KL CHRONICLE: Diplomat Israel Masuk Malaysia? Satu Penjelasan Mudah.

Monday, February 19, 2018

Diplomat Israel Masuk Malaysia? Satu Penjelasan Mudah.


1. Just nak bagi tau korang, sesetengah negara mewajibkan seseorang itu membuatkan permohonan Visa ke pihak kedutaan mereka sebelum memasuki negara berkenaan. 

2. Misalnya orang Malaysia nak ke Russia. Mereka perlu buat permohonan Visa kepada Kedutaan Russia di Kuala Lumpur. Ini bagi mereka yang memegang Passport Antarabangsa Awam. 



3. Namun, bagi pegawai kerajaan yang banyak berurusan dengan pihak luar, mereka ada keistimewaan tertentu. Mereka menggunakan Passport Diplomatik. Diplomatic passport ni hanya dikeluarkan untuk pegawai negara berkenaan untuk memudahkan urusan mereka di negara yang bakal mereka lawati tanpa memerlukan mereka membuat permohonan Visa ke negara yang mereka tujui. 

4. Dalam kes kemasukan diplomat Israel ke Malaysia. Dia masuk atas tiket diplomat Israel di UN yang menghadiri event UN di Kuala Lumpur. Bila dia masuk sebagai diplomat ke sebuah negara yang misalnya tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negaranya, ianya tak bermakna kita mengiktiraf Israel. Sebaliknya kita memberikan kebenaran dia masuk ke Malaysia atas dasar dia seorang diplomat Israel yang mewakili negaranya. Dan Israel juga, mahu tak mahu, suka tak suka, kita kena akui bahawa dia adalah sebuah negara ahli dalam PBB. 

5. Ambil contoh wakil Korea Utara atau Cuba ke UN. Mereka dibenarkan masuk ke New York atas tiket diplomat yang mewakili negara berkenaan ke PBB yang beribu pejabat di New York. Walaupun dibenarkan masuk (malah membuka pejabat perwakilan di U.S),  ianya tidak bermakna U.S ada hubungan diplomatik dengan negara berkenaan. 

6. Jadi isu ni tak ada la besar sangat pun. Simple jer. Cuma yang tak faham bagaimana diplomasi dunia berjalan jer yang emosi. 

7. Kesimpulan, jangan emosi. Kerajaan kita bagi dia masuk atas tiket dia sebagai diplomat Israel ke UN. Bukannya diplomat Israel di Kuala Lumpur. 

-Anasz-
Master in Security and Strategic Studies 
UKM

1 comment:

Unknown said...

Ramaj sangat yang berlagak pandai dan serba tau.... depa ni bukan faham asas hubungan unilateral... bilateral... ataupun multilateral neh..... main hantam jer ... asal mulut suka nak berkata mereka tabur jer.... lepas tu percaya.

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget