KL CHRONICLE: Jika UEC diiktiraf, apa kesannya?

Sunday, July 8, 2018

Jika UEC diiktiraf, apa kesannya?


Bagi rakyat Malaysia yang tidak tahu, UEC adalah satu sijil pelajaran yang digunakan oleh sekolah persendirian Cina di Malaysia. Mereka ada sistem pendidikan sendiri di bawah seliaan Dong Zong (badan pendidikan Cina), sebab mereka tak mahu ikut sistem pendidikan kebangsaan. Tapi kebanyakan masih menjalankan subjek2 SPM kerana tak mahu ambil risiko pelajar tiada sijil SPM untuk bekerja kelak.



UEC tidak diiktiraf oleh kerajaan Malaysia sejak zaman Tunku Abdul Rahman dan disokong oleh tokoh2 sezaman seperti Tun Tan Cheng Lock, Tun Tan Siew Sin dari MCA. Zaman itu tokoh2 terawal semuanya bersemangat nasional yang tinggi. Tun Tan Siew Sin sendiri menolak idea penggunaan bahasa Cina sebagai medium di sekolah Malaysia. Tun Tan Siew Sin tidak disukai oleh aktivis pendidikan Cina. Zaman sekarang MCA pun sudah beralih kepimpinan dan pendirian.


Ada, seorang lelaki kelahiran China yang berpindah ke Malaysia atas desakan ekonomi dan menjadi guru di sekolah Cina Malaysia, bernama Lim Lian Geok, menjadi antara aktivis terkuat menuntut pendidikan Cina dan meminta bahasa Cina diiktiraf sebagai salah satu bahasa rasmi di Malaysia. Dengan bantuan institusi Dong Zong yang kuat, sehingga ke hari ini mereka masih menuntut agar pendidikan Cina diterima di Malaysia. Beliau dibuang kerakyatan kerana dianggap mencetuskan ketidakharmonian perpaduan kaum.

Beliau meninggal dunia dan tugu peringatannya dibina di jalan Maharajalela, dan menjadi tempat wajib ziarah tahunan oleh pelajar2 sekolah persendirian Cina. Beliau merupakan hero kepada pejuang pendidikan Cina.

Walaupun sekolah persendirian Cina tidak menerima bantuan dana dari kerajaan, tetapi sekolah mereka jauh lebih mewah dari segi infrastruktur dan kemudahan. Sumbangan kewangan banyak diberikan sendiri oleh masyarakat Cina setempat agar sekolah ini terus kekal.

Medium pengajaran utama subjek untuk UEC adalah dalam bahasa Cina dan hanya ada satu subjek BM disertakan (untuk cukup syarat dan lebih mudah dari BM SPM).

Oleh kerana sijil UEC tidak diiktiraf Malaysia, pelajar sekolah persendirian Cina yang mengambil UEC perlu pergi ke negara yang menerima UEC seperti China dan Taiwan untuk menyambung pengajian. Hujahnya, kerana sijil tersebut tidak begitu selaras dengan dasar pendidikan dan wawasan negara, dan juga untuk melindungi keistimewaan sijil STPM untuk masuk ke pengajian tinggi awam Malaysia.

Tetapi tidak jadi masalah, kerana kebanyakan pelajar yang masuk ke sekolah persendirian Cina adalah dari golongan berada dan berkemampuan. Mereka mampu membelanjakan duit untuk pergi ke universiti di China dan Taiwan. Tetapi mereka harus melupakan hasrat untuk bekerja dengan kerajaan atau badan2 syarikat yang tidak menerima sijil yang tidak sah.

Kini, MCA dan DAP kedua2nya memperjuangkan untuk mendesak kerajaan mengiktiraf UEC supaya boleh digunakan di Malaysia. Ini juga demi kepentingan orang Cina yang berpendidikan Cina. (Dalam konteks kaum, MCA dan DAP boleh bersatu)

Kita akan jadi ada dua sijil yang langsung tidak selaras. Pelajar yang ambil UEC tidak perlu lagi ambil SPM dan mengikuti silabus yang sama dengan pelajar Malaysia yang lain. UEC dilaksanakan di sekolah2 persendirian Cina yang berpopulasi majoriti besar 99% pelajar kaum Cina yang AMAT kurang pendedahan komunikasi dengan pelajar dari kaum lain.

Mengiktiraf UEC bermakna kita akan melahirkan generasi kaum Cina yang semakin terpisah daripada idea asimilasi dan pergaulan antara kaum dan kita akan menambahkan jarak hubungan antara kaum, sekaligus meletakkan angan2 Bangsa Malaysia itu jauh sekali di langit yang ketujuh.

Selain itu ialah kesan Domino, iaitu selepas pengiktirafan UEC, sekolah2 SJKC yang semakin bertambah ini (yang menggunakan medium bahasa Cina) tidak mustahil untuk menukarkan silabus mereka daripada silabus kebangsaan kepada silabus UEC.

Selepas UEC diiktiraf dan bahasa mandarin digunakan meluas, apakah lagi alasan supaya bahasa Cina tidak diiktiraf sebagai bahasa rasmi negara Malaysia? Inilah yang diperjuangkan oleh Dong Zong sejak pra kemerdekaan lagi. Begitulah kesan Domino yang saya maksudkan.

Timbalan Menteri Pendidikan terkini adalah dari DAP dan dia sudahpun didesak oleh MCA hari ini untuk melaksanakan janjinya (dalam manifesto) untuk minta Malaysia iktiraf UEC dalam masa 30 hari. Dengan pendirian Perdana Menteri yang endah tak endah, saya rasa inilah peluang terbaik mereka untuk menjayakan idea ini.

Disebabkan majoriti besar rakyat Malaysia tidak tahu menahu apa itu UEC, jadi saya menjalankan tanggungjawab saya untuk menambahkan ilmu anda. Akhirnya anda akan tahu yang perkara ini bukan perkara kecil. Ini demi masa depan, seluruh rakyat Malaysia. Saya meletakkan kapasiti saya sebagai seorang pengkaji, ahli akademik. Bukan sebagai orang Melayu/Korea yang bakal dituduh rasis. Jika anda rasa saya tidak cukup kredibiliti, sila rujuk Prof Dato Teo Kok Seong, seorang Profesor dan seorang Cina.

Buat penat sahaja saya ambil masa menulis kalau tak ada orang baca. Janganlah sampai ke tahap ini pun masih malas membaca. Kalau boleh tag YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman bagus juga. Satu2nya pemimpin (selepas TS Rais Yatim) yang masih kukuh pendirian berbanding rakan2 separtinya.

Sila tekan butang share 😤. Ramai yang like, tapi taknak orang lain baca bersama. Sharelah, dapat pahala kongsi ilmu. Bai.

68 comments:

Anonymous said...

Kalaulah uec ni didesak oleh orang2 cina di australia, peranchis atau di thailand, adakah kerajaan mereka akan menerima desakan kaum cina ini? Ini betul2 desakan kaum yang sangat rasist?

Anonymous said...

Ni yg madey kata org melayu boleh bergantung bawah ketiak ppbm..
Cibaiiiiii....

Anonymous said...

Mereka ingin membina negara didalam negara, mereka ingin membina negara di melbourne, australia, dikanada, dithailand dan dimana2 sahaja mereka berada. Ini betul2 rasist namanya? Kerajaan Malaysia perlu belajar dari negara2 yg disebutkan, negara tersebut mempunyai banyak pengalaman dan gelagat kaum rasist ini!!!! Ayuh semua kita tuntut apa yg telah dipersetujui dalam perlembagaan Malaysia...

Anonymous said...

60 thn malaysia di bawah umno tdk mengiktiraf uec.. baru je menang, melaka negeri pertama nak jd pejuang uec.. cibaiiiii betul.. syiah dah naik, ahmadiahnpun sama, liberal lgbt makin terbukak.. apa nak jd ni... tahniah pengundi melayu ph.. tgn tgn andalah ini berlaku..
Itu semua ada dlm MANIFESTO PH.. wajib diperjuang pemimpin ph..
Kencinggggggg....

Anonymous said...

Bolehlah lulusan uec ganti penjawat awam yg dibuang/lantikan baru...
Janji janji tak ditunai.. yg tak dijanji tu yg diperjuangkan...

Anonymous said...

Manifesto bn dulu pun nak iktiraf UEC juga.. so dlm isu UEC bn dan ph sama jer senada..

Anyway, aku tetap harap kerajaan kaji dgn lebih mendalam lagi akan kesan pengiktirafan UEC..!!!

Anonymous said...

Org australia cukup bengang ngan puok ni..

Anonymous said...

Parti2 dap dan mca betul2 ingin menghidupkan dasar APARTHEID yg sangat rasist dinegara ini, ia jauh menyimpang dari perlembagaan negara. Parti2 yg memperjuangkan dasar2 yang menyimpang dari perlembagaan negara WAJIBlah diharamkan dengan segera. Tiada parti dimana2 negara hatta di Amerika Syarikat sekalipun yg perjuangan parti2 politik mereka menyimpang dari perlembagaan negara. Ianya lansung tidak masuk akal!!!!!!!

Anonymous said...

British mengambil negara ini dari orang Melayu. Bila mereka memulangkannya negara mereka bersama2 pemimpin merangka dan mempersetujui perlembagaan negara sebelum diberikan memerdekaan. Perlembagaan negara ini semua ASASnya berkisar tentang penduduk asal negara yakni orang Melayu, Islam dan hak2 kaum Bumiputera yang lain. Mana2 kaum immigrant yang tidak menghormati perlembagaan ini dan ingin membina negara dalam negara bolehlah dianggap sebagai RASIST? Sepertimana bangsa eropah yg masuk ke Afrika Selatan dan memperkenalkan dasar APARTHEID!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Takde dlm manifesto bn.. yg ada dlm mca.. seperti kata admin.. bertukar generasi, cucu cicit dah lupa.. tapi tdk dipersetujui umno dan hanya setakat perbincangan dlm mca atau setakat diutarakan dlm perbincangan ke menteri dulu...

Tapi kini pemimpin atas/yg berkuasa yg berbunyi bahkan nak bagi kelulusan bagi peringkat negeri/mb...

Anonymous said...

Saya dah antar ke wasap keluarga.. harap yg lain pun sama.. dr situ kembangkan ke wasap teman/geng...

Anonymous said...

UEC racist tapi najib jr. suka taiwan. Anak angkat najib jho low pun kaya raya atas duit melayu.

Anonymous said...

BANGI, 21 Rejab 1439H, Ahad – Barisan Nasional (BN) mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sekolah persendirian Cina untuk memasuki universiti tempatan dengan syarat mereka mendapat kepujian bagi subjek Bahasa Malaysia dan lulus Sejarah dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Pengiktirafan itu terkandung dalam Manifesto BN yang dilancarkan Pengerusinya, Datuk Seri Najib Razak yang juga Perdana Menteri, malam tadi, bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

Syarat itu juga terpakai kepada mana-mana rakyat Malaysia yang memiliki sijil peperiksaan dari luar negara yang bersamaan dengan SPM serta Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Pengiktirafan itu terkandung dalam dokumen manifesto di bawah tajuk ‘Pemacuan Modal Insan, Kecemerlangan Pendidikan’ yang menyebut:

Warganegara yang memiliki sijil peperiksaan luar negara yang setara dengan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dengan kelayakan memasuki IPT dalam negara, boleh dipertimbangkan untuk memasuki pengajian mana-mana IPT, dengan syarat mempunyai kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dan lulus mata pelajaran Sejarah – syarat tersebut juga diguna pakai dalam isu tentang Unified Examination Certificate Senior Middle (UEC).

HIPOKRIT PUNYA BN!!!!!!!

Anonymous said...

Belum sampai 100 dah tunjuk belang...

Sebelum pru, dap mengatakan berjuang utk semua kaum..

Selepas menang, tuntut lebih byk sek jenis cina dan tuntut iktiraf uec.. perjuang semua kaum atau perjuang utk satu kaum?

Yg melayu islam pulak suruh tutup sek tahfiz.. perjuang liberal, syiah...

Janji langsung tak bincang.. semua sebab hutang.. tambah sek boleh pulak.. yg takde dlm janji tu diperjuang...

HOOOIIIIII melayu islam ph felda, pakcik makcik, anak anak pakcik semua di kota ke di kg ke atau sesiapapun yg undi ph.. anda undi ph kerana ini semua ka? Undi nak iktiraf uec ka? Nak byk sek cina lagi ka? Undi suruh tutup sek tahfiz ka?

Anonymous said...

Bila sek bertambah.. bertambah peruntukan.. ni ada duit takde hutang..

Anonymous said...

Mula mula peruntukan sek tahfiz yg dah lulus di zmn najib dibatalkan..

Ni nak suruh tutup sek tahfiz pulak.. nak perbyk sek cina..

Tak lama lagi ada org melayu suruh bukak byk sek demokrasi acuan dap.. jd emak bapak melayu ph yg dah antar anak sek tahfiz bolehla antar anak ke sek ni pulak.. dah undi makna sokong..

Semua boleh belajar... samarata.. takut mengandung pakai kondom.. nikah belakang citer..

Org kata nak jd mcm singapore, tak percaya, marah mengamuk.. kita ada raja.. kah kah kah..
PADAN MUKA...

Anonymous said...

Pergi taiwan membangsat negara ke?.. bersepah org melayu cina india pi taiwan.. pi taiwan berkiblat pelajaran ke taiwan, nak paksa tanah melayu berkiblat ke sana tu baru dikata bangsat...

Sama la tu bini angkat midin?

Ayat pendek dr sikaki pendek...

Anonymous said...

SYARAT...

LULUS KEPUJIAN BM DLM SPM BKN BM DLM UEC...
LULUS SEJARAH DLM SPM BKN DLM UEC..

Lulus utk masuk UNIVERSITI TEMPATAN bkn utuk serap diterima masuk kerja sebagai penjawat awam mcm di melaka....

Jgn putar belit...

Anonymous said...

Kata anak org kaya cina byk harta.. sek tu dikata mahal.. jika dah kaya apsal sibuk nak keje gomen.. tentu abih belajar urus bisnes..tu hanya permulaan nak perluas kekuasaan mcm singapore.. mintak ni dulu.. lepas berjaya mintak yg lain pulak.. lama lama terhakis hak hak keistimewaan melayu di tanah melayu..

Macai melayu ph kata kita ada raja..

Anonymous said...

Tuduh hipokrit..
ni dah jd SI PEMBELIT PUNYA PH...

Anonymous said...

Membangsatkan umno shj, bukan negara. Cuma kongkek amoi taiwan je. Lagipun guna duit najib. Najib pulak mintak derma pada si bodoh macam makcik umno gelang emas.

Anonymous said...

Sudah minum wine ka belum? Kalau belum, suruh anak najib tuangkan. Lepas minum umno boleh kongkek amoi

Anonymous said...

Memang makin bangsat dan mampos ler Melayu di bawah PPBM atau PH. Cibai punya KERAjaan haram nih...

Anonymous said...

Ya minum st miguel anak mahathir punya rafizi cakap.

Anonymous said...

Jom sertai upacara tolak bala di rumah najib..

Anonymous said...

Ok lagi dari acara pegang lilin luar jel.
Sebijik cam kafir

Anonymous said...

Mujahid rawa kata itu anatara dia dgn Allah.
Yang bodoh org derma tabung harapan walaupun negara tak bankrap.

Anonymous said...

Apa rakyat dpt selepas pru..

Brg semakin mahal bkn turun.. gst dah sifar.. takde alasan brg naik..

Anonymous said...

Gula baru naik dlm diam..
Letrik naik..

Anonymous said...

Baru meraikan menang..beribu ribu penjawat awam diberhentikan kerja..

Anonymous said...

Tol tak turun.. apa kejadah kat penang tak turun.. gone end mulut murai nak turun tol..

Anonymous said...

Pendidikan percuma dlm mimpi.. ptptn bayar weeeeiiiii.. jgn harap nak free..

Anonymous said...

rakyat menunggu ulasan Atok berkenaan UEC sekarang ni... Walau rakyat tahu telo atok masih di clamping top dog..



RAKYAT MASIH MENUNGGU JAWAPAN ATOK PASAL UEC.. LGBT KEMENYERUAN KUNYIT DAN TAHFIZ UTK DIHARAMKAM..


.. ATOK RAKYAT MENUNGGU JAWAPAN ATOK CKAMPING...


Anonymous said...

Uec yg nak diiktiraf.. apakejadah..

Minyak tak turun.. org yg suruh honkkk minyak turun dah putarrrrr kempen minyak kekal... kahkahkah
Turunnnnn turunnnnnn... ringgit yg turun nilai..

Anonymous said...

Projek mega.. batal.. tangguh.. jln..
Mencanak naik... 81b..
Negara byk hutang.. wooowwwww

Anonymous said...

Najib boros bantu rakyat kata madey..
Negara byk hutang..
Bantuan ke nelayan dan petani di mansuh..

Anonymous said...

Br1m tak tau citer..
Kata ada tapi kurang org dpt..
La ni masih dlm bualan dlm kelambu..
Sonyap takde kabor...

Anonymous said...

Apa cerita warga teksi?
Apa cerita warga felda felcra risda?
Dah bersyukur ke belum?
Apa lagi nikmat yg kau nak dustakan...
Apa kabar anak anak mereka..

Anonymous said...

Setakat tukar nama.. nama zmn BN ditukar ganti... serata negeri.. terbaru bas johor..
No 1 amat ditakuti.. diarah turun bkn kos free...

Anonymous said...

Apa kabar ahli sunnah wal jamaah..
Syiah dah jd bhn bualan menteri..
Liberal dan lgbt pun sama..
Adakah mendpt tempat di hati menteri?

Anonymous said...

Lagi parah sek tahfiz disuruh tutup..
Dikatakan tdk membawa masa dpn islam..
Lgbt dan liberal disubur suburkan..
Adakah utk membesar kerajaan sodom..?

Anonymous said...

Kesian anak kecil..
Tabung adam jd kenangan..
Tabung harapan yg timbul..
Hutang hutang hutang...
Bank dunia kata lain..
Kukuh kukuh kukuh ekonomi..
Zeti.. no komen..

Anonymous said...

Kata ada kerja kosong..
Sejota peluang pekerja..
Eehhhhhh apsal buang pekerje..
Menangis undi ph..
Nasib labu..

Anonymous said...

Gas masak pun naik..
Gas jubo je free...
Jgn sebut jubo.. kerajaan sodom..
Pakailah kondom utk elak anak luar nikah.. jahanam punya menteri..

Anonymous said...

Berebut jd speaker..
Berebut jd kabinet..
Urusan rasmi bkn BM..
Penjawat awam tdk tau BM..
Wakil rakyat tak fasih BM..
Ayoyo.... ini mcm ka..

Anonymous said...

BAWAH FUKATAN HAPRAK....SAH HARAP LAH MAMAK MATDEY NI NAK WUJUDKAN SEJUTA JAWATAN ....LAGI RAMAI LE PENGANGGUR GRADUAN MUDA BAWAH FUKATAN MUNAFIK NI....KALAU TAK CAYA TENGOK JE LAH NANTI...

Anonymous said...

TENGOK MUKA MAMAK MATDEY NI...AKU RASA NAK KUTY2 JE MUKA DIA!!!!

Anonymous said...

PM yg kata boleh ganti umno nak jaga melayu.. bkn setakat jaga dimulut mcm janji manis pru.. termasuk hak hak dan keistimewaan raja raja melayu dan org org melayu... termasuk pesan raja raja dulu dan yg termaktub dlm perlembagaan undang undang negara..

Nanti dap buat cth si tom peguam negara tak tau bm.. tu atok diam terkedu seribu bahasa... pdn muka pengundi melayu ph... takpe najib takde bn takde raja ada dap ada..


Anonymous said...

Tak payah lama lama.. dah tengok pun.. SL1M dah hapus.. terbeliak budak u yg dpt terbatal dgn sendiri... bdk u yg baru keluar nak cari kerja pi cari kat banner SEJOTA PEKERJAAN MENANTI ANDA
kah kah kah..

Anonymous said...

Hihihihi.. jgnnnnnn
Sekali dikuty kuty tumbang terus..
Bahaya tu...abih episod we love tun.. macai ph kena bergayut kat ketiak gone end pulak..

Anonymous said...

RAKYAT SEDANG MENUNGGU JAWAPAN TUN BERKENAAN UEC.. BAHASA.. LGBT.. MINTRI AGAMA LGBT.. KEMENTERIAN BELIA KUNYIT DAN SUKAN BERKENAAN MENIPU DAN BERBOHONG TIADA KAUM LUTH SEBAGAI PEGAWAI KHAS.. DLL

RAKYAT MEMOHON PENJELASAN DAN JAWAPAN DARI TUN..

Anonymous said...

Menjawab KERA Di Media Sosial, Kenapa Kutipan Derma Untuk Najib WAJIB Diadakan?
July 8, 2018 Ahmad Faiz Khairudin


Beberapa pihak berkaitan kerajaan di media sosial, cuba mempertikaikan tindakan penyokong Perdana Menteri ke 6 Datuk Seri Najib Tun Razak mengadakan kutipan derma bagi membantu beliau untuk membayar wang jaminannya yang berbaki RM 500,000 Isnin nanti.

Kata mereka Najib ini kaya, anak bekas Perdana Menteri, pernah menjadi Perdana Menteri, Menteri, Menteri Besar dan lain-lain, buat apa nak bagi derma kepadanya? Jelasnya, semua yang mengatakan sebegitu ni sebenarnya tidak menggunakan akal.

Tak hairanlah kerana, mereka adalah penyokong kerajaan – golongan yang dikategorikan sebagai uneducated. Puak bodoh ini terlalu percaya dengan janji dalam manifesto Pakatan sehingga menyerahkan negara ini kepada mereka untuk diuruskan. Apa bila dah berkuasa, satu apa pun dari janji itu masih tidak dilaksanakan, termasuk 10 dalam 100 hari yang pertama.






Benda yang tak dijanjikan seperti tamat perkhidmatan kakitangan kontrak, tutup agensi-agensi tertentu sehingga menyebabkan ribuan berhadapan risiko (atau telah?) kehilangan kerja, menaikkan tarif elektrik, naikkan minyak, batal bantuan sara hidup nelayan dan sebagainya, itu pulak yang dilaksanakan dulu.

Anyway, balik pada cerita tabung tadi, apakah kelompok ini sedar, kaya macam mana pun Najib kalau dah duit dalam rumah dirampas, akaun bank semua ahli keluarga (termasuk cucu 10 bulan dan anak berpenyakit kanser) pun dibekukan, nak bayar macam mana ikat jamin tu?

Kawan-kawan pun takut nak menyumbang agaknya, bimbang kalau-kalau selepas memberikan sumbangan itu, akaun mereka pulak “masuk peti ais” juga. Kebimbangan ini berasas sebab difahamkan akaun yang ditubuhkan UMNO Pekan untuk membantu Najib membayar jaminannya yang berbaki itu, turut dibekukan.

Jadi takkan nak biarkan saja ke?

Sebab itu rakyat amat menyokong tindakan mengadakan tabung untuk membantu membayar wang jaminan Najib ini. Walaupun kita sedar kehidupan sekarang ini begitu sukar kerana kos sara hidup yang meningkat, tapi perlu diingat juga Najib banyak berjasa kepada rakyat sepanjang pemerintahannya, sedikit sumbangan tidak akan menjadikan sesiapa papa kedana.



Anonymous said...

Anon July 8, 2018 at 10:14 PM, standard pencacai..otak kencing dah bertakung, nak buat mcm mana..kwn pulak dgn cina DAP..najis berat dah melekat....

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Anonymous said...

TENGOK MUKA MAMAK MATDEY NI...AKU RASA NAK KUTY2 JE MUKA DIA!!!!

Anonymous said...

ayuh melayu..jangan diam diri saja..ini cina sudah naik tocang..madey pun senyap x berani nak lawan..x payah nk rasa ke nk impikan madey akan lindung melayu..dia lindung2 anak2 dia saja..harta donia pengaruh itu yg diperjuangkannya..enough..!!!! melayu mesti lupakan mahadey..kalau anda harapakan bulan bintang pada mahadey..anda silap..

Anonymous said...

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

Anonymous said...

Kenapa macai2 melayoo ph semua bisu diam mcm dah mampos ke...xde satu pun KERAjaan ph makin ekok, hbis satu persatu hak melayooo kena 'rogol'..apa ditggu lagi??

3Ms Stupid said...

Anon..July 9, 2018 at 12:10 AM mesti cina DAP yg nenek dia dulu kena rogol dgn chin peng..maka lahir la keturunan cina DAP mcm dia..dulu nenek moyang dia mesti menyembah , melutut dgn org melayu minta nak duduk malaysia tak nak balik china..sedih hidup cina DAP piglet rape by LGE...

Anonymous said...

dolu dah tekankan hukum pluralisma liberalisma agama suma mopti penceramah hebat hrbat tak tekankan hal ini klu ada soal jawab setakat hukum melancap dlm isle saja diviralkan..

skg suma depan mata ... masih berdiam lagi lah wahai mopti mopti.. alim ulamak dan penceramah tersohor.. alim alim kucing dll

... membisu tanda setuju atau dah jadi setan bisu...?

Anonymous said...

Anon 8.36am
Ko dok dalam gua ya..dh jenuh mopti2 habal..tk mau dengar..ph pejuang lgbt..liberal..bila lobang bontot ko kena liwat..ko ckp mopti tk habak mai..masa org habak mai..degil..rasa kan ..pedih ke tak lubang bontot tu kna liwat dgn madey

Anonymous said...

mopti mana yg dah habak dan teriaq reriaq pasai pluralisma dan liberalisma habaq mai kejap...

skf ko hadap la pulak..

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Anonymous said...

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

MAMAK MATDEY TU INGAT...DIA TAK AKAN MATI!!!!!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatred. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message to others. Notice all commenters are from the same cybertrooper

Anonymous said...

allah maha benar maha berkuasa...sekarang allah dah tunjukkan kebenaran mana datang asal usul barang rampasan yang di dalangi Atuk 93..cari korek sampai lubang cacing. rupanya barang niaga..so barang rampasan berkotak, barang kemas berlabuh bukan milik rosmah, itu barang niaga, hati busuk atuk tua 93 dah tak boleh di tutup lagi...
tolak pemimpin hati busuk, buat usul di parlimen nanti tolak Atuk 93 and his geng i.e PH atas sebab ..menang pilihanraya kerana menipu..semua MP yang benar ikhlas jujur akan sokong tolak PH jadi kerajaan...kerajaan akan bubar dan pilihan raya baru yang bersih adakan semula,,,BERSIH boleh pantau.. jangan jadi bersih tak bersih… muyiddin lead the role kalau betul nak tegakkan demokrasi yg bersih,PAS UMNO boleh bergabung dgn MCA MIC buat kerajaan baru..rakyat dah mula sedar hancing nya kencing PH yang di pimpin Atuk 93...
Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/07/adakah-barangan-yang-dirampas-pihak.html#FMW7PKLu8VwQSwT6.99

Anonymous said...

https://kprumalaysia.org/2013/04/12/kpru-bn-tidak-berhasrat-iktiraf-uec/

Anonymous said...

Kuota kemasukan melayu Dalam university termaktub dalam artikel 153 perlembagaan Malaysia .dulu dap cakap akan ikut dan hormati perlembagaan..sekarang?..betul la melayu bodoh dan di perbodohkan lagi.ekonomi bodoh...politik pun bodoh..

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget