KL CHRONICLE: Bukti Kerajaan DAP rendahkan martabat DYMM YDP Agong dalam isu agama Islam

Saturday, February 4, 2017

Bukti Kerajaan DAP rendahkan martabat DYMM YDP Agong dalam isu agama Islam


Crazy! Betapa rendahnya nilai islam di negeri bawah kerajaan DAP! Malangnya, ramai di antara kita yg tidak tahu perkara ini!

Ini cara fatwa disediakan di negeri kerajaan DAP:

1. Apabila mesyuarat Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri memutuskan untuk mewartakan sesuatu fatwa, maka ia TERLEBIH DAHULU dikemukakan ke dalam mesyuarat exco (yg majoritinya bukan Islam) kerajaan DAP negeri oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).



2. Kemudian dihantar ke pejabat Penasihat Undang-undang Negeri untuk diperbaiki susunan katanya dan selepas itu dihantar ke Istana Negara untuk mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

KITA bandingkan dengan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Pulau Pinang:

48 (3) Selepas fatwa disediakan oleh Jawatankuasa Fatwa, Mufti hendaklah, bagi pihak dan atas nama Jawatankuasa Fatwa, MEMBUAT SYOR KEPADA YG DIPERTUAN AGONG untuk mendapatkan perkenannya bagi pewartaan fatwa itu.

(4) Apabila fatwa itu TELAH DIPERKENAN YG DIPERTUAN AGONG, barulah Jawatankuasa Fatwa hendaklah memaklumkan Kerajaan Negeri tentang fatwa itu dan selepas itu hendaklah menyebabkan fatwa itu disiarkan dalam Warta.

Dan jika merujuk enakmen itu, terdapat perbezaan yang nyata!

Yang sebenarnya ialah fatwa yang disediakan oleh Jawatankuasa Fatwa negeri HANYA PERLU dimaklumkan kepada kerajaan negeri SELEPAS DIPERKENAN oleh Yang Di-Pertuan Agung (YDA) dan BUKANNYA SEBELUM dihantar ke istana negara untuk perkenan YDA.

Kerajaan DAP dah melampau & masih ada yg mahu bersekongkol dgn cauvinis DAP.

Baca seterusnya: https://novandri.blogspot.com/2017/02/kerajaan-dap-kurang-ajar-perlekehkan.html

No comments:

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget