KL CHRONICLE: Demo Kleptokrasi Gagal, Walaupun Bergabung Empat Parti #Negaraku #Malaysia #TolakPH

Monday, October 16, 2017

Demo Kleptokrasi Gagal, Walaupun Bergabung Empat Parti #Negaraku #Malaysia #TolakPH


23 Jun 2016, PAS menyindir Kit Siang bila pakatan DAP dengan PKR, PAN dan PPBM kalah teruk di dua PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. “Dia sendiri pun lemah, dalam dua PKR baru baru ini, dia bergabung empat kumpulan (DAP, PKR, PAN dan Mahathir) tetapi tidak boleh mengatasi Barisan Nasional’ kata Datuk Ahmad Yaakob, Menteri Besar Kelantan.



Nampaknya kekalahan besar gabungan empat parti di bawah yang diketuai oleh DAP ini berterusan lagi. Kalah lebih teruk lagi pada 14 Oktober lepas di Petaling Jaya.

DAP mempertahankan PAN dan PPBM yang masuk dalam pakatan pembangkang. Bagi DAP, mereka dapat dua ahli baru iaitu PAN dan PPBM berbanding satu yang keluar iaitu PAS. 14 Oktober lepas, PPBM dan PAN adalah penganjur utama demonstrasi yang diadakan di Padang Timur, Petaling Jaya.


Mahathir sebagai pengerusi penganjur dan Mat Sabu sebagai timbalan pengerusi. Buat pun di sebelah ibu pejabat utama PPBM. Kononnya mahu mencipta momentum rakyat menjelang PRU14.

“Kita mahu seramai mungkin sertai himpunan ini. Kita sasarkan 100,000 orang akan hadir, di samping pelbagai aktiviti yang akan disediakan, selain ceramah oleh pimpinan PH” kata Faiz Fadzil, Timbalan Ketua Pemuda PAN pada 21 September 2017. Target sampai 100,000 orang.

Kemudian turun angka itu jadi 30,000, selepas itu masa malam demontrasi berlaku penganjur umumkan ada 25,000 orang yang hadir. Malangnya Malaysiakini tidak mempercayai cakap penganjur itu, Malaysiakini kata paling ramai pun ada 4,000 orang sahaja yang hadir pada malam itu.

Berhempas pulas macai PPBM dan PAN mempertahankan bahawa ada 25,000 orang yang hadir di atas padang. Mereka tayang gambar yang diambil dari bawah dan kemudian “crop” gambar untuk bagi  nampak ramai orang. Padahal gambar dan video dari “drone” memang jelas menunjukkan keadaan padang yang kosong.

Bagaimana boleh muat sampai 25,000 orang kerana padang boleh muat 10,000 orang sahaja. “Kapasiti tempat itu tidak lebih 10,000 orang dah tentu akan jadi kesesakan sebab tempat itu berhampiran dengan laluan utama” kata Tan Sri Mohamad Fuzi Harun, Ketua Polis Negara pada 11 Oktober 2017.

Angka 25,000 orang hadir  tidak logik dan tidak masuk akal. Angka 4,000 orang lebih munasabah. Jika 4,000 sahaja yang hadir, bermakna ianya hanya 4% sahaja daripada jumlah sasaran awal iaitu 100,000.

Bergabung empat parti iaitu PPBM, PAN, PKR dan DAP hanya hasilkan 4 peratus sahaja kehadiran. Satu parti secara puratanya hanya sumbang 1 peratus sahaja. Angka ini amat memalukan dan teruk sama sekali.

PAS buat Fastaqim 2.0 di Pantai Tok Jembal sampai 200,000 orang yang datang. Kehadiran untuk Hari Sukan Negara yang diadakan di seluruh negara  pada 14 Oktober 2017, hari yang sama demonstrasi di Padang Timur diadakan adalah lebih ramai lagi.

Sejumlah 2 juta orang hadir di lokasi Hari Sukan Negara di seluruh negara, menurut  Datuk Lokman Hakim Ali, Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan. Hari Sukan Negara lebih diminati rakyat berbanding demo ‘kelentong basi” yang dianjurkan dengan gabungan empat parti pembangkang (DAP, PKR, PAN dan PPBM) di Padang Timur, Petaling Jaya.

Satu lagi siri demonstrasi yang gagal diadakan oleh pembangkang selepas Bersih 4, Bersih 5, Demo Tangkap MO1, Demo Politik Toksik. Rafizi langsung tidak nampak muka. Azmin datang sekejap, kemudian cabut lari. Kit Siang pun tertidur waktu dengar ceramah Mahathir. Demo kleptokrasi, gabung empat parti pun masih gagal lagi. Apa lagi pembangkang hendak buat selepas ini?

1 comment:

Anonymous said...

Mulut longkang madey..
Kau akan dilaknat dan disumpah diatas keceluparan mulut kamu..
Beginikah cara kau menghabiskan sisa2 hidup kamu??
Bettaubatlah

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget