KL CHRONICLE: Adakah Kapal Equanimity menjadi "modal" Pakatan HARAPAN menutup kegagalan menunaikan janji-janji pilihanraya?

Sunday, August 12, 2018

Adakah Kapal Equanimity menjadi "modal" Pakatan HARAPAN menutup kegagalan menunaikan janji-janji pilihanraya?



Kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, kos penyelengaraan kapal Equanimity mencecah RM 2 juta sebulan dan oleh sebab itu kerajaan bercadang menjualnya secepat mungkin.

Tambah beliau lagi, kapal mewah itu perlu dijaga dengan baik dan tidak dibuka kepada umum supaya ia dapat dijual kepada pembeli yang berminat.


Kapal Equanimity yang didakwa milik Jho Low yang dibeli dengan menggunakan duit 1MDB diserahkan kepada Malaysia oleh pihak Indonesia pada 7 Ogos lalu setelah kapal itu disita oleh pihak polis negara jiran itu pada 26 Februari 2018 atas permohonan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ).

Ini bermakna sudah 5 bulan kapal itu berada di bawah jagaan kerajaan Indonesia sebelum diserahkan kepada kerajaan Malaysia. Tidak diketahui siapakah yang membiayai kos penyelengaraan Equanimity selama 5 bulan yang lepas sejak ia disita oleh kerajaan Indonesia.

Terdapat juga ura-ura yang menyatakan kerajaan Indonesia tidak sanggup membelanjakan duit untuk menyelenggara Equanimity lalu diserahkan kapal mewah ini kepada Malaysia untuk dijaga. Namun perkara ini tidak dapat disahkan.

Apapun kini Equanimity sudah berada di tangan Malaysia dan sudah menjadi tanggungjawab kerajaan Malaysia untuk menjaganya dengan perbelanjaan RM2 juta sebulan.

Persoalannya apakah Equanimity dapat dijual dengan mudah?

Pada bulan April lalu, hakim Mahkamah Daerah Jakarta Selatan mendapati kapal layar berkenaan merupakan milik sah Equanimity (Cayman) Ltd dan memerintahkan supaya kapal terbabit dikembalikan kepada pemohon (Equanimity Cayman) selaku pemiliknya.

Tiga bulan kemudian, polis Indonesia sekali lagi merampas Equanimity pada bulan Julai yang lalu juga atas permohonan DOJ sebelum diserahkan pada Malaysia pada 7 Ogos yang lalu.

Persoalannya, bolehkah kerajaan Malaysia menjual Equanimity sebelum proses mahkamah menentukan siapa pemilik sebenar Equanimity selesai?

Jika Equanimity (Cayman) Ltd terus menfailkan tuntutan balas terhadap hasil jualan Equanimity, berapa lamakah proses ini akan berlangsung dan siapakah yang akan membiayai kos penyelenggaraan kapal mewah itu yang kini berada di Pulau Indah sepanjang waktu tuntutan ini? Apakah duit rakyat akan digunakan untuk membiayai kos tersebut?

Persoalan lebih besar ialah dengan latar belakang proses undang-undang yang sebegitu rumit, dan nama Equanimity yang sudah diburukkan seluruh pelosok dunia bersama skandal 1MDB, maka siapakah yang sanggup memiliki kapal mewah yang terlalu sensasi beritanya itu meskipun ia ditawarkan pada harga yang sangat murah?

Ini kerana pembeli kapal mewah juga bakal berhadapan dengan kes tuntutan terhadap kapal ini oleh Equanimity (Cayman) Ltd yang mungkin panjang proses undang-undangnya.

Lebih teruk, peribadi pembeli dan sumber duit yang digunakan untuk membeli kapal mewah ini juga terdedah kepada perhatian media yang tidak perlu.


Diharap Equanimity tidak menjadi bangkai biawak yang perlu dipikul rakyat Malaysia buat satu tempoh yang panjang hanya kerana ada pihak yang ingin terus meraih mata politik terhadap BN dan Datuk Seri Najib Razak secara berpanjangan bagi menutup kegagalan menunaikan janji-janji pilihanraya.

Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2018/08/12/siapa-sanggup-beli-equanimity/

25 comments:

Anonymous said...

Selepas countdown 100 hari lepas ini kita buat pula COUNTDOWN 24 MONTHS...

Anonymous said...

Dengar cerita kerajaan PH minta extension of time? Tiada deliverables atau mungkin hanya 1,2 sahaja yang ditunaikan. Maka hanya berbaki beberapa hari lagi akan mengesahkan mereka itu TERDIRI DARI GOLONGAN PEMBOHONG, PENIPU DAN MUNAFIK? Nak tahu siapa itu golongan MUNAFIK? Carilah sendiri dihujung jari anda... Masa bergitu pantas berlalu..

Anonymous said...

Dengar citer jet peribadi Jo Low pun akan diangkut sama balik ke Malaysia. Nak dipamerkan mcm kapal EquaniKutty itu juga. Punyalah terdesak Kera Jaan Pakatoon cuba mengalihkan perhatian rakyat bila gagal tunaikan Janji Manis 100 Hari tu. Segala janji moneypesto & gula2 PRU kini hilang dibawa angin lalu.
Rakyat melopong berputih mata, hidup makin gawat. Barang akan mahal bila SST diperkenalkan bulan depan. Malangnya nasib kita dek silap memangkah.

KAH KAH KAH KAH.. PADAM MUKA..! πŸš’πŸ›¬πŸ…

Anonymous said...

Tepok lah amai amai,
Belalang kuning kuning,
Atok93 makin mamai,
Rakyat lencun kena kencing.

Ha ha hu hu hi hi
TEPOK TEPOK TEPOK KITA MAKIN MAJU DI ERA REGIM HAPRAK INI

Anonymous said...

Nampak gaya makin byk lagi bantuan2 kerajaan BN sebelum ini kepada rakyat akan dihapuskan oleh KERAjaan PHakatoon.

Seblum ni bantuan nelayan, bantuan peneroka felda lepas ni bantuan kesihatan pula bila dah ada ura2 nak buat skim insuran rakyat. Entah2 akan dtg perkeso pun dimansuhkan dan semua pekerja kena ambil insuran swasta sendiri. Kalau kemlangan atau sakit ditempat kerja, syarikat insuran yg kena tanggung, itupun kalau tuntutan sah, tau la insuran company camner.

Rakyat makin ditindas.

#rakyat memilih
#malaysiabaru(a)

Anonymous said...

Sementara itu kerajaan PH melalui Menterinya Kulasegaran mengumumkan kadar janji gaji minimum baharu sektor swasta kepada RM1,500 sebulan sebagaimana yang termaktub dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) dalam tempoh 100 hari ditangguhkan dan diselesaikan dalam tempoh 5 tahun agar tidak membebankan majikan.


#PH Penipu rakyat

Anonymous said...

Aneh aneh.. masa kapal tu heret dr indon, masa tu madey kat jepun.. diumum kos 3 jt perbln.. terkejut kecoh sate negara... tu kan duit rakyat.. pakar kapal layar pun kata park kat langkawi pun paling mahal boleh cecah 750000rb... tu pun dah meliputi kos selenggara termasuk anak kapal belanja mkn minum dlm kapal..

Madey umum turun la sikit jd 2jt.. masih jauh dr 750000rb..

Anonymous said...

#PH Penipu Handalan

Anonymous said...

Walaupun tajuk ni kapal, kita sentuh jg bab lain.. ulang ulang.. supaya rakyat tdk lupa.. modus operandi ulang ulang tapi berfakta bkn fitnah bkn auta..

Anonymous said...

Hai warga felda/felcra.. mcm mana situasi sekarang? Betul ke buah sawit/minyak berlebihan? Ada kaitan tak dgn hutang? Meh kita ulang kembali..

Anonymous said...

Rakyat dimomokkan disogokkan setiap hr kononnya malaysia diambang muflis.. nak bankrap kata org kg.. hutang melimpah ruah.. hari hari sidang media pasal htg.. gara gara hutang terpaksalah projek mega dibatal pd permulaan berjaya tawan putrajaya.. nak buktikan kerajaan bercakap bnr kat rakyat, tabung harapan ditubuh..

Anonymous said...

Projek mega tu dah sign perjanjian.. dah bermula pun peringkat awal.. bahkan dah ada off, pekerja tempatan dan luar.. bkn sikit beribu..

Kecoh punya kecoh.. kaji pulak.. kaji tangguh... umum pulak diteruskan tapi?

Anonymous said...

Tapi kos projek naikkkkkk... byknya berpuluh bilion naik.. mak oooiiii.. mcm mcm alasan bagi nak naik projek..tapi china bantah kata kos sama tak naik.. la mcm mana tu..

China dah bengang.. projek tak bergerak.. duit dah keluar.. terpaksa pekerja diberhenti dan yg luar dihantar balik.. yg rakyat malaysia dr bekerja takde kerja..

Anonymous said...

Dlm negara bla bla bla bla bla... tup tup tup tersebar berita china batal beli sawit... putus kontrak.. dgr pulak berita china beli dr indonesia.. merugi la peneroka..

Katanya berlambak minyak yg dah diproses tersadai.. tak boleh eksport ke china lagi.. belum kira buah lagi.. bergugus tandan buah sawit subur menjd, rezeki dr Allah tapi kita sia siakan. Nak buat cam mana pilihan rakyat undi ph..

Anonymous said...

Dgr pulak katanya minyak sawit keluaran robert kuok yg dpt.. robert kuok ahli majlis penasihat kerajaan pilihan madey..

Apsal jd gitu? China bengang kes projek mega keretapi laju.. china balas.. tapi yg kena kesan peneroka kelapa sawit..

Anonymous said...

Semua negara nak untung nak majukan negara masing masing.. di sinilah kebijaksaan pemerintah sesebuah negara terletak kpd pemimpinnya.. kita selalu dgr kata WIN WIN SITUATION.. sama sama menang..

Bkn satu pihak je untung tapi kedua dua pihak untung.. kedua dua negara untung.. pertukaran perdagangan yg menguntung kedua pihak..

Kenapa ada perjanjian perdagangan antara negara? Cth ASEAN, ASEAN + negara lain atau dulu TPA.. tulah tujuannya cth kita eksport sawit, kita import brg lain dr negara mereka.. jd seimbang.. perjanjian cukai antara negara.. tu la win win situation..

Dulu pernah indon komplen cukai sawit mereka lebih tinggi dr malaysia.. jd harga minyak dr indon masuk china lebih mahal dr kita.. jd peniaga china akan beli byk dr malysia..

Kini dah terbalik.. inilah kesan dr perbuatan kita sendiri.. akibat salah pilih..

Anonymous said...

Semua pru janji mcm mcm.. percuma itu ini.. nak kurang kos.. subsidi..

Dah menang.. madey kata najib suka bagi duit percuma kat rakyat.. alasan negara nak bankrap dan tak boleh tunai janji.. hahaha..

tu nak bagi tau kat pengundi ph jgn harapla apa yg dijanji semasa kempen dan yg ada dlm manifesto tu ditunai.. sabar ya, tunggu dekat pru15 ada lagi tu janji pasti janji diulang.. sementara ni baca je la manifesto buat penenang hati.. errrrkk..

Boleh pulak suka bagi/lulus projek kat anak/kroni?

Anonymous said...

Najib buat rakyat suka harap duit percuma? Dlm kempen semua DUIT RAKYAT.. APAPUN DUIT RAKYAT.. semua dikait dgn duit rakyat..

Bail out co kroni/ anak beranak tu guna duit rakyat ke? Percuma ke?

Bantuan yg diberi ke rakyat dianggap tdk layak.. alasan negara berhutang..

Yg mengundi dia berjuta dr tgn rakyat.. rakyat undi ph dgn alasan ph beri janji janji terpesona..

Anonymous said...

Alasan hutang nak perbodoh rakyat.. negara maju mcm jepun singapore hutang jauh lebih byk dr malaysia.. tak pulak bankrap.. tak pulak beritahu rakyatnya megara nak muflis..

Boleh pulak madey pi jepun nak pinjam duit.. jepun lebih besor hutang dr malaysia.. betul betul pemimpin ph anggap penyokongnya bodoh..

Dgr kata jepun tak mau bagi pinjam? Betul ke.. ya la hutang jepun lebih bsr tak kan nak bagi pinjam kannnn..

KAH KAH KAH..

Anonymous said...

MADEY KATA NAJIB TURUN NILAI RINGGIT NAIK.. terbalik ringgit jatuh..

berdasar fakta lepas..

MADEY WAJIB TURUN UTK RINGGIT NAIK KEMBALI SEPERTI DULU....

Anonymous said...

Kapal EquaniKutty akan menenggelamkan Pakatun Haprakpan nanti, tunggu je saatnya. Doa rakyat marhaen yg ditindas akan termakbul.

Anonymous said...

AKIBAT LAWAN ARUS LAWAN ANAK PM KE 7 MARINA GEREJA BERKAITAN LGBT DR ILLYANI DI KENAKAN TINDAKAN TATATERTIB OLEH KERAJAAN PH...

MACAI TOMATO ... HAAH.. TEPUK TEPUK..!

Anonymous said...

Kulasegaran kata gaji Minimum 1500 mungkin dilaksanakan berperingkat dalam 5thn untuk tidak membebankan majikan.bukan dalam 100hari.
APA?? Membebankan majikan ??
Ye jugak, tak Kan majikan ambek pekerja yang tiada kelayakan akedemi & fresh @ tiada pengalaman kena bayar basic 1500?
Eh!! Yang berjanji kerajaan PH, dah kenapa majikan pulak nak kena tunaikan?? Syarikat besar mcm Opocotkom tu boleh la, yang peniaga syarikat kecik2 mcmana?
Majikan kecik bayar basic Minimum ikut yang lama @ 1000 jer, lagi 500 pegi mintak dengan kerajaan PH. Janji pandai nak tunai tak reti.

Anonymous said...

AMINNNNNNNN...
AMINNNNNNNN...
AMINNNNNNNN...

Anonymous said...

MAMAK MATDEY MAHATAIK TU BILA NAK MAMPOSSS!!!

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget