KL CHRONICLE: The Tabung Harapan #Malaysia Nonsense #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih

Friday, June 1, 2018

The Tabung Harapan #Malaysia Nonsense #MalaysiaBaru #MalaysiaMemilih


Sergeant says : The Tabung Harapan Nonsense

Be it RM 600 Billion , that rose to RM 1 trillion of debt , those are debt . We were always blinded with perception that is more political based than economical . We only look at how much we owed , but completely disregard our ability to service the debt , and the assets that we will be acquiring .



Zee How works as a lawyer with RM 5800 income a month . He took a loan to buy a house amounting to RM 350,000 , and servicing his instalment for RM 2500 a month .

He then guarantee his son’s education loan for RM 100,000 . 

He now owes RM 350,000 , and when the new auditor audited him , added the 100k guarantee into his book of debt to RM 450,000 

We stoped there , and claims that Zee How is going bankrupt soon , and as his friends and family members , call for donations and managed to accumulate RM 10,000 in total . You guys wanted to save him .

Zee How doesn’t really need your help . He is all capable to help himself to service this loan . And you guys failed to realised that he is actually owning the house as soon as the debt is cleared .

Without you realising , when you call for the donations arising out of your Samaritan heart , you are implicating that zee how is in deep shit and frightened away those potential clients who wishes to engage his legal services . That will affect zee how ‘s ability to pay his debt , at your mercy and self-proclaimed responsibility .

If you really want to help zee how , go engage his legal service , he has changed , he is no longer the old zee how . He just completed his PHD . Changed . You introduce more friend to use his services , so he can increase the RM 5900 monthly salary . Even if you don’t need that legal advise , you go on your social media and promote him and get him business . Not to scare away his potential client.

If you really want to help the country in your own way , you can start to be more realistic by lobby politically to resume GST . GST is 100000 times better than Tabung Harapan to “save” your country in “your” way .

Malaysia is in good hands now . Scare not about mismanagement of your treasure of GST collections .

Every single penny you donated to Tabung Harapan , is nothing more than to make you yourself “ feel “ that you are doing your micro part to “ save “ the country.  It’s a pure “ syiok sendiri “ thing . Not only you are NOT saving the country , but putting malaysia in a terrible perceptional state that the country is doing so badly and scare away potential investors and those who are capable to build Malaysia . 

Tabung Harapan , is something to sustain your anger towards the former government . You will need to hate more towards the former government , so to feel that every single cent you donated worth to make you feel like you are a hero , and can tell your cucu cicit how you “perceptional” saves the country .

Say , while you are about to invest in a company that is expending , then you heard about the company employee are donating to “ save “ their company , will you still pump in your investment ? 

No applaud for you . No cheers for you .
It’s nothing economical , but political .

I am calling this as nonsense, with the heart like you , to save my beloved country . 


Don’t agree with me ? Wanted me to STFU ? Sorry , one of our former government garanteed us was the gift called,  freedom of speech ,so for every of us to F everyone else in Social Media . I enjoyed that freedom and vow to defend that freedom even a changes of gov happened .

31 comments:

Tanah Melayu Kini said...

That p ramlee quote is the best bro..
Seriously..kelakar giler..
But yes.. your simple econ explanation.. spot on..

Anonymous said...

maka terkulat kulat la semua penjawat awam dan rakyat yg yg undi PH ...bau hancing kena kencing ..dan muka pun senyum kelat...tak tahu apa nak jawab...
raya ni cuma dapat bonus 400..tu pun skim 41 ke bawah...harga barang tak jugak jadi murah...petrol tak jugak turun harga...

Anonymous said...

Kroni zahid program rehiring pekerja asing akan ditamatkan. Alhamdulillah

Anonymous said...

http://hipcrimevocab.com/2016/05/14/explain-like-im-five-functional-finance/

Penjelasan terbaik mengenai hutang negara. Mintak tolong para blogger pro Najib terjemahkan ke dalam bahasa melayu.

Anonymous said...

http://theunspinners.blogspot.com/2018/06/tanpa-gst-barang-naik-gst-ker-penyebab.html?m=1

link .. lokos rakyat kena kencing atok

GST sifar harga barang tetap naik

Anonymous said...

Mintak TPM umumkan secara berkala berapa peratus janji2 Pakatoon yg dah ditunaikan. Tentu dah melebihi 50% sebab hari ni je satu tol dah dimansuhkan.. keh keh keh!

Salahuddin Hisham said...

SURUHANJAYAPencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah menyerahkan notis memerintah kehadiran kepada isteri bekas Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor bagi membantu siasatan berkaitan SRC International, hari ini.

Menurut sumber,Rosmah perlu hadir ke Ibu Pejabat SPRM Putrajaya pada 11 pagi, Selasa minggu hadapan bagi memberi keterangan.

Katanya, surat berkenaan diserahkan oleh pegawai SPRM yang mengunjungi kediaman bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Jalan Langgak Duta, 4 petang , hari ini.

Anonymous said...

KERAJAAN MATDEY HAPRAK....JANJI-JANJI...MUNAFIK....

Anonymous said...

Pengundi ditipu bulat-bulat Pilihanraya kali ini. Sekarang pengundi mula sedar helah kerajaan PH lakukan dalam melengah-lengah perlaksanaan manifesto serta mencari seribu satu alasan bagi mengalih fokus rakyat jauh-jauh dari manifesto mereka.

Sejurus menang PRU, perkara pertama dilakukan adalah dengan melakukan serangan politik terhadap mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan melakukan serbuan dan rampasan barangan peribadi sehingga kasut dan pakaian cucu beliau juga dirampas.

Seminggu berkuasa, wacana berita yang terpampang di dada akhbar dan televisyen adalah berkisar isu serbuan dan rampasan yang dikaitkan dengan mantan PM, isu 1MDB dan isu hutang negara. Ulang siar tiga isu ini, berjaya mengalih pandangan rakyat terhadap manifesto mereka.

Tidak semena-mena, Timbalan Perdana Menteri, Wan Azizah mengumumkan 50% manifesto sudah terlaksana!? Apa penanda aras mengukur kejayaan 50% ini?


Mansuh GST - Zero rated tidak dikira mansuh. Itu ubah peratusan. Bermakna beberapa bulan negara kehilangan hampir RM10billion pendapatan cukai
Menyiasat skandal besar- Isu Forex dan Terowong dibakulsampahkan
Kaji Projek Mega - Batal Projek manfaat rakyat seperti MRT3, HSR. Tapi luluskan projek kondo mewah 30billion di Langkawi
KWSP untuk suri rumah - Mereka janjikan tapi dicilok dari gaji suami? Bagaimana dengan nasib ibu tunggal.
Tangguh Bayaran PTPTN - Terpaksa ditariksemula kerana baru sedar implikasi laksana penangguhan ini
Hapus hutang peneroka Felda - Belum Laksana.
Subsidi Petrol Bersasar - Mekanisme dicadangkan menggalakkan manipulasi. Maka mekanisme apung mingguan dikekalkan.
Skim Peduli Sihat - Bertindan dengan skim dan bantuan kesihatan sedia ada. Dilihat tiada keperluan.
Kembali status Sabah & Sarawak - tiada apa usaha dilakukan setakat ini.
Samaratakan gaji minimum cth:RM1500 - Teragak-agak.

Jika melihat kepada semua manifesto ini, tiada satu pun berjaya dilaksanakan! Sekali lagi Kerajaan PH menipu rakyat dengan angka 50% kejayaan.

Mereka sedar, bahawa mereka telah menjanjikan manifesto populis umpanan beracun yang telah berjaya memancing undi PRU lepas. Jelas mereka tidak menjangkakan kemenangan ini.

Kesudahannya, pelbagai sandiwara terpaksa dimainkan supaya rakyat tidak menuntut atau marah dengan manifesto yang mereka sudah nilaikan semula sebagai suatu yang mustahil dilaksanakan.

Har ini semua barisan kepimpinan kerajaan PH mula menyuarakan bahawa 10 janji tidak dapat ditunaikan dalam 100hari. Sebagai langkah damage control, rakyat disuapkan pula dengan rasuah tayangan percuma Piala Dunia 2018

Anonymous said...

biasalah org berjanji sblm dpt... dah dpt mcm2 lah alasan diberi.. tp yg bahalol ttp percaya jugak..

Tanah Melayu Kini said...

Rafizi dah ingatkan..
Korang tanak dengar ketua korang..
'Mathir ni lidah bercabang'..
Tapi lepas ni rafizi diam la..
Sbb mathir tolong dia tk masuk jel..

Anonymous said...

RULE OF TELOR MAMAK MATDEY.....

Anonymous said...

TAK LAMA LEPAS NI...SI BINAWE LIM SIAL TU LEPAS KES RASUAH....TAK CAYA TENGOK LER!!!!

Anonymous said...

Teori bodoh rafizi= PH

Anonymous said...

Beyond stupidity. As its not neccesary and gov not supposed to propose this cheap way of doing their job. Netizens who donate also are donkeys, if wants to be patriotic there many more ways to show your effort, just consistently pay your bank loans, PTPTN, income tax, credit cards and give to the poor. Let the gov do their think tank how to develop the sources to repaying the debt. Malu lah Malaysia macam ni, macam tu sekali nak tunjuk kat dunia yg malaysia ni sengkek sangat. Lagi pun bukan zeti dan prof jomo dgn lantang bercakap hari tu ekonomi kukuh dan mempunyai rizab yang mencukupi. What are you trying to tell us?

Anonymous said...

bau hancing kencing rakyat dah mula tersebar merata-rata.uweeeeekkkk

Anonymous said...

Ramai yang undi PH kena kencing termasuk budak-budak K-Pop. Janji macam-macam. Minyak turun,harga barang turun, pembayaran balik PTPTN ditangguhkan, tol free. Mana tindakan nak sediakan 1 juta peluang pekerjaan berkualiti ? Apapun tarakkkk. kencing kuat belaka. Padan muka siapa yang undi PH

Anonymous said...

Puuurrr...sedap mkn sadin bersahur tadi..muurrahhh giler..pas ni hari2 boleh mkn sardine.1 tin semalam beli tampa gst..rm 6.27...tolak 0.37 sen gst.. 0.37 × 30 hari = rm11.10....kalau darab 12=133.20...lepas ni tkyah bagi baSaH(dedak) dah..rakyat dh start kaye dah...baru 2-3 hari sifar kan gst..rakyat dh menderma..budak2 kpop kn dngar dh boleh bayar prptn..hebat formula pk

Anonymous said...

1 juta peluang pekerjaan apa????...di bawah pentadbiran Matdey ni...nak kurang kan orang lagi ada ler....gamaknye bertambahlah penganggur terhormat dikalangan anak muda lepasan U...padanlah muka ko orang...habihkan duit mak bapak je lah nanti....Harga rumah dah turun ke!!!!

Tapi tak apa...nanti nak beli rumah boeh buat pinjaman kat Tabung Pahlawan M'sia....Bongok..

Janji2 100 hari tak akan tertunai...janji2 Munafik PRU....Kalau susah nak tunaikan janji.....janganlah berjanji itu ini ...bulan bintang....

Anonymous said...

Beria-ia Mahathir dan Guan Eng mengakal rakyat Malaysia cerita hutang 1 Trillion.

Habis kakitangan Awam dibuang, BR1M dipotong, bonus dipotong, HSR dibatal, ECRL ditangguh dan macam- macam dilakukan.

Malah nak menampakkan betapa parahnya ekonomi negara, sehinggakan 5 orang tua negara mengilhamkan idea mewujudkan tabung derma bagi meyakinkan rakyat terhadap cerita org tua yang lebih tua dari council of elders.

Rupa-rupanyaaaaaa, nak bagi kat kroni dia



Lihat video:
https://youtu.be/ohVJVNy64ZU

_______________

Selepas mendiamkan diri sejak 16 tahun yang lalu, pemaju hartanah Tan Sri Ting Pek Khiing akan melaksanakan projek pembangunan berbilion ringgit di Langkawi.

Projek Bandaraya Baharu Langkawi, yang dijangka bernilai kira-kira RM30 bilion itu akan dibangunkan di atas 81 hektar tanah yang ditebus guna di barat pulau berkenaan.

Projek itu, yang akan dilaksanakan oleh kumpulan syarikatnya akan dilancarkan esok, katanya pada taklimat media mengenai projek tersebut di Langkawi, hari ini.

Ting berkata, projek itu akan melibatkan pembinaan kira-kira 30,000 unit kondominium mewah, pusat komersil, kemudahan dermaga untuk kapal penumpang dan kapal layar serta kemudahan lain.

“Beberapa syarikat dalam kumpulan kami akan terlibat dalam pembangunan yang dijangka selesai dalam masa 10 tahun atau lebih awal lagi,” katanya tanpa mendedahkan nama syarikat yang terlibat.

Menurutnya, projek berkenaan akan merangsang pelaburan asing di Langkawi dan akan menjadi yang terbesar yang pernah dilaksanakannya sejak beliau memulakan aktiviti perniagaannya di pulau tersebut pada 1991.

Ting terkenal dengan membina sebuah hotel di pulau itu dalam tempoh 100 hari sebagai persediaan untuk Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (LIMA) pada 1991.

Usahawan kelahiran Sarawak itu berkata, beliau telah menghabiskan lebih daripada 20 tahun dalam rancangan pembangunan itu, mendakwa bahawa dia telah mendapat pengiktirafan daripada pemaju dari Perancis, Rusia dan Korea Selatan.

“Projek ini dijangka menjadi pembangunan terbesar seumpamanya di bahagian utara Semenanjung Malaysia,” katanya.

Beliau memberi jaminan yang penilaian alam sekitar ke atas projek tersebut telah dijalankan, sambil menambah bahawa rancangan itu direka untuk memelihara persekitaran semula jadi yang indah di situ.

“Pembangunan ini akan menjadi seperti di Dubai. Projek ini akan mendapatkan lebih ramai orang untuk melabur dan tinggal di sini untuk tempoh yang lebih lama, bukan hanya satu atau dua hari,” tambahnya.- Bernama

Anonymous said...

ASTAGHFIRULLAH !!! RAKYAT DAH NAMPAK SIAPA MAHATHIR YANG SEBENAR !!! @chedetofficial @MuhyiddinYassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
Selama 22 tahun memerintah mungkin karektor Mahathir Muhamad yang menjawat jawatan Perdana Menteri hari ini tidak dapat dikesan kerana pada waktu itu rangkaian media sosial tidsk lagi wujud di Malaysia.

Namun kini apabila beliau kembali menjadi Perdana Menteri buat kali ke 2, situasi sudah berlainan dimana kritikan bukan dibuat melalui media elektronik atau media cetak tapi ianya dilakukan menerusi akan media sosial masih masih dan boleh dilihat oleh jutaan rakyat melalui perkongsian.

Boleh dikatakan 90% rakyat Malaysia mempunyai akaun media sosial seperti facebook, twitter, blog dan sebagainya yang mampu untuk menyampaikan berita dalam masa yang amat singkat.

Hari ini Mahathir dilihat sekali lagi mengulangi pembohongan bersiri beliau kepada rakyat dan kali ini rakyat sendiri sudah boleh menilai siapa Mahathir Muhamad seperti mana yang dikatakan oleh Dato M Nasir satu ketika dulu.

Menifesto 100 hari yang disebut oleh Mahathir untuk memenangi pilihanraya yang lepas jelas telah dicabuli dengan pelbagai alasan dan yang terbaru kononnya kerosakan yang dilakukan oleh kerajaan terdahulu (BN) membuatkan kerajaan hari ini sukar melaksanakan menifesto mereka.



Ayat yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri ini seolah olah orang yang tidak berakal dan tidak akan menemui Tuhan dengan cara menipu setiap hari.

Semasa Mahathir meninggalkan jawatan sebagai Perdana Menteri ke 4, Mahathir juga meninggalkan hutang kepada negara dan pengganti beliau, Tun Abdullah Ahmad Badawi menyelesaikan satu persatu hutang berkenaan tanpa mengeluarkan apa apa kenyataan bodoh sepertimana yang beliau keluarkan sekarang ni.

Kerajaan hari ini melalui Mahathir juga menipu rakyat dengan cara membuka tabung kononnya untuk membantu kerajaan membayar hutang dan kononnya juga jutaan ringgit dikumpul melalui tabung berkenaan atas sumbangan rakyat Malaysia.

Nampak sangat takde standard kerajaan Mahathir apabila terpaksa meminta sedekah kepada rakyat demi untuk mengelak daripada melaksanakan atau melunaskan janji janji mereka.

Sangkakala harap rakyat Malaysia khususnya anak anak muda yang masih lagi berhingus semasa Mahathir memerintah sedar bahawa pemerintahan Mahathir selama 22 tahun hanya indah khabar dari rupa dan kamu semua selaku pengundi muda yang mengundi Pakatan baru baru ini akan lihat lebih banyak kerosakan akan berlaku.

Anonymous said...

Kesian budak muda era smartpon ni. Di zaman BN semua dapat free, ade BR1M lagi. Tiba zaman Pakartoon kenching tiap hari. Terpaksa pulak bagi derma dgn hati yg tak ikhlas. Padam muka, kan? Malaysia satu-satunya negara di planet ini yg mengutip derma utk tabung menyelamatkan Kerajaan yg kononnya banyak hutang. Lawak sungguh Pakartoon ni.

Anonymous said...

Ni satu lagi.. adakah tindakan sprm dr mula cuba melengah lengahkan isu?

Korek sana sini.. yg ada jaja air mata.. mungkin mahu beri tekanan kpd najib sekeluarga... dendam kesumat.. seolah olah satu pihak bersih? Membuat hukuman awal sebelum dibawa ke mahkamah..

Buat heboh dulu.. buat siasatan mcm wowwwww.. mendorong rakyat buat tuduhan awal bkn saja ke najib tapi secara tdk langsung ke umno..

Sama seperti majlis penasihat kerajaan yg tua setiap hari bersidang.. cara lagak gaya aksi semua tunjuk wowwwww.. macainya penuh gah bersorak hebat.. penyelamat negara dah muncul.. yg muncul tabung.. yg nasihat tabung..

Org kg, org susah, sederhana yg mengharap apa dijanji tapi ditipu hidup hidup..

Yg pasti di bln ramadhan ni byk tgn diangkat ke atas.. berdoa..

Anonymous said...

Dulu ph membuat heboh MAHKAMAH dikuasai umno.. sekarang rakyat boleh melihat siapa yg menguasai mahkamah..

Dah terbukti sabda nabi saw.. hakim/penegak hukum antara yg terawal diadili dan byk yg dihumban ke neraka.. dulu sahabat pelik dan takut kerana dulu sahabat nabi saw adalah hakim.. rupanya utk zaman selepas nabi saw dan sahabatnya..

Anonymous said...

Terbaru mat sabu pulak mengalir air mata.. Astaghfirullahhhh

Anonymous said...

Pengundi yg pilih Pakatun sekarang sedang berputih mata, terlopong mulut, ternganga berjuraian air liur bila kenang betapa Raya tahun2 lepas paling meriah. Kuih Raya berbakul, rendang dua belanga, duit Raya berkepul. Tapi tahun ni, yelek! Gigit jari kaki le jawabnya.
JOM PAKAT RAMAI2 BAGI DERMA WALAUPUN KITA SENDIRI POKET KOSONG. SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA, BIARKANNNNNNNNNNN

Anonymous said...

Nasib kera di zoo Taiping lebih terjamin.. hu hu hu

Anonymous said...

Ape ko fitnah ni..kroni madey mata sepet perompak bakun dpt dedak apasal ko tak menyalak

Anonymous said...

Penerangan yang bagus da kena diviralkan

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message.

shiroi neko said...

Dah kena kencing kata cybertroopers.SBB kena pada btg idung sendiri.padam muka penyokong pH.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget