KL CHRONICLE: Exclusive! Najib says everyone should be treated equal before the law

Saturday, May 19, 2018

Exclusive! Najib says everyone should be treated equal before the law


(MMO) - Datuk Seri Najib Razak hari ini mengatakan bahawa undang-undang mesti digunakan sama rata kepada semua orang, termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad.



Bercakap kepada Malay Mail di rumahnya di sini, Najib berkata perdana menteri juga perlu meneliti dirinya sendiri.

"Apa pun, ia perlu adil. Peraturan undang-undang perlu diterapkan dengan cara yang sangat adil, dan ia harus dilihat untuk semua orang. Semua orang mesti mematuhi undang-undang.

*"Maksud saya, jika anda telah menerima 30 kuda dari rakan-rakan anda, itu juga harus diambil kira, kerana dia telah mengaku secara terbuka. Kuda itu diberikan oleh kawan-kawannya*.

*"Dia telah menerima kepuasan daripada rakan-rakannya dan telah mengakuinya secara terbuka," kata Najib mengenai Dr Mahathir*.

Dalam temu bual oleh CNN Indonesia dua tahun lalu, Dr Mahathir mendedahkan minatnya terhadap kuda, juga memberitahu penyiar Amerika bahawa dia memiliki hampir 40 daripadanya. Dia juga berkata beberapa kuda diberikan kepadanya.

Dr Mahathir secara konsisten menegaskan bahawa siasatan terhadap skandal 1MDB dan peranan Najib di dalamnya mesti tertakluk kepada kedaulatan undang-undang dan proses yang sewajarnya.

PM juga mengatakan dia tidak membalas dendam terhadap Najib, dan akan dibicara dengan adil. Tetapi Dr Mahathir juga mengatakan bahawa Najib masih perlu menghadapi akibat jika didapati bersalah melakukan salah laku jenayah.

Dalam temu bual hari ini dengan Malay Mail, Najib juga mempersoalkan kedudukan Lim Guan Eng sebagai ketua menteri kewangan, kerana Guan Eng masih dalam perbicaraan kerana dakwaan rasuah.

Najib menuduh Pakatan Harapan (PH) mengamalkan “double standards” ketika menilai integriti ahli parti sendiri.

"Ini bertentangan dengan apa yang mereka katakan. Mereka mengamalkan piawaian “double standards”. Ketika berhadapan dengan orang-orang mereka sendiri, ia adalah sesuatu yang lain, ketika berhadapan dengan para pemimpin BN, itu sesuatu yang lain.

"Nah, prinsipnya adalah kedaulatan undang-undang. Seseorang tidak bersalah sehingga terbukti bersalah, jadi dia tidak bersalah kerana dia hanya baru didakwa. Walaupun dia tidak bersalah, tetapi kebanyakan orang tidak fikir bahawa ia adalah sesuai untuk seorang lelaki yang telah sedang didakwa untuk dilantik sebagai menteri kewangan, sehinggalah dia membersihkan namanya.

"Saya tidak mengatakan dia bersalah, tetapi bersihkan nama anda terlebih dahulu," kata Najib.

http://www.malaysia-today.net/2018/05/19/exclusive-najib-says-everyone-should-be-treated-equal-before-the-law/

8 comments:

Anonymous said...

Rakyat setuju sangat dgn pendapat Najib. Rakyat nak tanya kera jaan PH, dah siap ke siasatan kes tayar jet yg pancit tempohari? Jgnlah ada double standard?

Tanah Melayu Kini said...

PH menyogok penyokong mereka supaya duble standard..
Penyokong mereka tak kisah apa yg ketua2 diaorg terpalit..
Mcm cina dap cakap.. tak kisah hanky panky sikit2.. janji tak der yg teruk sgt..

Anonymous said...

Kuda baka baik mahal harganya, sangat mahal, makanannya mahal, logisticnya mahal, kos doktor venterinanya juga mahal, assosoriesnya mahal, saddlenya mahal malah nak menguruskan taik kuda juga mahal, hanya org kaya sahaja boleh memiliki kuda...

Anonymous said...

Kepada Najib rakyat teramai sentiasa mendoakan kesejahteraan dan keselamatan anda setiap kaki lepas solat dibulan ramadhan yg mulia dan penuh barokah ini, semuga dirahmati...

Anonymous said...

10 jam gerudi peti besi, buat malu je, bulan ramadhan pulak tu? Buka2 hanya ada surat nikah, sejumlah wang lama yg layaknya masuk muzium saja, apalah nak jadi dgn Malaysia, dulu hakim kena buang, then org dah tak hormat lagi undang2, tak macam kat Eropah, negara maju, undang2 samarata tak kira org politik ke rakyat biasa... yg ada kes rasuah masih berjalan diangkat jadi menteri, yg dikatakan bagi input fitnah diangkat jadi itu ini, manalah org nak respect undang2...

Anonymous said...

kerajaan yg lahir dari sentimen fitnah tak kekal lama

Anonymous said...

betul ke ada mangsa liwat terbaru akan buat lapuran polis?

Anonymous said...

Hello orang BS. Kalau dia Reti buka peti ... tak payah Guna gerudi la... nothing to do with Ramadan. Tak logic peti duduk situ 20 tahun.. tak pernah buka.. it will be the same excuse as dia tak Guna burung dia untuk 20 tahun... as if you believe him

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget