KL CHRONICLE: Hakim Terima Permohonan Maaf Zahid Hamidi, Tiada Unsur "Contempt of Court"

Tuesday, March 3, 2020

Hakim Terima Permohonan Maaf Zahid Hamidi, Tiada Unsur "Contempt of Court"


Peguam Hisyam Teh Poh Teik menjelaskan, sebagai seorang pemimpin parti, Dato Seri Dr Ahmad Zahid perlu berjumpa dengan Perdana Menteri yang baru untuk membincangkan tentang barisan kabinet yang baru. 



Disebabkan kelewatan 15 minit kerana masalah traffic jammed, maka Dato Seri Dr Ahmad Zahid tidak dapat bertemu dengan Perdana Menteri yang telah pun beredar ke tempat lain.

"Yang Arif, saya bersetuju dengan penjelasan yang dibuat oleh Peguam saya. Secara terbuka, saya memohon maaf atas kekeliruan yang berlaku dan tidak berniat untuk mislead pihak mahkamah. 

Saya sekali lagi memohon maaf atas kekeliruan yang berlaku. Berkaitan dengan surat, saya telah berhubung dengan Setiausaha Politik Perdana Menteri, memandangkan belum ada lagi majlis angkat sumpah dan perlantikan yang sah maka surat berkaitan tidak boleh diberikan. 

“Saya amat menghormati mahkamah, Yang Arif. Sekali lagi, saya mohon maaf atas kekeliruan.

Saya memohon maaf sekali lagi Yang Arif" ujar Dato' Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Pihak pendakwa bagaimanapun mendesak mahkamah dengan mengatakan berlaku situasi mengelirukan (misleading) walaupun peguam Hisyam memberi pencerahan kepada mahkamah dan Ahmad Zahid membuat permohonan maaf secara terbuka.

Selepas berehat sebentar, Hakim Collin Lawrence Sequerah akhirnya membuat keputusan menerima permohonan maaf yang dibuat Dato Seri Dr Ahmad Zahid. "Saya mendapati tiada unsur contempt of court" kata Hakim.

Mahkamah isukan general statement seperti berikut ;

Mahkamah will not tolerate apa-apa jua cubaan untuk mislead mahkamah, di mana jika mahkamah dapati ada kesalahan menghina ia tidak akan bertoleransi dan akan mengisukan fine, dan/atau pemenjaraan bagi perkara tersebut.

Keputusan mahkamah ;

Tiada case untuk contempt. Mahkamah juga berpendapat

1. Penjelasan mahkamah berkenaan isu itu diterima mahkamah.
2. Mahkamah mendapati terdapat "a wrong choice of word"
3. Permohonan maaf tertuduh diterima mahkamah.
4. Undertaking dari counsel yang perkara ini tidak akan berlaku lagi

8 comments:

Anonymous said...

Syukur...
Pemimpin BN bukan mcm pemimpin PHancing yg takut utk naik mahkamah. Berani kerana benar!
Gone End nak lari ke mana lepas ni? Masuk terowongkah? atau pindah balik ke Wuhan?

Anonymous said...

Kita nakntgk tokong turun naik mahkamah, atok turun naik mahkamah sbb aku dah tak hormat sstg dngnorang tua ni, mujahit tubuh RCI turun naik mahkamah juga pasal harta hancur dalam Tabung Haji, Kalit Samat broker Kg Baru, Bang Non kes Rewter, Kes Saman Mangsa toksik di Pasir Gudang, kes rogol DAP, kes Ng Khor Meng di Perak, LTTE, Cepatkan kes 1mdb tangkap Jho Lo, Nik Faisal dll

Bongkar berapa ramai lantikan politik dalam MoF dannkementerian lain berapa gaji sebulan...

Anonymous said...

ingat dah mati dah blog ni.. baru dapat nyawa ke ��

Anonymous said...

Ingat dah berambus semua RBA PHancing, rupanya ada sekor lagi yg terhegeh hegeh di sini.. kikikikiki... har har har har

Mana Ted?
Ted oh Ted.. kami rindu komen bodoh kau.. please come back!!! kur kur kur kur

BSP said...

Sekarang baru kita tahu..
Tun M lantik Tommy Thomas untuk memastikan Najib, Zahid dan pemimpin UMNO yg lain masuk penjara atau sekurang-kurangnya dapat rosakkan imej mereka dengan berita2 sensasi di dada akhabar bila selesai ajer setiap hari perbicaraan mereka
Sebagai ganti, Tommy dibenarkan untuk melepaskan LGE....

Ini macam satu bentuk salah guna kuasa, pendakwaan politik serta tak tahu apa kita nak panggil pemimpin berperangi buruk dan tak ada integriti macam ni!!!

Sekarang tengoklah, kenapa tiba2 ramai saksi2 yg dulunya di sebelah pihak pendakwa, sekarang telah berani nak menceritakan perkara yang sebenarnya....
Nampak macam saksi2 ini pun telah diugut untuk memberi kenyataan palsu..
Di SPRM sendiri, banyak kertas2 siasatan yang menyebelahi NajiB dalam kes SRC/1MDB telah disorokkan, tidak didedahkan dan tidak diberi kepada pegumambela Najib bila diminta...

Sebab tu Najib, Zahid, dan pemimin UMNO lain yg didakwa mahu kes mereka dteruskan sbb yakin mereka dipihak yg benar....dan pendakwaan ini adalah pendakwaan politik dimana saksi2 telah diugut dan byk kebenaran cuba ditutup....

Saya yakin kes ini semua akan berakhir dengan keputusan hakim yang akan menyatakan tertuduh dibebaskan kerana pendakwa tidak dapat membuktikan tertuduh terlibat dengan semua pertuduhan tersebut....

Maka diharap seluruh rakyat Malaysia boleh menerima kenyataan dan jgn cuba lagi membangkitkan isu ini lagi.....KES2 YANG SEDANG BERJALAN TU TAK UBAH SEPERTI MEMBUANG MASA SEMUA ORANG .....INI SEMUA BERMOTIF POLITIK YG DIGERAKKAN OLEH SESEORANG YANG INGIN BERKUASA DAN UNTUK MEMASTIKAN KRONI2 DIA KAYA RAYA...

Anonymous said...

Ted dah menapous. Minda dia dah tak berfungsi kerana kerap minum kencing PH. Hihihi 💦🥴️

Anonymous said...

TUN MAHATHIR JUGA AKAN DIPANGGIL MENJADI SAKSI DI MAHKAMAH DALAM KES 1MDB. LATHEEFA KOYA KANTOI DI MAHKAMAH.

MARCH 05, 2020 LABELS: KHAWARIJ, PKR, POLITIK

Part 1

TS Shafee tanya, bolehkah Latheefa Koya sahkan kesembilan sembilan rakaman ini adalah legal atau tidak.

Contohnya, adakah rakaman ini dari pihak dan agensi penguatkuasa seperti polis, SKMM atau tentera.

Latheefa kata dia tak boleh sahkan dan dedahkan perkara itu kerana ia masih dalam siasatan SPRM.

TS Shafee tanya lagi, kalau dia tak boleh dedahkan dalam mahkamah kerana ia masih dalam siasatan, kenapa dia dedahkan rakaman itu kepada public (awam) kalau dia sendiri tak boleh sahkan rakaman ini legal atau tidak?

Terpinga pinga Latheefa dan berpusing pusing dia nak jawab.

TS Shafee kata, “kita dah macam radio buruk” asyik berpusing dalam keadaan yang sama.

(Fuh... Hangit...Tepokkk pop corn tambah lagi)

Part 2

Ditanya adakah Latheefa Koya bersetuju dan tahu bahawa setiap bukti rakaman (suara atau video) perlu ada tiga kriteria sebelum didedahkan iaitu ;

1) history,

2) provenance, dan

3) originality

Latheefa bersetuju.

TS Shafee seterusnya bertanya, adakah rakaman itu sudah memenuhi ketiga tiga kriteria tersebut sebelum ia didedahkan kepada awam.

Latheefa kata tidak tetapi dia kata ia perlu didedahkan supaya rakyat tahu adanya penyelewengan, campurtangan entah apa apa lagi dia jawab untuk justify tindakan dia.

Mana integriti Tipah bila dia dedahkan sesuatu perkara yang tak pasti kononnya perkara itu melibatkan keselamatan negara?

(Giloss.. Muka Latifah mula mencuka macam muka berudu...)

Part 3

TS Shafee bertanya apakah niat Latheefa melakukan pendedahan rakaman itu kepada awam dengan merujuknya sebagai “blunder”.

Blunder maksudnya tindakan bodoh.

Latheefa kelihatan bengang dan bertanya,

“Apa yang blunder? Saya tak rasa itu adalah blunder.”

TS Shafee jawab,

“Tindakan kamu itulah blunder. Tapi takpa, itu apa yang saya rasa.”

(Kikikikikiki..! Macam muka cipan terkena Corona Virus dah muka Tipah..kikikikiki..!!)

Bila ditanya oleh wartawan samada Tun Mahathir juga akan dipanggil sebagai saksi dalam kes 1MDB , Peguam bela Datuk Seri Najib Tun Razak Datok Seri Shafie Abdullah berkata "BRING IT ON, BRING IT ON" sebanyak 185 kali..!!

sekian dari mahkamah 1MDB melapurkan

cik pah said...

Selamat bersara tanpa pencen Tipah!
Terima kasih atas khidmat anda yg MENAKJUBKAN itu. Jgn kechewa, cuba lagi bila PHancing tubuh kera jaan nanti.. huar huar huar huar... kur kur kur kur

Share This

Comments

Facebook Popup

Powered by Blog - Widget