysia lemah. Tu fakta pentadbiran ph dlm 5bln yg dinilai bank dunia dan 3 co antarabangsa.

Anonymous said...

Bykkan selfie. Tulisla sikit kata kata bagi rakyat takjub. Kerja hancussss.

Umum sesuatu sesuka hati mcm tumbuk sambal atau masak sesuka hati nak campak bhn. Bykkan guna belacan penang hihihihi

Dah umum salah titik salah tafsir salah paham salah tulis, semuanya salah....¿¿¿¿¿¿¿
INILAH AKIBAT SALAH UNDI.

Anonymous said...

Dlm sejarah Malaysia.

Co yg paling byk bail out semasa pm 4.

Forex berpuluh bilion hangus di zmn pm4. Bila nak bersidang ni?

Anonymous said...

idop pm mahaperompak
idop pm mahapenyamun
idop pm mahakutty

kekekekee

org melayu ni selagi tak terhantuk kepala (rasa susah melarat mengemis) takkan sedar.
dha kena jajah beratus tahun pun bodoh bangang
keling kerala perompak dipercayai
Bugis rumpun Melayu berhempas pulas jaga kau orang khianat
tkpe tunggu tahun 2019.
ramai yg boleh makan ais kepal tepi jalan..
starbuck bagai korang tgk je la.. bangla lebih senang melayu makan tulang..
madey keling jadi petualang



Anonymous said...

Ki ki ki koh koh koh
Atok maha perompak..teringat pau terakhir beliau..
""Saya meletak semua jawatan saya dalam kerajaan...pidah AP yg rasa tergugat..tk sangka atok letak jawatan..dlm hati abis la aku..baik pujuk atok jangan letak jawatam.."" dh lama dahhh..hu hu hu..sy nk letak jawatan...sekarang kena letak jugak..hu hu hu..sy dh buat utang banyak..klu apa2 hal busuk nama...apanamaaaa..biaq pak lah la pulak settle utang aku""
Ki ki ki koh koh koh..sampai paklah nk buat projek pn tkdak duit..hutang putrajaya..klia..dan berbagai2 lagi..berbiliunn2 ringgit
Tk sangka najib baguihh..settle utang banyak dan cepat...duit dh banyak balik..boleh karau balik nih..
Ki ki ki..alkisah certot pm maha penyamun ..tkder kenamengena dgn yg idup mahu pun yg dah nak mati tk berapa lama lagi...

Anonymous said...

Mana2 negara nak jadi rimau asia kene pakai sistem SST. Siapa pakai sistem GST tak aci.. tu hanya layak jd miawww asia. Ikut standard orang tua kutty la

Anonymous said...

Aikkk...pelik..pelikkk yg dh nk masuk penjara pun masih "senyum manis mu"
Ki ki ki..
Najib senyum perli ke hapa ni...tngok muka atuk balik usa..kelat pisang kelat..tkder seri..atok sakit yew..takat kayus sikal keliling putrajaya..yg kayuh depan orang lain..awak letak kaki kt pedal jew..tkyah viral la macai..bawak atok jokey kuda la..watpa simpan kuda bebanyak..

Anonymous said...

Ted 3/4

Anonymous said...

Teringat kisah lampau.
Najib diam dikata bersalah.
Najib tak jawab disuruh jawab.
Najib jawab sila jawab didesak najib.
Najib jawab, menggelupor berang pulak ph.
Najib jawab dgn fakta bengang ph.
Takut rakyat tau kebenaran.
Dah sahut cabaran, najib disuruh diam.
Diberi mcm mcm tekanan.

Najib tak jawab sibuk kerja.
Takde masa nak reka fitnah nak bergosip.
Hutang berbyr ekonomi naik duit menumpuk.
Mcm mcm bantuan rakyat dpt.
Infrastruktur hebat.
Projek mesra rakyat byk.
Telah dilulus tapi dibatalkan ph.

Bertene said...

Apa lagi yang tidak jelas tentang PH penipu dan kaki kencing ni? Kalau masih ada yang nak hidup atas kebencian pada Najib, maknanya kita perlu berdoa agar saudara kita ni kembali dapat berfikir dengan baik
Wassalam

Anonymous said...

Najib dah cabar suruh bukak kes kematian 3 profil tinggi. Altantuya kevin dan banker. Tunggu apa lgi? Selama ni kaitkan dgn najib. Dah berkuasa ph apsal senyap je.

Anonymous said...

Teruknya harga sawit dan getah sekarang.. Terduduk dibuatnya. Tolonglah buat sesuatu wahai pihak kerajaan...

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget