KL CHRONICLE: @NajibRazak : Dr. Mahathir akhirnya akui tuduhan beliau tanpa bukti #MalaysiaBaru

Monday, June 11, 2018

@NajibRazak : Dr. Mahathir akhirnya akui tuduhan beliau tanpa bukti #MalaysiaBaru


Di sebalik meyakinkan ramai rakyat Malaysia sebelum Pilihanraya Umum ke-14, kononnya saya mencuri berbilion dana 1MDB, Tun Mahathir kini berkata, tanpa bukti kukuh, menahan atau mendakwa saya di mahkamah adalah tidak mudah.



Beliau turut berkata bukti tidak kukuh dan jika saya didapati tidak bersalah oleh mahkamah, maka segala tuduhan yang dilempar dan tindakan oleh Pakatan selama ini akan dipersoalkan oleh rakyat.

Dengan berkata demikian, Tun Mahathir telah mengaku PH membuat segala tuduhan itu terhadap saya tanpa bukti kukuh.

Ia juga membuktikan kertas pertuduhan yang didakwa sudah disediakan untuk mendakwa saya pada 2015 adalah tidak benar dan sebahagian dari konspirasi menggunakan individu tertentu di dalam pentadbiran kerajaan untuk menggulingkan saya.

Pada ketika itu, kenyataan saya tidak pernah diambil oleh SPRM, justeru bagaimana pula ada kertas pertuduhan?

Hanya sekarang, mereka mahu melakukan justifikasi kepada tuduhan mereka dengan mencari ‘bukti’, sama ada ia benar, diimaginasikan atau direka.

Saya ingin ulangi, bahawa saya tidak menerima faedah mahupun mencuri wang dari 1MDB atau mana-mana pihak. Jika saya didakwa atas alasan politik, saya yakin mahkamah akan membuktikan saya tidak bersalah.

Berbeza dengan Perdana Menteri ke-4, anak saya tidak memiliki syarikat senarai awam, memiliki kereta mewah ‘supercar’ bernilai berjuta Ringgit dan tidak pernah dianugerahkan kontrak kerajaan atau menjalankan perniagaan dengan kerajaan.

Selain itu, saya juga sedih apabila ramai rakyat beragama Islam berpendapatan rendah di negara ini yang memerlukan bantuan bagi memenuhi tuntutan agama menunaikan Haji, kini tidak lagi menerima bantuan dari kerajaan.

Tun Mahathir adalah silap untuk mendakwa wang yang digunakan 1MDB bagi membiayai beribu jemaah haji, adalah hasil curi.

Tun Mahathir kerap membuat dakwaan duit dicuri dari 1MDB. Bagaimana agaknya, 1MDB mencuri wang 1MDB sendiri untuk membolehkan syarikat ini membiayai jemaah haji?

Jemaah haji yang dibiayai 1MDB tidak perlu bimbang kerana dana yang digunakan untuk membantu mereka menunaikan Rukun Islam ke-5 ini adalah dari sumber halal kerana saya akan menanggung dosa yang besar jika ia adalah sebaliknya.

72 comments:

Anonymous said...

syukur alhamdulillah njib pesan tak perlu ke jalan raya dan protes jalan raya seerti puak haprak penfitnah jijik lakukan selama ini.

kenyataan ringkas padat dan berintigriti dari najib cukup mengerunkan anjing suruhan top dog.

aidilfitri bakal menjelma ramai jadi mangsa fitnah jijik anjing suruhan top dlg ini.

insyallah kerajaan yg lahir dari fitnah jijik tak kekal lama.

allahuakhbar.!!

Anonymous said...

Tony pua mana? Tak kan senyap jer. Balas la dgn segala mak nenek bukti yg ada tu. Oh lupa lapiji pun mana? Semue masuk gua ke apa

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

(FMT) – Tun Dr Mahathir Mohamad said although many were waiting for Najib Razak to be arrested, it was not a simple thing.

“Well, it is not as easy as we need to collect evidence that will stand up in court.

“If we fail to do that, he might win. What will happen if he wins the trial and is found not guilty?

“All the bad things we said about him will be questioned by the people who voted us in,” Mahathir said.

http://www.malaysia-today.net/2018/06/11/there-is-not-enough-evidence-to-arrest-najib-says-mahathir/

Hadoihh...dulu masa kempen kemain lagi cakap, "kita ada bukti yg cukup untuk tangkap & dakwa MO1". Tapi kini...???

Dah mula menggelabah ler KERAjaan haram dan Melayu2 bongok...lagi pula masa tinggal 68 hari lagi nak lepas diri dari fatwa HARAM oleh mufti negeri Perlis.

Anonymous said...

Kik kik kik...salakan anjing kurap 11.07 pm langsung tak membawa kesan.

Anonymous said...

syukur.. tipu dan fitnah berjaya menjadikan diri berjawatan dan hasilnya dimanafatkan seisi keluarga yang rata rata pada umum adalah hasil haram.. Allah tentu melaknatkan gulungan ini.. kecuali mereka bertaubat dan mohon kemaafan dari tubuh yang difitnah..

Anonymous said...

Ini lah dunia perundangan dan penghakiman kuku besi. Orang kumpul bukti dahulu, kemudian buat pertuduhan atau pendakwaan. Ini terbalik...buat pertuduhan, kemudian kelam kabut selongkar sana selongkar sini cari bukti...memang betul2 haprak.

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

KEPADA ADMIN!

HARAP DELETE KOMEN DARI PECACAI PH (RASA-RASANYA DIA BUKAN MELAYU) YG ASYIK KOMEN DGN AYAT INGGERIS YG SAMA (anon 11.07 & anon 11.52) SETIAP ENTRY, TAK KURANG SEPULUH KALI PECACAI PH NI SPAM KOMEN.

TERIMA KASIH..

Anonymous said...

Abu berjumpa Ali di pasar.

Abu:
"Hebat anak kau si Pendi ru berkempen untuk PH masa dekat PRU".

Ali:
"Ha ah..siang malam, ke hulu ke hilir"

Abu:
"Dia kerja apa sekarang?"

Ali:
"Tak ada kerja apa, duduk rumah je"

Abu:
"Katanya ada 1 juta pekerjaan bila PH menang..."

Ali:
"Entah lah..."

Abu:
"Banyak beli barang, apa yg sarat dlm bakul tu?"

Ali:
"Tomato je...ini je yg murah, yg lain semua mahal"

Anonymous said...

12.03 am

Let the dog bark the hill. It won't cause any harm.

Anonymous said...

Abu: ha'ah la. Janji bulan dan bintang nak kasi kerja 1 juta baik makan capati cam ni.
Ali: Dah la habis duit aku kasi belanja anak gi kempen. Last2 nganggur kat rumeh jew.

Anonymous said...

kat tv3 tadi polis dok kumpul barang kat rumah kosong kat putrajaya. bukti kat pavillion dulu tak cukup lagi ke? any red bean can answer this?

Cencaluk said...

#TunNotMyPM

Mana berani PH nak dakwa DSN silap dakwa Kerajaan Ph srndiri yg kena saman dengan DSN.

Tu yg mengelupur cari bukti. Habis srmu tempat dok gempur yg dapatnya sampah berkotak,

DSN bolehnak malukan kerajaan PH dengan mendakwa kerajaa. PH ke mahkamah kerana menganggu kenteteraman beliau sekeluarga.

Tapi DSN masih diperingkat tengok dan lihat sampai TUN termasuk perangkap sendiri..

Permainan politik jijik di Malaysia makin menjadi2

Anonymous said...



PH menang kerana berjela2 menipu rakyat


Anonymous said...





PH menang kerana berjela2 menipu rakyat



Anonymous said...


Aku dah lama syak Najib tak bersalah.. Kalau tidak macam mana dia boleh relex semacam saja. Sekarang Mahathir dalam tekanan yang untuk mencari bukti2 kesalahan Najib dan mendakwa Najib secepat mungkin, untuk meyakinkan rakyat yang Najib bersalah. Teruk juga pegawai SPRM, misti di sergah oleh Mahathir supaya bekerja lebih kuat mencari bukti. Mungkin tidur pun tak lena, takut kena maki dengan Mahathir. Sekarang Najib open, peguam pun tiada, pun begitu mereka tak berani dakwa Najib.

Mahathir merancang, Allah pun merancang, dan rancangan Allah yang akan berlaku.


Anonymous said...


Aku dah lama syak Najib tak bersalah.. Kalau tidak macam mana dia boleh relex semacam saja. Sekarang Mahathir dalam keadaan tekanan yang hebat untuk mencari bukti2 kesalahan Najib dan mendakwa Najib secepat mungkin, untuk meyakinkan rakyat yang Najib bersalah. Teruk juga pegawai SPRM, misti di sergah oleh Mahathir supaya bekerja lebih kuat mencari bukti. Mungkin tidur pun tak lena, takut kena maki dengan Mahathir. Sekarang Najib open, peguam pun tiada, pun begitu mereka tak berani dakwa Najib.

Mahathir merancang, Allah pun merancang, dan rancangan Allah yang akan berlaku.

Anonymous said...


Mencari bukti yang tak wujud.... Serupa macam mencari kucing yang bertanduk... Jelajah satu donia pun tak jumpa.

Anonymous said...

toni pua chicken pok dan rafizi dua dua pakar fitnah tak nak bantu kes 1 mdb ker.?

Anonymous said...

Kalau najib rembat 2.6b, berapa banyak rumah kondo bungalow yg diperlukan utuk isi barang barang yg dibi dgn 2.6bil tu. Ini semue nak main persepsi and trial by media je

Anonymous said...

As you can see dear all nitizens, how PH cybertroopers comment's. even with fact's and quoted truth fact's they still falsely accused and keep on feeding netizens with hatred and racism. freedom of speech is not only for pakatan harapan.

Anonymous said...

Petrol 1.50 manaaaaa penipuuuuu

Anonymous said...



Kalau Mahathir bedal 30B, berapa banyak garge yg diperlukan utuk isi kereta mewah dgn 30 bil tu. Ini semue nak main persepsi and trial by media je

Anonymous said...

Depa sembunyi di bawah kain bini dia

Anonymous said...


Malaysia kini dah jadi GILA BABI

Ini buktinya, satu tajuk kecil dalam Malaysia kini seolah-olah suruh Najib buktikan yang Najib tak bersalah.... Ooi mangkok ko tu kena buktikan Najib bersalah....bukan Najib yang misti buktikan dirinya tak bersalah...... memang Terlajak bodoh le Malaysiakini


"Najib, buktikan 1MDB bukan bencana"



Anonymous said...

Allahuakbar. Allah berfirman dlm surah AlBaqrah (kalau tidak silaf saya): Dan apabila datangnya kebenaran maka akan hapus kebathilan (walaupun firman Allah itu dlm konteks beragama). Benarkah dakwaan bekas Pesuruhjaya (orang suruhan) SPRM yg di"suruh bertugas kembali" dengan misi membalas dendam terhadap pihak tertentu telah menyediakan kertas pertuduhan terhadap DSNajib pada 2015 sebelum beliau meninggalkan SPRM (nasib baik belum meninggal). Janganlah berbohong di bulan Ramadhan (akan sia2 pahala puasa). Sekarang "serahkanlah kertas pertuduhan" itu kpd AG baru dan jangan banyak cerita itu/ini seperti celoteh orang nyanyok hingga keluar Negara. PM Jepun atau pemimpin dunia lain tak pernah "buka kisah negara" masing2 ke forum antarabangsa. Bukankan itu suatu perubatan bodoh?.

Anonymous said...

kah kah kah... mesiakini mme gilo babi macam org yg kono tuduh bagi bukti dio buat yg menuduh pulak goyang kaki sambil garu kote... kah kah kah

Anonymous said...

mesia kini tu ado link tak...? kah kah kah

Anonymous said...

We are not like you all being "a hunting dogs" of certain politicians particularly PH. Don't you ever accuse us as being paid by any party if u dont have solid evidence. You all are typical ANJING suruhan that will unnecessarily bark even seeing it's own shadow...Very annoying and noisy too. Look at our new MOF barking almost every day n night. If he encounter any solid evidence submit it to SPRM. Haiyaa....orang Melayu kata: Kokok berdwrai derai tapi bontot penuh "taik (sedang hadapi pertuduhan rasuah). Don't be an ostrich "hiding its head in the sand forgetting showing its dirty buttocks " to the whole world.

Anonymous said...

Orang yang beriman dia sentiasa tenang..
Orang yang tak bersalah wajahnya berseri..
tak perlu protes menggila seperti reforbasi..
akhirnya menjilat kembali..

Cukuplah bersabar dan bertawakkal..

Tak perlu menyusahkan diri..akhirnya..MUSUH DURJANA itu sendiri yang mengakui..
mereka penipu pemfitnah yang mengkaburi..

Insya Allah semoga Allah SWT merahmati dan memelihara DS Najib Razak..
Sebagai manusia biasa dia berhak untuk berkata membela dirinya..sedangkan bertubi-tubi tohmahan dituju kepadanya..

Satu yang jijik dan sangat kotor..dan tidak menggambarkan kera jaan ph ialah kera jaan manusia..sebaliknya bayangan DAJJAL..

#hidupnajibrzak
#madeynotmypm

Anonymous said...


skandla 31 billion atok giladuit judiforex apa macam?
Bila mau saman?
tunggu rabu ke khamis mau saman?
Mokeris botak apa tak malukah..
bapak kau dikatakan perompak besar negara..
terhegeh..hegeh si botak ini berjubah kopiah bagai bila di kedah..
bila di KL atau di Eropah.. lain pula rupanya..

si marina kakaknya.. entah apa pegangannya.. satu keluarga puaka berlakon mcm haprak..

akhirnya yang bodoh ialah melayoo pakaton.. ptptn ke mana.. petrol ke mana.. gst ke mana.. harga barang kemana.. kah..kah..kah..kah

#jomtengoksambilmakanpopcorn

Anonymous said...

BILA RAKYAT BANGANG..SENANGLAH PEMIMPIN ZALIM MEMERINTAH..

HSR dibatalkan. Projek MRT3 dibatalkan. ECRL juga mungkin dibatalkan. Pembatalan semua projek ini menyebabkan pampasan dalam nilai yang besar, puluhan ribu peluang kerja tertutup dan kadar pertumbuhan ekonomi negara juga akan mengucup.

Ini tanda tanda ekonomi bergerak ke belakang. Tidak pernah ada lagi kerajaan meminta derma dari rakyatnya. Patutnya kerajaan cari duit beri dan bantu rakyat. Ini terbalik pula, rakyat yang mengundi pula diminta hulur duit poket mereka kepada kerajaan.

Akhirnya semalam, Tun Mahathir telah perbetulkan kembali angka hutang negara kepada kadar yang sebenarnya. Bukannya angka RM1 trillion yang dimanipulasi sebelum sebelum ini.

Kenapa tiba tiba kerajaan PH perbetulkan? Kerana pelabur sudah mulai hilang keyakinan. Baru 28 hari mentadbir Putrajaya, sudah RM7 bilion telah ditarik balik dari Bursa oleh orang asing sejak PRU14.

Walaupun kenaikan sederhana pasaran saham di Bursa sejak 3 hari lalu, pelabur asing telah menarik balik wang selama 23 hari berturut-turut. Ini merupakan tempoh yang paling lama sejak 2008.

Jumaat lalu, mereka menarik balik RM225.2 juta manakala bagi hari Isnin hingga Rabu mereka telah menarik balik masing-masing RM87.6 juta, RM104.2 juta dan RM278.9 juta.

Ditambah kepada RM5.83 bilion yang telah ditarik balik pada bulan Mei, sejumlah RM6.997 bilion telah ditarik balik oleh orang asing dari pasaran saham kita sejak kemenangan PH.

Aliran keluar ini juga dicerminkan oleh kejatuhan rizab asing BNM yang menurun sebanyak AS$1 bilion sejak kerajaan PH menguasai Putrajaya.

Ditambah pula dengan perletakan jawatan beberapa CEO GLC dan Gabenor Bank Negara yang sudah tentu memperlihatkan ada sesuatu yang tidak kena pada pentadbiran kerajaan PH sekarang.

Bonus yang makin berkurang, tiada kenaikan gaji untuk penjawat awam dan kegagalan kerajaan PH tunaikan janji 100 hari sedang dinilai oleh komuniti perniagaan dalam dan luar negara.

Semalam, rizab Bank Negara juga didapati menyusut. Pada 30 April nilai rizab adalah USD$109.5 billion. Kemudian semakan pada 7 Jun mendapati jumlah rizab menjadi USD$108.5 billion, susut sebanyak USD$1 billion.

Kalau zaman BN dulu, jenuh dituduh sebagai hilangkan duit, songlap duit dan sebagainya. Jadi sekarang ini bagaimana boleh kurang RM4 billion itu?

Harga barang macam itu juga. Masih mahal dan tidak turun turun. Harga petrol pun tidak jadi RM1.50 seperti yang dijanjikan. PTPTN kena bayar macm itu juga.

Hutang peneroka Felda belum lagi dihapus. Bonus raya pun tidak dapat. Skim Peduli Sihat entah ke mana. 2% KWSP surirumah pun macam tidak jadi. Inilah dia padahnya rakyat silap mengundi.

Ekonomi sudah berundur ke belakang. Tunggulah dua tiga bulan lagi, makin lembab dan "mandom" lah Malaysia. Peluang kerja tiada, apa pun tiada. Yang ada hanyalah cerita cerita persepsi setiap hari oleh kerajaan baru.

Tulisan :
Prof Madya Azizi Aaron

Anonymous said...

Najib tak selongkar rumah mahathir. Tapi kita bole tgk anak anak dia bro. Berapa ramai yg jadi billionaire dan millionaire. Duit turun dari langit ker apa

Anonymous said...

Tony kat mof kerja foc cari bukti kot. Walhal masa kempen pru bkn main berlagak dgn bukti itu ini. Tak caya cari kat utube.

Anonymous said...

awesome article Prof Madya Azizi Aaron all gaies copy n paste then viral to all social meddia... raya ni ramai brrkumpul viral kan dlm group sicial media . Act now


selamat hari raya

Anonymous said...

8.09am..very well said sir. Let's kick out this ANJING cine dapster.. He has nothing to say anymore.. Just pissing around..

Anonymous said...

Habis tu mcm mane Atok GilaJudi Forex ni boleh beria2 tuduh sah Najib curi/rompak/ kleptokrar bagai..bukti pun tarak..dah 4tahun main isu ni..nmpk tak? Mtlamat jahat madey hanyalah nk jadi pm.. Jijik wei..tk malu.. Dan bodohnya pengundi ph.. Mcmana semudah tu blh tertipu, apa bnda yg best sgt skg..sain dr org2 gila jd penerintah??

Macam mana puaka2 pemfitnah si penyebar kebencian laknatullah pd Najib ini nk mntk ampu dn cuci dosa berat ni???

Anonymous said...

Moron cina dapig..11.52

Anonymous said...

Insya Allahh.Ameen x3. Sy pun berdoa begitu..biar tergolek hina si pemfitnah..kuasa yg didakapnya dgn fitnah amt jijik de bngkai babi..semoga laknat atas org tua kutuk 93 inj..bersedap2 dia melancong ke jepun dgn nek semah dibulan Ramadan naik jet mewah Diraja.. Menteri Luar patut wujud dulu sblm nk wujudkan delegasi ke Jepun..mmg celaka betul sistem ape madey ni pakai skg...??

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Dear all netizens. this bitch 10:56 am is a Pakatan Haprak cybertrooper. He get paid by Pakatan Haprak but come here with no fact. He give negative and racist comments about UMNO to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of idiot in this website. please pass on this message

Anonymous said...

Najib makin relex and awesomely steady top dog makin kepanasan maka top dog mula arahkan dog-dog menyalak lebih nyaring lagi.

akhir hayat nyawa sang finah@dog-dog jadi bahan top dog

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

This blog been paid?
Thats ok. We have no issue.. we like to read it here..
What about malaysiakini? Are they not cybertroopers been paid? Just that they are registered company and have gen manager.. they are not paid cybertroopers?
So what kind of people u call them? Telling facts?
Ya right.. to stupid people who believe their lies.

Anonymous said...

BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar selepas semua parti komponennya mengumumkan keluar dari gabungan terbabit dan membentuk pakatan baru dikenali sebagai "Gabungan Parti Sarawak" (GPS).

Semasa mengumumkan langkah itu Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Openg berkata keputusan tersebut dibuat sebulat suara oleh parti terbabit.

"Parti-parti komponen iaiitu PBB, SUPP, PRS, PDP mengadakan pertemuan dan membuat keputusan sebulat suara untuk meningalkan BN dan membentuk gaungan baru dengan parti tempatan, dikenali sebagai Parti Gabungan Sarawak," katanya.

Empat parti utama yang terlibat itu ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresi (PDP).

Anonymous said...

PBB, PRS, PDP dan SUPP tinggalkan BN

BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar selepas semua parti komponennya mengumumkan keluar dari gabungan terbabit dan membentuk pakatan baru dikenali sebagai "Gabungan Parti Sarawak" (GPS).

Semasa mengumumkan langkah itu Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Openg berkata keputusan tersebut dibuat sebulat suara oleh parti terbabit.

"Parti-parti komponen iaiitu PBB, SUPP, PRS, PDP mengadakan pertemuan dan membuat keputusan sebulat suara untuk meningalkan BN dan membentuk gaungan baru dengan parti tempatan, dikenali sebagai Parti Gabungan Sarawak," katanya.

Empat parti utama yang terlibat itu ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresi (PDP).

Anonymous said...


Madey judiforex berangan nak melancarkan kereta PROTUN ke 2..
kah..kah..kahh..
speechless..
makaton pakaton yang membenci PROTUN-1 kena pakat2 beli PROTUN-2 pulak.
Madey judiforex mesti akan buat semula sekatan harga keta jenama import (anak2 dia takpaa laaa), supaya dikenakan levi/ cukai 100-200% mcm dulu.

xmerase la cikgu2 sekolah pro-pakatun tukar kete hondavios.. kah..kah..kah..

#malaysiabodohmemilih
#jombelitomato

Anonymous said...

KERAjaan HAPRAK MAMAK MATDEY ALKUTTY ....MUNAFIK....LAKNATTULLAH!!!!!!

Anonymous said...

Jun 12, 2018
Dunia hari ini memang tidak mampu kita ungkapkan kebenaran itu sudah mati, sudah tiada pedoman dan sudah tiada makna dosa.

Bagaimana Perdana Menteri Malaysia hari ini mampu berkuasa maksimum, hanya dengan wujudkan propaganda berulang-ulang, menyerang musuh politik yang tidak mampu membaca perancangannya.

Kuasa dan impak sebenar mendapatkannya.

Mudah, akhir zaman, segala jenis bermula dari smartfone. Dengan senjata itu, maka berjayalah taktiknya, maka rosaklah kebaikan yang sudah dibuat beribu kali.

Dahulu, tuduhan jual negara kepada China.

https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/9277/

Sekarang bila dah berkuasa. Lain pula jadinya.

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/malaysia-minta-pinjaman-dari-jepun-177975

Anda perlu faham, apa itu persepsi, hasut dan fitnah.

Orang baik-baik selalu gagal dalam melawan tiga perkara ini. Dunia politik hari ini bercerita perihal kebaikan yang sudah mati.

Anonymous said...

mamak matdey lidah biawak bercabang....

seronok kat dunia je.....sekarang ni...tambah tak ingat akhirat nampak!!!

Anonymous said...

Belum habis satu perkara berpindah pula kepada perkara baru yang lain sengaja diada-adakan apabila baru-baru ini Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengeluarkan kenyataan mahu menjalankan projek kereta nasional.

Projek kereta nasional baru ‘Protun’ ini hanyalah cadangan nama dari kami untuk memudahkan pemahaman pembaca.

Jika difikirkan, mengapa agaknya Tun Mahathir mahu melancarkan Protun dan adakah mampu memberi pendapatan besar buat negara sedangkan rakyat Malaysia sendiri banyak menggunakan kereta dari luar negara?

Kalau kemunculan Protun semata-mata berasaskan dendam terhadap UMNO sebelum ini di bawah pemerintahan Datuk Sri Najib Tun Razak tidakkah akan memakan negara dan menyusahkan rakyat?

Sebaik sahaja menjadi Perdana Menteri, Tun Mahathir telah menetapkan kadar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang merupakan salah satu pulangan pendapatan besar buat kerajaan kepada kosong peratus.

Walaupun sudah sifar GST namun masih terdapat harga barang tidak turun malah banyak yang meningkat harganya dan ini sangat merunsingkan rakyat.

Tambahan pula pendapatan negara telah hilang sebanyak RM21 bilion yang sepatutnya diperoleh dari GST.

Implikasi penurunan kosong peratus GST ini berterusan hingga Bantuan Rakyat 1 malaysia (BR1M) hanya sedikit sahaja yang diperoleh.

Selain itu juga, seramai 17,000 penjawat awam menanggung keperitan apabila diberhentikan secara tiba-tiba tanpa memberi jaminan pekerjaan baru buat mereka.

Dalam maklumat lain, Najib telah menjanjikan sebanyak RM500 bonus raya untuk kakitangan awam menyambut Aidilfitri sedangkan yang diberi hanya RM400 oleh kerajaan Pakatan Harapan.

Manakala bagi peneroka Felda dan Felcra hanya mendapat insentif raya tahun ini hanya RM450 tidak serupa dengan pemberian kerajaan UMNO terdahulu sebanyak RM500 setiap kali perayaan.

Lebih menyedihkan, apabila kerajaan mempertimbangkan tututan Hindraf supaya menyediakan tanah seperti tanah rancangan FELDA kepada kaum India sekali gus mengancam kedudukan peneroka Felda sedia ada.

Apa lagi yang Tun Mahathir dendamkan pada Najib sehinggakan akibatnya terpaksa ditanggung oleh rakyat?

Proton yang merupakan salah satu projek mega Tun Mahathir pernah mengalami kerugian berbilion ringgit apatah lagi Protun yang mahu dilaksanakannya dalam bentuk yang baru.

Tidakkah Protun akan menjadi biawak hidup yang akhirnya negara dan rakyat sendiri yang bakal tanggung akibatnya?

Anonymous said...


PAS membuka pintu luas untuk bekerjasama dengan Umno selepas prestasi buruk parti Melayu itu dalam Pilihan Raya Umum 14 (PRU14) pada 9 Mei lalu.

Menurut Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Aziz ia adalah satu langkah yang diperhati dan dinantikan semua pihak.

Nik Abduh berkata demikian dalam posting terbarunya di Facebook yang menyenaraikan empat pilihan bagi Umno untuk memastikan survival parti itu.

Pilihan pertama adalah hidup berseorangan seadanya, bergabung atau menjalin hubungan intim dengan Bersatu untuk membentuk Umno 2, menjalin hubungan baik dengan PAS atau menanti mati.


"Setakat ini, pilihan kedua amat tidak disenangi Pakatan Harapan (PH). Pilihan keempat hampir disenangi semua kecuali Umno. Pilihan pertama, hujungnya adalah pilihan empat. Manakala pilihan ketiga, amat-amat diperhatikan," katanya.

Selain itu, Nik Abduh juga berkata PAS membuka pintu luas kepada ahli dan penyokong Umno untuk menyertai parti itu.

"Sehingga hari ini, PAS sentiasa membuka pintu kepada ahli dan penyokong Umno untuk menyertai PAS. Ia proses biasa yang diperbaharui," katanya.

Nik Abduh menyokong kenyataannya itu dengan memberitahu peningkatan jumlah keahlian partinya itu berikutan penyokong Umno yang menyertai PAS.

"Sejak dulu lagi, antara faktor utama jumlah ahli PAS bertambah dari semasa ke semasa adalah disebabkan penghijrahan ahli dan penyokong Umno kepada PAS.

"Jangan kata PAS juga sudah di hujung hayatnya. PH tidak pernah takutkan Umno. PH hanya takutkan PAS. Jika begitu, PAS adalah masa depan seterusnya untuk Malaysia," katanya.

Pada PRU14, PAS menawan Terengganu dan mengekalkan Kelantan.

Sebelum ini, presidennya Abdul Hadi Awang memutuskan untuk menunggu keputusan rasmi pilihan raya sebelum membuat keputusan sama ada untuk bergabung dengan mana-mana parti politik lain yang membentuk kerajaan persekutuan. – 12 Jun, 2018.


Anonymous said...

MALAYSIA BAKAL JADI PUSAT JUDI MAKSIAT DAN PELACURAN TERBESAR DUNIA @chedetofficial @muhyiddinyassin @NajibRazak @Zahid_Hamidi
Selama ini puak Pakatan kerap mengulangi kenyataan bahawa kadar jenayah di Malaysia merupakan antara yang tertinggi di dunia dan disambut pula oleh penyokong mereka yang mengiyakan perkara berkenaan.

Hari ini pula Sangkakala terbaca dalam portal MalaysiaKini bahawa satu rombakan besar besaran akan diadakan dalam pasukan Polis DiRaja Malaysia (PDRM).



Dengan alasan ianya adalah untuk pembersihan, 3 unit dalam Jabatan Polis yang Sangkakala lihat penting bakal di mansuhkan.

Pasukan Tindakan Khas Anti Maksiat, Judi dan Gengsterisme (STAGG), Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC) dan Pasukan Taktikal Perisikan Narkotik (STING).

Persoalannya kenapa ketiga tiga unit atau pasukan ini perlu dimansuhkan? Atas alasan ketiga tiga unit ini melindungi pejenayah dengan mengambil rasuah? Bukankah itu tugas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia atau SPRM?

Bagi Sangkakala, itu hanyalah alasan yang diberikan oleh kerajaan tetapi kebenaran yang perlu kita hadapi ialah, atas desakan mereka yang mempunyai perniagaan dengan jenayah yang berkaitan dengan ketiga tiga unit ini.

Dengan kata mudah, Tokey Judi, Ibu dan Bapa Ayam serta penjenayah penjenayah berkumpulan besar telah mula melebarkan sayap apabila Pakatan terutamanya DAP mengambil alih pemerintahan negara.

Kalau pun ketiga tiga unit atau pasukan ini dikatakan melindungi penjenayah, kenapa mereka yang terlibat tidak disiasat dan seterusnya diambil tindakan? Kenapa perlu pasukan yang dimansuhkan?

Jawapannya ialah, kerajaan hari ini sebenarnya nak bagi peluang dan ruang penjenayah penjenayah ini berkuasa.

Anonymous said...

PBB, PRS, PDP dan SUPP tinggalkan BN

BN Sarawak hari ini secara rasmi terbubar selepas semua parti komponennya mengumumkan keluar dari gabungan terbabit dan membentuk pakatan baru dikenali sebagai "Gabungan Parti Sarawak" (GPS).

Semasa mengumumkan langkah itu Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Openg berkata keputusan tersebut dibuat sebulat suara oleh parti terbabit.

"Parti-parti komponen iaiitu PBB, SUPP, PRS, PDP mengadakan pertemuan dan membuat keputusan sebulat suara untuk meningalkan BN dan membentuk gaungan baru dengan parti tempatan, dikenali sebagai Parti Gabungan Sarawak," katanya.

Empat parti utama yang terlibat itu ialah Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Demokratik Progresi (PDP).

Anonymous said...

Wah ibarat dapat betis nak peha....

Selepas berjaya menempatkan Peguam pro DAP sebagai Peguam Negara sekarang mereka (DAP) dilihat sedang mensasarkan jawatan Ketua Hakim dan Presiden Mahkamah Rayuan untuk diisi oleh calon2 pilihan mereka pula.

Tekanan yang dilakukan oleh LKS sejak 2016 lagi...“Perletakan jawatan dari Md Raus sebagai Ketua Hakim dan Zulkefli sebagai Presiden Mahkamah Rayuan membolehkan satu permulaan yang tepat untuk pembaharuan kehakiman dan undang-undang yang sangat diperlukan di negara ini,” kata Kit Siang.

Anonymous said...

Pernahkah beras tak cukup? - CEO Bernas | Astro Awani


Siapa lagi akan jaga kebajikan petani jika bukan kerajaan BN?

Kini BN sudah menjadi pembangkang dan hanya kenangan mengisi ruang ingatan rakyat.

Pemandu teksi juga sudah ditipu dan kini mereka baru menyesal mengundi PH.

Terima kasih orang muda yang memilih PH kerana IbuBapa mereka sedang menerima kesan pilihan tersebut.

Abang dan kakak mereka yang dibuang kerja juga akan berterima kasih atas pilihan anak muda kali ini.

Kita tunggu lagi apakah yang akan terjadi..

http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pernahkah-beras-tak-cukup-ceo-bernas-177977

'Pernahkah beras tak cukup?' - CEO Bernas

Anonymous said...

Begitu juga dengan Malaysia, setelah rakyat selesai membuat pilihan pada PRU14 yang lalu, kerajaan Barisan Nasional berjaya ditumbangkan.

Namun tanpa rakyat sedari satu persatu aksi yang sebelumnya begitu memukau kini menzahirkan igaun ngeri.

Ribuan daripada mereka yang turut mengundi Pakatan Harapan kini hilang pekerjaan pada ketika dan waktu umat Islam bakal menyambut Hari Raya Aidifitri.

Malahan banyak lagi perkara-perkara lain yang boleh ditonton oleh seluruh rakyat Malaysia di kaca tv mahupun di media sosial.

Hampir semua janji Pakatan Harapan berubah kaedah dan pelbagai alasan kini digembar-gemburkan bagi menutup kelemahan dan kerapuhan pentadbiran kerajaan hari ini.

Mereka cuba mewujudkan identiti Pakatan Harapan dengan mengorbankan banyak agensi kerajaan sebelumnya sama ada di tutup mahupun dirombak.

Satu perubahan berlandaskan kepentingan politik semata-mata dan sudah tentunya ia akan melibatkan kerugian dengan kos yang tersendiri.

Banyak pihak terkesan sebenarnya dalam kontek pemberian BR1M misalnya rata-rata penerima sebelum ini rasanya sudah sedar bahawa mereka bakal menjadi sebahagian daripada penerima yang akan digugurkan dari senarai.

Peneroka Felda, apakah nasib mereka berubah secara langsung apabila kerajaan berubah tangan ?

Apa jadi dengan racauan para pemandu terhadap harga minyak dan impian untuk melihat harga minyak petrol diturunkan kepada RM1.50 seliter seawal pagi 10 May 2018 seperti mana yang janjikan ?

Bayangkan 17 ribu penjawat awam terkesan dan kalau kita congak 17 ribu ini sudah tentu turut melibatkan mereka yang punya keluarga. Ringkasnya dalam perkiraan mudah, seorang mewakili sebuah keluarga so kalau 1 + 3 ( Pasangan dan 2 anak) X 17 ribu maka keseluruhan mereka yang terkesan dengan polisi ini menjangkau angka 68 ribu orang yang terlibat.

Siapa mereka dari jumlah 68 ribu orang ini ?

Bukankah mereka juga terkorban dek polisi kerajaan Pakatan Harapan ?

Yang lebih membimbangkan MMI adalah kita sedang berdepan dengan perubahan iklim politik yang kini mula menggugat kedudukan dan sistem yang selama ini kita PERTAHANKAN.


Insulting Agong Should No Longer Be A Crime Says Pakatan

Secara umumnya apa yang sedang berlaku ini adalah perubahan yang sebenar bukan perubahan yang diimpikan oleh para pengundi rakyat Malaysia berdasarkan janji-janji Pakatan Harapan pada PRU14 yang lalu.

Kerana itu jangan merintih dan jangan sesekali menuduh sesiapa kerana yang membuat keputusan itu adalah kita sendiri.

Berpeganglah kepada kepercayaan kamu bahawa ini adalah amalan DEMOKRASI dan kamu mahukan PERUBAHAN maka inilah PERUBAHAN YANG KAMU CARI !

Kepada semua rakyat Malaysia, sama ada yang terkesan atau tidak terkesan dengan perubahan kerajaan di peringkat Nasional, MMI ucapakan Selamat Berpuasa dan Selamat Hari Raya Aidilfitri.

MMI

Anonymous said...

Tun Mahathir sengaja memanipulasi Zahid untuk dilihat ada di pejabat Tun Mahathir agar Tun Mahathir dapat memenangi peperangan persepsi bahawa beliau masih berkuasa ke atas ketua parti UMNO.

Siapa yang tidak teruja jika dipanggil untuk menemui Tun Mahathir?

Zahid tidak terkecuali tambahan pula beliau terdesak untuk menyatukan orang Melayu terutamanya dalam UMNO pasca kekalahan Barisan Nasional sebagai kerajaan.

Barangkali Zahid beranggapan jika beliau dilihat tidak bermasalah dengan Tun Mahathir maka orang Melayu akan lebih menghormatinya.

Oleh yang demikian, sebenarnya tidak ada sebarang agenda pertemuan tersebut, ia sekadar kunjungan hormat seorang ketua parti terhadap seorang Perdana Menteri.

Jika ada sebarang agenda, mustahil Zahid memuat naik gambar beliau dengan Tun Mahathir sejurus pertemuan tersebut.

Zahid bukan orangnya yang tidak tahu strategi, beliau ada sijil Dr Falsafah yang mampu menjelaskan tahap keintelektualanya.

Politik Malaysia memang macam-macam tetapi jangan mudah percayakan Tun Mahathir, janji PRU14 pon beliau mungkiri apatah lagi dengan perkataan yang beliau ucapkan ketika ini.

Sumber : FB Kelab Penyokong Zahid Hamidi

Anonymous said...

3.02...SEKIRANYA BETUL ANDAIAN TERSBUT MAKA.....CELAKALAH KAMU WAHAI MAHATHIR!!!!

Anonymous said...

Mahathir & DAP LAKNATULLAH!

tidak ada apa lagi KECANTIKAN hidup dalam negara di tadbir si tua GILA dan PENYANGAK LEGEND ini melainkan menantikan sastu persatu hak dan keistimewaan rebah ke bumi..
setiap hari tidak ada berita menggembirakan..melainkan tipu helah dan balas dendam.

Keluarlah mereka-mereka yang tidak ikhlas dengan perjuangan..semata mata mahukan kuasa dan wang.. semoga UMNO akan terbina seperti asalnya 1946.

DS najib adalah lambang terakhir pemimpin Melayu Islam yang sangat komited kepada perjuangan rakyat.. malang bagi kita.. lautan fitnah yang dahsyat telah menusuk ke stiap minda rakyat.. tua muda..lelaki wanita.. sesiapa yang mempunyai telefon pintar.. ia tak terlepas daripada fitnah ini..


#rinduzamannajib
#phnotmygoverment

damak mwsu said...

Dahulu si tua kutuk anjing dap ini pernah berpesan. Jika sesuatu kerajaan itu didirikan atas demontrasi, ia akan jatuh sebagai mana ia naik. Sebenarnya kata² ini adalah kiasan yg membawa maksud, sekiranya sesebuah kerajaan itu dibentuk berdasarkan cara atau sistem yg tidak beretika (tidak menepati ciri² kebenaran/ketelusan/keadilan atau apa sahaja ciri² yang melambangkan tiada berprinsip), maka suatu masa nanti dengan cara begini jugalah ia akan dijatuhkan..

#NajibTheRealHero
#Supports4DSNR

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

damak mwsu said...

Andai ditakdirkan BN kembali menerajui kerajaan selepas PRU15 nanti, maka dengan muka tak malunya akan banyaklah pihak yang kini menikam BN, sama ada di Semenanjung, Sabah atau Sarawak akan memulakan wayang opera untuk kembali menganggotai BN atas alasan senario politik. Biarpun tindakan meninggalkan BN ini dilihat bagi sesetengah pihak sebagai tindakan wajar tapi bagi aku, ianya amat menjijikkan lagi tiada bermoral. Dalam erti kata mudahnya, tiada bermaruah!

damak mwsu said...

Hari ni mahathir buat U-turn lagi. Kita tentu tak lupa mahathir dengan penuh komitmennya menyatakan projek kereta api berkelajuan tinggi (High Speed Rail - HSR) dari KL ke Singapura akan dibatalkan dan pada masa itu, dia kata ini keputusan terakhir (muktamad) kerajaan.
Tapi hari ni bagi alasan ditangguhkan pulak. Konsisten la sikit mahathir oi!

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

damak mwsu said...

@AnonymousJune 12, 2018 at 9:37 PM

Tak payah menyibuk la.. Kami penyokong² BN kat sini semuanya cerdik².

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

Anonymous said...

Dear all netizens. this bitch 10:56 am (same all the time) is a Pakatan Haprak cybertrooper. He get paid by Pakatan Haprak but come here with no fact. He give negative and racist comments about UMNO to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of idiot in this website. please pass on this message

Anonymous said...

Dear all netizens. this Blog is provided by a cybertrooper. They get paid by UMNO to twist facts and give negative and racist comments to inspire hatreds. please don't comment to encourage these kind of websites. please pass on this message

rebecca williams said...

Perhatian

Sir / Madam

Kami menawarkan pinjaman dari jumlah minimum sebanyak 50,000.00 hingga 20 juta Euro, Dolar & Pound-sterling di REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM. Adakah anda sedang mencari pinjaman untuk semua jenis tujuan, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Gadai Janji, Pinjaman Kereta, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Tidak Bercagar, Modal Risiko, dan lain-lain ..

Anda berada di tempat yang betul Penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan Individu dan Perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%.

* Sekiranya anda sangat serius seperti saya, kami akan melakukan transaksi ini dengan 7 Hari Kerja Perbankan dari tarikh permulaan. Kami mempunyai Cawangan dan Rumah Clearing di beberapa negara seperti: Cawangan Turki, Cawangan United Kingdom, Cawangan Amerika Syarikat, Cabang Jepun, Cawangan Indonesia dan Afrika Selatan dan lain-lain,

NOTA: Minimum 1 tahun dan maksimum 20 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan. Pelanggan harus berusia di atas 35 tahun. Transaksi pinjaman ini adalah
Jaminan 100% untuk pelanggan yang serius.

Hubungi E-mel: rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

Terima kasih.

kelvin smith said...

Adakah anda memerlukan pinjaman pinjaman kelulusan yang cepat? Adakah anda secara kewangan turun? Adakah anda memerlukan pembiayaan perniagaan? kemudian cari lagi .. Dana Daniel adalah jawapan kepada semua masalah kewangan anda, kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dan pasukan kewangan kami sentiasa bersedia untuk menghadapi masalah anda, kami pakar dalam pemberian pinjaman dan pelaburan. hubungi kami melalui e-mel: kelvinsmithfunds@yahoo.com

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget