KL CHRONICLE: Kenyataan Media Arul Kanda selepas berjumpa Menteri Kewangan

Thursday, May 24, 2018

Kenyataan Media Arul Kanda selepas berjumpa Menteri Kewangan


Kenyataan akhbar oleh Arul Kanda
24 Mei 2018
Kuala Lumpur
(Untuk siaran segera)

Tanpa prejudis

Kenyataan ini dikeluarkan dalam kapasiti peribadi saya dan bukan dalam kapasiti saya sebagai Presiden 1MDB atau berhubung dengan jawatan saya di 1MDB.

Saya merujuk kepada kenyataan akhbar yang dikeluarkan pada 23 Mei 2018 oleh Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng dan yang berikut adalah jawapan saya.



Tidak boleh dipertikaikan bahawa saya menyertai 1MDB hanya pada bulan Januari 2015, iaitu, selepas tindakan pengurusan dan lembaga sebelumnya yang mengakibatkan 1MDB mengumpul beban hutangnya, dan selepas banyak projek 1MDB berada dalam keadaan bermasalah.

Pendek kata, saya hanya menyertainya selepas berlakunya apa yang dikatakan sebagai salah laku yang disebut dalam Laporan PAC 1MDB, Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB dan saman sivil DOJ.

Beberapa pihak berkuasa domestik telah menjalankan dan masih menjalankan siasatan terhadap 1MDB. Isu-isu tertentu yang berkaitan dengan dana pelaburan 1MDB (termasuk yang bertanggungjawab untuk pelaburan asal dan pengurusannya yang berterusan) telah ditegaskan dari tahun 2015, dan kemudiannya dikemaskini, bukan hanya kepada pihak berkuasa yang menyiasat, tetapi juga kepada Lembaga dan Pemegang Saham. Fokus saya adalah sentiasa pada rasionalisasi perniagaan syarikat itu.

Semasa mesyuarat yang disebut dalam kenyataan oleh YB Menteri Kewangan, saya ditanya banyak soalan, yang mana dari apa yang saya ingat, saya telah jawab dengan jujur dan dengan paling baik sekali, tetapi tanpa mempunyai dokumen sokongan dengan saya pada masa itu. Oleh itu, saya menjawab semua soalan sebaik mungkin, dengan benar dan pada pengetahuan saya yang terbaik, berdasarkan apa yang saya ingat dari rekod syarikat, pengetahuan peribadi saya (atau kekurangan pengetahuan tentangnya), dan apa yang saya ingat tentang maklumat yang diberikan oleh pegawai di syarikat.

Pada pendapat saya, adalah tidak adil bagi Menteri untuk mengeluarkan kenyataan awam, yang tidak sepenuhnya dan dengan tepat mewakili bagaimana soalan-soalan itu telah ditanya dan dijawab. Keadaan saya dan konteks jawapan saya dengan mudah tidak dimasukkan sehinggakan ia menghasilkan gambaran yang tidak benar dan memberikan gambaran negatif tentang saya.

Lebih penting lagi, saya menafikan sekeras-kerasnya serangan yang berpotensi memfitnah dan bersifat peribadi terhadap saya oleh Menteri Kewangan. Oleh itu, dalam kapasiti peribadi saya, dan tidak berkaitan dengan jawatan saya dan khususnya hanya berhubung dengan kenyataan beliau, saya telah mendapatkan nasihat undang-undang dari peguam saya untuk menasihati saya mengenai pilihan saya.

Sementara itu, seperti yang telah saya lakukan pada masa lalu, saya komited untuk memberi kerjasama sepenuhnya dan berdasarkan pengetahuan terbaik saya, kepada sebarang siasatan yang berterusan atau baru mengenai perkara berkaitan 1MDB.

Arul Kanda

51 comments:

Anonymous said...

Umno rasuah

Anonymous said...

1mdb is a scam

Anonymous said...

Whatever...kebenaran pasti muncul. Nak kata rasuah konon. Cermin balik lge tuh..kepala butuh kedua dua anon di atas

Anonymous said...

Tak lama skandal lge plak te..jangan lupa heret si tun anak beranak, azmin dan si daim tu lagi bapak raksasa rasuah.

Tanah Melayu Kini said...

umno dan barisan akan kalah lagi dan lagi kali ini..
tetapi...
Masa akan menyebelahi BN dan umno..
kerana cuma masa akan menunjukkan kebenaran..
selepas beberapa lama kebenaran akan muncul dengan sendiri..
macam kes Prebet Adam dgn sultan Johor..

tapi time tu, kita tahu, dah tak guna..
cuma rasa lega yg kebenaran bn dan umno adalah benar..

Anonymous said...

krrajaan yang bertunjangkan sentimen persepsi fitnah tak kekal lama.!!

Anonymous said...

UMNO rasuah itu biasa juga berlaku dalam mana2 parti politik...tapi yang tak pernah biasa berlaku dalam sejarah dunia ialah bila ada ahli politik yg ada kes rasuah di mahkamah boleh jadi menteri utama dalam kabinet....tak pelik ke....???
hanya di Malaysia jer..

Anonymous said...

Lim pun rasuah!

Anonymous said...

Betul tu, anon 11.37 am,
Itu merupakan satu rekod dunia yg berjaya dipecahkan oleh Pakaton. Malaysia Boleh!! Perkara ini tiada terjadi di Somalia, Bhutan, Angola mahupun di Bolivia.
Apa nak jadi dgn negara yg makmur ini? Aduh, hanya mampu berserah & menangis je..!

PHOENIX BANGKIT said...

Puak kerajaan fitnah ni mana pernah meraikan pandangan orang lain.... bagi mereka ... mereka sahaja betul.... sebagai contoh... LGE tidak pun bercakap benar tentang kononnya 1MDB di Bailout oleh MOF... sedangkan yang sebenarnya pembayaran adalah dari wang 1MDB sendiri.... itulah kalau akibatnya meletakkan perompak dan perasuah sebenar dalam MOF.... hanya pencuri yang pandai berlakon sebagai bukan pencuri..... dan dia tau apa caranya nak nampakkan orang lain sebenarnya mencuri.... go to hell menteri MOF.

Anonymous said...

Memang kartun lah lge ni..haha. sebenarnya dia memang dah loss tu. Merapu jew lebih

Anonymous said...

I learnt mambabi buta kat Sekolah. Tak pernah saya fahami apa maksudnye, selepas membaca komen diatas... Baru sy paham πŸ˜€πŸ˜€πŸ˜€

Anonymous said...

LGE mem-BABI-BUTA-kan rakyat dengan scam statement mengenai imdb.. did he realized the he is the only minister in the world maybe, swearing-in while having court cases. shameful.. stupid macai dapig!
GO TO HELL LGE! shameful to LIM surname!
bahasa translation : PERGI MASUK NERAKA LGE

Anonymous said...

Puasa ni ramai sabar..lepas raya..tunggu laa.

Anonymous said...

I learnt kat sekolah BABI yang TAKMALU ialah cina malaysia!
shameful cina pendatang.. balik main land lah racist chine malaysia!

Anonymous said...


I think madey sudah stagnant - kan ringgit 2 minggu sudah..secara diam2 sudah tambat ringgit? peg ringgit again? sudha gila ka itu org tua..kita boleh jatuh miskin lepas ini!!

ada siapa boleh sahkan?

Anonymous said...


KL stock market continue to decline..today.. syabas tokong babi eng!

stupid minister lge with uncleaned scandals.. did scam statment..now everyone will suffer!!

boycott kedai cina!

Anonymous said...



ISU RASUAH- KERAJAAN PH AMAL "DOUBLE STANDARD" : DR JEFFERY

Presiden STAR Datuk Dr Jeffery Kitingan, mendakwa bahawa Kerajaan Pakatan Harapan mengamalkan "double standard" berkaitan rasuah.

Presiden STAR itu mempersoalkan tindakan SPRM menanggap Datuk Shafie Apdal, Datuk Peter Anthony, Datuk Aziz Jamman (pemimpin parti Warisan Sabah) dan Jamawi Jaafar ADUN Umno yang menjadi KATAK. Apa kah kesudahan tangkapan itu? Apa yang berlaku terhadap buktiti-bukti yang diperolehi berkaitan dana KKLW sebesar RM7.5bilion yang dikatakan menerusi lapoaran awal SPRM, RM1.5bilion dana itu diselewengkan.

Sebelum ini, Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir Mohammad dengan jelas, bahawa setiap anggota kabinet bukan sahaja bersih, akan tetapi perlu kelihatan bersih.

Selain itu, beliau juga mengatakan bahawa Lim Guan Eng, hanya akan mengangkatkan sumpah sebagai anggota kabinet, jika nama beliau dibersihkan daripada tuduhan rasuah.

Kes mantan Ketua Menteri Pulau Pinang itu sudahpun mula dibicarakan di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang, walaupun pada hari beliau mengangat sumpah, para peguam Guan Eng berjaya menangguhkan perbicaraan.

Anonymous said...

I learnt kat sekolah BABI yang TAKMALU ialah cina malaysia!
shameful cina pendatang.. balik main land lah racist cina malaysia!

Anonymous said...

One more Babi talking... I’m curious, u buta Ke?

Anonymous said...

Sorry banyaknya Babi Berbising.. so kira Batal puasa kan? OMG kena ganti time Raya

Anonymous said...

boycott kedai cina.. sokong!!

Anonymous said...

online buisness ramai melayu.

boycott kedai cina .. sokong!!

Anonymous said...

Allah Maha pengampun dan pemgasih. Ampunilah insan mu yang berdosa dalam bulan Ramadhan Mubarak ini. Alhamdulilah

Anonymous said...

Sokong. MUKA LGE/LKS TAK TAHU MALU. KHINZIR MANA TAHU MALU. BINATANG KHINZIR NI SEJAK ZAMAN NABI NOH HANYA TAHU SONDOL SAHAJA TERMASUK NAJIS SENDIRI...HUUUUEEKKK....nak muntah aku...Tu namanya muka tembok israel...manatahu malu.

Anonymous said...

Betul bro.. dlm youtube ada blog buat ulasan tun pasal kapalterbang jatuh..dikaitkan ngan konspirasi.. org kata ayat berbunga bunga tersirat dan tersurat.. apa lagi pro ph menudah mcm mcm.. jd mangsa najib/umno.. sdr tak sedar dipupuk kebencian..

Cukup mudah fitnah.. sesiapa yg mendgr tak ubah kisah adam 2 nak diulang.. bila baca komen yg terucap dihati astaghfirullah.. samada islam atau hanya berwatak nama islam.. bernama bkn islam semua megah melayan fitnah..

Yg kita nampak tun dan gone end bermain silat.. menteri lain masih seronok duduk kerusi empuk.. nuor tengok dr jauh..

Yg huru hara rakyat.. harga makin mahal.. seronok tokey takde yg kawal.. astro awani dah tak berminat? Dulu tayangan utama gst harga brg... rakyat kebulur.. bdk u pun kebulur menderita... amacam bdk u dah tak tersepit.. tak kebulur lagi..takde yg masuk hospital lagi kerana tak mkn..

Yg sedihnya krew krew awani tu byk muda melayu.. adakah mereka rasa tdk berada dlm lingkungan fitnah? Tdk membuat fitnah? Tdk menyebar fitnah?..

Anonymous said...

Allah Maha pengampun dan pemgasih. Ampunilah insan mu yang berdosa dalam bulan Ramadhan Mubarak ini. Alhamdulilah

Anonymous said...

TAPI KORANG SEDAR TAK, BERRATUS BILLION DUIT RAKYAT DIHABISKAN DI ZAMAN MADEY (22 tahun ++)UNTUK SEMUA SYARIKAT2 NI.

MAMINCO - bangkrap
MAKUWASA - bangkrap
PERWAJA - bangkrap
BMF - bangkrap

BNM - rugi RM30 billion
Forex - gagal
Bank Bumi- rugi
BAKUN - rugi

MAS - rugi

ERL - kerajaan terpaksa bayar kroni Tun

PKFZ - rugi

PUTRA LRT - bangkrap
STAR LRT - bangkrap
MONOREL - bangkrap

BAS INTRAKOTA - bangkrap teruk

SILTERRA - rugi

JARING - gagal

MEC ELECTRONIC GAMBANG - bankrap

MIMOS - gagal
HICOM - gagal
EAGLE PLANE

IPP - rugikan TNB berbilion tapi senyap.

TNB - rugi

PROTON - rugi

FIMA Rantei - gagal

SOGOSHOSHA - gagal

JUDICIARY - dicemar berkali kali dan terbaru kes rasuah LGE

UMNO 1.0 - diharamkan

DAYABUMI - gagal

TIME dotCom - rugi

KONSORTIUM PERKAPALAN - rugi besar tapi dibisukan.

MISC - dah melingkup

IWK - rugi hingga kini

DASAR PANDANG KE TIMUR- gagal malah tiada manfaat pada rakyat!

PLAZA RAKYAT - terbengkalai

JB WARWRFRONT CITY - terbengkalai

KRONISME/MAHDERISME - berleluasa

HARGA BARANG - naik

ARAK- mirzan beli kilang arak san miguel

RINGGIT - jahanam drpd RM2.20 kpd RM3.80 (vs USD)

SUKAN KOMANWEL - masih ada yg tak dpt payment

EKUITI BUMI - naik tak smpai 2% selama 22 tahun

PIRATISATION - 200 syarikat awam difaraidh kpd kroni, dan anak2 tun

PENAPIS MINYAK - 22 tahun xda penapis myk sendiri terpaksa import dr sgpore
SURAT WAHYU - boleh menang tender, loan boleh approve, boleh lari dr penguatkuasa, syarikat RM2 boleh dpt projek juta2

Ada lagi yg terlepas pandang?

Sure ada kan..kalau ada sila tambah di bahagian komen.. tq

SOALAN:
SIAPA BAPAK LANUN SEBENAR??

Anonymous said...

Boikot kedai keling sekali

Anonymous said...

Najib Razak

Anonymous said...

Rakyat teramai percaya kepada Arul berbanding LGE...

Anonymous said...

Org2 Islam mungkin berbelanja agak lebih sedikit sempena menyambut Aidilfitri ini, ayuh kita majukan ekonomi org Islam. Kita boikot kedai cina dap!!!!

Anonymous said...

layakkah seorg menteri rasuah bertanya soalan.. suruh dia bersihkan diri dia dulu..

Anonymous said...

Haha..anon ni kalu suap taik mesti dia makan dan kata tak..tu bukan taik...

Megat Panji Alam said...

1mdb dan gst penyebab rakyat tolak bn. Fitnah kepala hotak kau

Megat Panji Alam said...

Anjing menyalak bukit

Cencaluk said...

Macai umno mana ada duit nak beli saham?

Salahuddin hisham said...

Betul! Kita suruh mca dan gerakan cina lahanat keluar bn.

Suharli Masrop said...

Ya..rakyat percaya arul kanda kaki tipu

Cencaluk said...

Macam mana 1mdb nak bayar hutang rm144 juta minggu depan? Guna duit najib?

Anonymous said...

Tuan2 saudara se Islam saya. hati2 komen2 dalam media sosial yang menghina DS Najib dan UMNO berlebihanitu mungkin dari penyamarana redbean cina kapir dapig.

Sama dalam blog ni. Saya baca sekali sehaja boleh kenal accent diorng. Dia org skrg belajar bahasa untuk buat perang saraf dalam media sosial. Sejahat2 org kita takkan hina Agama, Sultan dan Pemimpin.

Cara paling berkesan nak ajar kapir habir Cina Malaysia ialah BOIKOT bisnes mereka dan rantaian perniagaan mereka. Insya Allah semoga ia jadi ibadah.

Say atelah mulakan kempen ini seawal peralihan kerajaan baru2 ini kerana telah nampak kuasa jahat mereka telah bermula.

So jangan putus asa. Cina kafir Harbi ini akan tersungkur bila bisnes mereka hancur. Sekarang Madey sendiri sudah sahkan KUASA MEMBELI rakyat menurun. (lepas PRU). Kilang2 mereka akan teruk terjejas, pekerja Bangla Indon Nepal akan ditamatkan kerja. Mereka terpaksa kecilkan skala bisnes. Nkl eksport tak laku sebab Indonesia lebih murah kos dan well known.

teruskan tua2n JIHAD melawan kafir harbi cina yang sedang satu persatu mahu menghapuskan hak kita, Kuasa Raja dan Kedaulatan negara ini menggunakan proksi dan elemen2 tertentu

Insya Allah Allah Maha Kuasa. AMiin

Suharli Masrop said...

Bodoh. Lebih baik jihad melawan korupsi najib & bn.

Anonymous said...

Dibulan yg barokah ini jom kita ramai2 majukan ekonomi Islam. Ayuh kita boikot kedai2 cina dap!!! Juga jgn isi minyak di Petron, anda masih punyai pilihan lain...

Anonymous said...

CIA pernah kata Malaysia HQ pengganas kat Asia Tenggara. Time Ramadan cakap nak bunuh nak Jihad.. tak terpikir apa dalam kepala otak korang lepas Ramadan... #makelovenotwar

Anonymous said...

Dua Datuk 1MDB berbangsa Melayu tulen dan Beragama Islam, Te lah mengistiharkan 1MDB muflis dan tak berupaya membayar hutang. So camne? Boikot kedai2 melayu dan Islam? Tolonglah Pakai otak, korupsi dikalangan semua Bangsa... jangan cepat menuduh

Anonymous said...

Bahlol..ko sesat sbb mkn babi byk kot? Najib org baik, Bn xde sokongg lgbt, Jihad menumbangkkan bisnes cina malaysia kapir harbi pakatan madey-dapig..pakatan dua celaka!

Anonymous said...

Insya Allah. Sudah mulakan.dan sebar2kan.. kasi hancur bisnes cine malaysia!

Anonymous said...

CIA lapor madey bapak skandal BMF.

Anonymous said...

#PhNotMyGovernment
#DoNotBuyFromCinaMalaysia


Anonymous said...

#DoNotBuyFromCinaMalaysia

Anonymous said...

#pigheadedumnodumbfarks

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget