KL CHRONICLE: Najib Razak : Lim Guan Eng perlu buktikan bahawa dia benar-benar mahu membantu golongan miskin #MalaysiaTertipu

Sunday, August 12, 2018

Najib Razak : Lim Guan Eng perlu buktikan bahawa dia benar-benar mahu membantu golongan miskin #MalaysiaTertipu


Saya terkejut membaca kenyataan Lim Guan Eng yang cuba memberi bukti kononnya dia juga mempertahankan golongan yang miskin. Terkejut saya berselang ketawa sebenarnya. 



Guan Eng memberi dua bukti bagi menyokong dakwaannya itu. 

Pertama, Guan Eng mendakwa kerajaan PH telah mengambil langkah tambahan bagi membayar RM400 sebagai bayaran Bantuan Sara Hidup kepada golongan B40 bulan ini.

Pembayaran BSH itu sebenarnya BR1M yang kerajaan saya luluskan dalam Bajet 2018. Ia hanya ditukar nama namun hakikatnya ia adalah cetusan inisiatif kerajaan BN. 

Malahan, jika BN menang bayaran ini sepatutnya RM800 dan bukan RM400 sahaja untuk ansuran ini.

Alasan kedua yang Guan Eng bagi ialah harga petrol tetap RM2.20 satu liter walaupun harga minyak dunia sudah naik ke tahap US$70 (RM290) satu tong. 

Katanya, ini bukti bahawa kerajaan PH sangat baik kerana masih menetapkan harga petrol pada tahap RM2.20. 

Pada September 2013, bila harga petrol RON95 dinaikkan 20sen dari RM1.90 kepada harga RM2.10 oleh kerajaan saya, harga minyak dunia ketika itu setinggi US$120 (RM400 masa itu) satu tong. 

Ketika itu, Guan Eng pernah menjerit harga petrol RM2.10 terlalu tinggi dan menuduh kerajaan saya zalim biarpun harga minyak dunia pada masa itu jauh lebih tinggi dari sekarang.

Namun ada yang tidak ingat bahawa harga RON95 juga ada turun sehingga RM1.60-RM1.70 pada tahun 2015 dan 2016. Apabila harga minyak dunia rendah, kita kembalikan kepada rakyat.

Tetapi saya pelik mengapa harga petrol pada tahap RM2.10 pada ketika harga minyak dunia ialah RM400 satu tong dianggap tindakan kejam tetapi harga petrol RM2.20 hari ini pada ketika harga minyak RM290 satu tong tidak zalim pula?

Guan Eng perlu buktikan bahawa dia benar-benar mahu membantu golongan B40 dan bukan hanya mahu menolong golongan kaya, peniaga dan ekonomi gelap untuk mengelakkan cukai atau membantu pengaliran dana haram ke luar negara.

Dia patut turunkan harga petrol seperti mereka janjikan, tol dihapuskan, turunkan harga elektrik dan gas dan bukan dinaikkan sebagaimana berlaku bulan lepas, naikkan gaji penjawat awam dan bayaran BR1M seperti kerajaan BN dahulu.

Dia juga patut menjamin harga barang tidak akan naik bila SST diperkenalkan bulan depan pada ketika harga barang tidak turun selepas GST telah dimansuhkan, menjamin bahawa bantuan dan bayaran bonus kepada peneroka, petani dan nelayan tidak akan dibatalkan dan lain-lain janji-janji manifesto mereka.

Saya sedia mengaku saya tersalah sangka jika Guan Eng boleh membuat demikian.

Guan Eng juga berkata bahawa Malaysia masih tidak mengalami masalah kewangan walaupun GST telah dimansuhkan.

Ya. GST baru dimansuhkan dan harga minyak dunia masih tinggi tetapi jawapan saya ialah seperti alasan yang diberikan oleh pemimpin-peminimpin PH apabila ditanya mengapa janji-janji manifesto100 hari belum ditunaikan lagi:

"Takkan hari ini kahwin, esok sudah beranak?"

Sumber : https://goo.gl/AxrKfY

30 comments:

Anonymous said...

MUKA BABI MENYONDOL NI LAGI!!!!

Anonymous said...

FOREX 2018: RM66 BILLION DUIT RAKYAT LESAP DALAM TEMPOH 2 BULAN.
Oleh taipingmali Ogos 12, 2018


Kerajaan Malaysia Baru telah menyembunyikan berita mengenai kehilangan RM66 Bilion di Bank Negara kerana pemerdagangan Forex.

Gabenor Bank Negara, Nor Shamsiah Mohd Yunus telah memberitahu RM66 bilion itu telah lesap dalam tempoh dua bulan yang lalu iaitu selepas tarikh pilihanraya pada 9 Mei yang lalu.

Oleh kerana keadaan ekonomi yang amat lemah, insflasi yang kian meningkat dan kesan dari beberapa keputusan dan kenyataan dari pihak Kerajaan baru, nilai ringgit telah jatuh sehingga RM4.10 berbanding dollar.

Malaysia telah kehilangan sebanyak RM66 Billion semata-mata kerana pemerdagangan FOREX kononnya dengan alasan untuk menyokong kedudukan ringgit supaya tidak jatuh ke tahap RM4.50 berbanding dollar. Perkara ini tidak pernah dibuat semasa era DS Najib.

Pakar kewangan juga mengatakan polisi kerajaan Malaysia yang baru juga memberi kesan yang negatif kepada nilai ringgit dan pasaran saham di mana trend pelabur dilihat lebih kepada untuk menjual saham-saham mereka dari membeli.

Untuk rekod, pada tahun 1992 di bawah pemerintahan Dr Mahathir juga, Malaysia telah kehilangan RM31.5 bilion akibat kegagalan pemerdagangan Forex ini.

Ini menjadikan jumlah kerugian duit rakyat dan Bank Negara di dua era di bawah pentadbiran Tun Mahathir akibat Forex sahaja adalah RM97.5 billion.

Kerajaan perlu meminta maaf dan jelaskan perkara ini kepada rakyat, bukan dengan mewujudkan cerita sensasi seperti penyitaan kapal mewah dan penahanan DS Najib semata-mata untuk larikan fokus rakyat mengenai kehilangan Forex yang terbesar dalam sejarah ini.

-Tun carlos

Anonymous said...

MEMBANTU GOLONGAN MISKIN?

Itulah tipudaya yg diguna semasa kempen.. membantu utk kurang beban rakyat.. berbondong bondong rakyat keluar dgn HARAPAN janji janji yg ditabur.. hasilnya boleh kita lihat sekarang.. kerana itu kata rakyat harapan bertukar menjd HAPRAK

Anonymous said...

FOREX RUGI LAGI? HA APA LAGI, TEPUK, KALI NI BAGI LAGI KUAT.

Anonymous said...

Begitu jua anak anak warga felda felcra berbondong bondong balik menyuruh/mendesak/memaksa emak ayah di kg memangkah ph..

Anak anak yg telah termkn hasutan janji manis semasa kempen berusaha mendesak keluarga mengundi ph..

Emak ayah mana yg tak mau anak hidup senang.. ditambah pula dgn desakan anak kononnya semasa ceramah diberitahu pendidikan percuama, byran ptptn dimansuh, gst mansuh brg murah, toll hapus, minyak turun harga dll.

HARI INI KITA MENANG....
HARI INI KITA TAWAN PUTRAJAYA..
HARI INI KITA MENANG ESOK..

Ungkapan yg memerangkap anak anak muda bahkan termasuk golongan dewasa.. berbaloikah pengorbanan mereka?

Anonymous said...

Harapan tinggal harapan.. bermula episod baru antara china dan malaysia.. tak pernah terfikir warga felda yg china memutus pembelian minyak dr malaysia..

Alasan hutang tetap berkumandang utk menutup isu lain..

Anonymous said...

Boommmm harga sawit jatuh.. maunya tak jatuh minyak yg dah diproses berlambak tersadai.. nak eksport tak boleh..Buah diladang masih byk..

Dlm masa yg sama utk menutup isu ini peranan suratkhabar dimainkan. Ingat tak dikhabar kerajaan akan mencari pasaran baru utk eksport.. disebutlah nama nama negara tersebut.. mcm mcmlah di tulis memberi gambaran konon industri kelapa sawit tdk menghadapi masalah.. hakikatnya?

Anonymous said...

Hakikatnya?

Tdk lama kemudian apa kata menteri, mintak rakyat dlm negara beli byk minyak.. hahaha.. pdn muka..tolong towkey jgn rugika? Kalau rakyat rugi diam? Towkey rugi baru bunyi?

Anonymous said...

Apa balasan ph terhadap pengorbanan rakyat felda?

1. Bonus dikurang?
2. Bantuan bulanan tertangguh/tdk pasti dpt atau mansuh.. senyap tanpa berita
3. BR1M tak tau khabar berita?
4. Anak anak dpt apa yg janji semasa kempen?

Haaaa tepok dada tanya selera..

Anonymous said...

Kerana itu Allah letak otak di atas bkn dibawah.. mulut di bawah.. berfikir dulu.. Allah nasihat berfikir byk kali.. apa apa beritapun berfikir, siasat dulu bkn percaya terus.. kena pulak berita tu dr golongan munafik.. beribu kali la kena fikir.. dah puas fikir baru guna mulut....

Anonymous said...

Ada beberapa perkara yg menjd persoalan tentang minyak sawit.. pengilang pemborong atau sesape saja yg terlibat dlm industri sawit tak kan mau rugi pasti hanya fikir mau untung..

ia bkn kaitan industri sawit hulu atau diladang tapi lebih persoalan selepas sawit diproses..

Anonymous said...

Dulu ketika untung pun mereka berusaha utk melipat lagi untung. Ini kan pulak masa rugi.. tdk mustahil episod lama berulang kembali..

Anonymous said...

Cara kaut untung masa lalu?

Minyak kita bersubsidi.. apa lagi seludup ke thailand sebyk byknya..
Dikatakan berlambak minyak sawit malaysia dipasaran thai.. tdk mustahil boleh juga diseludup ke negara tetangga yg lain..

Anonymous said...

Bagi menghalang penyeludupan.. minyak sawit dikontrol dgn pek 1 ltr mendpt subsidi utk kegunaan dlm negara.. jumlah pek 1 ltr yg mendpt subsidi juga dikontrol pengeluarannya supaya tdk berlebihan..

Selepas sawit jatuh, ada yg mengatakan kita boleh lihat minyak pek 1 ltr berlambak di supermarket, tdk seperti dulu.. bahkan kerajaan mengesyorkan rakyat guna byk minyak utk membantu industri sawit..

Adakah berlaku tambahan pek 1 ltr sekarang?
Bagaimana kontrolnya sekarang supaya tdk disalahguna subsidi?

Bagaimana bahagian pencegah penyeludupan? Kita tdk mau pek 1 ltr ini ditambah pengeluarannya tanpa pengawasan dan kemudian diseludup ke negara tetangga dgn harga lebih tinggi dr dlm negara.

Pek 1 ltr dpt subsidi guna duit negara/duit rakyat kata ph..

Anonymous said...

Jika ini berlaku dan tidak dikawal pengeluarannya serta tdk dicegah dr diseludup keluar bermakna duit subsidi kita mengalir deras..

Peladang/peneroka tdk mendpt lebihan atau keuntungan kerana harga sawit tetap sama, harga jatuh berbanding dulu.. tiada pilihan..

Tetapi yg untung sape jika permainan ini berlaku? ORG TENGAH?

Anonymous said...

Atau ada sesiapa boleh terang lebih jelas pengeluaran, pengawalan, subsidi minyak sawit..

Anonymous said...

Babi sudah kontrol jentera putrajaya....kah kah..kahhh ph lahnattt

Anonymous said...

Mmg bodoh la sapa yg caya kat Badoot gone end ni, terutama cai2 penyebar fitnah yg keluar dari mulut gone end. Paling tak bleh blah ayat "kita pulangkan 22 bilion kembali kepada rakyat".
Pulangkan dalam bentuk apa?? barang makin naik lagi ada laa, peniaga yg huntong..haktuiihh..

#Malaysiabaru(a)

Anonymous said...

Nak tolong org miskin?

Celah mana, menang je pecat penjawat awam.. bertambah org miskin adalah..

Bantu adik dia yg miskin jd senator kot?

Anonymous said...

Sebelum pru melalak dpn rakyat berpendapatan rendah nak kurang kos beban hidup.. sanggup pi masuk kg.. jumpa org melayu.. gst beban rakyat.

Cakap nak hapus gst.. tak pulak cakap kat rakyat nak buat sst nak balik ke sistem lana.. rakyat percayala brg lebih murah, harga brg tolak 6% lagi..

Rupanya nak tambah 10% + 6%... masa sifar je dah naik harga.. tambah lagi cukai sst.. ni penipu namanya.

Anonymous said...

Semua bantuan org miskin/berpendapatan rendah/B40 dihapus. Bantu apa kejadah. Tu bertambah perit hidup org.

MALAYSIA MEMILIH.

Anonymous said...

Gonend ni bantu tokey bkn bantu org susah.. dia tak peduli pun kau susah ke senang ke.. yg penting tokey boleh kaut untung byk byk.. ada pahammmmm pengundi ph..

Awani mana? Rakyat dah kaya? Tak terbeban lagi? Masuk je awani malaysia memilih. Haa pilih barua setan.

Anonymous said...

Si menteri badut ni tolong org susah.. kah kah kah.. ada org melayu percaya? WOOOIIII tengok la org susah kat penang tu dibantu ke.. abih kg warisan melayu diratakan.. berapa byk org melayu dihalau.. itupun ko nak undi lagi.. masih percaya..

Haaa tepokkkk brg mahal..
Haaa tepokkkk bantuan dihapus..

Anonymous said...

Cer tanya org penang berapa kali janji nak buat rumah mampu milik utk org susah.. ada la secuit, harga berapa? Sape duduk? Tu pun ada org melayu percaya dap.

Anonymous said...

Ni satu lagi toll beban idop yoppp.. dah hapus belum. Ko percaya kat org 22thn perintah dan geng yg buat toll.. apa ke bengap sgt ni yop.. kat penang tu berapa kali janji nak hapus... sama juga kat selangor yg toll bawah kerajaan negeri selangor ngapa tak hapus..

Dulu honnnnnkkkkkkkkkkk
Kini tepokkkkkkkkkkkkkk

Anonymous said...

Keluar kat paper.
Rakyat tertekan.
Sawit jatuh.
Getah jatuh.
Nelayan susah.
Petani susah.
Semua jatuh.
Dah jatuh tertimpa dgn sst.
Adik jd senator.
Kaaaaahhhhhhhhhhhhhhh...

Anonymous said...

Pekebun getah merintih.. getah jatuh teruk. Br1m dah lesap.

Mat gone ni dah hilang songkok.
Undi dpt songkok melayang.

Anonymous said...

Kata kata yg kau org selalu dgr sebelum pru:

"KAU INGAT ORG MELAYU PH NAK BIARKAN ORG BKN MELAYU TINDAS ORG MELAYU"..

kini dah terbukti.
HARAMJADAH.

Anonymous said...

mmg bodoh la rakyat yg pilih badoot ni jadi wakil rakyat, terutama cai2 yg panjangkan fitnah2 yg keluar dari mulut badoot gone end.

lebih separuh dari rakyat yg sokong badoot ni mata sepet yg bukan kisah pun pasal malaysia, janji bn yg ditunjangi melayu tumbang.

Sebab tu kaum mata sepet ni tak kisah, badoot tu rasuah ke, pembohong ke, sombong ke, bodoh ke janji bukan melayu duduk kat atas tu.

skarang ni mata sepet ni declare la malaysia ni diorang punya, sbb tu tag line merdeka kita punya malaysia, siap buat movie bagai konon nak bagi tau mereka berjaya jatuhkan kerajaan melayu dan naik kan kerajaan mata sepet.

Lepas tu boleh la buat negara ni macam negara nenek moyang mereka.

Benard Cypher said...

THE HACK GEEKS
The Hack Geeks is an organisation of HACKERS with the motive to help individuals understand the limitations in technology.

We offer services in:
*Phone cloning, hacking and tracking.
*Computer programming
*Web designing
*Cyber attacks
*Credit score upgrading
*Document sniffing, deleting or changing and lots more.

We give you details of how we will get the job done and the hacker who is in charge of your job.
Contact:
thehackgeeks@gmail.com
THE HACK GEEKS.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget